Fisker gaat gewoon expres slechte auto’s verkopen die nog niet af zijn. Als Tesla het kan, waarom Fisker dan niet?
Het is nog best lastig om een elektrische conceptauto in productie te nemen. Dat geldt met name voor fabrikanten die jarenlange ervaring hebben met auto’s met verbrandingsmotor. Het is nog lastiger voor automerken die vanaf 0 moeten beginnen. Ondanks de tientallen nieuwe merken die de afgelopen jaren zijn aangekondigd, is alleen Tesla echt doorgebroken. Op dit moment lijkt het met Rivian en Lucid de goede kant op te gaan, maar dat is alsnog meer een invulling van een niche dan keiharde aantallen in de middenklasse.
De groei van Tesla ging ook niet zonder slag of stoot. De EV-gigant is voor veel EV-startups een voorbeeld van hoe het moet. De inmiddels door velen verheerlijkte goddelijkheid Elon Musk heeft in de jaren wel wat impopulaire beslissingen gemaakt die uiteindelijk goed bleken uit te pakken.
Andere merken gaan dat nu kopieren. Vandaag is het de beurt aan Fisker, dat expres slechte auto’s gaat verkopen. Inderdaad, zoals Tesla ook deed. Dat meldt Automotive News.
Bewust
Dat is een bewuste keuze van Henrik Fisker. De Deen, die pikant genoeg ooit de eerste schetsen voor de Model S maakte, probeert wéér voet aan de grond te krijgen met een nieuwe auto. In dit geval de elektrische crossover, de Fisker Ocean. Henrik wil koste wat het kost de auto’s op tijd afleveren, maar daar moeten concessies voor gedaan worden. Dit betekent dat sommige electronica niet aanwezig zal zijn in de auto’s die als eerste worden afgeleverd. Met slechte auto’s bedoelen we in deze context: auto’s die nog niet ‘af’ zijn.
De productie van de Fisker Ocean begint volgende week. Dan lopen de eerste exemplaren van de band in het Oostenrijkse Graz. De auto’s – die Magna Steyr gaat bouwen – zullen echter niet ‘af’ zijn. Items de Blind Spot Monitor, lichtsensor en Lane Assist zullen schitteren door afwezigheid. Ook triviale zaken als cruise control zullen ontbreken. Het bidirectioneel laden (van Fisker naar een andere EV of van Fisker naar je huis bijvoorbeeld) zal tot 2024 niet mogelijk zijn.
Fisker gaat expres slechte auto’s verkopen: niet uniek
Heel veel andere zaken zullen in 2023 al aanwezig zijn op de Fisker Ocean. Uiteraard zullen de auto’s die afgeleverd worden zonder deze features, later wel er van voorzien worden. Volgens Henrik Fisker moeten ze de auto’s zo snel mogelijk afleveren en wil hij de klanten niet laten wachten.
Heel erg nobel, natuurlijk, maar het betekent ook dat hij eerder zijn geld binnen heeft. Een ander ding is natuurlijk OTA, middels over the air-updates is het wat makkelijker een voorziening te retro-fitten en te activeren. Overigens is Fisker zeker niet de enige fabrikant die het op deze wijze oplost. Zeker met de chiptekorten zijn er meer merken die auto’s afleveren die (nog) niet helemaal klaar zijn.
Via: Inside EVs
Meer lezen? Deze auto’s werden gemaakt in de Steiermark!
Habanero zegt
Op zich is deze Fisker natuurlijk een prachtig concept. Moest een Landrover deze auto in de verkoop neerzetten als een soort van alter-Evoque Range, de straten reden er gauw vol van. Zeer geslaagd design en een echt wanna-have voor een breed publiek. Maar ik vrees, dat dit zoveelste kwakkelbeleid van Fisker een recipe for disaster wordt. Fisker wordt geen Tesla.
rulefollower zegt
ja, zeer fraai.
Zal waarschijn het zelfde aflopen als de Karma. Een kortstondige hype.
rollingstoned zegt
Vind het anders maar een 13-in-1-dozijn SUV. Zeker ‘en profil’ met die lelijke gevormde wielkasten die ook nog eens royaal van plastic zijn voorzien.
Habanero zegt
Ik wacht nog op de eerste auto die niet met plastiek wordt afgewerkt, zelfs de premium-merken zitten er vol van met fronten, radiator-roosters e.a. optische trucjes want wel ja, de jaren 50 zijn ver weg hé. Ook de huidige LR Defenders zijn royaal van plastiek voorziene dingen. Maar ik neem je opmerking serieus précies dit is idd. ook zoiets waar je bij EV’s je bedenking kan bij hebben. De grondstoffen voor al dit plastiek komen dus echt wel uit raffinage. Er rijdt geen van die klimaat-mirakels uit de fabriek zonder zwaar verslaafd te zijn aan de petroleum-industrie en daarvoor zijn nauwelijks (ecologische) alternatieven.
basman147 zegt
Geen handige beslissing in mijn ogen, juist als nieuw merk mag je geen steken laten vallen omdat je nog krediet moet opbouwen.
Tesla kwam ermee weg omdat ze iets bijzonders boden, maar midsize elektrische crossovers zijn er onderhand genoeg.
Maar goed ze zullen het geld waarschijnlijk hard nodig hebben.
mashell zegt
Volkswagen leverde de ID3 en ID4 die nog niet af waren (minder functionaliteit dan een eGolf) en werd er om afgeslacht. Het kan dus alle kanten op gaan.