• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Fioravanti LF1 is geen Caparo concurrent

Auteur: autoblogger, gepost 7 maart 2009 om 13:07 – 23 Reacties

Fioravanti LF1
Fioravanti’s nieuwste conceptcar is de LF1. De auto is afgelopen week onthuld in Genève en is een soort futuristische racewagen en doet wellicht een beetje denken aan de Caparo. In tegenstelling tot de Caparo is de LF1 puur gericht op de Formule 1 en de auto is dus niet straatlegaal.

Met de LF1 toont Fioravanti haar interpretatie van een toekomstige Formule 1 bolide, rekening houdend met de diverse eisen voor de begroting, C02-uitstoot en de mogelijkheden om in te halen. Fioravanti zou erg veel tijd hebben besteed aan de aërodynamica, het onderdeel waar een groot bedrag van de uitgaven in F1 op gericht zijn. Ze bieden hiermee hun diensten aan en hopen op wat leuke opdrachten uit de hoek van de autosport. Opvallend is dat de LF1 geen grote achtervleugel heeft voor downforce. Fioravanti claimt dat men zero-lift heeft bereikt door de integratie van de voorvleugel aan de voorzijde, het installeren van een diffusor en het vrij laag plaatsen van een zeer kleine achtervleugel.

De LF1 heeft een 1.8 liter turbomotor in overeenstemming met de voorstellen voor het 2012 F1 seizoen. Andere onderdelen zijn oa radiatoren, intercoolers, een geavanceerd KERS en 18-inch wielen.

Fioravanti is a means of transport design company, mainly involved in the automobile field, which is recognized for its “out-of-the-box” thinking.

Thanks to this characteristic combined with the strong passion of its personnel, for the 79° edition of the Gèneve International Motor Show, Fioravanti deals with the topic of Formula 1.

Since we think that in a period of heavy economic crisis, in particular for the automotive world, also the Formula 1 has to be reviewed in its principle. Creating more connection between the F.1 research the road cars production, making the races more interesting with more overtaking manoeuvres still maintaining the Grand Prix a the top of the media global events.

LF1 wants only to be an AUSPICE for a future Formula 1 regulation, based on more general simplicity, with it Fioravanti shows one of the possible solutions.

MECHANIC & COMPONENTS

The vehicle has been designed referring to the next 1.800 cc. turbo engines as recently proposed for the 2012 regulations. With this has been possible to define a very compact bodywork with less aerodynamic drag and turbulences.

Radiators and intercoolers are designed with forced air using fans in order to reduce the front wheels drag.

18” rims and tyres with dimensions more similar to the road and racing GT cars, allowing the use of braking systems similar to the ones utilized in the high performance road cars.

Advanced use of the K.E.R.S., as in the production cars, more eco-oriented for fuel consumption saving.

AERODYNAMIC

This topic over the years has became more and more relevant in Formula 1, affecting performances, costs, racing and the aesthetic.

The inspiring principle of the project has been the reduction of the aerodynamic drag and turbulences. This goal has been reached taking advantage of the ground effect in an innovative manner, removing the wings as not integrated bodywork elements.

The shape of the central body is characterized from lift-down force ratio close to zero.

The front wing is integrated in the front end and contributes at the same time for the down force and for the reduction of the front wheels drag thanks to the side fairings.

The rear wing, with quite big dimension, is integrated in the bottom of the vehicle generating consistent down force.

In order to give an optimal ground effect and to keep the vehicle with a constant distance from the ground , we propose a return of the active suspensions use, widely utilized in the production cars.

The C.F.D. (Computer Fluid Dynamic) study has confirmed that, with a measurement done at 10 meters from the back of the car, the degree of the turbulences generated by the aerodynamic drag is very low.
Considering the above it could be possible to suggest, at regulation level, the check of the drag energy and degree of turbulence in a transversal section positioned 10 meters from the rear of the car.

This could allow drivers to do more overtaking in all the circuits, giving them the possibility to decide, more than today, when and how to overtake, allowing battles between several cars and driving tactics that emphasize the driver talent.

Dimensions:
length 4.200 mm. height 950 mm.
width 1.820 mm. wheelbase 2.800 mm.

Thanks for their collaboration to: Magneti Marelli, Brembo, Pirelli, Ansys, Coggiola

Ook interessant!

  • De Autoshow van Genève keert nu écht terug!
  • Nederlandse coureur twijfelt aan toekomst Formule E
  • moedige coureurs
    Moedige Formule 1-coureurs worden straks beloond
  • Dit kun je verwachten van de sprintraces in de Formule 1

Nieuwste artikelen

  • Koop de Nederlandse voorloper van de Porsche 911 Dakar [video]
  • Kerstspecial: de geschiedenis van de Pausmobiel
  • Dit waren de dikste spots van 2025!
  • Video: Zijn Golf-rijders over de hele wereld hetzelfde?
FacebookTweetPinLinkedIn

caparo, concept, fioravanti, Formule 1, geneve-2009

Vorig bericht: « Rinspeed iChange kost 1 miljoen euro
Volgend bericht: De Opel-story continues »

Lees Interacties

Reacties

  1. Gnermo zegt

    7 maart 2009 om 13:13

    Ik denk niet dat dit lekker zal rijden, aangezien je een achterspoiler mist. En als je ziet wat voor dingen er nu op zitten zal dat wel heel erg nodig zijn.

    Login om te reageren
  2. Tommeke zegt

    7 maart 2009 om 13:18

    Mooi design!

    Login om te reageren
  3. Hardleers zegt

    7 maart 2009 om 13:18

    1.8 turbo?
    NOOOOOOOOOOOOOOOOooooooooooooooooooo……….!

    Login om te reageren
  4. Geert Schoots zegt

    7 maart 2009 om 13:24

    Ik wil niet moeilijk doen maar volgens mij lopen de wielen aan als je de bocht om gaat…..

    Login om te reageren
  5. rikkon zegt

    7 maart 2009 om 13:24

    LEZEN Gnermo, niet alleen plaatjes kijken!

    Geen gek idee, maar ik zie er eerder een LeMans of een Indy in dan een F1. Komt dat door de grootte?

    Login om te reageren
  6. VonStroke zegt

    7 maart 2009 om 13:25

    Schitterend ontwerp, nu nog bouwen en het circuit opsturen!

    Login om te reageren
  7. rikkon zegt

    7 maart 2009 om 13:26

    @ Geert Simpel op te lossen door de stuuruitslag te beperken tot 3 graden…

    Login om te reageren
  8. Oly zegt

    7 maart 2009 om 13:31

    Heel erg mooi en jongens denk dat ze echt wel verstand hebben van wat ze doen. Dus wat betreft een aanloop van wielen lijkt mij vrij makkelijk op te lossen. en wat betreft die vleugel ja der zit wel een soort van vleugel in het ontwerp alleen is het dan totaal anders uitgevoerd. Het enige wat ik me afvraag waar zijn de spiegels of zijn die niet nodig om dat niemand je inhaalt.

    Login om te reageren
  9. FiXeR zegt

    7 maart 2009 om 13:32

    Sinds wanneer mogen Turob’s weer in de F1?

    Login om te reageren
  10. jamesBROWN zegt

    7 maart 2009 om 13:32

    De LF1 heeft een 1.8 liter turbomotor in overeenstemming met de voorstellen voor het 2012 F1 seizoen.

    Grapje?

    Login om te reageren
  11. BananaFlip zegt

    7 maart 2009 om 13:44

    “… de auto is dus niet straatlegaal.”

    Beetje logisch misschien??

    Login om te reageren
  12. Jonas zegt

    7 maart 2009 om 13:56

    @FiXer

    Vanaf 2012 waarschijnlijk terug e, al had ik nog niet van gehoord?

    Login om te reageren
  13. cheetacars zegt

    7 maart 2009 om 14:04

    1.8 Turbo’s in de F1 :shock: ze zijn helemaal gestoord geworden bij de FIA. OT spannend aparaat, maar de F1 auto’s van nu zijn mooier

    Login om te reageren
  14. Armbijter zegt

    7 maart 2009 om 15:17

    Een Formule Ford op steroïde, daar doet het mij aan denken. Alleen een FF vind ik toffer.
    Wat houdt het zero-lift gedoe eigenlijk precies in? Een F1 is alles behalve zero-lift als ik het letterlijk vertaal.

    Login om te reageren
  15. Citrofiel zegt

    7 maart 2009 om 15:39

    De formule 1 dondert keihard onderuit. Ze maken het steeds minder stoer en dus minder interessant. Volgens mij moet de F1 het nog steeds vooral hebben van autoliefhebbers, en die willen juist wél de bulderende grote motoren behouden…

    Login om te reageren
  16. Vinny_93 zegt

    7 maart 2009 om 16:30

    Is zoiets wel streetlegal? Jammer van dat downsizen. Doe dan maar een T1 hoor.

    Login om te reageren
  17. Carmaster zegt

    7 maart 2009 om 17:40

    Dat het een 1.8 turbo is wil nog niet zeggen hoeveel cilinders he?
    20 jaar terug reden ze ook met 1.5 V6-jes, daar zat ook wel wat geluid in hoor.

    Login om te reageren
  18. eendje zegt

    7 maart 2009 om 18:19

    dat je dit kleimodelletje vergelijkt met een caparo…

    Login om te reageren
  19. WieAndersDasAuto zegt

    7 maart 2009 om 19:44

    Helaas wordt F1 alleen maar saaier. Ik snap gewoon niet waarom ze er van alles moeten aanpassen. Het is nu toch spannend genoeg? De laatste 2 seizoenen iig wel… Ik ben benieuwd…

    Login om te reageren
  20. BAAP zegt

    7 maart 2009 om 20:34

    heerlijk, mag wel weer es… Turbo’s in de F1 geven veel spektakel!!

    (haha als het waar is?)

    toch hoop ik er een beetje op!!!

    Login om te reageren
  21. Franco zegt

    7 maart 2009 om 20:59

    Hmm,

    Dat hele geval lijkt wel afkomstig uit een stripboek van ‘Michel Vaillant’!!!
    En volgens mij zit er wel een achtervleugel, alleen lijkt het ding ultra-laag gemonteerd tussen de achterwielen??

    Enne, 1.8 turbo? Waarom niet? De eerdere turbo’s hadden een inhoud van 1500cc en varieerden van een eenvoudige 4 cilinder op basis van een BMW 2002 tot een hoogst experimentele, volgepompt met elektronica, V6 twin-turbo (Honda)!

    Als die diversiteit qua motoren-concept weer terugkeert, dan vind ik die F1-kar van de toekomst geen probleem, hoor!

    Maar het liefst zie ik dat men een max. inhoud van 1.2L, gebruik van biobrandstof en een vrije ontwikkeling voorstelt…waarbij de FIA de eerste 3 jaar hun bemoeizuchtige muil houden. Het lijkt mij erg gaaf om te zien hoe ver een ontwikkelaar kom met zo’n motortje.

    Zie je het voor je? 700 pk uit een 1200 cc viercilindertje, hahahaha!
    :)

    Login om te reageren
  22. bakkerst zegt

    9 maart 2009 om 16:56

    @ geert S,

    knuppel, ik hoop dat je een grapje maakt..
    “de wielen lopen aan”

    dat geeft niet, vanaf 2012 bestaan F1 races alleen nog maar uit dragraces, dus dan hoef je niet meer te sturen..

    Login om te reageren
  23. bakkerst zegt

    9 maart 2009 om 16:56

    “sarcasme modus uit”

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North