Voor eigen gebruik is dat prima. Heb je commerciële belangen dan zal de organisatie er een stokje voor steken.
Het zijn doorgaans vermakelijke video’s die je op YouTube kunt kijken. Filmpjes van voorbijrazende auto’s op de Nürburgring Nordschleife tijdens Touristfahren en trackdays. Soms een zeldzame super of hypercar, soms een grappige klassieker of een willekeurige bestelbus en soms een (harde) crash. YouTube staat vol met dit soort video’s. Sommige videomakers staan wekelijks langs de baan om filmpjes te maken.
Wat de organisatie van de Nürburgring betreft is dat voorbij. Het management heeft bij zeker één (Nederlandse) YouTuber ingegrepen. De organisatie is naar eigen zeggen niet blij met alle video’s die voornamelijk bij de stukken Brunchen en Pflanzgarten worden opgenomen. Ze spreken over ‘slechte publiciteit’. Men doelt op de vele crashes die gedeeld worden op YouTube.
De Nederlandse YouTuber Auto Addiction is door de politie (in opdracht van Nürburgring GmbH) gesommeerd te stoppen met filmen. De videomaker heeft gehoor gegeven aan de wens van Nürburgring GmbH en stopt per direct met het maken van video’s langs de baan. Een vreemd stukje censuur van de organisatie om zo te willen ingrijpen. Wie de actie langs de Nordschleife wil zien zal er nu zelf naartoe moeten rijden. Gelukkig hebben we de video’s nog..
fanboy zegt
De man van Auto Addiction heeft voorlopig niks meer te doen in ieder geval.
IJsblok zegt
@fanboy:
Hij kan nog altijd fulltime reaguurder worden hier op autoblog….
fendercd60 zegt
@IJsblok: Als hij dat maar niet doet op Autojunk… ?
thestino zegt
@fanboy: Gaat vooral rally’s filmen nu.
maferick74 zegt
@fanboy: daar gaat zijn inkomen, dat zuigt, nu maar weer vakkenvullen bij de appie voor 5 euro p uur
dutchneon zegt
@fanboy: zal wel meevallen… politie blijft dit echt niet voor ze handhaven, die hebben wel andere dingen te doen. uitgesmeerd over een paar weken tijd met een dozijn filmerts blijven komen en ook de duitse politie zal afhaken. Laat GMBH het zelf maar oplossen als ze dat zo graag willen.
Schnor zegt
Ik denk eerder Meganecorner oftewel Schwedenkreuz i.p.v. pflanzgarten.
Bij Fuchsrohre onder in de dip mocht het al niet meer. Daar stond voorheen de jongen van het youtube account Rallyeoberehe altijd te filmen. Daarom zag je YouTubers steeds vaker net iets meer verderop filmen tussen Fuchsrohre en Adenauer forst.
morph zegt
Er mag nu ook eens niets meer in 2019. Wat een zielig wereldje is dit aan het worden…
rollingstoned zegt
@morph: Tja, dit is dan ook het decennium van de sneeuwvlokjes.
jeroen82 zegt
Kansloze actie van Nurburgring Gmbh, pak dan ook al die andere, vooral Duitse, bekende youtubers aan (top nurburgring video’s, ems nordschleife), maar dat zie ik niet gauw gebeuren…
RubenPriest zegt
@jeroen82: dat weet ik zo net nog niet, EMS Nordschleife TV heeft al sinds de 12de geen Touristfahren gefilmd en de laatste video is bij het tankstation gemaakt..
dennisn52b30 zegt
@RubenPriest: ja klopt, ik krijg ook zeer weinig alerts. Alleen oude compilaties… jammer.
spykerboy zegt
Hoe wil je je eigen fanbase om zeep helpen… ging er toch al niet heen omdat ik het te ver weg vind om ff heen te rijden en langs de baan te kijken, ze zorgen er nu alleen voor dat ik er nog minder van zal zien in de toekomst… handig
tazmania zegt
@spykerboy: totaal niet relevant. Al sinds de jaren 60/70 is er Touristenfahren. Ver voor het internettijdperk. De Ring heeft geen internet fanbase nodig om te bestaan.
densk zegt
@tazmania: waarom niet? Zo kun je toch des te beter je fanbase vergroten/ in stand houden. Voor velen is het te ver om voor de lol ‘even’ te gaan kijken. Ik vind het ook leuk om zo nu en dan YouTube eens aan te slingeren voor de bekende Nürburgring filmpjes.
davelepeef zegt
@tazmania: lag het een paar jaar terug niet op de rand van een faillissement??
kevinw zegt
@davelepeef:
Nee, het circuit zelf niet. Al hetgeen errond wel, heel de boulevard van hotels, winkels,…
Daar hebben ze zich serieus op miskeken en dat zie je nog altijd. Ik ga na het rijden daar eten en daar loopt bijna nooit iemand rond. Het merendeel van de kantoren staat daar ook gewoon leeg.
dappers zegt
@tazmania: toen ik 15 jaar terug voor het eerst bij de ring kwam was het altijd een rustige bedoening op de parkeerplaats. Midden in de zomer gewoon plek, veel geklets en iedereen die met elkaar aan het meerijden was.
Ik ben het met je eens dat TF wel blijft doorgaan, maar de grote bekendheid komt denk ik wel sinds Youtube
Hubert zegt
Die man moet juist een (ecologisch) lintje krijgen!!
Nu moet iedereen in zijn eigen autootje springen om zelf daar de actie te gaan bekijken.
VeniVidiVici zegt
Krijg het gevoel dat dit helemaal niks te maken heeft met slechte publiciteit, maar ik denk dat hier de grote autofabrikanten achter zitten die regelmatig testen op de Nürburgring en geen “spionnen” meer willen.
geelbarrel zegt
@venividivici: kansloos
VeniVidiVici zegt
@geelbarrel: edit: -probeer het eens met meer dan 1 woord-
JamesBond007 zegt
@venividivici: mwuah dat is alleen maar publiciteit voor die merken. Ik zie het nog wel gebeuren dat de Ring een fee gaat vragen voor mensen die geld kunnen verdienen met nurburgring videos
mark997gt3 zegt
@jamesbond007: idd. Uiteindelijk
draait alles om doekoes. Voor een medialicence mag je vast wat administratiekosten afrekenen…. Monopolie op Nurnburgring filmpjes is denk ik best wel geld waard.
Dutchdriftking zegt
@venividivici: kans van. Of het wordt gewoon te druk langs de baan.
NiNja zegt
Wat een bs zeg.
Door zijn video’s weet je wat je juist NIET moet doen en zie je hoe gevaarlijk gek rijgedrag daar kan zijn. De video’s zorgen voor educatie, vermaak, maar vooral voor publiciteit, omdat ze ook laten zien wat voor leuke auto’s er rondrijden en schetsen een toffe sfeer waardoor je de baan zelf wilt bezoeken en eventueel een rondje gaat maken.
Ik sprak de beste man een paar keer daar toen hij aan het filmen was, vind het zeker jammer voor hem, want hij genoot van het werk en stond daar goed georganiseerd met meerdere camera’s, microfoons, overdekking tegen zon en regen, incl. een notitieboekje om timestamp te maken van leuke auto’s voor straks bij het monteren.
Jammer hoor dit.
ericc zegt
Ik dacht dat “de ring” te boek stond als openbare weg. Hoe kunnen ze nu een onderscheid maken tussen fimpjes voor privé-gebruik of voor YT? Zielig! Europa wordt stilaan een politiestaat, niets mag meer en overal camera’s. Maar als wij willen filmen…
viezefreddyw zegt
Tuurlijk is de ‘Ring in eigendom, maar het is toch ook een openbare weg? Hoe zit dat eigenlijk precies?
Sowieso begrijp ik er niets van. Heel YouTube zit er vol mee en een betere publiciteit dan YouTube is er simpelweg niet. Nurburgring GmbH heeft er geen werk en kosten aan maar profiteren maximaal van de filmpjes op jijbuis. Laat die gasten lekker filmen in het weekend joh, wat maakt het uit?!
IJsblok zegt
@viezefreddyw:
het is officieel een tolweg, je betaald om er gebruik van te mogen maken, er gelden ook normale verkeersregels, je mag bv niet rechts inhalen, als er een ongeluk gebeurd word er vaak politie bij gehaald etc etc..
gwnbmw zegt
@IJsblok: maar je mag er dus wel filmen als je achter de ‘vangrail’ staat.
willeme zegt
Bizarre beslissing. De filmpjes zijn JUIST handig om te weten waarheen gevaar op de loer ligt.
Ik weet niet zeker of de grond erom heen privé-eigendom is, maar dan zouden ze het mogen eisen lijkt mij. Het is een zeer vreemde beslissing waarmee de organisatie vooral zichzelf mee in de vingers snijdt.
Nu is de ‘Ring al behoorlijk volgestouwd met veel te veel snelle auto’s en veel te veel onervaren bestuurders waardoor een touristenfahrte doodeng is. Je weet nooit wat de ander gaat doen. Tegenwoordig betaal je ook zo’n 25 euro per ronde. Ondanks dat de Nordschleife uniek in zijn soort is, zijn er voldoende trackday locaties op dezelfde afstand waar het allemaal iets gemoedelijker aan toegaat.
audirick1995 zegt
@willeme: ik vind juist TF op de ring een stuk gemoedelijker gaan dan een trackday. En tuurlijk zijn er dagen op de ring dat er ook veel idioten op de baan zijn maar over het algemeen houd iedereen zich netjes aan de regels…. en houden mensen rekening met andere, voornamelijk als ze de indruk hebben dat er een onervaren iemand voor hen rijd.
Jochen zegt
@willeme: al zullen er een hoop leaserijders blij zijn met dit verbod
ghost zegt
We leven tegenwoordig in een maatschappij waarin alles wordt gefilmd. Vroeger deed je het met de goede herinneringen aan leuke events of plekken waar je kwam, nu verbaas ik mij telkens de hordes spotters / professionals met camera’s die rijen dik opgesteld staan. Niet alleen bij de Ring, maar ook op meetings/shows. Tegenwoordig is het voor die gasten gewoon een verdienmodel geworden. De miljoenen views op YouTube versus de duizenden euro’s die het oplevert.
Anyway; enige manier om dit tegen te gaan, is dat de Nurburgring zelf op alle hoeken/bochten en stukken van de ring camera’s op gaat hangen en dit deelt met de wereld.
Op moment dat de bedrijven testauto’s willen ontwikkelen, zetten ze alles maar lekker uit, hebben ze dan zelf in beheer. Die enkele wildspotter onder een Gillysuit in de bosjes die keihard zijn best doet om foto’s te lekken, riskeert dan maar een boete. Dat laatst gaat overigens ook zo bij de fabrieken van bijv Aston Martin in VK, je mag er spotten maar riskeert boetes.
fendercd60 zegt
Flauw.
lightisride zegt
Ach, vind het niet zo’n ramp. Ik stond er toch nooit op.
De Ring blijft een unieke plek waar dingen kunnen en mogen waar als je er in Nederland alleen aan denkt je al strafbaar bent.
Zonder iets te tekenen, gewoon een kaartje kopen en gaan. Geniet ervan.
En die filmpjes: ik ken mensen die niet mee willen/durven omdat ze denken dat elke auto daar crasht. Het wordt allemaal wel erg uit zijn verband gerukt. Dus ik snap dat wel.
maar liever heb ik dat er nog minder publiciteit is, want het is nu al veel te druk.
IJsblok zegt
@lightisride:
dat is je reinste onzin, er gelden normale verkeersregels, alleen is er geen snelheids limiet, tenzij het afgesloten word voor publiek. (toeristengedoe)
jerudo zegt
@lightisride: als je er niet op stond heb je niet hard genoeg je best gedaan om te crashen, fail ;-)
marc_rutten2 zegt
Heren van Autoblog, doe even wederhoor bij de Nurburgring organisatie zelf. Het geeft dan een beter beeld (hoop ik) waarom er niet meer zo gefilmd mag worden. Het verhaal is allemaal iets groter en breder dan simpelweg “we willen het niet meer, want het is illegaal en op eigen grond”. Er spelen wat andere en vooral hogere belangen, die het voortbestaan van de Nurburgring en de toeristenritten kunnen beïnvloeden.
viezefreddyw zegt
@marc_rutten2: De Nurburgring zal het wel druk hebben met al de ‘wederhoren’. Kan jij wat uitleggen misschien? Je weet in ieder geval meer dan wij weten. Ben oprecht wel benieuwd wat de beweegredenen zijn.
marc_rutten2 zegt
@viezefreddyw: Ik weet waar de bel hangt, maar kan hem niet luiden… Ik heb gehoord wat er speelt, maar ik weet dus niet alle details. Het heeft onder andere iets te maken met lokale overheden en omwonende, en het feit dat de Nurburgring eigenlijk te veel gezien wordt als speeltuin en pretpark door bepaalde personen. Dat past niet helemaal in de gemaakte afspraken en dan helpt het stukje “marketing” hierboven niet echt, laten we het zo zeggen. Daar komt nog bij dat hetgeen hierboven al ongeveer meer dan twee jaar speelt, dus het is niet van de ene op de andere dag. Ik weet verder niet alle details, maar een kort telefoontje met de juiste vragen en je hebt een duidelijker verhaal wat er nu eigenlijk speelt.
viezefreddyw zegt
@marc_rutten2: Hmm.. Duidelijk dat er meer aan de hand is dus. Ben benieuwd!
vaakbenjetebang zegt
@marc_rutten2: Precies. Dit zweeft al jaren op en rond de ‘Ring. Sinds iedereen en zijn moeder van de ‘Ring heeft gehoord dankzij bijvoorbeeld Top Gear en YouTube, zijn de Touristenfahrten een heel stuk drukker geworden. Verder zijn de auto’s gemiddeld ook een heel stuk sneller geworden en de bestuurders niet per se gemiddeld even veel vaardiger. Je hoeft maar een zaterdagje bij Devil’s Diner te gaan zitten om te zien hoe vaak de baan ‘gesperrt’ is, zelfs op een droge lentedag – dat is gewoon niet leuk meer. En aangezien het formeel nog altijd gewoon een tolweg is, is het een weg met statistisch gezien heel erg veel ongelukken. En je kunt er natuurlijk op wachten dat er allerlei groeperingen zijn die de ‘Ring liever kwijt dan rijk zijn in deze vorm, en dat die alles aan zullen grijpen om dat te bewerkstelligen. Dan is het misschien ook niet zo handig om zulke groeperingen munitie te verschaffen in de vorm van tientallen video’s waarop het op kolderieke wijze misgaat.
Onehp zegt
@vaakbenjetebang: inderdaad. Het filmen toont niet enkel hoe het niet te doen, er zijn ook genoeg types die elke vorm van aandacht willen en dan, wetende dat er gefimd wordt, domme dingen gaan doen om ‘op te vallen’… Mes snijdt aan twee kanten…
deora zegt
2 jaar geleden werdt de filmer van EMS Nordschleife ook al aangesproken door de Politie. Hij mocht toen een tijdje niet filmen bij Brunchen.
sanderz28 zegt
Ze vroegen hem een om een media vergunning, en die heeft ie niet want die krijgt hij ook niet. Maar ik vind het wel wat kinderachtig allemaal.
Robert zegt
Ik ken niet alle bochten van de Nürburgring (ja, ik weet het, shame on me…) maar als je staat te filmen langs wat de wet voorziet als ‘de openbare weg of -ruimte’, dan kunnen ze hier toch weinig aan verbieden, lijkt me?
fernie zegt
@RRRobert: als het prive terrein is waar je vanaf filmt kunnen ze het verbieden. Vanaf openbare weg filmen mag natuurlijk gewoon tenzij je in iemand zijn huis staat te filmen.
theghost zegt
@fernie: Kan met niet voorstellen dat het nu prive terrein is, je kunt vrij langs de baan lopen en er zijn genoeg mensen die daar gewoon hun hond uitlaten… Er zullen wel andere belangen spelen, we weten al jaren dat het circuit financieel niet echt sterk is.
fernie zegt
@theghost: zou best kunnen dat het prive is tot een aantal meter rond het circuit maar hoever geen idee! Zouden perskaarten kunnen gaan verkopen uiteraard!
audirick1995 zegt
@theghost: dan kan ik bevestigen dat het wel degelijk privé terrein is.
Ga maar eens naar een officiële race kijken. Dan staan er namelijk hekken vanaf waar het terrein van de Nürburgring is.
Dutchdriftking zegt
Hoe hoog is de boete? Als de views genoeg opleveren kan het prima uit…
HzR zegt
Misha Charoudin had laatst een hele goede uitgebreide video over dit thema op YT. Er speelt inderdaad nog wat meer mee, als ik het goed begreep heb je nu voor commercieel gebruik een media licence nodig en zij kunnen dan ook bepalen wat je mag laten zien.
quotama zegt
@hzr: Dat is inderdaad een heel verduidelijkende video. Voor iedereen die hier vragen heeft kijk dat even!
driver28 zegt
Jullie spielen mit mijne prive… ?