SOLD! De veiling van Fisker begon vorige week vrijdag, en er zou inmiddels een winnend bod zijn. Betekent dit een nieuwe start voor de Amerikaanse autobouwer?
Het comateuze Fisker, dat in april bijna al haar personeel ontsloeg en al 15 maanden(!) geen auto meer heeft gebouwd, werd vrijdag door het Amerikaanse Department of Energy (DoE) ter veiling aangeboden. De DoE mocht als staatsleningverstrekker en grootste schuldeiser namelijk beslissen wat er met het merk ging gebeuren, en vond een biedfestijn met een openingsbod van minimaal 30 miljoen dollar de beste optie.
Voor de Fisker-veiling waren diverse gegadigden. Zo zou GM-veteraan Bob Lutz (81) met VL Automotive interesse hebben in de restanten, om vervolgens met brute achtcilinders aan de slag te gaan, en ook de Duitse investeringsgroep Fritz Nol AG stond klaar met een zak met geld. Maar volgens Reuters is het winnende bod naar Richard Li gegaan, de 46-jarige zoon van de rijkste man in Azië. Volgens Forbes is Li goed voor een vermogen van 1,9 miljard.
Met zijn investeringsgroep Pacific Century Group mag hij de schulden overnemen, en krijgt hij Fisker daarmee in handen. De overname moet nog wel afgerond worden, en zowel de DoE als Richard Li hebben nog niet officieel gereageerd. Hoe de revival van Fisker er straks uit zal zien, en of het bedrijf eerst nog even failliet gaat, is dus afwachten.
bmwalpina zegt
Ik blijf het een mooi merk vinden, en ze waren erg innovatief (zeker icm het design). Maar inmiddels heeft Tesla toch wel een flinke voorsprong gekregen
911GT2 zegt
@bmwalpina: Als je vooral kijkt naar de bouwkwaliteit is het verschil gigantisch. Naden op een Fisker kun je je duim tussen steken bijvoorbeeld. Zonde, maar ik denk dat dit trekken is aan een dood paard!
mikkeloentje zegt
Fiskel Kalma
potver7 zegt
Het wachten is nu dus op een Fisker Karma LWB…
jaguarjunk zegt
@potver7: en gepantserd, met 6 rennende Chineesjes in pak en zonnebril eromheen
lambowambo zegt
Ik houd echt van de lijnen van de Karma. Ik hoop echt dat ze er mee door kunnen gaan
Paragon zegt
Ik snap niet waarom Tesla het supergoed doet en Fisker niet.
Esprit_de_Flandre zegt
@Paragon: Beter bedrjifsplan, stabielere investeerders, betere technische partners…
mrB zegt
rijkste man in Azië? In die link staat dat het #28 van hong kong is. Dat is niet eens heel azie. Nog steeds verschrikkelijk rijk natuurlijk. Ik hoop dat ze succesvol kunnen doorstarten, 1 keer er in gereden, was een hele ervaring
crackdavid zegt
@mrB: Beter lezen.. zijn VADER is de rijkste man van Azië. Die man heeft $31 miljard..
mrB zegt
@crackdavid: Ik had zoontje van wel gelezen. Maar ik kon pa zelf niet 1 2 3 vinden. Vooral de combinatie van self-made en #28 van hong-kong waar geen andere Li op 1 staat liet me twijfelen. Desondanks bedankt voor deze verduidelijking :P
Zijn er trouwens geen sjeiks die meer dan 31 miljard hebben? Azie is namelijk heel groot
BaRa zegt
Dat ze dan maar snel de Atlantic gaan bouwen. De Karma is geen spek voor mijn bek, maar de Atlantic zou misschien net binnen ’t budget kunnen passen.
lamborgfan zegt
En nu graag een grote motor waar peut in gegooid mag worden monteren met een ZF-bak..
motoragent zegt
@lamborgfan: Dan verwijder je dus het grootste verkoopargument van deze Fisker? Verder is het gewoon een onnodige grote auto met slechte bouwkwaliteit. De enige mensen die hem kochten zijn een paar schijnheilige hollywood-sterren en overgesubsidieerde directeurtjes.
lamborgfan zegt
@motoragent: klopt daarom juist. Ondanks dat ik me inmiddels meer verdiept heb in de voordelen van elektrisch rijden, vind ik het echt heleemaaal niks!
motoragent zegt
@lamborgfan: Oplossing: gewoon eens mee gaan rijden.
In een woon/werk auto of boodschappen auto heb je het motorgeluid niet nodig, en voor de rest rijd het zo ontzettend veel beter dan een auto met pruttelmotor of dieselstoker.
In een hobby-auto daarentegen hoort inderdaad een lekkere motor met leuk geluid. :)
snelweg zegt
@motoragent: in rotterdam zie ik em vaak rijden met marokanen erin