![Happy face](https://static.autoblog.nl/images/wp2009/Blije-Jan-Kees.jpg)
Blijkbaar heeft ome Jan Kees de boel nog niet echt onder controle, want dit is het zoveelste bericht dat de fiscus nu echt nog strenger gaat controleren of leaserijders niet stiekem meer prive rijden dan ze opgeven. Na steekproeven stelt de fiscus dat zeker 40.000 bestuurders ten onrechte hebben gemeld dat ze hun auto van de zaak niet meer dan 500 kilometer per jaar privé gebruiken.
Totaal zijn er 2 miljoen leaseauto’s in Nederland en voor 250.000 daarvan is een verklaring ingediend dat er met deze auto niet meer dan 500 km privé wordt gereden. Staatssecretaris De Jager heeft daar zijn grote twijfels bij en wil tot 200 miljoen aan naheffingen en boetes gaan uitdelen. De belastingdienst gaat massaler controleren, hoewel ze nu al bij pretparken zouden staan te flitsen. Word je betrapt, dan volgt in ieder geval een basisboete van 4920 euro en daarbovenop natuurlijk de belasting die je in eerste instantie had moeten betalen.
Ome Jan Kees stuurt de komende dagen alle 250.000 leaserijders die niet privé rijden een nette brief met de vraag of ze hun verklaring bij de Belastingdienst eventueel willen wijzigen. Niet omdat ze verdacht zijn, aldus De Jager “maar als service om te voorkomen dat zij bij nieuwe controles ongewild een fiscaal delict plegen”. Leaserijders kunnen hun verklaring nog tot 15 januari wijzigen.
Tijdens controles komt de fiscus de meest vreemde fraude gevallen tegen. Natuurlijk zijn veel mensen creatief met de kilometer administratie, want wie zegt dat je niet de langere, maar wellicht snellere route naar je werk hebt gereden. Of dat je je telefoon was vergeten, waardoor je helaas terug naar huis moest om die op te halen. Ook schijnen er mensen te zijn die kilometertellers terugdraaien of worden kentekenplaten van en privé-auto op de leaseauto geschroefd. Geen gek idee trouwens, want wanneer is bij jou voor het laatst je kenteken gecontroleerd?
We mogen natuurlijk niet aanzetten tot fraude, maar het is wel ons taak om jullie eens kritisch te laten nadenken over jullie eigen mobiliteit. Zijn al die privé ritjes niet toch een beetje zakelijk? Een ritje naar de Ikea deed je niet voor de lol, maar wellicht wel om te kijken of een carrière in de retail niks voor je is. En in Zuid-Frankrijk zitten ook veel potentiële klanten, dus waarom zou je daar niet langs mogen.
er staat iets te veel op de voorpagina
–edit: je bent er snel bij, gefixt; dank je–
LoL doet me denken aan die collega van mijn pa die een Jeep commander van de zaak had, en natuurlijk een Ford ka voor zijn prive kilometers….sure
-Ohja, en de post stond op de frontpage. :P
lange samenvatting…
Waanzinnig toch? Dat men denkt dat juridisch onderbouwd te kunnen controleren? Volgens mij win je zowat iedere rechtszaak, op basis van de wet op de privacy en omdat de bewijslast flinterdun is.
Wouter blogt het meest cynisch van allemaal, haha..
zo dan, wouter is lekker bezig vandaag
maar prive kilometers rijden met een lease auto?
gewoon zakelijk afhandelen als je gecontroleerd word…
Dus het pretpark is altijd 500 km rijden? Vraag me af of je zo in 1 keer mag beboeten..
Daarnaast ben ik heel benieuwd naar de verhouding leaserijders die ‘niet prive-rijden’ van volgend jaar, na de controle dus ;)
Krijg ik geld? Ik rij met m`n prive auto elke dag naar m`n werk!
Netjes dat er eerst een brief gestuurd wordt.
En uiteraard zeer goed dat er stevig wordt gecontroleerd of er niet één of andere klaploper van andermans belastinggeld een auto rijd die hij/zij niet kan betalen!
Zijn er 2 miljoen leaseauto’s? Ik dacht toch wel minder. Zie je wel, ik weet niet alles. LOL. Gewoon die onzin van max 500km afschaffen. Dat gelooft toch niemand dan men de zakenauto niet prive gebruikt? Gewoon de bijtelling laten betalen en ook gelijk de lesauto’s en taxi’s laten betalen. Dan is een E-klasse gelijk geen taxiauto meer. ;)
Een signaal dat het wat eerlijker moet want zeg zelf 25% of 20% van de waarde bij je salaris optellen is toch pure afgunst.
@Bart: nee, die bijtelling is eigenlijk nog veel te laag. De reden voor de bijtelling is dat de fiscus van mening is dat een auto die door de zaak ter beschikking wordt gesteld verkapt loon is. Neem het volgende voorbeeld: Een middenklasse auto van 35.000 euro kost aan bijtelling bruto 24% x € 35.000 = € 8.400. Netto is dat bij een belasting druk van 42% is dat dus € 3.528 netto per jaar. Per maand is dat dus € 294. Jij kunt onmogelijk voor € 294 per maand een auto leasen/huren/kopen met een cataloguswaarde van 35.000.
En dan is voor mij nog een heel andere reden dat ik deze vorm van fiscalisering een heel erg slechte maatregel vind. Voor de meeste mensen die een ‘auto van de zaak’ hebben is er geen enkele reden om eens een keer de fiets of het openbaar vervoer te nemen want de kosten zijn al betaald. Ik hoop dan ook dat bij de invoering van de kilometer heffing er ook iets aan gedaan gaat worden. Ik heb al het één en andere gehoord en dat stemt mij positief.
Het gaat hier over alle voertuigen blijkbaar. Er zijn ongeveer 500.000 personenleaseauto’s.
Ik betaal die bijtelling gewoon… Het levert al zo veel voordeel op dat ik me daar niet rouwig om voel.
Tenzij het echt niet anders kan gaat alles hier met de leaseauto… zelfs mijn ouders gebruiken hem wel eens.
je controleert in het weekend, dus 52 weken keer 2 dagen is 104 weekenddagen.
Ervan uitgaand dat iedereen 2 dagen in het jaar zijn auto gebruikt om die maximale 500 km te rijden (want 500 km in 1 dag in NL….) betekent dit dat iedereen een weekend, dus 2 dagen ‘vrij’ mag rijden (natuurlijk minder dan 125 km van je huis geflitst worden dan he!)
betekent dit dat je op elke controledag 250.000 / 52 (want je pakt een van de weekenden) = grofweg 50.000 mensen tegen kunt komen op de Nederlandse wegen die hun auto prive inzetten BINNEN de wettelijke 500 km. Toch knap als je mensen drie keer in een jaar kunt betrappen volgens deze redenering.
Wie zegt trouwens dat je niet de de km’s op mag sparen, vakantie dagen mag je toch ook meenemen? Dus tijdens een normale leasetermijn van 4 jaar mag je best een keertje naar Noord-Frankrijk op bezoek.
Ben ik te volgen?
Er zou eens een eerlijke verdeling moeten komen. Jan die een huis in Zuid-Frankrijk heeft en graag prive taxi speelt en dus jaarlijks 30k prive met de lease auto rijd betaalt evenveel als Piet die alleen op vakantie gaat en ooit naar kenissen een dorp verder op en dus maar 5k prive rijdt betaalt even veel.
Als je opgeeft dat je minder dan 500 km prive rijdt moet je een kilometerregistratie bijhouden. De belastingdienst kan die opvragen en als je dan toevallig ergens geflitst / gespot bent op een tijdstip of plek waar de wagen niet kan zijn volgens de registratie, dan ben je -geheel terecht- het haasje.
@Griffin
Het gaat er natuurlijk om dat je nooit liegt over waar je geweest bent! Je moet gewoon opggeven waar je bent geweest. De belastingdienst zal dan om nadere toelichting vragen volgens mij…
@michael: nee, de fiscus vraagt domweg jouw km registratie op en legt die naast de eigen waarnemingen. Zit daar een discrepantie in, dan krijg je domweg te horen dat je km. registratie niet klopt en dat men aanneemt dat je illegaal op weg bent.
Aangezien de belastingwet in Nederland uit mag gaan van een omgekeerde bewijslast mag je als particulier vervolgens gaan proberen te bewijzen dat je niet te veel gereden hebt. Er hoeft door de belastingdienst niet aangetoond te worden dat het niet klopt. Succes er mee.
En laten we wel zijn, die “auto van de zaak” (want het heeft in feite *niets* met leaseauto’s an sich te maken) is domweg een stuk gereedschap, benodigd voor het uitoefenen van je beroep. Net zoals de PC waar je achter zit, de draaibank waar een metaalwerker toevallig mee werkt of het fornuis van de chefkok. Er wordt in Nederland door veel mensen gedacht dat prive-gebruik van de “auto van de zaak” een verworven recht is waar je niet voor hoeft te betalen, maar het gaat natuurlijk gewoon om een stukje loon in natura.
Maar die 250.000 lease auto’s die niet meer van 500 KM mogen rijden zullen veel busjes en combo’s bij zitten.
Tuurlijk ga je geen bijtelling betalen voor een auto waar je bijna niks aan hebt in je prive leven.
Maar het is wel heel verleidelijk om toch even een boodschapje te doen in z’n comco, en die bus komt inderdaad wel goed uit als je even een nieuw bed bij de Ikea gaat halen.
Alle combo’s en busjes die ik hier heb mogen ze niet prive mee rijden doen ze dat toch dan moeten ze het zelf weten.
Maar je zal niet de eerste zijn die een voorschot op zijn salaris moet hebben om de fiscus even wat komt claimen.
Eigenlijk zou je ze niet mee naar huis moeten mee geven en op het bedrijven terein achterlaten, maar dan komen ze weer te laat en moet je weer reiskosten vergoeding betalen met alle problemen daarbij en het voordeel als ze van huis gelijk naar de klant rijden werken ze weer 2 uurtjes extra die ze anders kwijt zijn aan reizen, dus win-win.
En dan moeten wij geloven dat de km-heffing hier niet voor gebruikt gaat worden?
Overigens vind ik dat hele privé gebruik van leaseauto’s onzin. Je neemt je pc of bureaustoel toch ook niet mee naar huis. Wanneer mensen zelf hun auto betalen, gaan ze er ook wat beter mee om. Bovendien zien we dan wat minder van die saaie hokken op de weg. Want veel fantasie hebben leasers niet. De zwarte Golfjes en grijze 3-series hebben we nu wel gezien.
De bijtelling is oneerlijk. Want ten eerste betaal je al BPM over een auto. Vervolgens moet je over het hele bedrag (auto + BPM) bijtelling betalen, want zo zegt men, dat is de waarde van de auto. Dat klopt niet, want die waarde is dus al virtueel hoger gelegd door de afschuwelijk dure BPM.
Bovendien kijkt men naar de nieuwwaarde, en niet naar de werkelijke dagwaarde. Waardoor mensen elke 3 jaar een nieuwe auto kopen (nou dat is goed voor het milieu!).
Tot slot hoor je in Nederland onschuldig te zijn tenzij het tegendeel bewezen is. Maar met de bijtelling is het precies andersom. Bewijs maar dat je NIET privé gereden hebt. En dan nog proberen ze je te pakken.
Ik rijd puur zakelijk in de ene auto, en ik heb 2 dure auto’s privé. Waar ik ook veel belasting voor betaal. Toch moet ik elke kilometer maar weer verantwoorden. En o wee als je na een drukke week niet meer exact weet of je nou op dinsdag of op woensdag een zakenlunch hebt gehad. Dan nemen ze aan dat je alles bij elkaar sjoemelt en mag je voor meerdere jaren alsnog bijlappen, plus boete.
Jan Kees: dit systeem zuigt!
fiscus zegt: ja nou moet je wel eerlijk zeggen hoeveel je rijdt met je zaken auto.
leaserijder zegt: nee, nee doe ik lekker niet!
fsicus zegt: dan ga je vanaf nu als een zware crimineel behandelt worden!
je privacy word je afgenomen, je krijgt volgend jaar een kastje in je auto die je veel geld gaat kosten.
en dan laten we iemand daar de hele dag naar kijken.
en als er dan maar 1 meter verkeerd opstaat, dan hang je!
leaserijder zegt: als jullie het toch kunnen zien, waarom moet ik het dan toch nog bijhouden?
fiscus zegt: ja anders krijg je teveel vrije tijd, en ga je te vrij denken.
Hee, waarom kan die bijtelling niet flexibel?
<500KM per jaar = vrije voet
<1000KM per jaar = 1%
<2500KM per jaar = 2%
<5000KM per jaar = 3%
Etcetera. Dan betaal je voor gebruik!
Je snapt ook niet dat ze kiezen voor 500 km trouwens zoals autogek al zegt.
Afschaffen die boel, niet een beetje gedogen, gewoon 0
@ Michael
“Wie zegt trouwens dat je niet de de km’s op mag sparen, vakantie dagen mag je toch ook meenemen?”
De regels die ons zijn opgelegd. Dus je theorie over Frankrijk gaat niet op.
@ Jaap
Dat je de bijtelling oneerlijk vindt wil nog niet zeggen dat je dan maar gewoon lak aan de regel moet hebben (ik zeg niet dat je dat doet natuurlijk ;-) ).
De regel is nou eenmaal: meer dan 500 km per = bijtelling. Als je de bijtelling niet wilt, dan moet je ook niet meer rijden.
Ik betaal gewoon mijn bijtelling. Dat is de regel van het spel. Hou je je daar niet aan, dan mag je daar wat mij betreft een dikke boete op krijgen. Zou die er niet zijn en zou er niet op gecontroleerd worden, dan zou toch niemand meer eigen gebruik opgeven!?
Ik rij ook wel eens te hard en krijg dus ook wel eens een boete, maar dan ga ik ook niet lopen “huilen” dat het niet eerlijk is. Kwestie van branden en blaren.
(en natuurlijk ben ik er ook klaar mee dat je als hardwerkende Nederlander met een auto continu wordt gebruikt om alle gaten in de begroting van een incompetente overheid op te vullen… dat lijkt me duidelijk)
staan ze te spotten bij de pretparken?
je zal maar voor een leverancier van pretparkartikelen werken.
of staan die ambtenaren daar in weekeinden en op feestdagen?
wat kost dat wel niet, ambtenaren op dat soort uren laten werken?
@ Diederik
Nee hoor, ik rijd heel netjes alleen privé in de privé auto’s. Het is zo overduidelijk dat ik vind dat de belastingdienst in zo’n geval je moet kunnen ontheffen van het bijhouden van kilometerstanden…
@jaap BMW650 RRSportV8:
je hebt gelijk, voor een zes jaar oude auto betaal je over de nieuwwaarde, de staat der nederlanden lacht zich kapot, of je nu een nieuwe koopt of in je oude blijft rijden.
Dat hele bijtellingsgedoe is nooit eerlijk geweest. Waarom moet iemand met een 40.000,- auto en 52% belasting betaald zo’n 5200,- euro betalen en iemand die dezelfde auto heeft en 33,6% belasting betaald maar 3360,- euro betalen?
@Jaap:
Ontheffing van km standen bijhouden? Dat kan! Auto niet op de zaak registreren ;)
Jaja, beetje flauw, ik weet het… maar het punt is, dat het lijkt alsof een aantal mensen hier vergeet dat een auto “van de zaak” bedacht is om bedrijven te stimuleren.
Om van deze gunstige regeling gebruik te maken, moet je wel het gebruik “voor de zaak” aantonen. Doe je dat niet, dan heeft de overheid geen reden om aan te nemen dat het hier om een puur zakelijk gebruikte wagen gaat, en moet je er dus evenveel voor betalen als voor een privé wagen. lijkt mij best logisch!
@autogek, leg je rekensommetje eens uit? ik volg ‘m ff niet. :(
@406_v6: Auto van 40.000,- Euro. 25% bijtelling is dan 10.000,- Degene die belasting van 52% betaald, betaald dan 52% van 10.000= 5200,- Degene die belasting van 33,6% betaald, betaald dan 33,6% belasting op de 10.000+ 3360,- ;)
@Autogek: Oke, duidelijk (ik ben al in de vrijdagmiddagmodus beland geloof ik…..) :)
@Autogek:
Iemand met een leaseauto van 40k en een belastingtarief van 33.6 procent over de top van z’n salaris? Uhm….
Maar goed, om je vraag te beantwoorden: Omdat het “geven” van een auto aan een medewerker wordt gezien als “beloning”, net als salaris, en dus ook zo wordt belast. Waarom moet iemand die 10000 euro extra van zijn baas krijgt en 50% belasting betaald 5000 euro betalen, en iemand die 40% belasting betaald maar 4000?
@Baztrd: Ik vind die 52% op het salaris al meer dan genoeg. Mag ik dan ook nog meer gaan betalen voor een auto als een minder belastingbetalende medelander met dezelfde auto? Dat slaat toch nergens op. En de leaseauto is trouwens geen salaris. Dus die vergelijking gaat niet op (vind ik dan ;) ).
Stel je gaat naar het pretpark, als je dat opschrijft en binnen de 500km per jaar blijft, dan kunnen ze je toch niks maken?
Ze moeten dat controleren toch maar eens anders gaan aanpakken!
@Mr. Dj M.: Je moet een boekje bijhouden van gereden kilometers. Ga je zondag naar de Efteling dan moet je dat opschrijven als je dat in je 500km wilt gebruiken. Schrijf je dat niet op, dan komen ze er zo achter dat je belasting ontduikt door naar je boekje te vragen.
@Mr. Dj M.:
Inderdaad… als ze je controleren en je doet het goed, niets aan de hand! Als ze je controleren en je doet het fout, probleem…
Volgens mij is dat hoe “controleren” meestal werkt… hoe zou jij het anders aanpakken?
@Autogek:
“Ik vind die 52% op het salaris al meer dan genoeg.”
Prima! Da’s je goed recht. Maar voor deze discussie op zich niet relevant.
“Mag ik dan ook nog meer gaan betalen voor een auto als een minder belastingbetalende medelander met dezelfde auto? Dat slaat toch nergens op.”
Nee, want over het geld waarmee je die auto koopt heb je al belasting betaald, dus als je meer verdient heb je daar ook meer belasting over betaald. (Oh, en je moet meer gaan betalen dan, niet als. Persoonlijk ergernisje dat ;))
“En de leaseauto is trouwens geen salaris. Dus die vergelijking gaat niet op (vind ik dan ).”
Volgens de belastingdienst en de overheid wel als de leaseauto ook voor privé gebruik bedoeld is. Natuurlijk kan je dit onterecht vinden. Maar op dit moment is het wel een feit.
@Baztrd: Als een leaseauto wel onder het salaris valt zoals jij dat schrijft. Kun jij mij dan uitleggen waarom ik tijdens het pensioen dan geen leaseauto meer krijgt? Want je pensioen wordt op basis van je salaris bepaald. En daar zit nu volgens jouw mijn auto ook bij. Natuurlijk is dit een grapje, maar wel met een kern van waarheid. ;)
Maar ik begrijp het wel hoor. Typisch Nederlands helaas. De sterkste schouders mogen het meest dragen ipv de gebruiker betaald. :(
@Autogek:
Foutje :
De rijken betalen niets
De middenklasse betaalt alles
De armen zijn er om de middenklasse bang te maken
(George Carlin)
@de sjonnies: Ik ben niet rijk, ik schreef dat ik sterke schouders had. LOL Maar van dat klassesysteem klopt allang niets meer hoor. Hier gewoon middleclass, maar volgens het klassesysteem uppermiddle of upperclass. Nou dacht het niet. Ha, ha, ha.
Hulde voor de controle.
Ik betaal netjes mn bijtelling en dat vind ik niet meer dan normaal. Ik heb een hekel aan mensen die geen bijtelling willen betalen maar wel willen rijden omdat het ze dan prive niets kost. Eigenlijk een soort van diefstal van de baas en van de belastingdienst.
Wel altijd een nette nieuwe auto willen rijden en niet het tanken betalen maar dat mag dan niets kosten. Beetje zielig eigenlijk toch.
@Roaldus: waarom diefstal van de baas? Of je wel of niet een auto zakelijk schrijft en privé rijdt, is voor een werkgever gelijk. En diefstal van de belastingdienst…ja zo zou je kunnen denken…wel vermoeiend om zo te denken..
@Roaldus:
“Ik heb een hekel aan mensen die geen bijtelling willen betalen maar wel willen rijden omdat het ze dan prive niets kost.”
Dat is toch logisch als je de auto uitsluitend voor zakelijk gebruik benut?
“Wel altijd een nette nieuwe auto willen rijden en niet het tanken betalen maar dat mag dan niets kosten. Beetje zielig eigenlijk toch.”
Volgens mij snap jij het niet helemaal… Het mag inderdaad niets kosten. Waarschijnlijk heb je dus aan mij helemaal een hekel: ik rijd zakelijk in een auto uit 2008 met een catalogusprijs van € 120.000, daar betaal ik geen bijtelling over want ik houd een rittenstaat bij en gebruik deze auto niet privé, behoudens een enkele rit naar de supermarkt onderweg van mijn werk of een zakelijke afspraak naar huis. Tot max. 500 km per jaar, ik zit over 2009 op nog geen 200 km privé.
Privé heb ik twee auto’s, waaronder een met een cataloguswaarde van € 60.000 en een klassieker waar ik zelfs geen houderschapsbelasting meer voor betaal :-D.
@ jaap,
voor de auto van de zaak geldt een zogenoemde vrije bewijsleer. Je bent dus vrij in de wijze waarop je aantoont dat de auto niet privé wordt gereden. Dat kan doordat je andere auto’s hebt die meer geschikt zijn voor privé, getuigenverklareingen, etc., maar de “makkelijkste” manier is een kilometeradministratie volgens de richtlijnen van de fiscus.
@ Jaap
Dat ben ik ook met je eens hoor. Het systeem legt nu veel te veel een last bij de berijder neer. Een last die ook anders had kunnen worden opgelost denk ik.
Verder ben ik het met Roaldus eens.
I said it before and I’ll say it again: Als (belasting)regels zulke draconische handhavingsmaatregelen nodig hebben dan deugen die regels niet.
@Autogek:
“Als een leaseauto wel onder het salaris valt zoals jij dat schrijft. Kun jij mij dan uitleggen waarom ik tijdens het pensioen dan geen leaseauto meer krijgt? Want je pensioen wordt op basis van je salaris bepaald. En daar zit nu volgens jouw mijn auto ook bij.”
Je pensioen bouw je op op basis van betaalde pensioenpremies. Die sta je elke maand van je bruto salaris af. Inderdaad is je pensioenpremie gerelateerd aan de hoogte van je inkomen, dus is ook de hoogte van je pensioen daar uiteindelijk aan gerelateerd. Maar, als je vervolgens een auto van de zaak krijgt, gaan je pensioenspremies niet omhoog, en dus je pensioensuitkering ook niet.
Overigens is het niet zo dat “ik het zo zie”, dit is de constructie zoals de overheid hem bedacht heeft. Nogmaals, natuurlijk kan je het hier oneens mee zijn, maar het is momenteel de feitelijke situatie.
“Natuurlijk is dit een grapje, maar wel met een kern van waarheid. ”
Gelukkig maar :) alleen klopt de kern van waarheid dus niet helemaal ;)
“Maar ik begrijp het wel hoor. Typisch Nederlands helaas. De sterkste schouders mogen het meest dragen ipv de gebruiker betaald.”
Deze snap ik helemaal niet… ja, de “sterkste schouders” dragen het meest, da’s inderdaad hoe het in nederland (en in meer of mindere mate in de meeste succesvolle landen)werkt.
Maar hoezo is dit daar een voorbeeld van? Als “de gebruiker” netjes opgeeft dat hij zijn auto-van-de-zaak ook privé gebruikt, dan betaald de gebruiker ook. Pas als de gebruiker fraudeert, gaat de rest betalen. En dat willen ze nu dus (nog) meer aan banden leggen.
@Sacha: Maar geld dat dan voor alle regels? Het schijnt dat verkrachtingen vaak ook lastig op te lossen zijn. Om over zoiets als kindermishandeling nog maar te zwijgen!
Of, misschien een minder overtrokken en meer aansprekend voorbeeld: Autodiefstallen. Schijnt heel veel geld en moeite te kosten om die tegen te houden/op te lossen. Ook maar niet meer doen dan?
;)
@Baztrd: Pff… Bij verkrachtingen, diefstal en kindermishandeling heb je weinig tot geen keus om je regels zo in te richten dat het makkelijker te handhaven is. Fiscale regels wel. Ik had het over opgelegde regels/plichten van de overheid aan de burger. Niet over zedenzaken en mishandeling en verboden.
@Sacha:
Dan begreep ik je denk ik verkeerd. Je opmerking “Als (belasting)regels zulke draconische handhavingsmaatregelen nodig hebben dan deugen die regels niet.” deed mij denken dat je bedoelde dat regels die lastig te handhaven zijn per definitie verkeerd zijn. (vooral het feit dat belasting tussen haakjes stond suggereerde in mijn optiek dat je ook regels over een ander onderwerp bedoelde)
Maar dan snap ik je punt niet helemaal… het gaat dus niet om de moeilijkheid van handhaven, maar om het onderwerp waar de regels betrekking op hebben?
Mijn punt was in ieder geval dat het mij niet wenselijk lijkt om regels, afspraken, verboden en wat al niet meer, wel of niet in te stellen puur op basis van “hoe makkelijk het te handhaven is”, omdat dingen soms simpelweg de moeite waard zijn ;) (en ja, ik vind dit daar een voorbeeld van, maar dat komt omdat ik allergisch ben voor uitvreters)
@Baztrd: Simpel gezegd zou ik het logischer vinden dat die “max. 500 privé kilometers dan geen bijtelling” regel helemaal geschrapt zou worden en dat iedereen gewoon bijtelling betaalt dan dat nu de belastingdienst in de struiken bij de Efteling moet gaan liggen om voornoemde regel te handhaven.
Regels moeten niet nodeloos ingewikkeld zijn om te handhaven als het ook simpel kan.
Leaserijders kiezen er zelf voor te leasen, dus van mij mag ie daar erg streng op zijn (juich het zelfs toe!). Leasers doen het vooral om goedkoper uit te zijn, als je dan fraudeert ben je eigenlijk een soort oplichter.
En aangezien de gewone automobilist de korting voor de leaser al betaald vind ik dat ze best 5000 euro plus heffing mogen dokken, dat trekt een en ander even recht.
Ik wedt dat van die 40 000 er velen prius of civic hybrid rijders zijn……
@wilco faber: “de gewone automobilist betaalt de leaser”? Dan krijg ik nog geld van je zeker… Nee hoor, met een zakelijke auto (lease of niet) betaal ik méér dan mijn deel mee aan alle busbanen, spitsstroken en andere narigheid: Houderschapsbelasting, BPM, CO2-heffing, BTW, brandstofaccijns en daarbovenop nog ’s inkomstenbelasting over de te hoge nieuwwaarde.
Je hebt wel gelijk dat je fraude pleegt als je privé-gebruik niet betaalt bij meer dan 500 km per jaar. Die 500 km zijn er overigens eerder om discussies over kilometertellerafwijkingen te voorkomen dan om je 2 x naar de Efteling te laten rijden. Ze geven geen kado’s hoor!
Kijk, dat laatste stukje, dat is waarom ik nou zo van Autoblog hou!! En de overheid? Als ze geld tekort komen, verzin dan iets beters en laat die mensen lekker genieten;)
@Baztrd
Je betaalt pensioenpremie over een gedeelte van je bruto salaris. Over de franchise betaal je geen premie, ook niet over de economische waarde van het privégebruik van de auto.
Het komt toch zowiezo een gps kastje in iedere auto binnenkort met de omstelling op belasting per kilometer. Dann zalen wij dat problem niet meer hebben denk ik.
Ook goed Want zo’n system kann jij ook zeker makkelijk koppelen met een elektronisch-kilometerregistratie….
Typisch Nederlands: Er zitten meer man op het opsporen van mensen die een kilometer te veel prive of hard rijden dan op de opsporing en vervolging van pedofielen, verkrachters etc. etc.
Ik wil er overigens nog aan toevoegen dat het niet louter voordeel brengt, want als ik rechtstreeks vanuit mijn werk door ga naar een privé-afspraak betekent dit dat ik met mijn eigen auto mijn zakelijke kilometers moet gaan rijden. Ongeacht wat de voorschriften zijn declareer ik daar niets van.
Daarnaast moet je afvragen of je bijtelling over € 120.000 aan Duits staal wilt betalen; daar kan je veel leuke dingen voor doen!
gewoon terecht. Beetje tof doen met je VAG en dan gaan piepen als je moet betalen. Tsja ben je toch niet beter als de buren he?
:-))
Inderdaad terecht.
FYI: Mijn buren wonen 500m verderop ;)
Rij 50.000km per jaar zwerf naar allerlei projekten (acherbak vol spullen en gereedschap) in Nederland. Denk er iemand dat ik als ik ’s avonds thuis ben nog gezellig wat privé wil rondtoeren?
Als ik ’s avonds weg moet stap ik wel naast mijn vrouw in de auto want ik heb dan echt géén zin meer om te rijden als ik die dag al een paar honderd kilometer gereden heb.
Ook in het weekeinde pak ik haar auto of ga naast haar zitten(want die staat altijd het dichtste bij ons huis.)
Dat mijn werkgever die auto ‘leased’ zal voor hem wel gunstiger zijn denk ik.
Ik houd verplicht alle kilometers bij en dat is echt een rotklus want je mag volgens de belastingdienst totaal geen één foutje maken en het moet tot op de meter kloppen.
Wij moeten dus ook nog perfecte mensen zijn die administratief erg goed zijn.
Ik druk altijd mijn dagteller in als ik wegrij en noteer die stand als ik ergens weer aankom want afhankelijk van de drukte rij ik toch vaak andere routes etc.
Ik vind dat mensen zoals ik die in een auto van de zaak rondrijden en mensen met busjes vol gereedschap toch wel iets anders is als iemand die op kantoor zit en altijd dezelfde afstand van huis naar werk rijd.
Groet Chris