
Fisker is niet van plan te stoppen na de Ocean.
Henrik Fisker was er al heel vroeg bij als het gaat om EV’s. Hij richtte Fisker Automotive namelijk in 2007 al op, om vervolgens in 2008 de Karma te presenteren. Anno 2020 is Henrik Fisker nog steeds bezig met elektrische auto’s, hoewel onder een andere bedrijfsnaam.
Het huidige Fisker heet namelijk Fisker Inc. en niet Fisker Automotive. Om het extra ingewikkeld te maken wordt de Karma ook nog steeds gebouwd, maar niet meer onder de naam Fisker. Voor de goede orde: daar hebben we het nu dus niet over. We hebben het nu over het Fisker Inc., die we kennen van de Ocean.
De Ocean is een elektrische SUV die de degens gaat kruisen met de Tesla Model Y. Daarvoor wil Fisker gebruik maken van Volkswagen’s MEB-platform, zoals deze maand bekend werd.
Fisker is niet van plan het daarbij te laten. Het merk kondigt namelijk via Facebook een heuse modelleninvasie aan. De Ocean gaat vanaf 2023 gezelschap krijgen van drie compleet andere modellen. Op een afbeelding kunnen we al zien wat voor modellen we ongeveer van Fisker kunnen verwachten. We zien een SUV met een coupé-daklijn, een sportieve sedan en een pick-up, die nog onder een doek staat. Er ontstaat zo een line-up die aardig in de buurt komt van Tesla.
Details over de modellen laat Fisker nog niet los. Wel laten ze weten dat het geen eenheidsworst wordt:
Each of these vehicles will have their unique character, moving away from the auto industry convention of creating similar products just in different sizes.
Is dat laatste een steek onder water naar Tesla…?

De sedan op de teaserafbeelding is overigens een oude bekende. Dat is namelijk de bovenstaande Fisker EMotion uit 2018. Dit concept is dus nog niet in de ijskast beland. Dat is alleen maar goed nieuws want de auto ligt namelijk erg prettig op het netvlies.
Fisker heeft dus grote plannen, maar eerst moeten ze maar eens de Ocean productierijp zien te krijgen. Dat gaat nog duren tot 2022. Henrik Fisker was er dan misschien vroeg bij met de Karma, het lijkt er nu op dat hij nu een beetje achter de feiten aan loopt.
Zonder enige onderbouwing durf ik te beweren dat dit niks gaat worden.
@pallas: Die Karma is echt een van de lelijkste auto’s na het jaar 2000.
@mikje90: De aankomende worden ook helemaal niks, en daar durf ik best een weddenschap op te doen.
Chinees geld?
Het is een beetje het Victor Muller scenario. Investeerders? O.h.a. ziet de autoindustrie liever een merk minder, en zeker een nieuweling, dan dat er in geinvesteerd wordt. Tesla blujft wat dat betreft de uitzondering.
morgen bericht dat Danny Bahar daar aan de slag is? nadat z’n Ares project gefaald is…
Er zijn al teveel automerken en de verkoop is geïmplodeerd. Het volgende dat ongetwijfeld aan de kant moet gezet worden is de ‘groene agenda’ – overheden zijn zo massaal met overspending bezig dat ze straks tegen het faillissement aanlopen als ze de burger niet dringend beginnen te kapot-fiscaliseren. De koopkracht én zin om iets duurs te kopen neemt met de dag meer af en de onzekerheden worden met de dag groter – zelfs bij zij die financieel tot op heden steviger in de schoenen stonden. Het Tesla moment van Fisker is voorbij voor het ooit begonnen is.
De Karma was helemaal een plaatje van een auto, maar die EMotion concept ziet er ook bovengemiddeld goed uit. Ben benieuwd of ze het dit keer wel lukt, maar denk dat de nieuwkomers die van nul af aan beginnen misschien nog wel een voordeel hebben ten opzichte van de bestaande merken, waarvan er velen in zwaar weer zitten, net op de vooravond van de enorme ommezwaai die ze moeten gaan maken.
Hoe dan ook, één ding is zeker. En dat is dat de kaarten in de autoindustrie flink geschud gaan worden en het merkenaanbod er over pak hem beet tien jaar heel anders uitziet dan nu.
Paar maanden geleden: We gaan onze nieuwe revolutionaire solid-state battery gebruiken.
Nu: we gaan het platform van Volkswagen gebruiken (maar we hebben nog niet met Volkswagen gesproken dus we weten niet of dat gaat lukken).
Die man fantaseert echt een hoop luchtkastelen bij elkaar. Bij Fisker gaat het alleen maar om zijn eigen ego en design. Ik heb er een hard hoofd in dat dit ook maar een beetje succesvol gaat worden. Wellicht doen ze het vooral om een dikke beurswaarde op te bouwen en dan aandelen weer te verkopen. Beetje meeliften op het succes van Tesla zoals bijvoorbeeld Nikola wat ook een pump en dump aandeel is. Wellicht komt er straks eens een auto op de markt maar daarna is het weer snel afgelopen.