Waaronder de naam, zo meteen snap je hem!
Fisker is een naam die al een tijdje meegaat in de autowereld. Het is ‘gewoon’ de achternaam van Henrik Fisker, een 56-jarige half-Deense ontwerper die onder meer de BMW Z8, Aston Martin DB9 en Aston Martin V8 Vantage tekende. Daarna ging hij geluk zoeken op zijn eigen manier. Het resultaat was zo’n tien jaar geleden de Fisker Karma. Een knappe sedan met hybride aandrijving die op elke mogelijke manier probeerde ecologisch verantwoord te zijn. Een enorm succes was het niet, toch zijn er in die periode nog best een flink aantal Karma’s verkocht. Zie het als een Prius waarmee je wél voor de dag kan komen, al was de Karma wel iets duurder.
Sindsdien is de Fisker Karma doorgezet in een paar nieuwe bedrijfsvormen, zonder uitleg is het vrij verwarrend. De overblijfselen van het bedrijf wat de Fisker Karma uitbracht heten enkel Karma en brachten de vrij bekend voorkomende Revero uit. Dat was helemaal geen succes. Karma is verder van plan om nog een paar nieuwe modellen de wereld in te sturen. Henrik Fisker zelf bracht echter als VLF Automotive een nieuwe auto op de markt genaamd VLF Destino. Tenminste, nieuw? Ook hier gaat het om een Fisker Karma met iets nieuwere techniek. Want waar VLF nu is, niemand die het weet. In plaats van VLF doorzetten en auto’s als de Force 1 op de markt brengen, sloeg Fisker weer terug op het begin met het ‘nieuwe’ bedrijf Fisker Inc. Hun eerste wapenfeit is een concept car: een elektrische sedan, de Fisker EMotion. Behalve het brein achter het bedrijf heeft deze auto niks te maken met VLF, de Fisker Karma, of Karma. Snap jij het nog?
Goed, die laatste is de enige die je voor nu moet onthouden. Het is dát bedrijf wat binnenkort met iets nieuws op de proppen komt. Een nieuwe elektrische SUV, want de markt vraagt erom. Die zat al in het verschiet, maar nu is er iets meer info beschikbaar. Ten eerste: de naam. Hij gaat Fisker Ocean heten. Een productieversie is er nog niet, de afbeeldingen in dit artikel betreffen een studiemodel (maar wel eentje die potentieel op de markt kan komen, wat ze uiteindelijk ook willen bereiken). Een aantal dingen zijn echter belangrijk om te weten over de Fisker Ocean.
Zo zouden de minimum vereisten voor de prestaties een rijbereik zijn van 400 mijl (644 km). Daarmee zou de auto direct in het vaarwater van Tesla terecht komen. Verder heeft Henrik het al vaker gehad over solid state-batterijen. De techniek hierachter is complex maar niet buiten bereik, in prestatietermen heb je het dan over een nog langer rijbereik (500 mijl, 804 km) terwijl de batterijen niet groter of zwaarder zijn dan lithium-ion-versies en nog belangrijker: volgeladen kunnen worden met een minuut. Bijzonder! Het is niet bevestigd dat de Ocean dit systeem al direct aan boord krijgt, maar wel dat Fisker voor de Ocean bezig is met eigen ontwikkelingen voor elektrisch rijden en de batterijen.
Verwacht echter niet dat dit soort cutting edge techniek ervoor zorgt dat de auto peperduur wordt. Nee, volgens Fisker zal de auto niet duurder worden dan 40.000 dollar. Bestellen gaat ook makkelijker. Je kan de auto leasen met een app, en onder het mom ‘gebruiksgemak voor de consument’ wordt die service goedkoop met grote limieten voor kilometers en géén minimumtermijn. Want gebruiksgemak. Een goede gedachte, of het werkt moet blijken.
Fisker zal alle informatie (dan definitief) bekend maken op 4 januari. Pre-orderen kan al eind november. Als alles waar is, staat hier een potente SUV. Als. Een belangrijke nuance.
flutterby zegt
Vergeleken met deze man is zelfs Elon Musk bescheiden.
rhellema zegt
@flutterby: hij heeft ook veel mooiere auto’s gecreëerd dan Musk!
flutterby zegt
@rhellema: je weet dat Elon Musk geen ontwerper is toch? Dat is het werk van Frans von Holzhausen.
rhellema zegt
@flutterby: dat verandert ook niets aan wat ik zei
fanboy zegt
@rhellema: Fisker kan mooie auto’s tekenen. Maar die van Musk rijden daadwerkelijk rond en verkopen.
rhellema zegt
@fanboy: Fiskers rijden ook rond, nog nooit gezien?
fanboy zegt
@rhellema: Zeker wel eens gezien. Maar echt heel weinig, al in de tijd dat er alleen nog Model S-en rondreden was de Fisker bijna niet te zien.
En er waren ook nog eens zeer veel technische problemen mee. Tesla is ook zeker niet perfect, maar de Fisker Karma was echt onbetrouwbaar. Dat is 1 van de redenen waarom het geflopt is.
Volgens mij moet de beste man gewoon mooie auto’s blijven tekenen, maar zich niet bezig houden met een nieuw merk op te zetten of met de techniek. Leuk die Solid-state accu, en dan voor 40K en dat opladen met megawatts tegelijk, gaat helemaal nergens over. Dan zijn we zoveel jaren verder, waaruit duidelijk wordt dat dit luchtfietserij is, weer een proefballonetje, weer een conceptje. Waardeloos.
rhellema zegt
@fanboy: ik kwam gisteren nog een Fisker tegen op de A2, dus blijkbaar rijden ook die auto’s rond.
harrie zegt
@flutterby:
Ja dit is toch wel een 9 op de schaal van Victor Muller.
Hubert zegt
Vol laden binnen 1 minuut?
Denk dat de lampen hier in het stadion uitvallen…
flutterby zegt
@Hubert: even 6000 kW laden hoor, of 6 MW. Een eenheid die meestal gebruikt wordt om het vermogen van (kolen)centrales aan te geven.
fanboy zegt
@hubert: Geen zorgen, je krijgt de stekker toch niet opgetild om hem in de auto te doen.
flutterby zegt
@fanboy: hiervoor heeft Tesla al de snakecharger op de plank liggen.
flashevan zegt
Dyson is net gestopt omdat ze o.a. de solid state batterijen niet op orde kregen. Waarom zou Fisker het als designer wel gaan lukken terwijl Dyson het als ingenieur niet voor elkaar kreeg?
mashell zegt
@flashevan: de designer Fisker is hier juist weer niet bij betrokken.
Dutchdriftking zegt
voor 40k een volwaardige elektrische auto met 800km actieradius en vol binnen 1 minuut. Dit artikel had eigenlijk moeten beginnen met : “Er was eens …….”
basman147 zegt
@dutchdriftking: Goed begin, ik heb wel mijn twijfels of het gaat eindigen met “en ze leefden nog lang en gelukkig”
tjorque zegt
@dutchdriftking: er was eens een dagdromer?
Of
Er was eens een gigantische fantast!
Of
Er was eens een powergrid fister
Of
…
donvincenzo zegt
Een Ocean om in te vluchten
Nooit jaloers te hoeven zijn
Liefde om je hart te luchten
Een Ocean
Hoe lekker zou het zijn
amersfoorter zegt
Hier gaan we weinig meer van horen. Luchtfietserij
Goed_Koopman zegt
Musk heeft Fisker in zijn hemd laten staan. Dit is niet meer dan een schreeuw om aandacht. ‘Kijk ik besta nog!’
lacker zegt
Ik hoop oprecht dat het Fisker lukt!
jelm zegt
Solid state batterijen werken momenteel alleen als miniatuur versies in kleine apparaten zoals pacemakers. Het gaat echt nog wel even duren voordat deze batterijen in auto’s gaan werken én betaalbaar zijn. Ik las das Fisker in 2022 de solid state batterij in hun auto’s wil hebben. Je kan er van uit gaan dat dat niet lukt. Over het algemeen wordt aangenomen dat het nog minimaal 5 a 10 jaar gaat duren. Maar het is waarschijnlijk wel de volgende stap nadat volledig elektrische auto’s een groot marktaandeel hebben gewonnen.
vroaaaaaaaaaar zegt
@jelm: wellicht lukt hem dat, maar dat maakt de auto dan onbetaalbaar.