Zoals we julie eerder al berichtten, kunnen we het eerste productiekindje van de samenwerking van Fisker Coachbuild en Quantum Technologies Worldwide op de Detroit Auto Show aanschouwen. Maar Henrik Fisker vindt het een kleine week na het tonen van de teaser (die zelfs onze Michiel schitterend met 16 uitroeptekens vond) al tijd worden om een officiële 3D rendering de wereld in te sturen. Op deze manier zou ik ook wel hybride willen rijden!
Hoewel het uiterlijk sterk lijkt op een coupé is de Fisker toch echt een sedan. En een plug-in Hybrid! MAYA! De elektromotor kan daarbij gekoppeld worden aan een benzine- of dieselmotor. Op diesel heeft de Fisker op deze manier een actieradius van 1000 kilometer bij een gemiddeld verbruik van 2,4 liter per 100 kilometer. Krijgt de elektromotor geen hulp, dan kan er een afstand afgelegd worden van 80 kilometer.
Zoals gezegd, zal de productieversie van deze Fisker debuteren op de Detroit Auto show (begin 2008). De prijs is zo’n 80.000 dollar. De eerste exemplaren zullen echter pas in het vierde kwartaal van 2009 afgeleverd worden. Desalniettemin verwacht Fisker zo’n 15.000 units van deze hybride Sports Sedan te kunnen verkopen en ik verwacht dat dat met dit uiterlijk ook wel moet lukken.
Klik op de afbeelding voor een vergroting.
Feanatieke zegt
Iedereen zou hier een voorbeeld aan moeten nemen. Wel hybride, maar niet suf. Gewoon cool stuff!
appieflappie zegt
Is dat een 3d rendering? Damn dat is de beste rendering die ik tot nu toe ooit heb gezien. :O
appieflappie zegt
By the way. De perfecte auto….. Supermooi, superluxe, superzuinig en niet eens zo duur….
Michiel_vd_Brink zegt
De website van deze Fisker-divisie is: http://www.fiskerautomotive.com/
Na Special Coachbuilding gaat Fisker dus verder!
autoblogger zegt
@Michiel: die link hadden we inderdaad al genoemd:
http://www.autoblog.nl/archive/2007/09/05/fisker-automotive-eco-chic
Klassiekerrally zegt
Bijzonder fraai!
Ook veel spannender dan de Latigo en Tramonto IMO…
Cirrus. zegt
Mooi concept, de grill vind ik minder.
@appieflappie: check deze renderings
http://www.cg-cars.com/forum/gallery/files/1/6/6/8/Studio1_original.jpg
http://i160.photobucket.com/albums/t189/ORB_photo/interior1.jpg
http://i160.photobucket.com/albums/t189/ORB_photo/clay09.jpg
Nog iets beter lijkt me ;)
Ricavant1.8T zegt
Prachtigg..!!
Wat een wagen…
BreinStein zegt
is dit nou onderhuids nog een andere auto? of is deze geheel door fisker ontwikkeld?
Michiel_vd_Brink zegt
@ BreinStein: Voor zover ik weet is dit onderstel geheel nieuw.
primramessar zegt
zo mooi is het ook weer niet. de gril maakt de auto minder mooi.
heidekonijn zegt
Idd knappe 3d. Iemand enig vermoeden welke software hiervoor gebruikt werd? Een 3dsmax add-in/on?
appieflappie zegt
Nou gwn basic 3dsmax met een leuk HDR foto. Ik heb op 3d kingdom kwalitatief net zo goede renderings gezien. Maar op autogebied is deze best bijzonder.
appieflappie zegt
Michiel wat is jouw mening? Is je enthousiasme wat getemperd? :p
CasperH zegt
Uiteindelijk moeten we natuurlijk allemaal aan de natuurvriendelijke auto, da’s gewoon rekenwerk. Als dat dan in zo’n vorm kan hoor je mij niet klagen :)
ML zegt
Volgens mij hebben we er een heel begeerlijk automerk bijgekregen dankzij die milieuhype. Terwijl veel grote fabrikanten toekijken en afwachten, komt een klein bedrijfje met dit. Geweldig. Ik hoop dat BMW ook een keer met iets dergelijks komt.
monk zegt
gaat dit (best mooie) geval ook nog een beetje van zn plaats komen?
Jan C. zegt
Amai, hij lijkt nergens op! (dat ivm posts als hij lijkt op BMW, zoals ik in het post hieronder heb gedaan over Lancia), dus da’s goed!
vla zegt
aaahh, nu ik de snoet gezien heb kan ik met gerust hart zeggen het is een mooie bak!
JH zegt
Volgens mij gebruikt Fisker Hypershot: http://bunkspeed.com/hypershot/index.html
De andere programma’s die gebruikt worden zijn RTT Deltagen (Audi, Porsche) http://www.rtt.ag/cms/en/ en Autodesk Showcase (Mercedes) http://usa.autodesk.com/adsk/servlet/index?id=6848305&siteID=123112 . Ook wordt er veel met Maya gewerkt als offline renderer. 3D Max wordt (bijna) niet in de automobielwereld gebruikt…
Pim zegt
Potverdikkie, dat is smakelijke hap. Leuk om te zien dat zo’n kleine autobouwers al die Grote(n) even lekker in hun hempie zet met een model dat alles verenigt waar de rest naar op zoek is.
Michiel_vd_Brink zegt
@ appieflappie: uiteraard is er op alles wel wat aan te merken. ;)
Toch ga ik dat hier niet doen, want dat is voornamelijk een smaakkwestie en mijn respect voor dit project en de uitvoering hiervan is zeer groot.
Bovendien weet ik dat Henrik Fisker meeleest. ;)
Dus mochten jullie nog opbouwende kritiek voor Fisker hebben…
Domien zegt
prachtig lijnenspel, prachtige wagen…
Kheb hem even wat aangepast en nu heb ik weer eens een nieuwe achtergrond :-)
ik deel hem met jullie:
http://img291.imageshack.us/my.php?image=fisker2vr6.jpg
Domien zegt
Nog eens:
http://img291.imageshack.us/img291/3856/fisker2vr6.jpg
Summer Sky zegt
Hmm…als ik de grille zo zie, komt in mij het vermoeden op dat dit in eerste instantie een ontwerp voor BMW was dat naderhand is afgekeurd?? Dit is toch een onvervalste niergrille.
Voor het overige: Fisker, goed bezig!
Michiel_vd_Brink zegt
Met een voorgeschiedenis bij BMW (Z8) en Aston Martin (DB9) is het niet zo gek dat je invloeden van die merken in deze Fisker terugziet.
jela zegt
Prachtig !!!!!
Maar als die reep chroom wat dunner wordt, de grille ietsiepietsie kleiner en opgevuld zoals de latigo (kippegaas dus) dan vind ik ‘m net iets beter.
Frank zegt
Frogface
primramessar zegt
Opbouwende kritiek. Nou ok, omdat je het zo aardig vraagt.
Ten eerste die grille.
Lijkt net een chimpansee die zijn grootste lach opzet. Bovendien lijkt het te veel op de Aston Martin grille, maar dan op z’n kop. Kan meneer Fisker hier misschien een klein beetje naar ander superauto’s (ferrari, corvette) kijken om het front beter te laten smoelen.
Ten tweede de sterke bolling boven het achterwiel. Deze houdt abrupt op onder de achterste zijruit. Mischien om het geheel wat vloeiender te maken een goed idee om de lijn van de bolling iets langer te laten doorlopen onder de achterste zijruit en niet te sterk laten afbuigen naar beneden. Meer richting het midden van het voorwiel.
Ten derde is de acherkant iets te kort. Het is het mooier om deze wat langer te maken voor meer kofferbakruimte en een betere aerodynamica.
Ten vierde de twee luchtinlaten aan de voorkant onder van de auto. Zet daar liever twee mistlampen voor in de plaats die egaal zijn aan de body. Dat past beter bij de luxe uitstraling van de auto.
Voor de rest is het wel een vette auto. Vooral de wielen.
Frank zegt
Hoewel Kikkerkanus ook kan…
primramessar zegt
O ja, zal wel technische redenen hebben waaron dit niet zo is. Maar de daklijn moet achter meer aflopen.
monk zegt
het enige wat me nu echt wel tegenvalt van de auto zijn de handgrepen, dan kan toch echt niet. Voor gaat nog wel (mag ook wel iets mooier daar niet van), maar achter vind ik echt 10 x niks, liever iets alfa achtig weggewerkt (in de c(?)-stijl)
jeroen zegt
Moet iedereen maat eens googlen op Tesla car dat is pas een gave bak en dan nog een 100% electr.
L-Fred zegt
Is een hazelip en een spleetje tussen de tanden mooi? Kijk nog eens goed naar de auto!
kowalsk zegt
op t eerste gaaf echt schitterend, maar toen ik wat beter keek zag ik hoe raar die grille + koplampen eigenlijk zijn, ziet r veel te blij uit :P
k vind de velgen en die ‘schouder’ bij het achterwiel het mooist.
kowalsk zegt
ik heb nog wat toe te voegen: die grilletjes (?) onderaan de voorkant zien r al helemáál niet uit.
C6.R zegt
Doet me heel sterk denken aan de Maserati Gran Turismo en dat is een (heel groot) compliment!
Gerben zegt
als de specs echt kloppen is het helemaal geen dure wagen.
2,4 l per 100 km? Reken maar uit wat je uitspaart als je 10 jaar rijdt
ondanks enkele schoonheidsfoutjes, toch een mooie bolide
59sec zegt
“Op diesel heeft de Fisker op deze manier een actieradius van 1000 kilometer bij een gemiddeld verbruik van 2,4 liter per 100 kilometer”
De banden tussen Fisker en de olieindustrie zijn kennelijk niet zo innig als die van de grote autofabrikanten….
Echt onzinnig dat zo’n kleine fabrikant dergelijke verbruikscijfers kan scoren, wat bij de grote merken “technisch niet haalbaar is”
Aangezien de overheden ook afhankelijk zijn van de olie (o.a. accijns), zal dit initiatief wel om zeep worden geholpen door hem middels belastingen ca. 180.000 te laten kosten…..
D zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
Sjon zegt
Een coachbuilder laat wel even een erg grote saloon 1 op 40 lopen? Maakt dat de paus wijs…
Hij heeft wel een beetje Maser GranTurismo trekjes, ik mag t ontwerp wel :)
heidekonijn zegt
@JH
Whoa, bedankt voor de linkdump. Van autodesk krijg ik jeuk, maar met Maya kan ik wel wat. Nice.
JH zegt
@Heidekonijn: probeer Bunkspeed Hypershot want dat is echt gaaf en binnen 2 uur heb je een rendering..pffffffff, werkt prima met Rhinoceros
Jan C. zegt
Miochiel, kan ie dan Nederlands lezen? Van mij mag ie zo in productie. Zelfs als zou ie foutjes hebben, dan is dat toch deel van de charme. Auto’s moeten niet perfect zijn. En als ik Henrik een tip mag geven, luister vooral niet naar het publiek. De ’90-er Ford Escort laat zien hoe fout het gaat als je precies doet wat het volk vraagt.
Michiel_vd_Brink zegt
@ Jan C. Ik vertaal de meest interessante comments voor hem.
Rick dos zegt
Maar als dit 80.000 dollar gaat kosten, dan heeft de gevestigde orde toch helemaal geen kans meer?
Ik bedoel welke reden is er dan te bedenken om een ander duurder product te verkiezen boven deze auto?
Jan C. zegt
@Michiel: zit ie naast je? Of mail je het naar hem? Maar ik denk dat het goed is dat je contact hebt. Kun je ideeen naast elkaar leggen. Zover ik weet heeft deze man bij een aantal merken gewerkt die goed op iemands CV staan, dus ik denk dat ie veel te vertellen heeft.
Kunnen we een speciale Vandenbrink-versie verwachten van een Fisker?
SyriX zegt
beetje rare voorkant soort van BWM’ishh..
en de hendel van de achterportier ook raar midden in het portier gezet..:S, mooist zou zijn gewoon in de hoekje net als bij Leon’s ..
wel mooi rendering.. met hele mooi belichting..
Citrofiel zegt
Van de zijkant was hij inderdaad mooi, maar die voorkant… Tsja, een beetje kikker-achtig: Brede bek en hoog liggende ogen! XD