Zo ruig zagen we een elektrische auto nog niet eerder.
Naarmate het aanbod groeit, begint de elektrische auto steeds meer verschillende verschijningsvormen aan te nemen. Elektrische SUV’s kennen we al lang, maar echte terreinwagens nog niet. Henrik Fisker wil daar verandering in brengen met de speciale Ocean.
De Fisker Ocean wordt in eerste instantie gewoon een ‘reguliere’ SUV. Het is echter de bedoeling dat er verschillende afgeleiden van komen. De eerste variant wordt de Force-E. Begin deze maand liet Fisker daar al een schets van zien. Nu krijgen we meer plaatjes, waarop we de auto van alle kanten kunnen bekijken.
Fisker heeft zijn best gedaan om deze Ocean een echte off-roaduitstraling te geven, met dikke terreinbanden, een bull bar en een bagagerek. Een reserveband hoort er natuurlijk ook bij, maar die vinden we wel op een ongebruikelijke plek: in de ‘frunk’. Bij een elektrische auto kan dat natuurlijk. In de frunk is eveneens een watertank te vinden. Zo doet de auto zijn naam toch nog een klein beetje eer aan. Aan de achterkant bevind zich ook een interessante functie: een Charging Box om gestrande elektrische auto’s op te laden.
Een normale Ocean moet in de VS $37.499 gaan kosten. Wat de meerprijs is van dit pakket is niet bekend. De verdere specificaties ook niet. Wat we wel weten: de reguliere Fisker Ocean krijgt een 80 kWh-accupakket, wat genoeg moet zijn voor zo’n 450 km aan actieradius. Voor een expeditie door de Sahara is dat misschien toch net iets te weinig.
Naast dit Force-E-pakket zal de Ocean nog drie andere speciale uitvoeringen krijgen. Als het goed is zal Fisker die in het derde kwartaal bekendmaken. Als deze net zo bijzonder zijn als deze beloofd dat nog wat. De start van de productie van de Fisker Ocean staat gepland voor eind volgend jaar.
slowland zegt
Ok, het is een soort concept. Maar dit is wel de toekomst voor de EV. Ik ben erg benieuwd wat er nog meer gaat komen.
Ik heb nu een auto met 100L tank, als ik in het terrein ben rij ik ongeveer 1:4. Das is dus een actie radius van 400km.
Ik moet er ook nog heen, kost ook brandstof. Twee tankjes van 5gallon (19 liter) mee, en ik kan ook nog thuis komen. Dat is nu het probleem met EV’s; Hoe kan ik extra ‘brandstof’ meenemen? Deze oplossing heb ik nog niet gezien….
pignon zegt
@slowland: in de woestijn schijnt vaak de zon. Deze ocean heeft zo te zien solarpanels op/in het dak. Eventjes wachten en je kunt weer verder rijden. Die watertank is dan om niet van dorst om te komen tijdens het laden.
florisje zegt
@pignon: Ook kan ik mij voorstellen dat met bijvoorbeeld een off-road pakket een omvormer in de auto wordt toegevoegd waardoor je ook extern zonnepanelen kan aansluiten.
alfapeter zegt
Het reservewiel vooraan was ook wel bij militaire uitvoeringen van de originele Landrover te vinden.
stephane8200 zegt
Ook ironisch om een auto met de naam Ocean in een woestijn te fotograferen.
Beetje hetzelfde als een Fiesta bij de buren thuis neer te zetten nu.
fanboy zegt
Oh zo ruig zagen we eerder ook andere elektrische 4x4s hoor, toevallig vaak ook in een 3d weergave, geen echte auto’s.
Ondertussen heeft Rivian er al een leuke trip op zitten overland door Zuid-Amerika heen.
En de Cybertruck ziet er van zichzelf al ruig genoeg uit trouwens.
Robert zegt
Met zulke brede banden een actieradius van 450 km? When hell freezes over…
Dutchdriftking zegt
Een concept car met trekhaak, dat zie je niet vaak!
ericd zegt
Met zulke terreinbanden door zand ploegen… die batterijen zijn na 100 km afleggen leeg. Grote vehicules zouden geen batterij aandrijving moeten hebben. Hoe groter en zwaarder, des te groter het batterijpakket dat voornl. nodig is om die batterijen van A naar B te verplaatsen. Waanzin.