Op de A4 bij Leiderdorp vormen zich weer lange files in de richting Amsterdam. De oorzaak: een wegversmalling van drie naar twee banen die definitief blijkt te zijn.
Een paar jaar geleden is de A4 verbreed van twee naar drie banen in verband met de grote hoeveelheid files die daar eerder stond. Het toevoegen van een rijbaan maakte de A4 grotendeels filevrij maar recent is de weg weer versmald van drie naar twee rijbanen. Rijkswaterstaat is namelijk van mening dat er genoeg asfalt ligt om de hoeveelheid verkeer aan te kunnen.
De versmalling levert “onverwacht” veel overlast en files op. Rijkswaterstaat schijnt de zaak in onderzoek te hebben maar zoals de verslaggever van BNR (Jeroen Stans) het fraai weet te verwoorden: “Wellicht kunnen we vast een tip geven: er is een rijstrook afgehaald, dat scheelt misschien.”
Misschien dat het ook verstandig is om de geplande versmalling in de andere richting even uit te stellen, Rijkswaterstaat.
awesome zegt
Rijkswaterstaat en een mening… Dat kan niet goed gaan.
Ik weet ff niet wat onderhoud van een km asfalt kost, maar volgens mij weegt dat niet of tegen de economische schade die (weer) word veroorzaakt.
560pkferrari zegt
@awesome: wat dacht je dat zoiets kost om te maken. Zo helpen we ons land wel naar de klote
erwh zegt
Ongelooflijk, is dit een verlate 1 april grap? Vanaf het moment dat ze die rijstrook er af hebben gehaald was het direct weer ellende.
VeniVidiVici zegt
Btw omhoog, accijns omhoog… hoplaaa daar gaan onze centen weer het riool in! (Mompelt, *stelletje K ambtenaren*)
motoragent zegt
Waarom zou je er een rijstrook af halen? Het is niet zo dat je daarmee geld terug krijgt…
toniominestrone zegt
Ik zou zeggen:”flikker al die gemankeerde ambtenaren eruit die er een beroep van hebben gemaakt om gemeenschapsgeld te verspillen”, of laat ze werken volgens een prestatieloon, dan willen ze wel!
lekkaah zegt
@toniominestrone: Nee hoor, dan gaan ze thuis op de bank zitten..
Men wordt ambtenaar óm niks te hoeven doen tegen een redelijk netjes salaris.. En zeer goede secundaire voorwaarden. (lees: als de schoonmoeder van je achterneef gaat hertrouwen valt dat onder schoonmoeder-van-achterneef-trouw-verlofdag)
Pino143 zegt
Ik rij daar ’s middags dagelijks onder weg van kantoor naar huis. Normaal heb ik daar 1x per twee weken file omdat er dan iets is gebeurd. Sinds de versmalling sta ik ELKE FUCKING MIDDAG daar vast vanaf Den Haag totaan de wegversmalling. Ik maak sindsdien gebruik van de parallelbaan bij Leiden zodat ik er een stukje omheen rijd. Maar ik was echt met stomheid geslagen toen ze de versmalling hadden uitgevoerd. Je gelooft het werkelijk niet dat ze op zulke stomme ideeën blijven komen. Probeer die gasten eens na te laten denken, just for once!
OT: Zelfde verhaal met de DUO. Ze doen al 6 weken erover om een wijziging te processen. Heb ze gebeld en gevraagd wat er misging. “Ja, het is momenteel wat druk en de verwerkingstijd ligt momenteel op 8 weken”. Meneer, dat is 2x zo lang. Misschien is het een idee om extra mensen aan te nemen om de stapel weg te werken (uitzendbureau, iemand?). “Ja, dat zou een oplossing kunnen zijn.” Laat ook maar, I rest my case. Doei! #frustratieweerkwijt
notsobig zegt
En dat, beste Rijkswaterstaat, is nu het verschil tussen theorie en praktijk…
Wanneer komen jullie met jullie excuus voor deze fout? Compensatie voor de geleden schade/ongemak zou ook wel zo netjes zijn, vinden jullie ook niet? Elke maand dat men, door jullie toe doen, in deze file staan de wegenbelasting (deels) kwijt schelden, lijkt mij meer dan redelijk bijvoorbeeld…
VeniVidiVici zegt
@notsobig: Een ambtenaar die sorrie zegt en ook echt spijt heeft… ehhh… die zijn er niet!!
Maar domme ambtenaren spelend met gemeenschapsgeld en naar elkaar wijzend zodat de echte foute sukkel nooit bekend wordt… die zijn er maar genoeg!!
notsobig zegt
@VeniVidiVici: Het zou me eigenlijk niet verbazen als ze alles straks weer twee banen gaan maken, omdat iemand ‘onderzocht’ heeft dat de files nu voornamelijk op het gedeelte staan met drie banen en in mindere maten op het gedeelte erna met twee banen…
metal zegt
Haha en wie is daar verantwoordelijk voor ? Zeker een of andere stagiair. Wat een idioten. Hebben ze het probleem eindelijk opgelost, gooien ze die baan weer dicht.
valetparker zegt
Maar welke debiel heeft dat dan verzonnen? Ik herinner me de borden nog: Nu al 3 banen, maar wel 80 km/u. En dan ineens bedenken dat ze de verbreding niet nodig hebben omdat er sinds de verbreding geen files meer staan?! WTF?
Het wordt in dit land eens tijd voor een kopersstaking tegen de overheid: dus geen wegenbelasting meer betalen met zijn allen. En ook meteen maar geen zorgpremies meer betalen (maar dat is een ander probleem met gestoorde ambtenaren). Met zijn allen niet inchecken in de trein omdat die smerig en vertraagd is.
Grote demonstraties, daar zijn de Nederlanders toch niet voor te porren, tijd voor burgerlijke ongehoorzaamheid.
fit4fun zegt
Rijkswaterstaat is een van de meest chronisch knoeiende en falende organisaties van ons land. Ze maaien bermen veel te laat, repareren defecte lantarenpalen (bij rotondes) pas maanden na de melding. Vaak moet er eerst een dodelijk ongeluk plaatsvinden eer men een zeer gevaarlijke wegsituatie corrigeert:
http://www.rijnmond.nl/nieuws/06-09-2010/twee-doden-bij-aanrijding-n57-bij-ouddorp
(Stoplichten waren al een poos defect, maar RWS vond het niet nodig die spoedig te repareren….)
wokkelz zegt
Hoe zit het dan met die tweede tunnel die ze daar aanleggen?
Mag toch hopen dat het dadelijk gewoon 2x 3 banen is.. En dat degene die verantwoordelijk is voor deze beslissing ontslag krijgt!
fit4fun zegt
En wat te denken van Rijkswaterstaat en door hen beheerde tunnels die vele verschillende niet goed samenwerkende software systemen bevatten….
Rob zegt
@fit4fun:
Tsja, nu noem je ook wat op: overheid en computers….
Dat is als vuur en water, zon en sneeuw, religie en vrede en politici en betrouwbaarheid….
timmehh zegt
@CasperH, hoe kom je aan deze wijsheid?
Als je de baan richting Alphen neemt, dan stroomt deze ook weer over in de A4. Zodoende is het linker gedeelte nu van 3 naar 2 baans met versmalling, plus de extra baan richting afslag Alphen.
Als ze dit beter aan gaan geven, en de versmalling weghalen lijkt me dit geen probleem. Net als bij het ringvaart aqauduct van Amsterdam richting Delft.
Als de versmalling in tact blijft, en de extra baan richting Alphen niet beter aangegeven gaat worden is Rijkswaterstaat inderdaad echt de meest falende organisatie van NL..
Het slechte is ook nog dat er nergens wat over te vinden is. Op hun website niet, en op vananaarbeter.nl ook niet.
e1000bmw zegt
Waar halen ze het vandaan dat ze het verkeersaanbod met 2 stroken af kunnen? Hebben ze de intensiteit goed gemeten?
Of hebben ze het gemeten tijdens de nucleaire top? Of ’s nachts?
audirs3 zegt
Slecht artikel wat geen rekening houd met de permanente parallel baan die er nu is bijgekomen. De slimme mensen pakken dan ook die paralelbaan en komen later weer terug op de hoofdrijbaan (die dan nog steeds 3×3 is). Maar helaas zijn er klaarblijkelijk niet zoveel slimme mensen…
cwarcher zegt
@audirs3: Klopt, ik kom bij Zoeterwoude Dorp de A4 op en heb derhalve geen last van deze file, maar als ik zie hoeveel (of eerder hoe weinig) mensen gebruik maken van deze baan dan snap ik het ontstaan van deze file wel. Zal komende tijd geheid wel wat afnemen, maar ik verwacht van een structuur als deze altijd nare bijwerkingen. Als je de hoofdbaan 3 stroken laat, dan gaat er een file ontstaan waar die parallelbaan weer aanhaakt.
stijllozemicks zegt
Voor de mensen die geloven dat die parallelle rijbaan in de toekomst zou gaan werken, ik ben van mening dat dit niet zo is.
Een paar keer per week slibt deze namelijk totaal dicht, nog erger dan de hoofdbaan. Die kun je dus alleen pakken wanneer het rustig is, wanneer het druk is, in de spits dus kun je maar beter de linkerbaan pakken wil je niet totaal de sjaak zijn.
Gevolg is dat tijdens de spits deze 3 stroken tot 2 stroken worden gereduceerd. Het lijkt me niet toevallig dat hier steeds op dezelfde plek in de tunnel bij het ontstaan van de ochtendfile ongelukken gebeuren.
Volgens mij ontstaat er het minste fileleed bij een situatie als volgt.
– Behoud te allen tijde de drie rechtdoorgaande stroken
– Maak een afslag richting afslag 6 en 7 inclusief een rechtdoorgaande parallelle rijstrook.
– Voeg deze weer toe dmv erg lange invoegstrook bij de hoofdrijbaan.