Fisker heeft hun pijlen nu ook gericht op de sportieve EV’s met het introduceren van de Ronin.
Over de revival van Fisker hebben we het vaak genoeg gehad, want inmiddels kan je een Ocean, zoals de SUV van het merk heet, kopen. Tijd voor Fisker om meer modellen te introduceren. Ze passen eenzelfde strategie als Tesla toe, waar een hoogwaardig model eerst een goede indruk moet achterlaten. Daarna komen goedkopere modellen om die indruk door te trekken naar modellen die je nog kan betalen ook. En daarna is het tijd voor leuke dingen.
Fisker Ronin
Stap één is gezet met de Fisker Ocean. Daarna komt de Fisker Pear, stap twee. Die is ook in conceptvorm onthuld en dus is het tijd voor stap drie: de leuke dingen. Leuk ding één is een heuse sportwagen in de vorm van de Fisker Ronin, die we nu in vol ornaat te zien krijgen. Tenminste, er zal nog wat aan geschaafd worden voordat ‘ie in productie gaat, maar de meeste zaken van dit concept zijn productierijp.
Vierzits cabrio
En dat is goed nieuws, want het is best een gaaf ding. De Fisker Ronin is een vierzits en vierdeurs auto met de proporties van een coupé en een cabriodak. Het design aan de voorkant geeft de auto een uniek gezicht, terwijl we aan de achterkant gelijk aan een liefdesbaby van een Kia EV6 en een Porsche Taycan moeten denken. Desalniettemin oogt de Ronin niet verkeerd. En ja, de naam Ronin (officieel gespeld Rōnin) is een knipoog naar de gelijknamige film van John Frankenheimer die onder autofanaten berucht is om de geniale achtervolgingsscènes.
Specs
Het idee van de Fisker Ronin is vooral een luxueuze GT met potentie en niet zozeer een sportauto, maar toch heeft het merk genoeg power toegevoegd aan het ding. Hoe veel pk hij precies gaat leveren is niet bekend, maar je kan rekenen op ‘meer dan 1.000’. 0-100 km/u piept de Ronin in 2 seconden en de koek is op bij 275 km/u. Er wordt niet gezegd hoe veel gewicht de Ronin moet meeslepen, maar de focus ligt op een ‘goed sturende auto’. Echt lichtgewicht kunnen we ons niet voorstellen, want het accupakket zorgt voor een actieradius van 966 kilometer. Het zijn dit soort specs waardoor we gelijk een soort Tesla Roadster-gevoel krijgen bij de Ronin.
Gadgets
Waar de Tesla Roadster een tweedeurs vierzitter is met een targa-achtige dakconstructie, is de Fisker Ronin een volledige cabrio met vier deuren. Het lijkt wel te gaan om RX-8- of i3-achtige kleine zelfmoorddeuren, maar we zien wel een deurgreep aan de buitenkant. Of je dus perse de voordeuren open moet hebben voor de achterdeuren is niet bekend. Wel is bekend dat de voordeuren McLaren-achtige vleugeldeuren zijn.
Binnenin mag je genieten van een rechthoekig stuur, wat nu al geen hoogtepunt lijkt. In plaats van een klokkenwinkel heb je een scherm in het midden van het stuur. In het midden prijkt een gigantisch scherm wat 17 inch meet. Allemaal niet echt verrassend, wel aanwezig.
Prijs en beschikbaarheid
Er komen 999 exemplaren van de Fisker Ronin, dus je moet er enigszins snel bij zijn. Met een aanbetaling van 2.000 euro die op elk moment gecanceld kan worden, kun je de auto al reserveren. Dan zal je de Ronin in ontvangst nemen aan het einde van 2025. Dat gaat je trouwens wel 385.000 dollar bovenop die twee ruggen kosten.
tortuga zegt
966km range? Das echt veel! Eerst zien en dan geloven! Maar wat een gedrocht mensen lief!
ericc zegt
De ontwerpen van die elektrische meuk trekt op niets. Zien er allemaal plastiekerig uit. Enkel de Maserati coupé is een mooi ontwerp!
Allison Burgers zegt
Weer van die idiote wielen.
Steven zegt
Ik ben nu geen specialist, maar een scherm in het midden van het stuur… Afgewisseld met door de voorruit in de verte turen. Lijkt me een erg vermoeiende rit
GebakkenLei zegt
Fantastisch
reactief zegt
Zo’n concept waarvan je alleen maar gaat twijfelen aan de levensvatbaarheid van een merk.
Waarom niet eerst zorgen dat je huidige model goed geproduceerd en verkocht wordt?
In plaatst van een digitaal concept de wereld in te sturen met allemaal onzinnige mega specs… en dan ook nog aangeven dat die over een jaar of twee afgeleverd kan worden. Sure… Tevens erg bijzonder dat ze beweren de meest duurzame producent te zijn en bij hun SUV zelfs aangeven dat de kleine accu de betere keus is vanwege het milieu, maar dat ze hier dan zo’n mega accu in plaatsen om tot zo’n range te komen.
Bij nieuwe merken vraag stel ik altijd één vraag aan mezelf om te peilen of het een beetje realistisch is, en dat is altijd: beweren ze ongeveer op elk vlak beter te presteren dan de gevestigde orde? Dan is het meestal kul, dat is gewoon onmogelijk.
alper zegt
Ontzettend gaaf concept. Heel bijzonder: de A-stijl. Zo’n dunne rand nog nooit gezien. Ben benieuwd naar de binnenruimte. Alleen jammer van de hoge prijs.