Een Fisker bedrijfswagen, voor Buurman en Buurman. Ajeto!
Kaf en koren scheiden. Dat is op dit moment hetgeen dat we het meeste moeten doen anno 2020. Tesla heeft zichzelf in relatief korte tijd opgewerkt. Ze begonnen met het omkatten van Lotus Elises en nu bouwen ze 500.000 auto’s op jaarbasis.
Omdat elektrisch rijden nu helemaal hip is, schieten de nieuwe EV-merken als paddestoelen uit de grond. Niet alleen als het gaat om personenauto’s, maar ook elektrische bedrijfswagens zijn een nieuwe trend. Natuurlijk zijn daar auto’s als de elektrische Mercedes-Benz Sprinter en Peugeot Jumper. Maar de pickups spreken net even wat meer tot de verbeelding.
Tesla heeft het huiswerk project van een kleuter gestolen en het ‘Cybertruck‘ genoemd. Ook modellen van Rivian (R1T), GMC (Hummer), Ford (F-150 EV), Bollinger (B2) en Lordstown Motor (Endurance) staan op de planning. De reden is vrij simpel, de markt voor pickups is enorm en de marges zijn groot. Of het doorgaans vrij traditionele pick-up publiek in zo’n opgevoerde broodrooster wil rijden, is nog maar even de vraag. De bedrijven zullen er wel onderzoek naar gedaan hebben.
Maar er is nu nóg een kaper op de kust. Fisker wil nu ook bedrijfswagens gaan maken. Dat meldt grote opperbaas Henrik Fisker. Hij heeft de eerste afbeelding al vrijgegeven op LinkedIn, dat is een soort Hyves voor mensen met een baan (of die graag een baan willen).
Het moet niet zomaar de zoveelste elektrische pickup worden. Welnee, het moet de lichtste en meest efficiente pick-up ooit worden. In de wereld! De afbeelding is slechts een teaser, maar volgens Fisker moet de elektrische bedrijfswagen nog veel radicaler worden.
Destijds was Fisker samen met Tesla een van de nieuwkomers. Waar Tesla floreerde, ging Fisker ten onder. De plannen die de laatste jaren worden aangekondigd zijn enorm fascinerend, maar tot op heden zijn er nog geen auto’s of concrete plannen onthuld.
massarati zegt
psssst 2021 ;)
willeme zegt
@massarati, klopt, 500.000 auto’s zijn nog van 2020 ;-).
massarati zegt
oké oké.
Ik wens Fisker veel succes met de nieuwe plannen, aan ambitie in ieder geval geen gebrek.
Ben wel benieuwd wat er open gaat bij de achterste handgreep. Of had hij eerst nog een kleinere laadbak.
TheMaster zegt
Jep, want anno 2021 maakt en verkoopt Tesla ook 50% meer auto’s TOV 2020. Dus die 500.000 kan alvast aangepast worden naar 750.000.
Fisker pickup gaat er niet komen voor 2023 en daarna ook geen indruk maken. Net als de Fisker Ocean.
dwfc zegt
Het lijkt toch sterk op een gesponsorde bijdrage als je ietwat van Fisker leest :-)
flutterby zegt
Fisker heeft altijd mooie praatjes, maar tot heden komt er maar weinig van terecht. Makkelijker spreken over revolutionaire techniek in je render.
Edge zegt
Loopt die ouwe Henrik niet een beetje heel hard van stapel? Het vorige Fisker mag je toch best een flop noemen, de Karma is maar mondjesmaat geproduceerd en de Atlantic, Surf en Sunset zijn zelfs nooit voorbij het conceptstadium gekomen. Vervolgens worden de rechten van de Karma aan à la Artega GT aan iedereen die een euro betaalt overgedragen, en bedenkt Henrik zich dat er misschien een V8 in moet. Zo gezegd, zo gedaan, samen met Bob Lutz en iemand wiens naam ik vergeten ben presenteert hij een Karma met V8 en een omgebouwde Viper, waar je vervolgens niks meer van hoort. En nu roept hij al jaren dat het nieuwe Fisker zo’n game-changer gaat zijn. De Ocean is er nog steeds niet, en is van een volledig zelfstandig model al gedegradeerd naar een Volkswagen ID.4 met een ander koetswerk. Dat ding is nog niet productierijp, of meneer kondigt alweer het zoveelste andere project aan door een zeer matige tekening het web op te slingeren…. Het kan aan mij liggen, maar ik ben zo onderhand wel een beetje Fisker-moe.
clubbtraxx zegt
Henrik Fisker… dat is een figuur die teveel naar Viktor Muller heeft gekeken.
Wilde plannen en de grootste verhalen maar ondertussen komt er niks van.
pignon zegt
Er wordt hier nu wel een beetje laatdunkend gedaan over Fisker. Wat mij betreft iets te veel. Ik snap dat stuurlui aan wal heel veel weten en dat Fisker’s resultaten uit het verleden geen garantie voor de toekomst bieden maar om de ontwerper van DB9 en Z8 zo neer te zetten . . .
flutterby zegt
@pignon: een ontwerper maakt nog geen onderneming. Ontwerpen kan hij wel want elk jaar komt hij met een prachtige EV, echter liever één vogel in de hand dan tien in de lucht.
Edge zegt
Precies. Zijn tekenkunsten staan niet echt ter discussie hier. Ik noemde zijn schetsen wel matig, maar dat doe ik omdat tegenwoordig elke hobby-ontwerper met een computer een fatsoenlijk en realistisch 3D model weet neer te zetten dat met een beetje nabewerking in Photoshop zo door kan voor een echte auto. Als iemand als Fisker dan enkel met een schets als deze komt aanzetten, vind ik dat gewoon heel erg matig. Maar goed, de Karma was een mooie auto, de afgeleiden daarvan die hij wilde maken waren mooi, de Z8 en DB9 waren zelfs prachtig, reden genoeg om Henrik Fisker meer dan het voordeel van de twijfel te geven als het op de ontwerpen aankomt.
Het is echter precies zoals jij zegt: De beste man kan mooie auto’s ontwerpen, maar wat heb je aan een archiefkast vol auto’s die er nooit zijn gekomen? Hij moet zich in mijn ogen volledig focussen op de Ocean. Zorg nou maar dat er engineers en investeerders worden aangetrokken die die auto daadwerkelijk de showrooms in krijgen, en dan zien we daarna wel wat er overblijft voor eventuele andere modellen. En dan mag Henrik best in zijn vrije tijd blijven tekenen, hij moet alleen niet bij elke schets van de daken schreeuwen dat er weer een nieuw model aan zit te komen.
pignon zegt
@flutterby: dat bedoel ik: stuurlui. Laten we het over auto’s hebben ipv meningen over mensen te ventileren.