Steez-factor: 10.000.
Sinds Henrik Fisker de wereld wederom versteld liet staan van zijn kunnen met de introductie van zijn eigen Fisker Karma, is het grotendeels bergafwaarts gegaan. Het bedrijf ging eigenlijk al vrij vlug tenonder, waarna de Karma niet veel later in China opdook als de Karma Revero. Henrik is in ieder geval niet de persoon om bij de pakken neer te gaan zitten, wat des te meer bleek toen hij een kleine twee jaar terug de virtuele doeken van de Fisker EMotion trok.
Jaren worden maanden worden weken worden dagen. Inmiddels zijn we alweer zover dat Fisker zijn nieuwste creatie volgende week gaat onthullen op de Consumer Electronics Show in Las Vegas. Hoewel informatie over de auto nog tamelijk beperkt is, kregen we deze week eindelijk wat nieuwe kiekjes waarop de luxe sedan in nagenoeg vol ornaat te zien is. Hieruit kunnen we opmaken dat de EMotion een hele bijzondere set deuren krijgt, die doet denken aan de vleugels van een vlinder.
Dit is natuurlijk niet alles, want afgezien van het elegante en fascinerende uiterlijk is er onderhuids ook een boel aan de gang. Uit de beperkte dosis informatie waarover we tot op heden beschikken blijkt bijvoorbeeld dat de EMotion een solid-state batterijpakket heeft waarmee hij tot ongeveer 650 kilometer ver kan komen. Een stevig rijbereik, maar dat is absoluut niet het meest speciale aan deze door hen gepatenteerde techniek.
De EMotion laadt hierdoor namelijk extreem snel op. Zo snel zelfs, dat hij meer dan een kwart van zijn juice terug heeft na slechts 9 minuten (!) aan de stekker. Zijn topsnelheid ligt naar verluidt rond de 260 km/u. De Fisker EMotion is tevens klaar voor een autonome toekomst waarin hij zich kan verbinden met de omgeving. Dankzij verschillende intelligente sensoren brengt hij de wereld rondom zichzelf in kaart.
De Fisker EMotion zal hoogstwaarschijnlijk tegen het einde van 2019 of begin 2020 op de markt komen. Bestellen kan alvast, maar dan moet je wel even 2.000 dollar naar ze overmaken. Dit is echter een schijntje van de totale prijs. Fisker prijst het basismodel op 129.000 dollar.
rwracing zegt
Achterkant heeft veel weg van de nieuwe AM vantage en de vorm heeft veel weg van de Tesla model 3, oftewel ik vind het niks.
dakarbemo zegt
@rwracing: en wie was er ook designer bij AM… Juist Mr. Fisker dus iemand loopt iemand te kutten qua design.
str8six zegt
@dakarbemo: ja want toen Fisker weg ging bij AM was natuurlijk al bekend hoe de nieuwe Vantage eruit zou komen te zien..
dakarbemo zegt
@str8six: Design ideetjes/schetjes hangen al jaren rond voordat wat geproduceerd word……. puntje puntje puntje. De gelijkenis van de kont is te te te toevallig?
dakarbemo zegt
@str8six: kan ook via collega’s uiteraard die men nog kent. Maar ik geloof echt niet in toeval wat dit betreft. kontjes zijn te gelijk en beide te kort achter elkaar onthuld
mrniesoe zegt
@dakarbemo: Zitten we met een kontjeskenner?
mashell zegt
@dakarbemo: maar zo gelijk zijn ze helemaal niet. Ja, ze hebben beide een hoog middendeel met schouders (poewee dat heeft de 911 al meer dan 50 jaar) en laten de achterlichten een bochtje lopen (want dat kan tegenwoordig) om de breedte te benadrukken. Dit zijn gewoon twee designers met hetzelfde idee omdat de techniek het mogelijk maakt.
dutchoutlaw zegt
Ik vind hem cool!
airditude zegt
Matchbox auto op schaal, mis alleen de glitter lak en striping ;)
2wheeler zegt
Damn wat een elegante lijnen! Vind de prijs alleszins meevallen eigenlijk. Beetje model S gaat ook over de 100K. De Karma vond ik ook al zo’n beauty. Nu de bouwkwaliteit nog even op orde krijgen..
healey zegt
De creaties ( BMW Z8, Aston Martin DB9, Fisker Karma) die Henrik Fisker neerzet horen toch wel tot de top van modern auto ontwerp. De man moet alleen het commerciële en misschien zelfs het technische deel aan iemand anders overlaten. Een soort Jobs / Wozniak relatie. Dan wordt het nog eens wat.
ikschrijfookoverautos zegt
@healey: Dat is oprecht niet eens zo’n slecht idee. Ik kan er niet over spreken, ik ken hem immers niet persoonlijk, maar wellicht denkt hij dat hij alles zelf kan?
boenderaar zegt
@healey: de gril van deze auto had hij ook beter aan iemand anders over kunnen laten.
mashell zegt
@healey: hij moet doet dus gewoon in loondienst bij een fabrikant.
rob5nismo zegt
Butterfly doors dat is alweer even geleden dat ik die gezien heb
flutterby zegt
@rob5nismo: ik heb alleen beetje twijfels bij de toegevoegde waarde van deze constructie. Het lijkt mij onnodig complex.
ikschrijfookoverautos zegt
@flutterby: en dat met een naam als ‘flutterby’
flutterby zegt
@ikschrijfookoverautos: comment van het jaar!
rob5nismo zegt
@flutterby: kijk naar de Dakar mini 2018
mashell zegt
@flutterby: technisch onnodig complex. Maar als het zoals @w0o0dy 5 tot 19k extra kost maar je de wagen daardoor als uniek en bijzonder voor 30k extra kan verkopen kan het er wel uit. Nieuw merk, nieuwe techniek, ongetwijfeld door. Dan moet je alle aandracht trekken die je trekken kunt. De Tesla Model X heeft ook geen vleugeldeuren achter omdat het zo handig is.
Jochempie zegt
3…2…1… Reactie van Savage Rivale.
trustmeiamanengineer zegt
@Jochempie: Precies, dat was het eerste waar ik aan dacht bij het zien van de foto’s. Heeft ‘ie soms wat techniek “geleend” of schaamteloos gejat?
MaartenD zegt
@Jochempie: de savage ziet er uit als een kitcar die ergens in een kleine schuur in elkaar getimmerd is..deze auto daarentegen ziet er een stuk gelikte uit
savagerivale zegt
@maarten020: if you only knew, de regelgeving waar je mee te maken hebt voor dit soort ongein; laat staan de kennis ?, was het maar een kitcar!
Overigens lijken deze deuren meer op die van onze Japanse partner de GLM G4 of de Ford Evos Concept.
Qua design is deze auto redelijk buiten alle proporties met die superbus wielen…
MaartenD zegt
@savagerivale: over smaak valt niet te twisten ;)
2wheeler zegt
@Jochempie: bestaat dat nog joh…
dirkv zegt
De Karma vind ik nog steeds een mooie auto maar deze overtreft zijn voorganger. Het lijkt me leuk om deze af en toe te spotten op de weg, het zal een zeldzaamheid blijven.
MaartenD zegt
Jammer van de hoge prijs maar wel een stuk mooier dan de teslas
9000cse zegt
Mooie auto! Zolang die deuren maar dicht blijven. Ik vind dat vleugelgedoe maar niks.
eefie zegt
Ik vind de achterkant een beetje lijken op de Jaguar.
Die deuren zijn wel erg gaaf, zeker ook in die rode kleur
western zegt
Ben benieuwd ziet er beter uit dan de tesla modwl 3 ?
2wheeler zegt
@western: tsja… een s klasse ook dan een Honda Civic
notsobig zegt
@2wheeler: Je hebt ’s klasse’ en ‘Honda Civic’ per ongeluk met elkaar verwisseld…
racerx zegt
Potjandorie, ziet er mooi uit! Daklijn mag nog wel wat ‘gechopt’ worden, maar dit ziet er heel wat leuker uit dan bijvoorbeeld een Model 3. Ook fraaier dan menig auto met traditionele aandrijving trouwens.
w0o0dy zegt
Jammer van die belachelijke deuren.. kost zomaar 5 tot 19 mille extra en voegt eigenlijk niet zoveel toe. Beetje wow-factor inzetten om de aandacht te trekken. Slap. Het hele verhaal heeft genoeg in huis om mensen te trekken als ze het ook echt waarmaken. Dan heb je dit soort kermis-atracties helemaal niet nodig.
notsobig zegt
@w0o0dy: Knap dat jij weet hoeveel dit extra kost! Waar haal je die wetenschap vandaan?
w0o0dy zegt
@notsobig: als je weet dat alleen een Scharniersets voor “lambo-style Doors” op een slk al 1500 euro kost dan is de 5k waarschijnlijk niet genoeg voor een elektrisch aangedreven set van 4 deuren..
notsobig zegt
@w0o0dy: Een optie op een slk is al snel duur. Maar wat zou de kostprijs in de fabriek extra kosten denk je?
w0o0dy zegt
@notsobig: één deur van een model x vervangen kost al minimaal 4 k.. nou is at fabriek wel goedkoper, maar dat het geen 10 mille kost lijkt me onwaarschijnlijk.
notsobig zegt
@w0o0dy: 4k minus btw minus arbeidsloon minus winst (voor leverancieren, tesla, dealers, courier etc etc) minus de kosten wat een ‘normale’ duur zou kosten. Hoeveel blijft er dan over per deur? Ik zou het niet weten…
notsobig zegt
@notsobig: *’normale’ deur
prototip99 zegt
model 3 gepakt en er nog eens in het midden met een wals over gereden.
notsobig zegt
Mooie auto! En bereik en laadtijd klinkt al als behoorlijk bruikbaar!
mashell zegt
@notsobig: behoorlijk bruikbaar maar ook een beetje als te mooi om waar te zijn.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@mashell: Zat ik ook te denken… Aan de andere kant moeten de Solid State accu’s de echte volgende stap zijn in elektrisch rijden. Zijn veel merken mee bezig, en die beloven ook zulke dingen
mashell zegt
@flutterby: technisch onnodig complex. Maar als het zoals @w0o0dy 5 tot 19k extra kost maar je de wagen daardoor als uniek en bijzonder voor 30k extra kan verkopen kan het er wel uit. Nieuw merk, nieuwe techniek, ongetwijfeld door. Dan moet je alle aandacht trekken die je trekken kunt. De Tesla Model X heeft ook geen vleugeldeuren achter omdat het zo handig is.
mashell zegt
Goede hellingshoek van de achterbank ook.
Orichy zegt
Ik moest gelijk aan het Ford Concept Iosis denken uit 2005.
http://i.wheelsage.org/image/format/picture/picture-gallery-full/ford/iosis_concept/autowp.ru_ford_iosis_concept_6.jpeg
imarinos zegt
Ziet er goed uit, stuk beter dan de eerste Fisker.
Maar die deuren lijken me niet praktisch, foto’s kunnen vertekenen maar ik zie 1 scharnierpunt dus als je krap geparkeerd staat heb je een probleem.
Dat heeft Tesla met de model X beter voor elkaar. Was niet zo’n fan maar pas mee gereden en zou hem graag willen hebben!
ramshoek zegt
Veel gemiep over het ontwerp en of het ding nu lijkt op een Aston Martin of op een eerder ontwerp van Fisker.
Maar waar het natuurlijk om gaat is de solid state accu techniek.
En daarin spreekt Autoblog zichzelf tegen.
Ze linken naar een eigen groen7 artikel waarin vermeld staat dat de solid state accu’s pas in 2023 komen en dat de Emotion zal debuteren met een accupakket van LG Chem.
Solid state accu’s: naar verwachting 800 km bereik (maar duurt dus nog een paar jaar).
LG Chem accu 645 km (ook mooi).
kilum zegt
Ziet er goed uit. Zou graag een Fisker hebben. Maar zijn nog behoorlijk prijzig.