Fisker Elux gaat de Karma een flinke opfrisbeurt geven: bijna de helft van de bolide krijgt een upgrade.
Het is informatie die we verwachtten pas eind april te horen, maar Kroymans-directeur en Elux-importeur (de nieuwe naam van Fisker) Geert-Jan Tax slingerde vanmiddag al wat nieuws de ether in op BNR. Hij meldde dat de eerste prototypes al de weg op gestuurd zijn en benadrukt dat de Karma enkele hoognodige (onze woorden) vernieuwingen mee krijgt.
De Karma wordt voor 42 procent geüpgrade, waarbij Elux zich vooral heeft gefocust op grotere accu’s en een nieuwe, innovatieve aandrijflijn. Daarnaast krijgen bestaande Fisker-rijders de mogelijkheid om hun Karma op korte termijn van wat nieuwe snufjes te laten voorzien. We gokken dat het daarbij à la de Tesla Roadster gaat om grotere, krachtigere accupacks.
Het is overigens de vraag waar die accu’s vandaan gaan komen, want leverancier A123 Systems is de laatste tijd nogal wat personeel kwijtgeraakt aan Apple. Het lijkt ons geen ideale situatie als je hard op weg bent een mislukt project nieuw leven in te blazen, maar wie weet gaat Elux ons eind april verrassen tijdens de officiële presentatie van de plannen van het merk.
Edge zegt
Ik hoop dat de mensen achter deze revival meer succes hebben dan het vorige groepje, want het is een prachtig dikke wagen die we veel vaker op de weg zouden moeten zien.
Edge zegt
Overigens wel ironisch dat de directeur van Kroymans, dat buiten Fisker Elux toch voornamelijk auto’s importeert waar de overheid flink wat belasting op heft, Tax als achternaam heeft.
gtwillem zegt
@Edge: je was me net voor!!!
sydney zegt
@gtwillem: Weet jij wel waar het in dit geval uiteindelijk over ging, en vooral de geschiedenis later? Dat jij rondjes rijdt wat een heel veel minuten kost,zegt niets om de business.
gtwillem zegt
@sydney: ik ben redelijk bekend met Kroymans en de historie. Geen expert. Gewoon wat je hoorde op BNR en las in het FD en andere automotive media. Het werd redelijk breed uitgemeten in de pers. En een paar oud-collega’s hebben er gewerkt, dus je hoort nog eens wat.
Ik rijd niet alleen maar rondjes, kost te veel minuten… Prettig weekend, kerel ;-)
sydney zegt
Ik heb wat gestelligd gehad met de Kroymans Corporation,en dat was niet altijd even makelijk op te lossen.Maar het Kroymans van de Soestdijkerstraatweg vanaf begin,het scheiden en hetzelf weer opgerichte Kroymans blijf ik al instituut vinden.Wat dat betreft meer dan Munsterhuis.
gtwillem zegt
@sydney: minder brandgevoelig, ook!
henkhupelschoten zegt
Hier in aarle (vlakbij Helmond) rijdt er altijd eentje rond. Overigens waar was jensen op Geneve?
norge zegt
@henkhupelschoten: Jensen was vandaag bij zijn moeder op bezoek…
henkhupelschoten zegt
@norge: Da is mooi
kobus1967 zegt
Aan de ene kant mooi dat er nog leven in zit aan de andere kant slecht voor de exclusiviteit. Ruim de helft van alle geproduceerde Karma’s rijd in Nederland rond en hoe vaak zie je er nou een. In de familie hebben we er een en ik blijf het een imposant ding vinden.
ettie zegt
Doet me denken aan elektrolux
Anoniem zegt
@ettie: Wij wasmachineliefhebbers, en vooral de Duitsers korten Electrolux vaak af tot E-lux of Elux, dus wat jij zegt kan kloppen.
styns zegt
Velux lamellen op de achterruit! 80’s style !
baasbas zegt
Tip: zaag er een stukje tussenuit en loos die achterdeuren
roppp zegt
@baasbas: je kunt er beter helemaal de stekker uittrekken. Dit wordt Saab-2. Noem anders maar eens een merk dat het niet redde en toch een succesvolle doorstart heeft gemaakt (behalve Rowe)
baasbas zegt
@roppp: GM? :-)
Esprit_de_Flandre zegt
@roppp: Roewe zou ik nu niet echt zien als een succesvolle doorstart. Het oude Rover is helemaal verdwenen van elke markt waar het ooit aanwezig was, en Roewe zit enkel op die markten waar Rover niet zat. In feite heeft SAIC gewoon de inboedel van Rover opgekocht, en is Roewe een totaal ander bedrijf…
roppp zegt
@Esprit_de_Flandre: het was dan ook cynisch bedoeld…..
mrrallycross zegt
Mag ik toch wel hopen dat ze nieuwe accu’s en aandrijving er in hangen, de prijs werd namelijk verhoogd als ik andere autojournalisten mag geloven
trustmeiamanengineer zegt
Ik zie eerlijk gezegd noot meer een Karma rijden in Hilversum. Toen Kroymans ze nog verkocht stonden ze daar rijen dik voor de deur en zag je ze op elke straathoek.
Hopelijk lukt het ze om er nieuw leven in te blazen, blijven prachtige wagens.