De verkoop van Fisker aan Hybrid Tech Holdings was bijna rond toen de Chinese auto-onderdelenfabrikant Wanxiang een beter bod deed. De veiling werd heropend, tot grote onvrede bij het overgebleven management van Fisker.
Slechts 25 miljoen dollar zou Hybrid Tech voor Fisker hebben neergelegd, ware het niet dat Wanxiang op het laatste moment met mooie beloftes ging strooien. Zo willen zij een deel van de schuld overnemen, de productie van de Karma – in Amerika – weer op gang brengen en een kleine crossover bouwen op basis van het Atlantic concept. Schuldeisers van de failliete EV-fabrikant zagen hier meer heil in en vroegen de rechter een open veiling te starten, zoals dit al eerder had moeten gebeuren.
Fisker, of wat hiervan over is, was niet blij met deze ontwikkeling. Zij geven Wanxiang deels de schuld van hun faillissement, doordat deze Chinezen accufabrikant en -leverancier A123 Systems overnamen. Fisker kreeg geen accu’s meer, maar wat is het probleem? Destijds lag de productie van de Karma toch al stil. De Amerikanen vroegen op hun beurt aan de rechter de verkoop aan Hybrid Tech door te laten gaan, maar het mocht niet zo wezen.
De bidoorlog kon beginnen. Wanxiang verhoogde het bod naar 35,7 miljoen dollar, waarop Hybrid Tech hun originele bedrag ruim verdubbelde naar 55 miljoen dollar. Het leek erop alsof de investeringsgroep onder leiding van miljardair Richard Lee er alles voor overhad om Fisker in handen te krijgen en Wanxiang er niet zomaar met de buit vandoor te laten gaan. Zij investeerden al jaren in de EV-fabrikant, zelfs toen het allemaal bergafwaarts ging, en geloven dat Fisker de toekomst in handen heeft.
Helaas voor het oude management, maar wellicht goed voor Fisker, is het bedrijf nu gekocht door Wanxiang voor 149,2 miljoen dollar. Althans, daar gaan we vanuit, want er kan nu niet meer geboden worden. De rechter zal volgens planning 18 februari de overname goedkeuren. Of de naam en het logo ook worden gekocht of dat er een nieuwe badge op wordt geplakt, is nog niet bekend.
atimos zegt
Misschien moet Fisker wel gaan samenwerken met Tesla en zo een soort VAG vormen voor elektrische autos.
Alex_79 zegt
@atimos: hehe, Fisker is juist met ruzie vertrokken bij Tesla en werd er van beschuldigd zijn Karma te hebben gebouwd met de tekeningen die hij eigenlijk voor de Model S had moeten maken.
rolov zegt
Misschien had Fisker naar een grote autofirma moeten gaan. Zijn knappe auto’s maar ik ze nooit meer. De tesla heel vaak. Wat natuurlijk niet erg is.
norge zegt
Fiskel worden vast mooie auto’s.
SimonMc zegt
@norge: Wordt dus in de toekomst Fiskel Kalma.
porsche928 zegt
zo wordt je als schuldeiser vaker genaaid! Management kan wellicht blijven zitten bij een toko die 25 miljoen bied maar hoop dat ze er keihard uitgegooid worden door de chinezen die er bijna 150miljoen voor betalen.