Na het tweede Amerikaanse Karma-brandje vorige week, dook Fisker meteen bovenop de materie voor de nodige damage control. De publieke opinie is namelijk nog wat onzeker over auto’s met batterijen. In een statement geeft het aan dat de oorzaak buiten de hi-teh onderdelen lag.
Direct na de brand is Fisker, samen met de onafhankelijke Pacific Rim Investigative Group, aan een onderzoek naar de brand in Woodside, Californië, begonnen, en het voorlopige vonnis luidt: “[..] the ignition source was not the Lithium-ion battery pack, new technology components or unique exhaust routing.”
Volgens Fisker ontstond de brand buiten het motorcompartiment, maar verdere informatie wordt nog niet gegeven. Op een later tijdstip zal hier ongetwijfeld op teruggekomen worden.
Na de eerste brand in Texas werd door experts geopperd dat een mogelijke oorzaak de te krappe behuizing van de motor zou zijn. Aanvankelijk zou er een lichter blok gemonteerd worden, maar omdat het gewicht hoger uitviel, werd gekozen voor een grotere motor. Substantieel bewijs voor deze claim ontbreekt, en aangezien het aantal brandjes tot nu toe tot twee beperkt is gebleven, mag er wat scepsis in acht worden genomen.
In de VS alleen branden elk jaar zo’n 300 voertuigen ‘spontaan’ af, waarvan de helft personenauto’s zijn. Echter, Fisker houdt zich bezig met materiaal dat relatief nog wenig kilometers onder echte omstandigheden heeft gemaakt, en bovendien zijn er nog niet zo veel Karma’s uitgeleverd, dus relatief gezien kan je twee brandjes ook zeker niet van de tafel vegen.
Er is geen twijfel over dat Fisker de incidenten serieus neemt en er op gebrand (sorry..) is de oorzaak te achterhalen, al was het alleen maar om de (doorgaans Republikeins getinte) felle tegenstanders in de VS de mond te snoeren. Bangmakerij is een sterk wapen, en juist dit wordt ingezet om de publieke opinie tegen ev’s en hybrides te doen keren.
Wordt vervolgd.
UPDATE: oorzaak was een kapot ventilatortje.
StijnB zegt
Oef, niets high-tech… Het is dus slechts de basis van een auto bouwen dat ze niet onder de knie hebben…
stanny zegt
@StijnB: lol!
bbroek zegt
zeker weer de lijm.
RubenPriest zegt
“Wordt vervolgd” spannend! Ik ben benieuwd wat het probleem dan wel is.
bsxc2 zegt
Geen recalls=niet premium
jrk68 zegt
@bsxc2:
Dan moet Toyota wel heel premuim zijn…
notsobig zegt
Brand veroorzaakt door een slechte karma?
matthijsie zegt
Karma is a bitch!
jordy14 zegt
@matthijsie: je bent me voor.
bempi zegt
Audi trend wordt overgenomen door Fisker.
stanny zegt
@bempi: Audi…? Je bedoelt Ferrari en Lambo?
Maarja, shit happens zeker?
bempi zegt
@stanny:
Nou meer over die R8 die regelmatig en overal bijna in de fik vliegt om dezelfde redenen.
awesome zegt
@bempi: dat was die testwagen, geen productiemodel.
KEV9 zegt
bestaat zo’n kunststoffen auto dan ook nog uit high tech onderdelen? Als je een paar batterijen al high tech gaat noemen ben ik benieuwd wat de volgende stap is in het noemen van superlatieven
FelixF zegt
@Soulmaster: Ik heb laatst een presentatie gehad van een hoge pief van Mercedes AMG Petronas High Performance Powertrains over de ontwikkeling van het accupakket van de elektrische SLS. Geloof me dat is ontzettend high tech.
HZW zegt
Audi doet ook altijd of zijn neus bloed als het om problemen gaat.
DennisS65B40 zegt
“Aanvankelijk zou er een lichter blok gemonteerd worden, maar omdat het gewicht hoger uitviel, werd gekozen voor een grotere motor.” Huh? Die dan lichter zou zijn?
sir_smokalot zegt
@audir8v10: Het totaaalgewicht van de auto. Dacht dat dat wel duidelijk was.
luxaeterna zegt
@audir8v10: Ja, want in een grotere motor is meer plaats voor lucht, dus lichter. Uiteraard.
DennisS65B40 zegt
@luxaeterna: hahaha nou snap ik hem! Grotere motor = grotere cilinderinhoud = lichtere totaalgewicht van de auto. Duh.
Frankypanky zegt
Citaat: ‘brand niet veroorzaakt door hi-tech onderdelen’
Conclusie, brand is veroorzaakt door low-tech onderdelen. Wat dat nou zo moeilijk, meneer Fisker?!
mattraket zegt
@ Sir Smokalot: ”In de VS alleen branden elk jaar zo’n 300 voertuigen ‘spontaan’ af.” Dat zijn er dus 300 per DAG, oftwel meer dan 100.000 per jaar. Maar dat wist je natuurlijk al, slip of the keyboard :-)
dubhead zegt
Turbo zit toevallig links?
CF motorkap
Intercoolers en radiatoren in zijn muil (ook voor de electro toestand)
needs more speedholes doctor