De presentatie van deze concept is eigenlijk pas over twee dagen, maar toch zijn nu al de eerste afbeeldingen en info opgedoken. Ik kan alleen maar zeggen dat het er bijzonder smakelijk uitziet.
Er waren al eens een teaser en een 3D rendering te zien maar WCF heeft de eerste echte officiële afbeeldingen weten op te duiken. Inmiddels zijn ze echter ook alweer verwijderd, maar daar hebben we even geen boodschap aan.
De Karma combineert sportiviteit, design, luxe en zorg voor het milieu in één auto. Het is een vierpersoons coupé met een bijzondere aandrijving dat is ontwikkeld door Quantum Technologies. Een benzine- of dieselmotor drijft een generator aan die een stel batterijen oplaadt. De batterijen leveren de energie voor een elektromotor. Als optie is een dak bedekt met zonnenpanelen te bestellen die ook een deel van de stroom kunnen leveren. Als er meer kracht nodig is dan de elektromotor kan leveren, wordt ook de verbrandingsmotor ingeschakeld voor de aandrijving. Met dit systeem doet de Karma de 0-100 sprint in iets meer dan 6 seconden.
De auto is helemaal van aluminium en de batterijen liggen in het midden waardoor de gewichtsverdeling zo optimaal is. Met deze auto wil Fisker de afhankelijkheid van olie sterk verminderen en bijdragen aan een schoner milieu. De Karma wordt officieel onthuld in Detroit en komt in 2009 op de markt. De eerste 99 modellen worden voorzien van een handtekening van Henrik Fisker zelf als leuke extra. De prijs komt rond de 80.000 dollar te liggen.
Pannekoek zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
Ejay zegt
Dacht heel even dat het de BMW CS was, maar dit is wel erg mooi moet ik zeggen. Ok, dak moet anders en de kleur is niet je van het, maar toch. 80.000 dollar is zo’n 55.000 eu ex BPM en slurptax. Word dus 80.000 eu, wat nog steeds best netjes is voor zo’n model.
jela zegt
jammer, foto’s zijn al verwijderd op wcf
Rick dos zegt
Oeoeoeoeo! Die voorkant!
Doet me teveel hier aan denken…
Niet goed.
Maar voor de rest! Een pracht van een wagen. En dat voor een hybride. En die prijs, ook heerlijk!.
autoblogger zegt
@jela: ja dat staat dus ook in het bericht… duh
RenesisHP zegt
Een Maserati met batterijen?
RenesisHP zegt
Maar dan wel een hele mooie. :)
Roy zegt
Revolutionair, mooi van de zijkant en achterkant. Die grill aan de voorkant valt me wat tegen. En vierdeurs. Denk dat deze auto wel gretig aftrek kan vinden bij de kopers.
Ejay zegt
Trouwens heh, deze zin: “De eerste 99 modellen worden voorzien van een Henrik Fisker zelf als leuke extra.”
Kun je die nog 1 keer uitleggen?
-Edit: De eerste modellen worden voorzien van een handtekening van Henrik zelf. Bij deze aangepast. Thanks!-
Dimsss zegt
Ze mogen al eerst eens beginnen aan een diesel supercar en dan mogen ze eens nadenken over een electrische.. wat volgens mij geen goed resultaat gaat geven!!
Roy zegt
@Dimsss
Een Diesel supercar? ga eens even snel je mond spoelen. Een Audi R8 V12 TDI geeft me al nachtmerries.
Patrick zegt
En plots klaagt er niemand meer, zoals bij de Prius, dat hybride wagens slecht voor het milieu zouden zijn.
Citrofiel zegt
Als er één link bij deze auto hoort is het deze: http://www.autoblog.nl/archive/2007/01/05/more-advanced-yet-attractive-maya . Hoe kan die er niet in zitten!
-Edit: Dank je! Hij staat nu in het artikel gelinkt-
LC zegt
Een vrouwen wagen het werkt namelijk op batterijen en iedereen weet dat vrouwen van batterij aangedreven objecten houdt.
@ Patrick; Scherp!
martijnn zegt
wat een vet design zeg, damn
NLX zegt
Dat ziet er heel lekker uit
Mustang zegt
Lijkt erg op bmw zoals al eerder werd gezegd..
Fastback zegt
Ah eindelijk! Verwonder me al jaren waarom fabrikanten geen paneel in het dak bouwen.
Verder ziet het er slick uit.
monk zegt
wow, dit is zo’n beetje mijn ideale auto, erg mooi (veel mooier dan de 3d rendering, zonder al het chroom), milieubewust en lekker snel. Nou nog wachten op de jackpot.
zapp zegt
Ik vind hem heel vet maar rijdt dat nou comfortabel met velgen maatje 4538 inch? Als hij echt voor die prijs komt is het wel een koopje trouwens. :)
Zoef zegt
Electrisch rijdt gewoon fijner, bakken koppel, geen trillingen, geen lawaai, we gaan er nog van houden. We maken er auto’s mee waarvan de stinkhippies zich voor het hoofd slaand zullen beklagen:”hadden we maar beter niets gezegd.”
9ff gt9 zegt
high-res high-res high-res! Vetcoolkeigaaf deze wagen!
Rick dos zegt
Over het mielieu gesproken….
http://www.motorauthority.com/news/industry/air-cleaning-aerogel-not-just-for-nasa-anymore/
…..volgens mij is dit een mooie uitvinding. Waarmee die hele discussie tot zwijgen kan brengen.
Rick dos zegt
milieu
Oly zegt
wow wat een mooie bak en die kleur super. ja het is een beetje een joker maar wel een vette. hopelijk komt ie ook naar nederland.
robster zegt
80 kilometer alleen op de batterijen, da’s genoeg voor een beetje normaal woon werk verkeer. En hij kan aan het stopcontact. en hij is supervet. Ik ga vast sparen
bmw cabrio zegt
wat een mega dikke bak zeg!
maar voor die prijs; dat gaat dus echt NOOOIT lukken..
Ding gaat hier denk ik rond de 200.000 euro ofzo kosten.
wel jammer, ben zeker geen mileudreak, maar dat wil ik best worden als ik
hier in rond moet gaan rijden!
Mr. Reddingius zegt
Ik heet natuurlijk niet Michiel, maar naar mijn mening had de achterkant iets volumineuzer moeten zijn om een optisch tegenwicht kunnen bieden aan de voorkant. ook had de schouderlijn op het laatst ietsje verder naar boven mogen doorbuigen. Verder mis ik een beetje samenhang bij de lijnen van het front maar toch is het een mooie auto.
Wouterman! zegt
Ja, zo wil ik ook wel elektrisch gaan rijden… ;)
Count Herry zegt
@ rick dos
Zat ook aan the joker te denken.
Ziet er verder leuk uit, vooral het dak.
nun zegt
Ziet er super uit! Vooral voor een hybrid
dekster zegt
En als no-cost optie een leuke V8? :)
jozias zegt
ach als je die voorkant niet mooi zou vinden kan dit ding altijd nog wel een kuurtje krijgen van een of andere tuner of een niet nader genoemde autoblog-columnist die nogal mooie automobielen een nog mooiere koets geeft :P
Johannes zegt
Ziet er goed uit..
Is het niet DIT concept ipv DEZE concept?
w0o0dy zegt
de voorkant doet me een beetje denken aan de Maserati Granturismo, maar dan iets minder stijlvol en te druk. De neus is wel erg lang als je kijkt naar de totale lengte van de auto. Je zit wel erg ver naar achteren en dat maakt de auto redelijk inefficiënt qua binnenruimte denk ik…..
De prijs lijkt me ook erg ambitieus maar leuk als er wat meer bedrijven zich met hybride gaan bezighouden…. dat is wel een voorwaarde voor vooruitgang van de techniek.
Dink zegt
He bah – da’s altijd makkelijk – laat deze maar in pixels . . .
Ejay zegt
@ Patrick, komt omdat de eerste hybrids wel zo spuuglelijk zijn en prestaties van rollator hebben. Zodoende moest alles in het werk gesteld moet worden om ze van de weg te houden. Dit daarentegen is snel, ziet er goed uit en naja, tis een hybrid, maar dat is bijzaak.
@ Rick Dos, weet je wat pas nieuws is? Dit!
http://www.core.form-ula.com/2008/01/05/s2p-sunlight-to-petrol/
W1ck3D zegt
Insiders news: Ook Ferrari is bezig met het ontwikkelen van een diesel motor voor toekomstige F1 wagens. Don’t believe me? Wel, enkel de toekomst zal dat uitwijzen! Mijn bron is een Ferrari monteur btw…
Geluid zou zelfs nog mooier zijn als de huidige benzine modellen.
Iedereen die hier dus vloekt en tiert over oa een R8 TDi zal in de toekomst nog meer vloeken vrees ik.
Diesel en Hybride is de toekomst, niet benzine. Sorry voor het slechte nieuws vrienden.
Roy zegt
@Wick3D
ik dacht altijd dat F1 wagens op ethanol reden.
maar ik ben het met je eens dat diesel en hybride de toekomst hebben. En misschien ook koolzaadolie en ander plantaardige olie. Deze brandstoffen hebben goede eigenschappen om een aggregaat te laten draaien en daarmee stroom op te wekken voor de elektromotoren.
epo zegt
Mooie wagen! Voorkant doet me wat aan een reptiel denken, heb ’t normaal niet zo op ‘organische’ vormgeving maar dit kan me wel bekoren. Jammer van de batterijen, ik hoor ook liever een v12, wel attent dat ze ook enigszins rekening willen houden met het milieu. Er zit toch een tijdperk van elektrieke sportwagens aan te komen, slim om alvast wat te experimenteren. Er komen echt nog wel een keer ‘goede’ accu’s op de markt. De verbrandingsmotor is inmiddels meer dan een eeuw oud, tijd voor iets nieuws.
Mr. Reddingius zegt
@W1ck3D:
Da’s een goeie, maat! Ha-ha.
Rob USA zegt
@ Rick Dos: Ik mis je eeuwige “Amerikanen hebben geen smaak” ! hahah laat me niet lachen, voor een accu autootje ziet hij er toch heerlijk uit !
Deze auto heeft meer karma dan veel totale programma’s van Europese autoboertjes! :)
Klassiekerrally zegt
Beetje te veel karikatuur… Jammer, het had echt mooi kunnen worden.
Die domme grijns… Ik dacht dat Japanners het patent hadden op lachende auto’tjes?
Trabbi zegt
Ziet er niet slecht uit, styling is niet helemaal origineel, maar verre van lelijk. Wie is er trouwens nog helemaal origineel in deze tijden.
Nog een beetje van de prijs afdoen en ik doe mee!
jampa zegt
Het is enorm jammer dat er wederom een hybride auto wordt gelanceerd..auto’s, en dan vooral die wat door moeten gaan voor supercars, moeten zuipen bij het leven, benzine wel te verstaan, en asociaal milieuONVRIENDELIJK zijn!!! als dit niet het geval is verdient zo’n lelijk apparaat het predicaat: kutbak!
ZOEF zegt
mmm … mooi. Da’s een beetje hetzelfde principe als dieselelectrische locomotieven dus.
Nu nog een gasturbine ipv een viertakkert.
Trabbi zegt
@ mods
Volgens mij is de bijdrage van Jampa helemaal tegen de huisregels…
Aston Martin zegt
Ik vindt het mooi, omdat het lijkt op een Aston.
Volgens mij een goed idee. ;p
de Wit zegt
De techniek zoals BMW type 760I op waterstof overnemen dan heb je pas een echte auto met een sound die bij de auto hoord. Electrisch aangedreven auto’s maken geen geluid geen moer aan om mee te rijden. Dit geld ook voor auto’s aangedreven doormiddel van brandstofcel.
barbus lover zegt
ziet er mooi uit
alleen de grill in caroserie kleur mee spuiten. die kontje is super lekker :P
Zoef zegt
@Trabbi: Tegen????????????????
Harmen zegt
heel vet!!
NLX zegt
Rick Dos moet je die foto nou perse laten zien, daar heb ik jeugdtraumas aan:P
Summer Sky zegt
Wat een GEWELDIG mooi en goed ding zeg! De major autofabrikanten mogen zich nu officieel gaan schamen – in de hoek!
frasker zegt
Best mooi. Stoere bak. Ingelwikkeld systeem en te gelijke tijd toch simpel (geen vragen)
9ff gt9 zegt
@Klassiekerrally Bij de 3D renderings had je een heel andere mening. Dat is vreemd gezien de uiteindelijke plaatjes vrijwel soortgelijk zijn afgezien van de velgen…
dekster zegt
Ik vind dat er gelijk iets nie klopt met die foto’s.
Michiel_vd_Brink zegt
@ dekster: Foto klopt wel, maar is niet 100% vanuit het midden gefotografeerd.
9000cse zegt
Henrik Fisker is sinds 2005 bezig met het ontwerpen van een auto met alternatieve aandrijving. Wat dat betreft is hij dus vele fabrikanten ver vooruit, omdat vele nog voortborduren op de otto- en dieselaandrijving. Dat hij als Deen in de VS bezig is met de constructie van deze auto vind ik alleen maar een daad van uiterste moed. Het concept van deze Karma verdient alleen maar respect vanwege het feit, dat hij zich op nieuw terrein begeeft en geen tegenwicht geeft tegen bestaande concepten.
Persoonlijk vind ik het carroserieontwerp uitdagend, maar ik denk, dat iemand als Michiel van den Brink er iets bijzonders van zou kunnen maken, iets prachtigs. Amerikaanse autofabrikanten zouden in dat opzicht beter kunnen proberen contact op te nemen met Fisker, om te bekijken, of een eventuele samenwerking mogelijk zou kunnen zijn. De concurentiepositie van Amerikaanse auto’s komt namelijk steeds meer in het geding en zij schijnen het te gaan verliezen. Fisker zou weleens een oplossing voor de toekomst kunnen blijken te zijn. Als het aan mij lag, zou ik Fisker in ieder geval het voordeel van de twijfel geven en het concept uitdiepen. In ieder geval uitdagend en bijzonder. Hulde!
marcel65 zegt
hoe groot is ie? ik vindt het namelijk net een radiografisch bestuurbaar autotje (batterijen?), en dan is 80.000 dollar een hoop geld
fr@nk01 zegt
Wow, onze autobloggers zijn (bijna)met zn allen overstag gegaan, how come¿
Milieu-freaks maar
huh¿ dacht dat volgens velen hier hybrides niet deugden, wat hadden we er een hete discussie over…l
“what changed the world just in a view days….¿
Anyway gefeliciteerd…eeg goed en gewoon door blijven gaan, we komen er wel, alleen `t mocht dus niet uit Azie komen, ok ook goed, nu Amerika , straks Europa(op ie volgorde).
Het wordt stil en schoon op de weg…
gezellie ;-)
Hopelijk dat dit projekt gerealiseerd mag worden en gevolg krijgt.
Concept ..maar waar halen ze die accu`s vandaan en waarom stelt VW dat de autoindustrie op ie manier failliet gaan…¿
vragen, allemaal vragen …zoveel.
Rick dos zegt
@Ejay
Dat is zeer zeker wel interessant zeg.
@RobUSA
Dat hebben ze ook niet, maar ik begrijp even niet hoe die stelling in deze context past. Ja, het is een in Amerikaans gebaseerd bedrijf. Maar je weet wel dat de oprichters Europeanen zijn? Een Deen en een Duitser?
Dus uuuh….*kuch**kuch*
“Deze auto heeft meer karma dan veel totale programma’s van Europese autoboertjes!”
;)
@NLX
Excuses mon ami! ;)
Esprit_de_Flandre zegt
Ik vraag mij af waarom Fesker nog geen proces aan zijn boek heeft van BMW en Aston Martin samen. De grille is duidelijk een ‘hybride’ van de BMW’s niertjes met de karakteristieke roostervorm van AM. Dat ze dat toelaten op de coachbuilts begrijp ik wel, maar dit lijkt me toch gevaarlijk. Zeker aangezien de beide merken met een vierdeurscoupé komen, kan deze Fisker voor verwarring zorgen.
En het lijkt een beetje op een snor! Front heeft idd een facelift nodig!
matt zegt
Ik heb er vorige week eentje besteld! Pre-order aanbetaling van 1000 dollar gedaan. Ach, als het niet doorgaat, geld terug (of misschien wel kwijt, maar dat is dan maar mijn risico). De eerste 100, waarvan de pre-order aanbetaling 5000 dollar was, zijn al weg.
Joost zegt
@matt serieus?
BTtje zegt
80 000 U.S. dollars = 58 719,91 Euros
mag wel wat van de prijs af jah ;P
josef zegt
fraai apparaat en de prijs vindt ik ook meer dan ok.
bovendien bespaar je er in de loop van de tijd een hoop euri’s mee en nu kan dan eindelijk de Prius naar de schroothoop!(dat lelijke gedrocht is toch een pure horizon-vervuiling en is bovendien helemaal niet zuinig en goed voor de wereld!)
als de beurs stijgt tot boven de 350 punten ga ik er 1 bestellen!
jor zegt
binnenkort ook in nederland? http://www.fisker.nl