Fisker gaat Tesla keihard aanpakken. Mark Rutte had het niet beter kunnen verwoorden.
Zo’n 10 jaar geleden waren er twee grote nieuwkomers als je op zoek was naar een fraaie, doch maatschappelijk verantwoorde sedan: de Tesla Model S en de Fisker Karma. Aanvankelijk leek de Karma goede papieren te hebben voor succes. Henrik Fisker had al jaren ervaring in de automotive wereld en de techniek was een tussenstop. De Fisker Karma was een Plug-In hybride, terwijl de Model S volledig elektrisch is.
Ondanks dat de Karma in Nederland op flinke subsidies kon rekenen, was het de Model S die aan het langste eind trok. Sterker nog, Tesla is groter en sterker dan ooit. Dit terwijl wij bijna niets meer horen van Fisker. De Karma is een paar keer gebruikt als basis voor een nieuw project, maar dat heeft nog niet geleid tot ‘Tesla-intimiderende’ verkoopcijfers.
Gelukkig is Fisker terug! Ze hebben het licht gezien en de plugin-hybride techniek vaarwel gezegd. Ook Fisker richt zich nu enkel op elektrische auto’s. Hun nieuwste wapenfeit is een SUV. Deze elektrische auto staat gepland voor de tweede helft van 2021, nog 2,5 jaar wachten dus. Interessant is de prijsstelling, want volgens Fisker gaat de auto minder dan 40.000 dollar kosten. Het lijkt dus een rechtstreekse concurrent te worden voor de spiksplinternieuwe Tesla Model Y.
De naam is nog niet bekend, wel dat de actieradius bijna 480 km moet bedragen. In tegenstelling tot Tesla krijgt de Fisker standaard ‘long range’, dus de standaardversie haalt die 480 km. De auto krijgt een accupakket van 80 kWh mee. De auto wordt leverbaar met twee elektrische motoren: eentje op de vooras en eentje op de achteras.
Uiteraard wordt de auto ontworpen door Henrik Fisker zelf. Naar eigen zeggen krijgt de nieuwe Fisker SUV stijlelementen mee die voorheen enkel aan te treffen waren op supercars. Ook heeft Fisker grote plannen met het interieur van de auto, volgens de Amerikanen is alles zeer intuïtief te bedienen en opgetrokken uit hoogwaardige materialen, iets dat bij de (bijvoorbeeld) Model 3 niet helemaal het geval is.
De Fisker SUV moet in 2021 het spits afbijten voor een complete range aan modellen. Zo komt de Fisker EMotion pas nadag het goedkope model op de markt is gekomen. Bijzonder aan deze sedan is de solide-state batterijtechniek. In totaal moeten er drie Fisker modellen op de markt komen.
fmgarcia zegt
Ik zou een 3 liter diesel van Opel gebruiken om de range wat te vergroten!
mvdd zegt
Toch jammer dat de Model S aan het langste eind heeft getrokken, ik vond de Karma de mooiere van de twee
harrie zegt
@mvdd:
Misschien mooier, maar (nog) lomper afgewerkt, groot van buiten krap en van binnen, en technologisch mijlenver achter Tesla.
mashell zegt
@harrie: in alles dus een rasechte Amerikaanse auto.
beardman zegt
@mvdd: Mooie 3l zes in lijn erin en je hebt een prachtige wagen!
tristan114 zegt
@mvdd: Ik dus absoluut niet. Auto vind ik echt uit verhouding. En volgens mij komt dat allemaal door zijn te grote wielbasis
fanboy zegt
Goh, weer de zoveelste Tesla killer. En het is er nog geen eentje gelukt.
Ondertussen lopen de Koreanen stilletjes weg met het midden-segment voor elektrische auto’s.
Edge zegt
Ik ben een beetje Fisker-moe. Moet die man niet eerst een van die andere luchtkastelen van hem afbouwen? Van de EMotion hebben we na die concepts niks meer gezien. En dat andere project waar hij bij betrokken is, VLF Automotive, loopt ook al zo lekker. Ondanks dat er eerder nog geschreven werd dat ze zijn begonnen met de levering van de Destino V8, is er niemand die ooit maar één Destino op kenteken heeft gezien. Behalve dat “wij van wc-eend” exemplaar van Bob Lutz.
jeroenwz zegt
Eerst zien, dan geloven. Doet me een beetje denken aan al dat gepoch van Audi en de andere priemijum merken. “Als dat wij een elektrieke auto gaan bouwen, dan … range … “
japiejo zegt
Tja aan ambitie zal het niet ontbreken bij Fisker. Maar wat je ook van Tesla vindt, het is natuurlijk bizar hoe ze vanuit het niks zo groot zijn geworden. Musk is een idioot met onhaalbare deadlines, maar Fisker spant helemaal de kroon met deadlines die niet gehaald worden. Met het verschil dat Tesla wél auto’s op de weg krijgt.
ghost zegt
Beetje concurrentie is nooit verkeerd maar ik vermoed dat Fisker geen deuk in een pak boter slaat..
flutterby zegt
Goed nieuws, als het waar is. Tesla maakt met moeite winst (dit kwartaal niet) en deze nieuwkomer bied een concurrent voor de €55k Model Y voor €40k en met luxere materialen, wie gelooft dit nou?
Onehp zegt
“We hebben er zelfs een tekeningetje bij gemaakt, zó gaat ie eruit zien! ”
Tja beloven is geen probleem. Elon kan er ook iets van, maar hij maakt het ook waar. Uiteindelijk. In grote lijnen toch… spannende tijden…
snowbird zegt
Wow…Mark Rutte…
frank2b zegt
Beloftes, beloftes, beloftes.