Fisker is (nog steeds) bloedserieus over hun elektrische SUV en wil met behulp van Volkswagen een succesvolle auto neerzetten.
Bij het introduceren van een frisse wind in een belangrijk segment is timing misschien wel het belangrijkste wat er is. Ondergetekende vond bijvoorbeeld dat de Tesla Model 3 op het randje zat. Het is indrukwekkend dat die auto zo’n enorm succes is, maar het heeft wel een ruime tijd langer geduurd dan Musk’s initiële plan was. Een auto die een beetje van hetzelfde last begint te krijgen is de Fisker Ocean.
Belofte maakt schuld
Het is al vanaf begin 2019 dat Fisker officieel bezig is met een compacte elektrische SUV. Stukje bij beetje kwam er meer info binnen en de ondertussen tot ‘Ocean’ gedoopte auto is volop in ontwikkeling. De belofte is datgene wat iedereen wil: een nette actieradius (volgens het laatste nieuws tot en met 480 km) voor een vriendelijke prijs (volgens het laatste nieuws rond de 30.000 Amerikaanse dollars). Klinkt leuk, maar de auto staat gepland voor 2021. En wat momenteel goede specs zijn voor een elektrische auto, kan binnen 1-2 jaar tijd al weer ondermaats zijn.
Partner met VW
Om de auto up to date te houden, kan er in ieder geval gerekend worden op goede steun voor het onderhuidse gedeelte van de Ocean. Recent kwam een rapport naar buiten vol met de nieuwste informatie voor investeerders. Fisker heeft daarin bekend gemaakt dat ze gebruik willen gaan maken van het MEB-platform van Volkswagen. Dit modulaire platform moet je zien als de moderne versie van het MQB-platform: de meeste (compacte) Volkswagens maken er gebruik van. Zo ook het MEB-platform, wat de basis vormt voor bijvoorbeeld de Volkswagen ID.3, SEAT el-Born en zo’n beetje alles wat in de lage(re) regionen elektrisch en VAG is.
Ocean op MEB
Momenteel is het nog allemaal ‘naar verwachting’. Mocht het gaan zoals Fisker het wil, dan wordt de Fisker onderhuids zo ongeveer een Volkswagen ID.4. Wellicht dat de Amerikaanse insteek van Fisker de Yankees meer zint dan Volkswagen, dan zou de Ocean nog kunnen scoren ook.
basman147 zegt
Zou Volkswagen zelf ook al van de plannen op de hoogte zijn? Meestal gaat er bij dit soort aankondigingen een gezamenlijk persbericht uit over de gezamenlijke doelstellingen, de fantastische kansen en de uitmuntende samenwerking??
cossiekiller zegt
Identification failed.
fanboy zegt
Fisker kennende waarschijnlijk niet.
moveyourmind zegt
De samenwerking met VW zal waarschijnlijk tot de meest fantastische synergieeffecten leiden…
Waarschijnlijk vliegt de Ocean net zo makkelijk in de fik als de Karma, alleen alarmeert het E-Call systeem nu de hulpdiensten…
Of niet, als de bugs inhet E-Call systeem uit zichzelf besluiten dat het beter is de auto ongecontroleerd uit te laten branden…
En waarschijnlijk komt hij pas in 2036 op de markt, een jaar nadat de ID-3 voor het eerst in de showroom te bewonderen is. Een betere timing is niet debkbaar! Want dan is de energietransitie een voldongen feit en staat iedereen te popelen om een electrische auto aan te schaffen.
wimof zegt
Ga uw mond met zeep uitwassen.
fanboy zegt
Dus die Solid State accu belofte is ook de deur uit?
Dit is wel iemand die graag luchtkastelen bouwt.
lekkerlinksrijden zegt
@fanboy: ik zat er ook aan te denken, zal mij ook niets verbazen als we er helemaal niets meer van horen
dracae zegt
Zou ik ook proberen.. dat is ook hoe Musk zo rijk is geworden,
Op zich vind ik wat hij en Tesla doen leuk en belangrijk, ze slingeren verandering aan, zijn op bepaalde vlakken heel indrukwekkend bezig en de Model S is heel mooi… maar… de beurswaarde van het bedrijf slaat helemaal nergens op. Dat is wat je ziet in het woordenboek bij het woord ‘ luchtkasteel’.