Gaat het lanceren van een elektrische crossover dan wel een wereldwijd succes worden?
Henrik Fisker is terug en heeft op de Consumer Electronics Show in Las Vegas het financiële plaatje van de Ocean uit de doeken gedaan.
De Fisker Ocean moet je niet verwarren met de auto’s van dat andere merk: Karma Automotive. Henrik Fisker is al jaren niet meer betrokken bij zijn vorige autobedrijf en maakt een nieuwe start. De Ocean behoort tot één van de eerste modellen van dit nieuwe merk. Fisker spreekt er in elk geval een veel groter publiek mee aan in vergelijking met de Karma in 2012, wat een vrij dure hybride GT was. Over de prijs van de Ocean straks meer.
Want wat is de Ocean eigenlijk? Het is een volledige elektrische auto met dual-motoren en vierwielaandrijving. Volgens het nieuwe merk ligt de actieradius tussen de 400 en 480 kilometer. Een optionele aandachtstrekker is het het dak, dat kan bestaan uit zonnepanelen.
Op CES heeft Fisker de prijzen bekendgemaakt en de orderboeken officieel geopend. De MSRP-prijs in de Verenigde Staten bedraagt 37.499 dollar. Inclusief de Amerikaanse korting op aanschaf voor EV’s komt het eindbedrag uit op 29.999 dollar. Ter vergelijking: een Tesla Model 3 Standard Range Plus kost met diezelfde voordeeltjes op 33.690 dollar in de VS. Lease is ook mogelijk. Een Fisker Ocean staat voor 379 dollar per maand op de stoep met een aanbetaling van 2.999 dollar.
Een order plaatsen voor de Fisker Ocean kan via de website of via de app van het merk. Het automerk vraagt een aanbetaling van 250 dollar. Minus 25 dollar transactiekosten is de aanbetaling terug te krijgen, mocht je de order willen annuleren.
De Ocean moet eind 2021 in productie gaan, met de eerste leveringen in 2022. In een later stadium komt er ook een performance model. Het is nu afwachten of Henrik Fisker deze nieuwe belofte kan waarmaken.
ghini zegt
Wie maakt de accu’s?
frank2b zegt
@ghini: Panasonic?
ghost zegt
Toegegeven, het is niet moeilijk om een auto te maken die mooier oogt dan een tesla. Daarop zit het bij deze Fisker wel al een stuk beter. Blijft natuurlijk wel lastig om op gelijke te komen met tesla, want zij zijn veruit het verst met alles.
Neemt overigens niet weg dat ik het telkens betreur dat wij anno 2020 leven in een maatschappij die alleen kijkt naar feitjes op papier. Afwerking, kwaliteit, garantie, service en andere zaken, lijken zodoende steeds meer het ondergeschoven kind.
mcshine zegt
@ghost: doe dan ook je ogen niet dicht voor de omstandigheden (500 leveringen per dag vanaf 1 locatie, dat had geen enkel merk gered met een “rode-doek”-experience. De auto rijdt zoveel beter dan een ouderwetse ICE dat je het hem snel vergeeft.
trasimo zegt
@ghost: smaak is toch echt subjectief. Ik vind deze Fisker persoonlijk totaal niet mooier dan een Model 3 (de Fisker Karma vond ik dan weer wel een briljant ontwerp trouwens). Misschien ook omdat ik gewoon geen fan ben van hoge/cross-over achtige modellen.
Wat bedoel je precies met kijken naar ‘feitjes op papier’ en dat zaken als afwerking en service er minder toe zouden doen? Volgens mij zijn wij Nederlanders nog steeds een zeer kritisch volkje en klagen als iets niet goed is zijn we ook niet bang voor dacht ik zo.
ghost zegt
@trasimo: wat ik daarmee bedoel is dat het veelal op mij overkomt dat men kijkt naar acceleratie, soort accu’s, reikwijdte en features van de wagen zelf.
Dat er vervolgens kieren in je dashboard zitten, je totaal geen service krijgt van Tesla zelf (voorbeelden te over hiervan..) en de kwaliteit gewoon matig is, zal voor velen kennelijk een bout zijn.
Datzelfde zie je overal, men heeft liever goedkoop(er) en matig, dan duurder en kwalitatief hoogstaand. Tuurlijk, toegegeven, er zijn een hoop zaken die daaraan bijdragen, een hoop mits en maar, maar ik heb toch ten alle tijde kwaliteit waarvoor ik dan wellicht iets meer betaal.
trasimo zegt
@ghost: volgens mij werkt het vaak als een optelsom voor mensen. Als ze performance, features en handling kunnen krijgen voor een zeer leuke prijs, dan is het natuurlijk nog steeds zeer irritant als Tesla 6x de telefoon niet opneemt; maar wel iets makkelijker te accepteren en onder de streep nog steeds een aantrekkelijk totaalplaatje. We hoeven trouwens niet net te doen alsof je bijv. bij PON wel service krijgt, ik heb meerdere horror-ervaringen met ze gehad, maar dat terzijde.
De verhalen over kieren, panelgaps, lakproblemen en dergelijke zijn inmiddels allang door Tesla bijgesteld en worden nu alleen nog gebruikt door mensen die ofwel geen kennis van de huidige stand van zaken hebben, of gewoon een stok zoeken om mee te slaan omdat de overige argumenten zwakker worden. De huidige Tesla’s (inclusief mijn exemplaar) zitten van binnen en buiten gewoon strak in elkaar geschroefd. Maar als je dat hardop zegt word je natuurlijk al snel als ‘fanboy’ weggezet.
fanboy zegt
@ghost: Maar het is niet matig dat je iedereen bij het stoplicht eruit rijdt, terwijl je het eerder met een 1.2tje o.i.d. moest doen. Het rijdt gewoon zoveel beter. Dat moet je niet onderschatten.
Het is alsof je een, wellicht matig afgewerkte, BMW M3 (of 330i) kan leasen, waar je voorheen zo’n Megane Dci kon kiezen o.i.d.
Daarnaast werkt het ook gewoon goed. Zeker met Supercharger netwerk kun je er ook mee op vakantie zonder moeite.
cloverleaf zegt
@fanboy: heb je er nou al 1 of wil je er 1?
fanboy zegt
@cloverleaf: Ik wacht op de Rivian :D of ik ga gewoon voor een verstandige Ioniq tweedehands.
Dus nee. Ik heb geen leasebak, dus ook geen elektrische.
Zou denk ik liever een gebruikte Model S kopen dan een nieuwe Model 3, de prijs ligt nog erg hoog.
Hij rijdt wel fantastisch, die Model 3. Ik was onder de indruk hoe zo’n zware bak een bocht hard kan nemen.
(ik heb nog een MR2 staan, dus ik hou wel van het bochtenwerk)
dutchneon zegt
@fanboy: doe verstandig en koop tweedehands een model-s, minimaal s75 voor rond de 35000. je trakteert jezelf en bespaard tegelijk op MRB, onderhoud, afschrijving en brandstofkosten. Bovendien heb je dan een hele snelle fijne bak.
Ik heb in 1 jaar krap 2000 euro afschrijving op mijn P85+ die ik kocht voor 39k
fanboy zegt
@dutchneon: Ja ik dacht zelf aan een 85, dus geen P of D, om het betaalbaar te houden maar wel de range te hebben om lekker door Europa te toeren, met hopelijk gratis superchargen.
En dan niet de eerste bouwjaren.
Maar het is helaas nog eventjes toekomst muziek, ik ga nog even geen stap maken.
alassad zegt
@fanboy: ik ben ook op zoek naar ongeveer hetzelfde, als 2e auto naast de model S75D. Wil geen D, ivm extra kofferruimte voorin. Wel eentje met minimaal 75kwh, middenconsole en open dak… helaas zijn die dingen incl btw nog behoorlijk aan de prijs…
aarsgewei zegt
@ghost: Heb je zelf wel in een Tesla gezeten of gereden uberhaubt? Het zal best zo zijn dat een audi wat kleinere kieren heeft maar het is echt niet zo dat een tesla van ellende uit elkaar valt. Sterker nog, ik vind het interieur geweldig. Alles wat je nodig hebt zit verwerkt in een prachtig scherm, van kieren heb ik geen last al zullen ze er best zijn maar wie kijkt daar de hele dag naar? Verder zijn de gebruikte materialen meer dan prima, geen last van trillende herrie makende motor, eigenlijk tilt de model 3 voor mij comfort naar een heel nieuw niveau. Ik kom uit een Mercedes CLS met zijdezachte V8, automaat en luchtvering maar die staat sinds ik de Tesla heb stil op de oprit.
gewoondirk zegt
@aarsgewei: Iemand met als username aarsgewei die zegt geen last te hebben van kieren. ?
inbedrijf zegt
@ghost: sorry hoor maar dit ding is lelijker dan een tesla, Fisker heeft geprobeerd er model in te krijgen. Bij tesla hebben ze het niet eens geprobeerd, ja 1 keer (model s) en daarvan hebben ze een keer de tekening opgeblazen (model x) en een keer de tekening verkleind (model 3)
mcshine zegt
Tesla, de maat der dingen.
spidermann zegt
Wat kan het trekken? Ik vraag het voor een vriend.
lekkerlinksrijden zegt
@spidermann: 2 lullen voorin, 3 achterin
Robert zegt
Dit smoelt in ieder geval veel beter dan de Cybertruck van Tesla, Misschien is dit wel iets té conservatief. Ik denk ook dat dit eerder een concurrent zal worden voor bijvoorbeeld de Rivian R1S.
Off topic: hé Autoblog, ik weet dat jullie druk zijn met de website, maar doe es ff de webshop fiksen. Ik moest vandaag m’n donateurschap verlengen alleen lukte dat dus niet vanwege ‘Out of stock'(!!!1!!1!1!) Ik heb er geen enkele moeite mee om jaarlijks die 15 eypo te betalen, maar als dat niet lukt om andere redenen dan een saldotekort zie ik me toch genoodzaakt Autoblog van m’n Ghostery whitelist af te halen…
fanboy zegt
@rrrobert: Ha, dit zal echt geen concurrent zijn voor de Rivian. De Rivian is fors groter, vooral de pickup versie. En krachtiger, em een echte offroader.
Dit is echt een SUV, instap versie zal 2wd zijn gok ik. Het zal een concurrent zijn van de Model Y.
Overigens is dit het eerste model met solid state accu als ik het goed heb. Dat kan mooi zijn, maar pionieren destijds met de Fisker Karma was niet echt een feest. Die was erg onbetrouwbaar.
notsobig zegt
@fanboy: Wel 4wd, niet dan je dan ineens door een flinke modderpoel kan waden…
fanboy zegt
@notsobig: Ja dat kan, het zou me echter niets verbazen dat dat een extra optie is, want heb de indruk dat het een kaal ding wordt met die prijs.
Maar de Rivian heeft een elektromotor voor elk wiel (!), flinke bodemvrijheid en doorwadingsdiepte. Die maakt gehakt van alles als je gaat offroaden. En hij is groter etc.
Dutchdriftking zegt
Als dit voor een extra speler op de markt zorgt, kom maar door. De afgelopen 30 jaar zijn er zoveel automerken verdwenen, of ze bestaan nog wel, maar zijn onderdeel van een groot concern en hierdoor hun identiteit kwijt. Als elektrificatie voor nieuwe merken en dus meer diversiteit zorgt, kom maar door.
harrie zegt
Tesla weet niet tot nauwelijks zwarte cijfers te draaien met de enorme aantallen die ze wegzetten, en Fisker duikt er wel ff flink onder met de prijs.
mashell zegt
@harrie: het lijkt er ook op alsof Tesla helemaal niet als doel heeft winst te draaien. De Model 3 wordt volgebouwd met allerlei sensoren, zelfs als de klant die niet besteld heeft. Bovendien werken ze aan het flink uitbreiden van het portfolio, de vrachtwagen, de pick-up, de roadster, de Model Y zijn allemaal al aangekondigd. Er zullen vast ook al wel mensen werken aan de Model S en X opvolgers.
flutterby zegt
@mashell: Amazon draait ook al jaren minimale winst. Groeien kost veel resources. Door geen winst te maken is Tesla nu marktleider.
mashell zegt
@flutterby: ze draaien wel erg lang als een startup (verlieslatend met steeds nieuw kapitaal van investeerders) dat houdt een keer op. Je kunt je afvragen of wagens als de vrachtwagen en roadster nou wel zo nodig zijn in het programma en stabiele winst gaan maken niet een verstandiger keus zou zijn.
flutterby zegt
@mashell: die verstandige keus is interessant voor de korte termijn, maar niet voor de lange termijn.
Inmiddels produceert Tesla de Model 3 ook in China en vanaf 2021 ook in Europa. Dat zijn gigantische investeringen die pas over decennia terug betalen.
De Roadster, Semi en Cybertruck zijn zoethoudertjes en waarschijnlijk pas commercieel haalbaar met de nieuwe aandrijflijn waar we dit jaar meer over gaan horen. De concurrentie heeft al moeite om de huidige aandrijflijn qua prijs en prestaties te evenaren.
basman147 zegt
@mashell: Heb het idee dat andere merken dat ook gaan doen of al lang deden. Die sensoren worden domweg ook een stuk goedkoper als je ze in bulk inkoopt en het maakt de assemblage ook een stuk makkelijker als je daar niet tig verschillende mogelijkheden in hebt. Als je vervolgens X-aantal mensen gedurende de levensduur van de auto kan overtuigen om de extra opties aan te laten zetten, kom je al snel weer uit de kosten.
mashell zegt
@basman147: yep. Ik heb al gelezen dat je achteraf op je ID.3 de adaptieve cruise control kunt activeren. Maar Tesla doet dit in het extreme, dure sensoren voor autonoom rijden, camera’s voor taxi gebruik. De klassieke fabrikanten maken hun winst juist door hun logistieke systemen waarmee ze enorm kunnen differentiëren.
dwfc zegt
Ken je hem … https://mashable.com/article/fisker-ocean-suv/?europe=true
misterBo zegt
2022 komt hij pas op de markt….dan is de bijtelling zo aangepast dat menig leaserijder de electrische auto weer links laat liggen
volt zegt
“De MSRP-prijs in de Verenigde Staten bedraagt 37.499 dollar. Inclusief de Amerikaanse korting op aanschaf voor EV’s komt het eindbedrag uit op 29.999 dollar. Ter vergelijking: een Tesla Model 3 Standard Range Plus kost met diezelfde voordeeltjes op 33.690 dollar in de VS. ”
Maar Tesla heeft helemaal niet dezelfde voordeeltjes als Fisker. Die Amerikaanse korting van 7500 dollar geldt alleen voor de eerste 200 duizend auto’s per fabrikant en daarna wordt het afgebouwd, Tesla is de 200 duizend in 2018 al gepasseerd en heeft inmiddels helemaal geen korting meer.