Dat klinkt als een bijzonder goede deal, nietwaar? De Fisker Pear staat dit weekend al in München.
Het heeft eventjes geduurd, maar eindelijk lijkt Fisker dan ein-de-lijk een vuistje te kunnen maken richting Tesla. Henrik Fisker net als Elon Musk een van de pioniers als het aankomt op nieuwe duurzame mobiliteit (blegh, wat een omschrijving). Het basisontwerp van de Tesla Model S is namelijk door niemand minder getekend dan… Henrik Fisker!
Hij ging daarna voor zichzelf beginnen met een eigen geelektrificeerde auto: de Fisker Karma. Destijds leek de Karma een betere toekomst tegemoet te gaan, want daar zat tenmisnte nog een 260 pk sterke Opel-viercilinder in, naast de elektromotoren. We weten allemaal hoe het is afgelopen. Elon Musk is groter dan God en sporadisch komen we een Fisker tegen.
Fisker Pear
maar Fisker begint lekker op stoom te raken. Nog niet zolang introduceerden ze de nieuwe Fisker Ocean, een middelgrote elektrische SUV. Daarvan is ook een pick-up verise, de Fisker Alaska. Ook onthulde Fisker de Ronin, een coupé-cabriolet. Maar de belangrijkste is uiteraard de Fisker Pear.
Wie de namen daar regelt, geen idee, maar de Fisker Pear dus. We konden er al wat beelden van zien, maar nu hebben we veel meer afbeeldingen die ook nog eens duidelijker zijn hoe het productiemodel eruit ziet.
We beginnen met het slechte nieuws: Fisker noemt het een crossover. Het is overduidelijk een hatchback met 22 inch wielen, nauwelijks ruimte in de wielkasten en een geringe rijhoogte. Maar ja, wij noemen op de redactie ‘4 gevulde koeken’ ook een ontbijt, dus wij zijn wij om te oordelen?
Minder dan 30 mille
Zonder gekheid, de Fisker Pear is een heel erg belangrijke auto voor het merk uit Californië. Het is de bedoeling dat ‘ie 29.900 dollar gaat kosten vóór subsidies. Natuurlijk, dan heb je de basis-uitvoering met ‘slechts’ 320 km rijbereik, maar dat is alsnog een heel erg goede deal, nietwaar? De Pear is 4,55 meter lang, dus ook weer niet piepklein. De lage prijs kan Fisker realiseren door voor zo’n 35% minder onderdelen te gebruiken.
Naast de basis accu is er ook een uitvoering met toffe accu, daarmee kun je ongeveer 560 km rijden. De standaardsprint van 0-100 km/u moet in 6,8 tellen achter de rug zijn. Verdere specificaties zijn nog niet bekend.
Nog niet op de weg
Wel dat we de auto nog niet snel hoeven te verwachten. De productie moet in de zomer van 2025 van start gaan. Nu willen wij niet doemdenken, maar is deze onthulling niet een beetje aan de vroege kant? Wellicht om de aandeelhouders tevreden te houden, maar het kan ervoor zorgen dat de auto al een tikkeltje verouderd oogt alvorens de productie start. Hopelijk wordt de prijs in die tussentijd niet verhoogd, alhoewel de ervaring leert dat dat vaak het geval is.
Mocht Fisker de beloftes kunnen waar maken, hebben ze wel een potentiële winnaar in huis. Een compacte elektrische familieauto (met plaats voor 5 tot eventueel 6 personen) voor minder dan 30 mille klinkt als een erg goede deal.
Aon zegt
Toffe Pear.
leefvrij zegt
Waar gaat de achterklep naar toe als die open is?
drdre1 zegt
Dit is het model zonder achterklep. Mét achterklep kost ‘ie 45k.
Thomas20vt zegt
Die schuif naar onder achter de bumper.
pomoek zegt
Haha, die achterklep is geniaal, maar zou liever wat meer range hebben dan zo’n gadget functie. Die zouden ze hebben bedacht omdat de auto bedoelt is voor “jonge mensen die in de stad wonen” die blijkbaar vooral parallel parkeren en je dus de kans loopt dat je de achterklep niet kan gebruiken omdat er een auto te dicht op je staat geparkeerd. Als dat gebeurt kun je waarschijnlijk je auto niet eens het parkeervak uitrijden. Maar goed. Leuke feature.
heckblende zegt
Henry likes dat ass
utregcity zegt
Ik vind hem gaaf! Misschien kunnen we straks wel echt Apples met Pears vergelijken… 😜
rollingstoned zegt
Je kan wel Peren met Renaults vergelijken…
https://www.autoblog.nl/files/2023/08/fisker-pear-2023-1600-002.jpg
https://www.autoblog.nl/files/2023/08/sloot-renault-nieuws-2023-1600-002.jpg
😁
petrolicious zegt
Die achterbank ziet er beklemmend uit, zonder mogelijkheid om iets door te geven van voor naar achter? Lijkt me niet zo ideaal met kleine kinderen.
Het dak is op deze concept car, net zoals de Karma, voorzien van zonnecellen, naast de echte functionaliteit ervan vraag me ik dan ook af of het mogelijk gaat zijn een dakkoffer te plaatsen.
potver7 zegt
Waarom zou dat niet kunnen? De zonnecellen doen het dan niet zo goed, maar dat is een keuze.
imaginenl zegt
Best een cool ding voor 30 mille! Ik zie trouwens geen zijspiegels, wel zijcameras maar geen beeldschermen. Hoe zal dat werken?
Svenska II zegt
30 mille is in Amerika. Nederlandse prijs zal wel 49.950,- zijn ofzo…
DeWitteCondor zegt
Haha ja. En dan zit je ineens wel met een enorm knakerig interieur voor dat geld. Man man man, het lijkt wel een Aygo van binnen.
goodvibrations zegt
Wow mooi ding! Moderne interpretatie/reïncarnatie van de Fiat Multipla? 30K lijkt wel te mooi om waar te zijn :-)
intimrasiert zegt
Prachtig exterieurontwerp! Interieur vind ik dan weer wat kaal. Maar mag van mij deze kant wel op komen.
mashell zegt
Van buiten inderdaad een erg sterk ontwerp van binnen lijkt het op een druiprek voor de afwas.
Aon zegt
@intim….Dat was ook mijn eerste gedachte. Hij is wel wat klein en kaal inderdaad.
lekkerlinksrijden zegt
Een uhh, Spartaans interieur zullen we maar zeggen. Geen achterklep is niet standaard toch, maar een optie?
Hubert zegt
Uitrusten met normale wielen en een normale achterklep en je hebt een winnaar.
mashell zegt
Wat heb je tegen wielen waarin je zonder al te veel fantasie een swastika kunt spotten?
Hubert zegt
De auto rijdt niet op gas
PunicaOase zegt
Mooi ontwerp. Jammer van al het grijze plastic en het interieur oog erg goedkoop, maar dat is ie dus ook.
Jagris zegt
Die stoelen zien er wel heel basic uit, niet erg comfortabel zo te zien. Verder een prima auto voor een beginnende producent.
HzR zegt
Mr Fisker heeft toch niks meer met het bedrijf Fisker te doen.
Dacht dat ie weg was gegaan en een nieuwe tent had?
mashell zegt
Dit is de nieuwe tent en die heeft zijn naam, het vorige Fisker bedrijf heet nu Karma.
rogerzz zegt
Ik lees niks over de zonnepanelen op het dak. Is dat standaard en de moeite waard?
Wel een geinig ding.
kreukelzone zegt
Nee, het is niet de moeite waard. Op een Ioniq 5 een terugverdientijd van zo’n 30 jaar. Artikel is redelijk lang, maar zeker het lezen waard. https://tweakers.net/reviews/10300/2/zonnecellen-op-autos-heeft-het-zin-of-is-het-onzin-autos-met-zonnedak-hyundai-ioniq-5-toyota-bz4x.html
deeeef zegt
wow the Pac-man edition
ronaldotour zegt
Die Dollar prijs is zonder belastingen.