Fisker Coachbuild en Quantum Technologies Worldwide hebben gezamenlijk een nieuw bedrijf gestart (joint venture). Volgens eigen zeggen is het een eerste groene Amerikaanse premium autofabrikant. Doel is om een plug-in hybride auto te produceren met de techniek van Quantum en het design van Fisker.
De naam van het bedrijf is Fisker Automotive. Het nieuwe automerk blijft het oorspronkelijke oranje en blauwe logo van Fisker Coachbuild voeren.
Henrik Fisker was oa verantwoordelijk voor het design van de DB9 en heeft onlangs de Artega GT mogen ontwerpen. Verder kennen we hem natuurlijk van de Fisker Tramonto en de Fisker Latigo CS.
Milieuvriendelijkheid hoeft niet lelijk te zijn, zie Tesla. Maar ik denk dat Fisker hier nog voor wat meer spektakel kan zorgen. Waarschijnlijk zal er een eerste versie op de Detroit autoshow getoond worden (begin 2008), waarna de auto in 2010 in productie gaat. De prijs zal onder de $100.000,- komen te liggen en Fisker hoopt daarbij op een verkoop van 15.000 units per jaar. Ambitieus…
Wat ies plug-in hybrid? Plug-in hybride auto’s zijn voorzien van extra accu’s om de actieradius te vergroten. In tegenstelling tot de hybride auto’s die we nu kennen, is er bij een plug-in hybride auto in het dagelijks gebruik onvoldoende tijd om ook de extra accu’s zelfstandig op te laden. Hierdoor moet de plug-in hybride van tijd tot tijd aan het stopcontact om de accu’s weer volledig op te peppen.
Rick dos zegt
Jesus guys, green again?
Eric zegt
Tesla kost 100.000 dollar en niet veel groter dan een Elise. (Beide bij Lotus in elkaar gestoken) Ook deze Fisker gaat rond de 100.000 dollar kosten.
Als ze de CO2-uitstoot willen verminderen moeten ze toch beginnen met een wagen voor de grote “massa” te bouwen. Die enkelingen die een elektrische auto kunnen kopen gaan het verschil niet maken!!!!
Esprit_de_Flandre zegt
@ Eric
Tja, nieuwe technologie is nu eenmaal duur, dus kunnen ze voorlopig alleen aan de rijken der aarde leveren. Maar het geld dat ze daar uit halen kunnen ze gebruiken voor het verder ontwikkelen (lees: goedkoper maken én versterken) van de technologie en dan pas wordt die bereikbaar voor jij en ik.
Is altijd zo geweest. Computers, digitale camera’s, auto’s in het algemeen, GSM’s, … In de beginjaren kocht je een toestel dat vreselijk duur was, en dat eigenlijk niet veel kon. Nu heeft iedereen voor een zacht prijsje een stuk technologie in handen dat 10 keer sneller/beter/betrouwbaarder/krahtiger is dan toen.