Vakantieplannen? Pas dan even op als je besluit om die leaseslet mee te nemen. Onze fiscus heeft namelijk besloten om bij de grens te gaan posten. In deze politiestaat mag er natuurlijk geen onduidelijkheid zijn over de eventuele privé-kilometers, vandaar dat de belastingdienst klaarstaat met een flitsteam…
We schreven al eerder over de nieuwe mission statement van de fiscus; drukbezochte locaties zoals festivals, bouwmarkten, woningboulevards en grensovergangen zijn een perfecte flitsstek. Daarnaast zijn er plannen om bij de school van je kinderen, de bejaardensoos van je ouders en de sportclub te gaan posten.
Het Financieele Dagblad laat weten dat de potentiele fraudeurs dus beter niet met een auto van de zaak op vakantie kunnen gaan. Komende dagen vertekken zo’n 1.1 miljoen mensen op vakantie. Wie op de grens een blauwe auto met gele stippen passeert, weet dat hij geflitst is.
dannyboy zegt
kan de fiscus niet hardmaken. Je mag er 500 prive rijden als je een rittenadministratie bijhoud, en dan nog. ik rij wekelijks richting Brussel voor mijn werk.
Michel zegt
Oh, Ik wou ook voor mun werk naar Portugal…
Pjotr zegt
Ja, ik kampeer altijd bij mijn zakelijke relaties in het buitenland…
Svennos zegt
hahaha michael
Arno zegt
@ dannyboy..
Dit kunnen ze wel hard maken wanneer ze je km registratie controleren. En wanneer er dan nergens terug te vinden is dat je daar was weten zij ook wel hoelaat ’t is.
Je moet dus wel opgeven dat je daar reed ook al is dat in die 500km, en niet ergens naar een zakenrelatie in Groningen..
MV zegt
mag je in Nederland dan niet naar het buitenland voor je werk???
DRU zegt
Nou, op hoop van zegen dan maar…
Armada zegt
Toch valt er altijd wel wat te sjoemelen met een rittenadministratie tenzij deze automatisch via GPS enzo wordt geregistreerd.
sacha zegt
@Armada: Niet als je controle krijgt en je blijkt ergens geflitst te zijn zonder dat die lokatie in je administratie voorkomt. Dan ben je de pisang.
Jeroen zegt
Vind het altijd al zo idioot dat die mensen alles doen om maar binnen die 500 km te blijven….. Betaal lekker bijtelling scheelt een hoop administratieve rompslomp
Lagonda zegt
Ik ben zooo blij dat ik geen lease auto meer hebt. Dat constante gezeur eromheen. Bah !
MrSelected zegt
@Jeroen: Geld over?
Blij dat ik geen leasebak rijd. :)
Rick dos zegt
“Leuker kunnen we het niet maken, maar wel makkelijker!”
“Wat voor u geldt geldt natuurlijk ook voor ons!”
Weer lekker makkelijk scoren van de belastingdienst.
Vraag me toch af of dit in andere landen ook gebeurd. Het verzieken van je vakantiestemming voordat je vakantie begonnen is………..
Frank deH zegt
Zit in de natuur van mensen om op deze “slimme” manier geld te besparen, en dan nog lekker opscheppen over die slimmigheid op een verjaardag. Accepteer je een lease auto, accepteer dan ook je bijtelling! Niet zo zeuren he, het is maar geld.
tim zegt
Ik krijg lekker nergens problemen mee na-nah. Al rij ik 300x de wereld rond :-P
Classic red zegt
Gewoon zelf je auto voor privé-gebruik kopen. Dan kun je zelf bepalen wat je koopt en wanneer je het koopt. Bovendien heb je dan niet al dat gezeur met de belastingdienst.
Davidoff zegt
Mag je in Nederland net meer dan 500km rijden met een Lease wagen?
Mijn pa heeft ook een Lease wagen van z’n werk, maar die mag daar wel onbeperkt persoonlijke KM’s met afleggen..
DM zegt
@ Classic red schrijft, 19 July 2007 om 12:27:
Als je dat naast je lease-auto doet, zul je nog steeds km-registratie moeten uitvoeren… En als het je enige auto is, zul je voor je declaraties bij de baas je zakelijke km’s toch moeten bijhouden.
@ Davidoff schrijft, 19 July 2007 om 12:32:
Natuurlijk mag je meer dan 500km rijden met een leasewagen :-)! Zelfs privé! Maar, dan betaal je wel bijtelling. Tenzij je kan aantonen (Km-registratie) dat je minder dan 500km privé gereden hebt.
MrWolf zegt
België is op dit vlak eenvoudiger (ok, toegegeven, da’s ook de eerste keer dat iets eenvoudiger is hier).
Je kan ofwel belast worden op privé-km’s ofwel betaal je voor het privé-gebruik een bijdrage aan je werkgever.
Bvb woon je op minder dan 25 km van je werk, dan betaal je een forfait van 5000 privé km’s x ongeveer 0,30 euro/km (afhankelijk van je motorinhoud). Onbeperkt privé-gebruik kost je dus maximaal ongeveer 1500 euro.
Woon je op meer dan 25 km van je werk, dan betaal je 7500 km privé.
Gek op Wielen zegt
Tjaa…
Daarom sla ik liever een leasebak van mijn baas over!
Heb er goed over nagedacht, maar ik wil gewoon kunnen gaan en staan waar ik wil, zonder administratieve rompslomp. Nu betaalt mijn baas gewoon benzinevergoeding in een hele ruime maat, waar ik ook behoorlijk privé mee kan rijden. Veel fijner. Tjaa… Je hebt wel belasting, verzekering en onderhoud, maar dat neem ik maar lekker voor lief!
Ontopic…
Snap niet waarom mensen hier pissig op reageren! De mensen die met een leasebak op vakantie gaan en geen bijtelling willen betalen zijn gewoon triest bezig, vind ik. Goed dat ze die aanpakken.
Hubert zegt
TERECHT
een lease auto is gewoon verkapt inkomen waarover belasting betaald moet worden als je hem prive gebruikt…
ZOEF zegt
Komt die belasting dan soms in jou portemonnee terecht Hubert?
Veel mensen hebben de rare hersenkronkel dat ze er zelf op een of andere manier baat bij hebben dat anderen veel belastingen moeten betalen.
Dat is uiteraard een dwaling, jij betaalt immers ook belastingen, en krijgt er net als iedereen maar een heel klein beetje voor terug.
Justin zegt
@ Hubert. Wat nou terecht? Is het dan ook terecht dat je de fiscale bijtelling van 22% per jaar vier jaar (e.e.a. afhankelijk van je leasecontract, maar meestal een jaar of vier) achter elkaar moet betalen over de nieuwwaarde in plaats van over de dagwaarde? Die auto wordt namelijk ieder jaar minder waard, maar ze blijven maar kijken naar de nieuwwaarde! En is het dan ook terecht dat je die 22% moet betalen over de nieuwwaarde inclusief BTW en inclusief BPM, met andere woorden; is het terecht dat je belasting over belasting moet betalen? Ik dacht het niet, want zelfs het Europese Hof heeft al jaren geleden bepaald dat het heffen van belasting over belasting niet is toegestaan en toch doet de Nederlandse overheid dat gewoon (lekker he, zo’n traag en log apparaat als het EH). Het zou reeel zijn als je 22% bijtelling per jaar zou betalen over de dagwaarde exclusief BTW en exclusief BPM. Maar ja, de overheid weet inmiddels wel waar ze het geld vandaan moeten halen. Vergis je niet, ik ben blij met mijn leasewagen en het is een mooi extra-tje van mijn baas waarvoor je zelf niet kunt rijden (en ik betaal dus ook gewoon die 22% wel), maar het zou zo fijn zijn als ze een keer bijvoorbeeld net zo fanatiek mensen die onterecht een uitkering trekken achter de broek aan gaan zitten als dat ze nu achter mensen aanzitten die ’s ochtends in de auto stappen om te gaan werken (middels de talloze trajectcontroles etc. etc.) en diezelfde mensen ook nog eens lopen te controleren in het weekend bij bouwmarkten of als ze een keer van een welverdiende vakantie gaan genieten. Je kan tegenwoordig beter thuis blijven zitten en met al die zielige gasten mee gaan zitten zeiken over dat het zo oneerlijk is dat er mensen zijn die een leaseauto hebben, dan dat je hard loopt te werken voor je geld lijkt het wel.
ex-SAABlover zegt
Gewoon laatste afslag voor de grens eraf en de eerste na de grens erop.
Sjee zo doen we dat met vuurwerk, drugs en nu voortaan ook met de leaseauto. Jongens als je wat wilt verbergen rij dan gewoon niet over de grenzen. Het stomste wat je kan doen natuurlijk.
MrWolf zegt
@Justin
Goed gezegd.
Wat betekent dat nou concreet per maand, bijtelling van 22%….bvb voor ’n standaard lease-golf, astra, focus of iets dergelijks?
lincoln zegt
domme ambtenaren .. ritten administratie voor alle bedrijfs auto,s .. dat is zo schrikbarend veel papier werk .. dat is oncontroleerbaar .. dus daarom maar weer ouderwetse gestapo praktijken uit de kast halen…
tip voor iedereen die gepakt wordt … meteen process aantekenen het liefst met zijn alle tegelijk
Jeroen zegt
Hubert heeft gewoon gelijk, het is terecht. Betaal die bijtelling nu gewoon stelletje zielepieten want dan rij je nog goedkoop. Haha.
Japie zegt
Bijtelling ok,..betaal m met alle liefde,…Lekkere auto,..geen onderhoud en geen kosten voor benzine/verz./weg.bel/ etc etc….
Wat niet ok is,..en hierboven keurig is verwoord,…een gedeelte van de bijtelling betreft belasting over belasting,..en dat is gewoon niet juist.
Ik snap niet dat de regering daar mee wegkomt,..
Murrrphy zegt
@ MrWolf
Ik reken altijd 1% van de cataloguswaarde netto per maand, dus een bak van 25.000 euri ‘doet’ ongeveer 250 per maand (netto!). Klopt niet voor de volle 100% (hangt af van regelingen met de baas) maar geeft je een idee van de denkrichting.
Zakelijk rijden is zakelijk rijden, en daar hoort een trip naar je vakantiebestemming niet bij.
Die bijtelling is natuurlijk een aanslag op je inkomen, maar dat hoort er bij. Je kunt er ook voor kiezen om die leasebak niet te nemen.
paul zegt
Ik betaal gewoon bijtelling dus mij maakt het niet uit
Mauske zegt
Ha ha.. belasting over belasting…. stelletje zielepietjes…
WIE heeft die belasting betaald ???? jij ???? nou dacht het niet…
Dus gewoon betalen en niet zeuren.. je MOET geen leasebak rijden, het MAG !!
Je kiest er dus zelf voor ! met andere woorden het is je eigen schuld !!!!
Als je geen bijtelling wilt betalen koop je toch gewoon een eigen heilige koe ! Ha ha.
Jongens van de overheid… blijven controleren zou ik zeggen… Pak ze maar eens flink aan die ‘Illegale Leaserijders’
jeroen zegt
Even een rekensommetje over wat de fiscus aan één leaseauto verdient: Stel een benzineauto van 30.000 euro consumentenprijs wordt gedurende vier jaar geleast en in totaal wordt er 15000 km per jaar mee gereden, waarvan 5000 privé.
BPM: ong. 8000 euro
BTW: ong.5800 euro
fiscale bijtel. 3500,- per jaar X 4 jaar = 14000 euro
accijns op benzine (0.80 per liter) ca. 1000 euro x 4 = 4000 euro
btw op onderdelen, wasbeurten
en verzekeringspremies ca. 200 euro per jaar (800 in vier jaar)
totaal= 32600,- euro in vier jaar voor één middenklasser naar de fiscus, terwijl deze auto netto ex alles maar 17.000 euro kost. Conclusie: MOBILITEITSVIJANDIGE STELLETJE BOEVEN!!!!!
Paul zegt
@ Jeroen (14-08);
Even een rekensommetje over wat jij aan jouw leaseauto van 30.000 euro verdient:
Volgens jouw berekening betaal je hiervoor 3500,- euro per jaar.
Als particuliere automobilist (10.000 km. woon/werkverkeer en 5.000 km. overig privé gebruik) zou je echter iets meer kwijt zijn;
Afschrijving + reservering i.v.m. prijsverhoging volgende vergelijkbare auto: 5.000
Wegenbelasting/Verzekeringen (met de nodige bonus)/ANWB: 1800
Onderhoud/reparatie: 600
Benzine: 1800
Ofwel zo’n 9200 euro per jaar
Met andere woorden: ten opzichte van een particuliere automobilist ondervindt je een voordeel van 5700,- euro netto per jaar.
Dien te gevolge kan ik dus geen medelijden met je hebben.
Conclusie:
Wat fijn voor je dat je dit voordeel hebt ondanks de fiscale bijtelling!
Als je jezelf tekort gedaan blijft voelen, zou je bijvoorbeeld een Suzuki Alto van de baas kunnen gaan rijden. Ook zou je een baan kunnen nemen waarbij je geen leaseauto nodig hebt en verder te gaan fietsen.
Paul zegt
Fijn he dat die bijtelling 25% gaat worden!
Kunen de leasers nog meer mopperen en er nog meer een sport van maken om de belasting te ontduiken > STOER!
Velen lijken niet te beseffen dat ze met hun leasebak (met 25% bijtelling ook nog steeds) een zeer groot financieel voordeel hebben t.o.v. de particuliere rijder.
Het is een ieder gegund, maar ga dan niet lopen klagen – gewoon jezelf aan de regels houden, je administratie voeren of betalen! Wil je dat niet – ook goed – doe je je leasebak toch weg en koop je particulier een auto. De keuze – iedere heeft zo zijn voor/nadelen – staat toch vrij!
Hans zegt
@Paul
“Volgens jouw berekening betaal je hiervoor 3500,- euro per jaar.”
Dat is alleen de bijtelling… Die ‘goedkope leasebakken’ kosten ook gewoon euro’s. Die worden ofwel apart gespecificeerd (in een zgn lease- of mobiliteitsvergoeding), ofwel in je loonhoogte meegenomen zonder nadere specificering. Het is grote kletskoek dat een lease auto rijder goedkoop of zelfs ‘gratis’ rijdt. Het is een illusie om te denken dat werkgevers deze kosten voor zichzelf houden. Je betaalt er als werknemer gewoon voor!
De conclusie “MOBILITEITSVIJANDIGE STELLETJE BOEVEN!!!!!” van Jeroen lijkt me niet ver van de waarheid, lease of geen lease.
Pieter zegt
Op zich is het controleren of een regel wordt nagekomen een terechte overheidstaak. Wat mij echter ergert is dat de fiscus regels voor autovergoedingen bij zakelijk gebruik van je prive auto zodanig heeft uitgekleed dat je bijna altijd een dief van eigen beurs bent wanneer je de leaseauto weigert. Voor de al jaren geldende 19 cent per km kun je amper de benzine en de wegenbelasting betalen. Bij de fiscus is de benzine en alle andere autokosten schijnbaar niet duurder geworden. Als je kiest om je leaseauto niet prive te gebruiken en een eigen auto te gebruiken dien je totale administratieve romslom bij te houden waarvoor je natuurlijk geen vergoeding voor krijgt. Kortom je maakt geen gebruik van een recht en daarvoor wordt je gestraft en gelijk in een verdachte hoekje gezet.
Het wordt tijd dat iemand eens een proefproces begint om de rechter eens te laten toetsen of deze schending van de privacy wel rechtsgeldig is. Ik betwijfel het of dit tot aan de hoogste rechter stand houdt.