De glazen bollen draaiden overuren, maar nu is het hoge woord eruit: Fisker is failliet
De Amerikaanse elektrische startup Fisker is failliet. Het ging al een tijdje niet al te best met de toko. Ondanks hun puike auto – de Ocean crossover – hebben ze het helaas niet gered. Afgelopen maandag (gisteravond onze tijd) heeft Fisker faillisement aangevraagd. Volgens Fisker zijn er 200 tot 999 crediteuren.
Ietwat optimistisch
Fisker gaf al aan dat ze niet heel erg veel geld op de rekening hadden staan. De schatting was toen dat Fisker het nog een maandje of 12 kon volhouden voordat de kas leeg was. Die schatting bleek nogal optimistisch, want dat was vier maanden geleden. Ach ja, een optimist is ook maar een slecht geïnformeerde realist.
Al deze berichten hielpen natuurlijk niet om de waarde van Fisker hoog te houden. Op een gegeven moment was het huis van Henrik en Geeta Gupta Fisker (ja, zo heet zijn vrouw) meer waar dan het bedrijf zelf. Nu is het huis van Henrik Fisker ook extreem exorbitant, maar toch.
Fisker failliet: hoe nu verder?
Hoe gaat het nu verder met Fisker in Nederland? Dat gaat stoppen. Je kunt ze nu nog wel nieuw krijgen, dat dan weer wel. Dat zijn namelijk de voorraadauto’s. De Fisker Ocean in Extreme-uitvoering wordt links en rechts nog aanboden voor absolute ramprijzen. Voor om en nabij de 40 mille heb je een ruime crossover met 570 pk en de meeste opties.
Voor onderhoud en updates moet je even een specialist vinden. Nu heeft een EV minder onderhoud nodig: remmen en banden zijn vrij universeel en ook ophanging en zo hoeft niet direct een probleem te zijn. Je hebt geen distributiekettingen, klepseals, turbo’s of andere draaiende delen die sowieso kapot gaan. Maar hopelijk staat er een partij op de voorraden overneemt en in onderdelen gaat voorzien, net als bij Saab destijds. Het nadeel is een beetje dat Saab er al jarenlang was en de Fisker Ocean gloednieuw is.
Via: Reuters
barchettadriver zegt
Niet geheel onvoorzien, maar wel jammer. Die Ocean smoelde prima en met z’n california mode had hij ook een unique selling point. Dat zie je op geen enkele andere auto en is wel gewoon leuk.
Flutterbear zegt
Unique zeker, selling point? Na.
pignon zegt
Renault Avantime had het ook.
kniesoor zegt
Is Fisker daadwerkelijk failliet of heeft het bedrijf bescherming aangevraagd onder Chapter 11 ?
B00G1E zegt
Chapter 11 https://www.reuters.com/business/autos-transportation/ev-startup-fisker-files-bankruptcy-2024-06-18/
kniesoor zegt
Dankjewel, duidelijk. Niks te failliet dus, dwz : nog niet, Chapter 11 leidt er uiteindelijk vaak wel toe, dat dan weer wel.
harrie zegt
Er is vast wel een partij op dit onvermijdelijke zat te wachten, en as we speak het bod al op tafel heeft gelegd om voor een prikkie de boedel en/of IP op te kopen.
Dus nu voor een prikkie zo’n nieuwe bak aanschaffen, kan je straks voor onderdelen gewoon Victor Muller bellen.
Jozo zegt
Zonde, maar wel onvermijdelijk. Hoge kosten om de auto te ontwikkelen, fabricage uitbesteed aan Magna Steyr en dus nog minder winst.
Vervolgens hebben negatieve reviews van influencers het proces nog wat versneld.
Respect voor de mensen die zich nog aan een voorraad model wagen.
gregorius zegt
Auto leek me prima, maar niet voor die prijs.
Ook moest de software nog een paar releases doormaken om alle bugs eruit te halen. Daarna is het een prima auto.
Maar goed, dat gaat nu niet meer gebeuren. Zonde
Dutchdriftking zegt
Ik vind het niet heel erg, maar een slimme Chinees had beter een samenwerking met Fisker kunnen starten dan nóg een nieuw merk lanceren. Samen waren ze succesvoller geweest gok ik.
mashell zegt
Het had ook last van Bad Karma…
William zegt
Zijn huis staat te koop voor 35 miljoen dollar:
https://www.teslarati.com/henrik-fisker-selling-hollywood-home-35-million/
haroldt zegt
Echt Jammer! ook voor ons Europa .nl werd in bij magna Graz gebouwd.
Vind ook het ook een mooie auto
petroldrinker zegt
Dit of een tesla, ik weet het wel, deze dus ipv zo een bak waar elke lease rijder al in rijdt… spijtig wel dat de leukste EV het nu niet gered heeft. Maar tegelijk blij dat er een EV fabrikant failliet is gegaan, nu de andere nog lekker laten klappen