Maar natuurlijk niet tijdens het rijden. Android Auto gebruiken met de nieuwe functies is vooral voor tijdens het stilstaan.
Wie geen fan is van al die omslachtige multimedia in de auto vindt Apple CarPlay en Android Auto waarschijnlijk de uitvinding van de eeuw. In welke auto je ook stapt heb je dezelfde interface met dezelfde functionaliteit. En alle informatie wordt van je iPhone of Android-toestel gehaald, dus het zijn ook nog eens de apps en berichten waar je bekend mee bent.
Integratie
Veel apps zijn al CarPlay- en Android Auto-klaar. Dat wil zeggen: je kan natuurlijk niet elke app zoals gebruikelijk ontvangen op de systemen omwille van veiligheid tijdens het rijden. Apps als Flitsmeister, WhatsApp, Spotify en vele anderen worden zo gepresenteerd dat ze veilig zijn tijdens het rijden. Je wil immers niet zo bezig zijn met je scherm dat je net zo goed een smartphone vast had kunnen houden.
Nieuwe apps voor Android Auto
Google kondigt aan dat ze in samenwerking met de bedrijven in kwestie wat nieuwe apps naar Android Auto hebben kunnen halen. Bijvoorbeeld WebEx en Zoom. Op zich kan je dat makkelijk autovriendelijk maken door enkel wat shortcuts en de functie voor opnemen toe te voegen. Je kunt immers best een virtuele conferentie houden vanuit de auto, spreken en luisteren mag. Weather Channel komt ook naar Android Auto. Een uitgebreid Peter Kuipers Munneke-esque kaart met de hoge- en lagedrukgebieden kan gevaarlijk zijn tijdens het rijden, maar een kleine widget met de weersvoorspelling in een notendop moet op zich kunnen.
Prime Video?!
Een app die we ietsje minder verwachtten in software voor in de auto: Amazon Prime Video. Ja, dat is een streamingsdienst. Niet het soort spul wat je tijdens het rijden op je scherm wil hebben. Gelukkig kan dat dan ook niet. Prime Video werkt alleen als je auto stilstaat. Ook WebEx en Zoom hebben als ‘maar’ dat het enkel om audio gaat. Maar goed, je kan dus Prime Video kijken op je autoscherm, maar enkel als je stilstaat. Dat speelt natuurlijk wel perfect in op de behoefte dat moderne auto’s vaak je dwingen om een pauze te nemen zodat je auto kan opladen. Even pauzeren, een aflevering van je serie kijken op Prime Video en weer door.
Google Play
Integratie met dit soort apps kan nóg beter als je een Renault, Polestar/Volvo of andere selecte merken hebben die hun hele infotainment op Android hebben draaien. Dan heb je geen eens Android Auto nodig voor de nieuwe apps, dan kun je gewoon de Play Store raadplegen. Voor andere merken heb je dus de mobiele app nodig en kun je de app op Android Auto gewoon lanceren. Zoom en Prime Video kun je direct downloaden, voor WebEx en Weather Channel moet je nog heel even wachten.
B00G1E zegt
AAAD downloaden en dan Fermata Auto
sleepyj zegt
Abacadabra, wat is dat?
kniesoor zegt
Vraag me af hoeveel nut dit soort gadgets heeft. Zou zelf nooit al rijdend gaan vergaderen, omdat je dan ofwel te weinig aandacht bij het verkeer danwel te weinig aandacht bij de vergadering hebt. Beide niet echt wenselijk. Voor telefoneren in de oto geldt vaak hetzelfde. Ik stop dan even op een geschikte plek om het gesprek te voeren. Heb bij lui in de wagen gezeten, die al rijdend telefoneerden. 9 van de 10 keer zijn dat gesprekken met het thuisfront, die de diepgang hebben van een opgedroogd zoutmeertje, het is goedbeschouwd niet meer dan tijdvulling. En leidt ondanks dat toch enigszins af van het otorijden zelf. Andere gesprekken verliepen ook nogal rommelig (“wacht, ik rij nu een tunnel in, kan zijn dat ik even wegval” en meer van dat soort inefficiënt gezwatel).
En vwb de mogelijkheid om een filmpje/serie te bekijken bij stilstand : beetje autistenvermaak, beter effe de benen strekken buiten de oto. Kom je nog wel eens in contact met interessante mede-aardbewoners. En die zijn echt lang niet allemaal ‘eng’ 🙂
mashell zegt
Opmerkelijk dat je het hebt over rommelige inefficiënte telefoongesprekken, terwijl dat voor mij juist een indicatie is dat de rijdende beller de prioriteiten op orde heeft, autorijden belangrijker dan het telefoongesprek. Zelf doe ik dat regelmatig, deelnemen aan vergaderingen in de auto. zie daarin geen probleem. Meestal zijn dat vergaderingen waarbij ik moet toehoren of af en toe een vraag beantwoorden. Niet waar de je marktveroveringsstrategie voor de komende 17 kwartalen zelf voorstelt. Het zou handiger kunnen als Siri Teams zou kunnen bedienen “Hé Siri, neem deel aan mijn volgende teams vergadering” maar dat komt ooit nog wel.
Flutterbear zegt
Bellen of meeten is inderdaad geen volledig aanwezigheid. Echter liever half aanwezig dan helemaal niet. Bij sommige meetings is toch slechts 10% relevant of is er weinig interactie. Om voor dat soort meetings mijn volledig aandacht te vragen zou pas echt zonde zijn.
Jozo zegt
De halve wereld is autist, kijk eens in een trein, bus, tram…iedereen hoofd naar beneden en schermpje turen.
Ik zie er wel een markt voor.
faalhaas zegt
Nu nog een makkelijk systeem dat altijd de meeste recente Android op elk ouder non-android OEM navigatie systeem verbind. Wel de moderne functionaliteiten zonder verlies van OEM functies.
De helft hier is een arme donder zonder nieuwe auto.
Jurgen zegt
Uiteraard zijn er nu slimmeriken die de beveiliging gaan omzeilen en tijdens het rijden gaan kijken, ik stel voor meteen het rijbewijs door de shredder te halen bij die sukkels.
werf76 zegt
Zou door een rechterlijke uitspraak gelijkgesteld moeten worden als een mobiele telefoon vasthouden.
utregcity zegt
Was me opgevallen in Japan, dat ze daar wel video’s kunnen kijken tijdens ‘t rijden. Iedereen heeft ‘t dan ook aanstaan, maar niemand kijkt actief. Soort bewegend behang of zo. 🤔
Dutchdriftking zegt
Op zich een fijne toevoeging. Momenteel werkt Youtube nog niet als je stilstaat, zelfs niet met uitgeschakelde motor. kan overigens komen omdat de unit van de bekende website uit het verre oosten komt.
karhengst zegt
Er is hier maar één reden voor: Het kunnen tonen van reclames.
De rest is bijzaak en een lokkertje om een paar duizend euro af te tikken voor het privilege anderen te kunnen zeggen dat jij wél geld genoeg had voor de optie tot het kijken van reclames in je auto.