Begin dit jaar ontstond het idee om een filevrije dag te organiseren. Toen waren er al bedenkingen of een zo’n dag wel haalbaar zou zijn. We weten nu definitief wat iedereen al had verwacht: het antwoord is “NEE”.
We gaan het echt niet de hele ochtend van minuut tot minuut bijhouden, maar rond 8 uur vanmorgen stond er al meer dan 200 kilometer file in ons land. Daarmee is het wel iets minder druk dan normaal, maar filevrij is een utopie gebleken. Helaas, kunnen we ook niet zeggen “volgende keer beter”, want waarschijnlijk zal het nooit lukken.
De ANWB was één van grootste initiatiefnemers, maar ANWB-manger Rob Harteveld -van wie je zou mogen verwachten dat hij voor die ene dag het goede voorbeeld geeft- stapte vanmorgen gewoon in de auto. Met het openbaar vervoer moet hij te vaak overstappen en is hij te lang onderweg, aldus Harteveld zelf. (via: telegraaf.nl)
jo zegt
Mislukt??? :|
Goh……….
JanJansen zegt
Ik had 186 km geschat.
De competitie heb ik al verloren.
VLS54 zegt
Nou dat had ik nou nooit verwacht… Iedereen heeft toch hetzelfde zegje klaar als die Harteveld. Bovendien, in de trein elke dag met van die leip irritante gasten met muziek op de mobieltjes of iPods die te hard staan, is echt extreem hard vervelend! Om nog maar te zwijgen van piepende treinen, vertragingen en het feit dat je in de trein in de spits moet staan…
Hete_stefan zegt
Nou hier in breda was het anders flink uitgestorven qwa autos
schrijft zegt
als je openbaarvervoer gratis maakt help mischien een beetje, maja wouter bos moet toch ergens aan zn geld komen eah
geelhoed zegt
Mislukt?
Er zijn minder files, ze zijn korter en rijden sneller….
bron
Slecht werk zo’n prefab berichtje….. :evil:
Dennis zegt
@geelhoed: Wat betekent fileVRIJ? Filevrije dag is dus mislukt.
Als er een “Minder file dag” was georganiseerd, dan was deze geslaagd.
En bovendien zeker geen prefab berichtje. De afbeelding bij het bericht is de situatie van 8.00 uur vanmorgen, dus niet zo blaffen a.u.b.
DockVenom zegt
wel grappig dat de mannen zelf niet mee doen.
geelhoed zegt
@Dennis
Filevrij letterlijk nemen is natuurlijk te stom voor woorden. Dat was ook nooit het doel van de actie.
Filevrij bekt lekkerder en de paar Bonnie StClairs die dat letterlijk opvatten nemen we dan maar, naast de minder, kortere en snellere files, op de koop toe niet?
Stein zegt
Haha , aan mij zal het niet gelegen hebben. Ik zit lekker thuis te werken. Kan ik nu de conclusie trekken dat ik in elk geval niet de files veroorzaak :-)
Lagonda zegt
Als je op nu.nl kijkt, dan lijkt de actie toch een beetje nut te hebben, b.v.:
“Uit analyses van TNO blijkt dat de totale filelengte om half acht 75 kilometer was, tegen 120 kilometer op gewone donderdagen. Het aantal files ligt met twintig iets lager dan de gebruikelijke 24.
Auto’s bewegen zich deze donderdag gemiddeld 19 procent sneller over de weg dan normaal.”
Ik denk niet dat het een mislukking is. Het is alleen een utopie om er van uit te gaan dat erg helemaal geen files zouden zijn.
900T-R zegt
Als ik zoals altijd om zes uur ’s ochtends vertrek, om vijf voor half zeven alweer in de file sta en zelfsnog tien minuten later op de zaak ben dan normaal, dan denk ik inderdaad niet dat je qua filevrije dag van een doorslaand succes mag spreken.
De zin van zo’n ‘filevrije’ dag ontgaat me al net zozeer als dat van een ‘autoloze zondag’ – ten eerste omdat je een heleboel dingen voor één dag wel kunt laten zonder dat dit structureel iets oplost en ten tweede omdat van bovenaf opgelegde ‘gedragsveranderingen’ om zaken op te lossen die de politiek zelf heeft verkloot, in een democratie nu eenmaal niet werken.
MrSelected zegt
Hmm.. geluk dat ik mij gruwelijk verslapen heb.
Ik mag aannemen dat het nu om 09.00 wel leeg is zodat ik door kan scheuren? :)
Sven zegt
Op mijn route stond er meer file dan normaal, gelukkig heb ik vandaag de motor gepakt :P
Dennis zegt
@geelhoed: Nou vooruit dan maar, je moet het inderdaad niet te letterlijk nemen. Maar vergelijk me a.u.b. nooit meer met Bonnie StClair, want dat deed zeer. ;)
Het doel van de actie was ook vooral om mensen bewuster met hun mobiliteit om te laten gaan. Je mag dan van nota bene de initiatiefnemer verwachten het goede voorbeeld te geven. Doet deze het niet, dan is de actie wat mij betreft al direct mislukt, want je spoort mensen aan tot een bepaald gedrag, maar doet zelf alleen mee als het toevallig goed uitkomt.
autoblogger zegt
Blijkt maar weer eens, zelfs met zo’n “actie” zijn de files niet weg te krijgen. Echt kansloos. Ik heb overigens nu al zin in de winter, een paar goeie sneeuwbuien maakt het kijken naar de file-info een stuk leuker;)
PS: Die ANWB-managert geeft overduidelijk het goede voorbeeld, maar wat doet die man bij zo’n organisatie?
geelhoed zegt
Niet iedereen hoeft mee te doen toch?
De in de (niet verassend) de Telegraaf genoemde Rob Harteveld is niet de initiatief nemer, hij werkt gewoon voor de ANWB als Manager Personenhulpverlening
Of verwacht jij dat elke ANWB’er vandaag niet in de auto stapt? (Wegenwachters?)
JII1985 zegt
Hij doet blijkbaar ook niet mee aan de milieu-hype, hij zeer waarschijnlijk zelfs ook een autoblogger!
Met zijn Audi A4 3.2liter 6-cil.
Lekker hoor!!
AVO zegt
Blijft ruk (wederom weer 20 min vertraging), nog steeds gebrek aan asfalt…
autoblogger zegt
LOL @ JII1985 ;)
W!d zegt
@autoblogger.. ja ik kan me nog goed voor de geest halen dat ik deel uitmaakt van het record langste file, toen er ook zoveel sneeuw op de weg lag..
Ik ben vanmorgen maar op de fiets gegaan.. zoals altijd eigenlijk wel
geelhoed zegt
@autoblogger
Lees mijn reacties eens.
Ary zegt
net in de bus had ik tegen iemand gezegd dat ik denk dat er 200 km file zal staan :P
Jeroen zegt
Wat lekker Nederlands weer, zeiken op een goed initiatief wat niet 100% geslaagd is.
Dennis zegt
@geelhoed: Niet iedereen hoeft mee te doen, om de doodeenvoudige reden dat het lang niet altijd kan. Echter wanneer je als ANWB een dergelijk initiatief neemt, dan vind ik dat je daarmee ook een voorbeeldfunctie hebt. Die voorbeeldfunctie geldt dan ook automatisch voor je medewerkers (en dan heb ik het natuurlijk niet over de wegenwachters). Zorg dat mensen thuis kunnen werken, beweeg mensen ertoe met het openbaar vervoer te komen, geef ze desnoods een vrije dag, etc. Al was het alleen maar om uit te stralen dat je serieus met een dergelijk initiatief om gaat.
Het is dan nogal ongelukkig wanneer nota bene ANWB manager roept dat hij gewoon in de auto stapt, omdat het openbaar vervoer even niet zo handig is. Er zullen ongetwijfeld veel mensen gehoor hebben gegeven aan de oproep, ondanks dat de auto voor hun eigenlijk handiger is.
autoblogger zegt
@geeldinges: doe eens die site lezen (lekkere bron) http://www.filevrijedag.nl
“Tijdens de Nationale Filevrije dag op 9 oktober 2008 komt Nederland in opstand tegen de eindeloze files. Op deze dag bewijzen we dat het één dag gaat lukken: een dag zonder files. Files creëren we zelf, dus moeten we ze ook zelf oplossen!”
Maakt me geen fuck uit of die gast Manager Personenhulpverlening is, zolang hij niet in een geel bestelbusje rijdt moet ie gewoon de auto stil laten staan. Of gewoon ontslag nemen want dan hij zit duidelijk bij de verkeerde werkgever. Wat overigens niet wegneemt dat ik zelf ook gewoon de auto pak, maar ik werk dan ook niet bij die seniorenclub;)
Diederik zegt
Incognito zei gisteren nog dat er volgens hem/haar 240 km zou staan. Om 9 uur checkte ik de files nog even en wat denk je!? 245 km file! Incognito, chapeaux!
Ik had me voor de grap ingeschreven en was om 6:30 op kantoor. Lekker om 15:00 weer vrij en hopelijk zonder files naar huis.
Maar als ik had geweten dat de manager van de initiatiefnemer van het evenement al te laks was om mee doen had ik me niet ingeschreven. Wel meegedaan, maar niet ingeschreven.
AllAutomotive.nl zegt
Slim om dit te zeggen van Mijnheer Harteveld, zeker als je weet dat deze dag in samenwerking met de NS is. Zullen ze hem ook wel in dank afnemen….
geelhoed zegt
geeldinges
Niveautje hoor!
De beste man moet dus elk buitenschools plan van zijn werkgever opvolgen?
Stel dat je bij Fortis achter het loket zit, mag je dan niet op zondagmiddag in de Arena gaan zitten, maar moet je dan verplicht naar de Kuip?
Dennis zegt
@geelhoed: Conclusie: we worden het niet eens.
geelhoed zegt
Misschien moet je de Telegraaf laten voor wat hij is en dit artikel in Trouw eens lezen
stradale zegt
Filevrij is inderdaad wat te ambitieus en kamperen op het terrein van je werkgever (zoals ik vanochtend op het nieuws zag) is natuurlijk belachelijk. Wel is het goed dat iedereen die elke dag in de file staat goed kijkt of het eigenlijk wel nodig is. Begrijp me niet verkeerd, want ik denk nog steeds dat we een structureel tekort aan asfalt hebben in dit land.
Nog 1 opmerking: seniorenclub bekt wel lekker en ik geef toe dat de ANWB ook dingen doet waarvan ik me afvraag hoe zinnig het is, maar hun kerntaak (wegenwacht en andere assistentie) doen ze uitstekend. Ik heb ze helaas twee keer nodig gehad en ze hebben me beide keren perfecte service verleend. Daarover niets dan lof. Mocht je je afvragen of ik soms een bejaarde ben, het anwoord is: nee (29 jaar).
sar zegt
Ach, autoblogger heeft ergens in zijn leven een gruwelijke hekel aan de ‘seniorenclub’ opgelopen. De anwb zal het in zijn ogen nooit goed doen blijkbaar. Nu ben ik ook geen fan van de filevrije dag, wat mij betreft redelijk hopeloos, maar het is toch te makkelijk om ieder initiatief meteen de grond in te boren. Ik kom graag op autoblog, maar dat alwetende geklaag van de webmeesters maakt me moe. Ga het weer lekker over auto’s hebben, of ga de politiek in en doe er zelf wat aan…
SeatRider zegt
Ik moet zeggen ik vanmorgen rond 7 uur in een keer door rijden naar eindhoven.
weer een keer iets anders.
kom ik ook een keer tevroeg
Guan zegt
Die man(ager) heeft groot gelijk, je organiseert toch geen filevrije dag om hier vervolgens niet van te kunnen genieten? Zou nogal dom zijn…
Mo zegt
Deze hele dag was om te laten zien dat je met een x aantal mensen minder een x aantal km minder files zult hebben. Meer niet. Het is bewezen nu, joepie. En nu maar hopen dat de overheid iets bedenkt om die 120.000 blijvend van de weg te krijgen dmv thuiswerken, ov, flexibele werktijden en verhoging van brandstofaccijns.
rotorhead zegt
Hahaha Geelhoed, loopt je hier de boel ook al te stangen :P
Silverarrow zegt
Volgens mij hebben we een infiltrant van de ANWB in ons midden… *kuch*geelhoed*kuch*
Emile_Benz zegt
@ geelhoed: idd
Ik citeer Paul Langeberg: “Het idee is dan ook niet om iedereen uit de auto te krijgen. Alleen zo’n dag is niet dé oplossing, maar het gaat om bewustwording. Veel mobiliteitsgedrag is gewoontegedrag, dat proberen wij hiermee te doorbreken.Want, als 10 procent niet in de ochtendspits staat, zijn er al minder files.” En de ANWB-camping? „Dat is gewoon een grap.”
I rest my case…
Emile_Benz zegt
* spatie tussen doorbreken. en Want…
vhal zegt
De beste stuurlui zitten op de redactie van autoblog… :|
Ik vind het een prima initiatief, al was een complete filevrije dag niet haalbaar. Maar het was wel degelijk merkbaar.
geelhoed zegt
@rotorhead
Hahaha Geelhoed, loopt je hier de boel ook al te stangen
Ik ben omnipresent. En BTW geen -t als je/jij erachter staat, he? ;)
JII1985 zegt
@Autoblogger
Tja, Haha niet zo gek als het kenteken zichtbaar is op de foto!
En dan ook nog eens een handige voor ons raadpleegbare RDW database (36-ZB-JT) :P
Was hij een Prius rijder had hij zeerwaarschijnlijk WEL meegedaan :D
Dus het ligt niet aan hem, maar aan de auto!
Simon zegt
Ik heb bij een eerder artikel al gezegd:
http://www.autoblog.nl/archive/2008/10/08/instant-economy-boost-e6-miljoen-door-filevrije-dag#comment-1788362
Stel dat de filevrije dag slaagt, dan trekken we met elkaar de conclusie dat het inderdaad mogelijk is om een filevrije dag te hebben en vervolgens sluiten daarna weer allemaal iedere dag aan in de file. Leuk als geintje, maar verder een weinig zinnig initiatief.
Allereerst is de opdracht mislukt, maar zeg nou eens eerlijk: wat weten nu dat we gisteren nog niet wisten?
geelhoed zegt
We weten dat autoblog vooringenomen conclusies trekt.
Vooralsnog waren de files korter en sneller dan normaal en al waren er meer was de totale lengte toch stukken korter.
BMW liefhebber zegt
Onzinnig initiatief van de ANWeetBeter. Alsof we met zijn allen het openbaar vervoer als alternatief kunnen nemen. Het wordt tijd voor meer asfalt en bovenal werkgevers en managers die thuiswerken toestaan en flexibele werktijden invoeren. Maar zolang 40% van de managers er nog vooroorlogse ideeen op na houden, dat je tijdens kantooruren op kantoor moet zijn, zie ik het somber in de komende jaren ;-(
RubenBaeten zegt
@geelhoed: Aangezien je in 90% van al jouw reacties loopt af te geven op wat wij doen: moet je zelf niet eens een blogje beginnen of zo? Dan doe je nog eens wat nuttigs met je tijd.
BMW liefhebber zegt
@Geelhoed: Kom je wat aandacht te kort en zit je daarom overal te zeiken? Gevalletje dwangneurose na een moeilijke jeugd of niks in te brengen op het werk misschien? Jouw mening is niets meer dan dat van een enkeling net als ieder ander, dus hou het leuk voor jezelf en anderen hier.;-(
geelhoed zegt
Ik zal proberen minder posts af te zeiken als jullie proberen post te maken die er niet zo om vragen, afgesproken?
RubenBaeten zegt
Nee, niet afgesproken. Wij zijn geen objectieve journalisten, hou dat ff in je achterhoofd als je een opmerking van ons leest die wat verder doorslaat of waar geen halve dag onderzoek aan vooraf is gegaan. Corrigeren is één ding, stelselmatig afzeiken doet echter de vraag rijzen wat je hier dan nog doet. Korreltjes zout, geelhoed, korreltjes zout.
Trouwens, als jullie proberen post te maken? Wel met een ‘s’ erachter he?
geelhoed zegt
Zorg maar voor een edit functie dan zet ik die s er bij! :D
Korreltjes zout best, maar niet gaan marchanderen met de feiten, he?
Ik vind het gewoon slordig werk als je om 8:28 post dat het is mislukt (met louter oude bronnen) terwijl er bijvoorbeeld op nu.nl al staat dat er minder files zijn. Mijn mening.
Rick dos zegt
Knap hoor, mensen. Jullie hadden helemaal gelijk! Zo’n achterlijk plan heeft het niet gehaald! En nu kunnen jullie zeggen: Zie je nou wel! Ik had gelijk!
Maar terwijl je staat feest te vieren vergeet je dan ook niet dat je als automobilist net een brevet van onvermogen hebt afgegeven?
We hebben laten zien dat we vooral goed zijn in kankeren en dat vooral iemand anders ons probleem moet oplossen en dat we VOORAL niet zelf zullen bijdragen aan de oplossing! Je gaat mij namelijk echt niet wijsmaken dat iedereen die vanochtend in de file stond ook met een gedegen reden daar in stond.
Dus als je in het vervolg gaat wijzen naar de overheid als je in de file staat, kijk dan vooral eerst naar jezelf eerst. Want anders sta je gewoon voor lul met je wijzend vingertje…
C6.R zegt
@ Rick dos: Je praat vaak onzin, maar ditmaal: AMEN brother!!!
Spiderman zegt
Goed initiatief op zich hoor, van de ANWB. De zomervakantie bewijst dat als er 10 procent minder auto’s rondrijden er inderdaad amper files staan. Maar helaas, ondanks miljoenen aan promotie is het jammerlijk mislukt. Op het hoogtepunt 208 km file en in aantal zelfs meer files dan normaal.
Zelf wilde ik actief bijdragen aan het project, dus vanmorgen mijn lekkere Alfaatje laten staan, op de fiets naar het station in Breukelen en met de trein naar Amsterdam RAI, dicht bij het werk. Normaal volgens het spoorboekje een kwartiertje, maar geheel conform de verwachting meldt de NS een wisselstoring op het traject richting Amsterdam-Zuid, dus moet ik verplicht overstappen in Duivendrecht, wachten op een volgende trein en doe ik uiteindelijk bijna 50 minuten over dat ritje van een kwartier. Onnodig te zeggen dat je bovendien ook niet kunt zitten voor je € 7,90 retourprijs; haringen in een ton en geen zitplaats beschikbaar.
Deze overtuigde automobilist weet weer waarom hij regelmatig aansluit in de file: het openbaar vervoer kun je in Nederland gewoon niet vertrouwen. En dat terwijl de NS zogenaamd partner was in het project, schandalig! Morgen weer lekker met de Alfa…
rotorhead zegt
Geelhoed: geef me een edit-functie en die ’t’ gaat weg! :lol:
heelgoed zegt
@geelhoed: De filevrije dag is mislukt want het doel is niet gehaald. Het is misschien wel interessant dat er een onverwachte reactie op het experiment was. Nog steeds zie ik geen reden om mensen op een forum over auto’s aan te spreken op hun bronvermelding, kwaliteit van de bronnen of zelfs spelfouten. Dit is een forum voor liefhebbers van auto’s en veel mensen hebben er plezier van. Als je je dan met totaal andere dingen bezig houdt en ‘een gegeven paard in de bek kijkt’, meld je dan bij de landmacht ofzo.
Dennis zegt
@Rick dos: Ik heb gelukkig helemaal niet de ambitie om files op te lossen. Al was het alleen maar omdat ik van mening ben dat ze niet op te lossen zijn.
Om files werkelijk structureel op te lossen zijn pijnlijke en draconische maatregelen nodig waarvoor nooit een voldoende breed draagvlak te vinden zal zijn. Immers, als het echt zo simpel was, waarom hebben we anno 2008 dan nog steeds files?
Ik pleit er overigens niet voor om dan maar helemaal niets te doen, want de maatregelen die genomen worden verzachten de pijn iets en zorgen ervoor dat het niet compleet uit de hand loopt. Echter een initiatief tot een filevrije dag is mijn inziens volstrekt nutteloos en verspilde energie.
Simpson zegt
ach jongens, volgende week is het vakantie en dan is het ook minder druk.
Doen we volgende week toch een filevrije…eh…laten we zeggen woensdagmiddag?
MFX zegt
Vanmorgen 3 kwartier over stukje A12 gouda-woerden gedaan. Deze file werd nog niet eens op de radio gemeld :x
ANWB had andere (lagere) meldingen dan de verkeersdienst!
(volgens 538)
Majinstar zegt
Als ik zo naar dat landkaart zit te kijken. Zie ik genoeg ruimte voor meer asfalt, waardoor we meer shortcuts krijgen in Nederland.
Zal ik ff een ontwerp maken, dan kunnen we die 4 miljard van Eurlings zo gebruiken voor een beter milieu. Want met al die stilstaande en stapvoet rijdende auto’s brengt dat toch meer CO2 uitstoot met zich mee.
sar zegt
@ Ruben Baeten
“Corrigeren is één ding, stelselmatig afzeiken doet echter de vraag rijzen wat je hier dan nog doet.”
Lijkt me gezien jullie altijd nooit aflatende afzeiken van ‘de seniorenclub’ een typisch geval van hand in eigen boezem. Wellicht iets minder hoog van de toren blazen? Gaarne gewoon weer filmen, dat doe je een stuk beter.
sar zegt
‘altijd’ = natuurlijk ‘nooit’…
Tripple zegt
als mensen gingen werken waar ze wonen
of wonen waar je werkt, dan is het gelijk afgelopen met de filesssssss
AutoInformatief zegt
Nee natuurlijk zou Nederland vandaag niet filevrij zijn. Maar filevrije dag bekt beter dan dat je zegt een minder files dan normale dag he ;)
Dus allemaal niet te serieus nemen en gewoon verder met de orde van de dag.
RubenBaeten zegt
@sar: Dat is nou het leuke van bloggen. Iedereen schrijft iets anders. Ik heb niets tegen de ANWB, wel tegen loze reacties.
RenJie zegt
@MFX
Edwin was weer goed he, vanochtend! Ach, die Rick kan ook geen files voorlezen :P
geelhoed zegt
Ik heb niets tegen bloggen, wel tegen gebrek aan juistheid.
brian. zegt
TJONGE JONGE……. mensen, en zeker geelhoed. jullie blijven maar zeiken over wie nu gelijk heeft… ga wat later…. en anders wat vroeger naar je werk… en als je nu niet al die tijd in dit gezeur had gestoken, was je allang klaar geweest met je werk…. ik werd gewoon moe van het lezen. jullie lijken wel apen… die willen ook altijd winnen.
Waxweazel zegt
HAHAHA
Echt typisch voor jullie Nederlanders. Een grote mond opzetten en arrogant gaan roepen dat alles wel zal lukken en OK zal zijn …
In werkelijkheid mislukt gewoon alles bij jullie ;)
OhMyGod zegt
@Geelhoed: het is MISLUKT!!! Er waren FILES!
My god, wanneer komt de boodschap aan?
RenJie zegt
@Waxweazel
haha, wij niet, zij! De gemiddelde NL’er denkt hetzelfde als jij belg zijnde.
Diederik zegt
@ Waxweazel
ach, niet alles mislukt. Bij ons lukt het tenminste om een regering te vormen.
Maar dat die daarna net zo hard valt is dan misschien weer een bevestiging van je opmerking. Helemaal als die daarna nog een keer valt enne… nog een keer… en nog een keer!? Ik ben de tel kwijt ;-)
*zucht*
Ik ga maar koffie halen. Dat moet toch wel lukken!? Er staat in ieder geval geen file voor de automaat :P
Majinstar zegt
@t Tripple: Er zijn mensen die bij een zelfde bedrijf werken ( ING, TNT enz ) maar omdat in hun regio geen plek vrij is. Zijn sommige noodgedwongen ergens anders te gaan werken in andere regio’s.
@t Geelhoed: Juistheid of rechtvaardigheid ?
jan zegt
Optie 1: Ik neem de auto, doe er 25min over zonder files, maar tijdens spits 40 min en de kosten zijn ong.
Optie 2: Ik ga met openbaar vervoer, moet 2x overstappen, doe er 50 minuten over als alles op tijd is en er de verbindingen kloppen, maar in de praktijk is het 70 min. Ik moet 15 minuten lang staan en het kost me meer dan optie 1.
Welke keuze zou jij nemen?
Wouterhil zegt
Dit was natuurlijk te verwachten.
Elke Nederlander wil toch wel eens een dagje auto kunnen rijden zonder files? Resultaat: iedereen stapt op de filevrije dag in de auto, in de hoop dat hij de enige is. Zo sta je dus alsnog allemaal in de file.
Espace zegt
Vind je het raar dat het niet haalbaar is? Ik niet. Ik had het ook wel verwacht dat het niet zou lukken.
ibi828 zegt
ik noem 200 kilometer file op een file vrije dag, een mislukte filevrije dag.
Kor zegt
Wooow,
Wat een felle discussies hier!!!
Mijn conclusie is dat jullie allemaal wel een beetje gelijk hebben. Mijn visie is dat de ANWB deze dag niet voor niks heeft gehouden, aangezien er toch minder files en kortere files waren dan gemiddeld. De actie heeft dus absoluut geholpen. Geelhoed heeft hier dus echt wel een punt.
Maar de intentie van de ANWB om geen files te hebben vandaag is helaas niet gelukt. De ANWB kan mensen proberen aan te sporen om de auto te laten staan of op een ander tijdstip naar het werk te gaan, maar ze kunnen mensen nooit dwingen om dit te doen. Daarom is het ook niet gelukt om geen files te hebben. Autoblog.nl heeft dus feitelijk gelijk dat de doelstelling niet is gelukt, wat ook wel te verwachten viel. Hier heeft Autoblog dus ook een punt.
Met andere woorden: het is gewoon een verschil van interpretatie van de ANWB actie.
Groetjes Kor
Waxweazel zegt
een filevrije dag is enkel te realiseren met een autoloze dag.
En juist zo een dag kun je niet midden in de week leggen, want de schade aan de economie is nog eens zo groot als een “normale” filledag.
In Nederland is er tenminste nog oplossingen mogelijk met gewoon meer asfalt te leggen en al die 2-vaksbanen om te vormen naar minstens 3-vaks banen.
Filevrije dag blijft een utopie in onze landen.
rene zegt
Filevrij = filevrij en niet minder file, vetvrije melk is vetvrije melk en niet een een heel klein beetje minder vette melk.
Kortom: actie mislukt.
Ron zegt
Een filevrije dag is niet haalbaar in dit land en trouwens,de regering wil ons helemaal niet het openbaar hebben.Er vanuit gaande dat 80% van de de werkende nederlanders met de auto naar zijn werk gaat en deze per per auto(volgens de ANWB rijden er 8 miljoen auto’s in Nederland op weg naar werk en terug) 50 euro per week tankt dan loopt de staat per jaar aan belasting ongeveer 20 miljard euro mis(accijns op brandstof is ongeveer 65%).Ook het openbaar is schrikbarend duur en rijdt niet eens 24 uur per dag(ik hoor altijd dat we een 24 uurs hebben).Een goede oplossing,alle kaartjes in het openbaar vervoer 1 euro per retoour per dag maken en iedere 5 minuten bij iedere halte in Nederland een bus of treinen dan gaat waarschijnlijk 60% van de werkende nederlanders met het openbaar vervoer.Enige nadeel hiervan is dat een nieuwe regering hier dan wel weer een of andere belastingmaatregel neemt zodat op iedere kaartje een belasting wordt geheven van 65cent.Dus om een lang verhaal kort samen te vatten,de regering wil ons niet uit de auto en het openbaar is veel te duur en schiet veel te kort.
Klassiekerrally zegt
Morgen File Vrijdag.
Gaat gegarandeerd lukken…
Lagonda zegt
Of het nou gelukt is of mislukt, de ANWB heeft in ieder geval iets geprobeerd. Beter dan al die mensen die alleen maar klagen en zeiken maar er zelf niets aan doen en ook niet met ideeën komen hoe het dan wel opgelost moet worden.
Ik ben het er wel mee eens dat die ANWB manager zelf niet met de auto had moeten gaan vandaag.
René zegt
@Lagonda: het was van te voren voorspeld dat deze actie tot niets zou leiden. Pak het dan goed aan samen met de overheid en vervoersmaatschappijen: je spreekt van te voren of om te proberen om één dag niet de auto te pakken en je maakt het openbaar vervoer (bus, tram, metro, trein) gratis die dag. Er zijn nog maar zo weinig bedrijven waar telewerken breed wordt toegepast. Mensen moeten dus op hun werk komen. Als dat gratis kan met het OV, als experiment, dan kun je aantonen dat wanneer het OV goedkoper en beter wordt en dus veel meer mensen de auto laten staan, je daadwerkelijk iets doet aan het mobiliteisprobleem. Wat hebben ze nu dan proberen aan te tonen?
Emile_Benz zegt
Lol @ Klassiekerrally :lol:
Rob USA zegt
Ik heb eindelijk alle berichten gelezen en ik zie nergens dat er iemand over het weer schrijft??? Oftewel nu 245 km file tov 250 met een stralende zomerdag dus wanneer het regende zou het minimaal 300km zijn geweest!!
Dus een heeel erg mislukte filevrijedag,geelhoed!
autoblogger zegt
@Rob USA: Amen!
Inderdaad heel erg mislukt. Geelhoed had beter even kunnen wachten tot het eind vd dag, die was namelijk nog rampzaliger dan de ochtend.
Quote van 8:37: “Mislukt? Er zijn minder files, ze zijn korter en rijden sneller…”
Update 20:06: Op sommige tijdstippen stonden er zelfs meer files dan op een gewone donderdag. En dan is het weer nog niet eens meegeteld.
Bron
Iets wat iedereen al had kunnen zien aankomen, behalve een bepaalde Bonnie onder de naam geelhoed.
Ik heb vanmiddag ook de auto gepakt naar Amsterdam maar ben op de terugweg in een redelijk heftige file terecht gekomen. De avondspits was zelfs drukker dan gebruikelijk. Ook het aantal files was beduidend hoger dan normaal.
Anyway, ik heb niets tegen reaguurders, wel tegen gebrek aan inzicht. We weten nu immers dat autoblog vooringenomen conclusies trekt, en we weten dat deze uiteindelijk toch uitkomen. Oh sweet irony!
Dennis zegt
Op BNR Nieuwsradio was iemand van de VID aan het woord. Die had ook geen goed woord over voor de filevrije dag. De mensen die maar blijven roepen dat het ondanks alles uiteindelijk toch een geslaagd initiatief was, geloven volgens hem nog in sprookjes. Duidelijke taal uit de mond van iemand van de VerkeersInformatieDienst.
lincoln zegt
nou en .. ze hebben het toch keihard geprobeert .. of niet soms ??
Emile_Benz zegt
Wie niet waagt, die niet wint…
autoblogger zegt
@lincoln: die man van de ANWB heeft helemaal niets geprobeert ;)
lincoln zegt
@autoblogger .. ja maar .. de intentie was er ..
en zijn wekker liep te laat af ..
dus mogen we toch nog blij zijn dat die bloedmongool alle zeilen heeft bij gezet om op tijd om werk te verschijnen ..
ja ja .. predikken is heeeeel belangerijk ..
doen al een stuk minder ..
wilco zegt
De files bij Groningen waren GROTER dan normaal………
Rick dos zegt
Dennis schrijft, 9 October 2008 om 11:56
Je mist mijn punt.
Dat jouw ambitieniveau niet veel hoger ligt dan kankeren, dat kan en dat mag ook in dit land. Dat je vervolgens gaat staan wijzen en nog net niet roept: “Haha! Sliep uit! Ik heb het je toch gezegd!” dat kan ook.
Maar als je vervolgens weer gaat kankeren op alles en iedereen omdát je in de file staat en zelf geen initiatief toont of neemt nóg een initiatief van een ander wil ondersteunen dan ben je in mijn ogen een nog grotere l*l dan de persoon die dit heeft geïnitieerd.
Begrijp me goed, dit is geen persoonlijke aanval op jou, je kan dit zelfs in een breder spectrum plaatsen dan de fileleed en zeggen dat dit tegenwoordig de gemiddelde instelling is van de Nederlander. Zo vastgeroest zitten in een paradigma dat ze niet doorhebben dat juist ZIJ deelgenoot zijn van het probleem i.p.v. de oplossing.
@autoblogger
“We weten nu immers dat autoblog vooringenomen conclusies trekt, en we weten dat deze uiteindelijk toch uitkomen. Oh sweet irony!”
Nou, ik denk dat je dat toch even anders moet leggen in:
“Wij weten nu immers dat AB zijn stinkende best doet om te zakken naar het GeenStijl-niveau. Meer fantasie hebben we helaas niet.”
autoblogger zegt
@Rick Dos: En waarom zou ik dat in hemelsnaam zo “leggen”?
PS: we zijn vaak wat scherper als GeenStijl (Wouter in ieder geval;)
http://www.autoblog.nl/archive/2008/07/15/luister-maar-niet-naar-geenstijl-en-let-op-je-teller
Dennis zegt
@Rick dos: Hè heerlijk, weer even een lekkere discussie…
Je roept wat gemakkelijk dat mijn ambitieniveau niet veel hoger ligt dan kankeren. De fileproblematiek is behoorlijk complex. Het feit dat we anno 2008 nog steeds iedere dag in de file staan is daar het levende bewijs van.
Ik ben van mening dat files niet op te lossen zijn. Dat heeft niet met een gebrek aan ambitie te maken, maar is juist een kwestie van inzicht en realiteitsbesef. Hierin sta ik overigens alles behalve alleen.
We kunnen (en moeten) blijven proberen om de groei van de files af te remmen, maar denken dat je de files ooit zult oplossen is mijn inziens een behoorlijk naïeve gedachte. Om die reden denk ik dan ook dat een filevrije dag een volstrekt nutteloos initiatief is dat niet of nauwelijks constructief bijdraagt aan de oplossing van het probleem. Wat hebben we vandaag geleerd? Ik zal het je vertellen: “Als minder mensen de auto pakken, staan er minder files”. Wow wie had dag gedacht!!!
Vergelijk het met een hongervrije dag voor Afrika. Als heel de wereld heel erg z’n best doet, kunnen we er misschien voor zorgen dat op één bewuste dag een deel van de mensen in Afrika een dagje geen honger hebben. Dan kunnen we daarna vol trots melden dat een hongervrij Afrika helaas niet gelukt is, maar op de bewuste dag hadden wel minder mensen honger. Is dat niet geweldig? Dit draagt natuurlijk niet of nauwelijks bij aan de oplossing van het probleem.
Er worden momenteel diverse maatregelen genomen die ik omarm, maar waarbij ik mij tegelijkertijd blijf realiseren dat ze maar een deel van het probleem oplossen. Een filevrij Nederland gaan wij niet meemaken, net zo min als een hongervrij Afrika. Ga wel vooral door met maatregelen die de pijn verzachten, maar laat onzinnige initiatieven alsjeblieft achterwege.
lincoln zegt
o,ja .. en je kan niet in de file staan ..
je kan er hooguit aan deelnemen ..
of de file zijn ..
Rick dos zegt
@autoblogger
Kom op man, hou op met iets trachten te willen zijn.
AB was altijd wel leuk om op te reageren en te lezen, en natuurlijk ging dat gepaard met een knipoog. Maar tegenwoordig zakt het niveau van AB zo ver weg dat het gewoon niet meer grappig is.
Je hebt voor je zelf een soort van statuut geschreven die je terug kan lezen in de huisregels (waar ik me overigens in kan vinden). Als je dan iets van een ander verwacht, zorg er dan voor dat je het zelf ook tracht na te komen.
Je gaf aan dat die ANWB manager een voorbeeldfunctie heeft, practice what you preach.
@Dennis
En nog begrijp je mijn punt niet.
Ik predik hier niet dat een “filevrije dag” DE oplossing is. Ik denk dat je zelfs niet één van de initiatiefnemers op die uitspraak kan of zal betrappen. Ik denk zélfs dat de initiatiefnemers niet in de illusie waren dat er vandaag daadwerkelijk een filevrije dag zou zijn. Wat men alleen maar wilde bereiken is bewustwoording.
Ja, er zijn alternatieven (niet in alle gevallen dat toegegeven maar voor de meeste zijn er alternatieven). Denk daarbij aan OV, andere baan zoeken, afspraken anders inplannen etc.. Echter, zijn wij in ons denkmodel zo vastgeroest dat we de alternatieven niet eens willen overwegen. Maar vervolgens wel wijzen naar andere dat die maar vooral je probleem moeten oplossen. En dat is waar mijn punt begint.
“Ik sta in de file, omdat ik écht niet anders kan.” Oké, dat kan.
“Ik sta in de file, omdat ik te lui ben om de OV te nemen.” Oké, dat kan ook, maar zeur dan ook niet als je in die file staat.
“Ik sta in de file, omdat ik geen alternatieven zie.” Oké, dat kan ook. Maar dat is dan een kwestie van je horizon verbreden.
Naar mijn mening heb je dus 3 soorten type mensen in de file:
1) Ik wil WEL maar ik kan niet.
2) Ik wil niet maar ik kan wel.
3) Ik wil niet en ik kan niet.
En over de laatste 2 groepen heb ik het. Dit soort types zijn meestal ook nog het meest vocaals. En vooral gaanzitten wijzen, achterover hangen en wachten totdat iemand het probleem in hun leven oplost. Waarbij de laatste groep meestal ook nog die groep is die vastgeroest zitten aan hun werk maar dan niet omdat ze het werk zo leuk vinden maar omdat ze een hypotheek te betalen hebben. Maar goed, dat is een andere discussie.
Kijk, ik ben een vervent autorijder en heb zo mijn filetje hier en daar meegepakt, maar sinds een paar weken gelden toen mijn auto bij de dealer stond en mijn vrouw de andere auto mee had heb ik kennis mogen maken met het OV. Ik had een afspraak in Zwolle. Ik heb via internet mijn reis bepaald en kan kwam mooi op tijd aan. Op de terugweg wat vertraging maar niet in die mate als dat ik in een file zou staan. Ik moet zeggen dat het me zeker wel heeft laten inzien dat er alternatieven zijn. Ben vorige week nog naar Amsterdam geweest met de trein totaal niets aan het handje. Ik ben dan ook van mening dat mensen die het afkafferen vooral zich focussen op de incidenten en niet op het grotere plaatje. Als je het dan over realiteitszin wil hebben…
Emile_Benz zegt
Weet je waarom de Filevrije dag is mislukt? Omdat degenen die aan het initiatief meegedaan hebben, “tegengewerkt” werden door de IWAB’s (Ik Weet Alles Beter-personen) die van mening waren dat het toch niet zou lukken en dus stoïcijns de auto hebben gepakt en in de files zijn gaan staan* i.p.v. te kijken hoe ze hun steentje zouden kunnen bijdragen. So what dat je ’n aantal minuten langer onderweg bent? Was vroeger, toen nog niet iedereen ’n auto had (ver voor mijn tijd), heel normaal!
*Degenen die niet anders konden uitgezonderd natuurlijk.
En wat betreft ’n zogenaamde illusie over Filevrij, citeer ik nog ’n keer Paul Langeberg:
“Het idee is dan ook niet om iedereen uit de auto te krijgen. Alleen zo’n dag is niet dé oplossing, maar het gaat om bewustwording. Veel mobiliteitsgedrag is gewoontegedrag, dat proberen wij hiermee te doorbreken. Want, als 10 procent niet in de ochtendspits staat, zijn er al minder files.”
En wat betreft de zogenaamde “onbetrouwbaarheid” van ’t OV: Ook dat is koeienstront! Als jij je reis goed plant via http://www.9292ov.nl of http://www.ns.nl weet je duidelijk hoe je reizen moet. Scheelt ook in tijd (mis je niet zo snel ’n trein/bus, omdat je niet wist welk perron je moest wezen etc. en je loopt dan doelgericht; dus sneller).
Eventuele vertragingen door werkzaamheden worden van tevoren gemeld op http://www.ns.nl, dus dat soort dingen kun je van tevoren inplannen. Sein-/wisselstoringen en ongelukken niet, maar dat kun je ook niet op de weg! Dus dat argument valt weg. Als er op de weg ineens een ongeluk plaatsvindt waardoor het overige verkeer hinder ondervindt, loop je ook vertraging op.
En dan hebben we nog de mensen die te lui zijn om voor de relatief korte afstanden de fiets te pakken i.p.v. de auto, want je mocht eens iets langer onderweg zijn/moe worden…
Maar we willen tegenwoordig persé op tijd komen, want het zou rampzalig kunnen zijn als we niet op tijd komen… En daardoor willen we de alternatieven niet meer zien/’n eerlijke kans geven.
En net wat Rick dos zegt: Men wil alleen de negatieve gevallen zien, maar (bijna) nooit de positieve. Men onthoudt ’n slechte ervaring nou eenmaal beter dan ’n goede. Er zijn minstens 10 positieve ervaringen nodig om 1 negatieve te neutraliseren… En de meeste mensen zijn helaas ook zo “ingesteld”, dat ze er na 1 negatieve ervaring er de brui aan geven…
Waar een wil is, is een weg! Maar aan die wil ontbreekt het meestal…
En ik wil ook niet steeds dingen lezen als: “bejaardenclub”!
Emile_Benz zegt
“bejaardenclub”/”seniorenclub”
Emile_Benz zegt
@ Rick dos: kun je nog langere stukjes typen :lol:
Dennis zegt
@Rick dos: Even kijken of ik je punt nu wel begrijp…
Wat je dus eigenlijk zegt is dat de filevrije dag een goed initiatief is omdat mensen tijdens initiatieven als deze ontdekken dat de alternatieven die voor handen zijn (zoals bijvoorbeeld het openbaar vervoer) helemaal niet zo beroerd hoeven te zijn.
Is dat je punt?
Wanneer ik voor mijzelf spreek, dan ben ik mij prima bewust van de beschikbare alternatieven. De keuze voor de auto of voor een alternatief, neem ik dan ook weloverwogen. Hierbij spelen verschillende factoren een rol als: gemak & comfort, prijs, snelheid, etc. Dit leidt ertoe dat ik in sommige gevallen het openbaar verkies.
Ik weet heel goed wat er te koop is en heb dus geen (mijn inziens zinloos) initiatief als een filevrije dag nodig om op dit punt tot inzichten te komen. Dan spreek ik dus puur voor mijzelf (want laat het ook toevallig mijn mening zijn), maar waarschijnlijk geldt dit niet voor iedereen en is een filevrije voor een ander wel nuttig, maar nogmaals, dus niet voor mij. Ik denk dat ik je hiermee een stukje tegemoet kom, nietwaar?
Rick dos zegt
@Emile_Benz
LOL! :lol: Ik ga het niet eens proberen! Maar ik zei dat we in iederg geval dezelfde mening hebben. ;)
@Dennis
“Wat MEN alleen maar wilde bereiken is bewustwoording.”
Dit is dus hun bedoeling geweest met dit initiatief. Of het nut heeft of heeft gehad dat wil ik zelfs nog wel in het midden laten liggen.
Waar het mij om gaat zijn de mensen die kankeren op de overheid dat vooral ZIJ het probleem moeten oplossen. Terwijl als men even wat verder kijkt dan hun neus lang is dan hebben ze genoeg antwoorden om HUN probleem op te lossen.
En als je dat dan niet wilt zien maar wel als één of andere achterlijk gaat lopen wijzen naar de initiatiefnemers met de woorden “zie je nou wel!”, terwijl je zelf te lui bent om je kont te krabben, dan ben je nog nuttelozer dan het hele idee achter filevrije dag. Want dan begrijp je het punt op zo veel verschillende vlakken niet.
Rick dos zegt
Echt, autoblogger, give us an edit button, man!
Emile_Benz zegt
@ Rick dos: nou z’n kont krabben is hij misschien net niet te lui voor, maar dat is dan ook z’n enige ambitie…ja en misschien nog die van ’n ander :lol:
sar zegt
@ Rick Dos
@ Dennis
Dank voor een inhoudelijke bijdrage. Ben het als bezoeker eens met Rick dat we hier te maken hebben met een typische afdaling naar ‘geenstijl-niveau’.
Ben geen trouwe ‘reaguurder’ maar maak hierbij een uitzondering. Erger me mateloos aan dat alwetende toontje van de autobloggers soms. Laat het gewoon over auto’s gaan, en niet over ‘de seniorenclub’. De anwb heeft mij als klassiekerliefhebber al vaak uit de brand geholpen en probeert, kansloos of niet, in ieder geval het fileprobleem op de kaart te zetten. Simpel schelden is hier gemakkelijk.
Dus nogmaals: verschuil je niet meer achter ‘wij zijn maar een blog en doen niet aan journalistiek’. Dat doen jullie wel. Jullie ‘duiden het nieuws’, overigens vaak op leuke wijze. Blijf daarbij, verlaag je niet tot geenstijl-level. Als we dat willen, gaan we wel ‘Telegraaflullen’ met de ‘Tokkieburen’, ok?
Dennis zegt
@Rick dos: Mensen die alleen maar kunnen kankeren op het moment dat ze zelf ook instrumenten voor handen hebt om de situatie te veranderen, daar hou ik ook niet zo van. Ik ben met je eens dat mensen ook best een stukje eigen verantwoordelijkheid mogen nemen, waar mogelijk.
Tegelijkertijd zeg ik ook dat wij in een maatschappij leven waarin we ervoor hebben gekozen om mensen aan te stellen en te betalen om over onze problemen na te denken en als het even kan op te lossen. Problemen waar we zelf liever niet over na willen denken, of over nu kunnen denken omdat gerichte kennis ontbreekt. De mensen die worden betaald om onze problemen op te lossen moeten hier wel op kunnen worden aangesproken (lees: kankeren) op het moment dat zij dit niet naar tevredenheid doen. Dat hoort er dus ook bij.
Nu ga ik naar bed. Morgen weer een dag…
geelhoed zegt
autoblogger: Geelhoed had beter even kunnen wachten tot het eind vd dag
Ik had moeten wachten?
autoblogger zegt
@Rick dos: hmm, wellicht heb je gelijk. Ik nam de comments van geelhoed altijd met een korreltje zout, maar heb me gisteren toch laten verleiden. Druppel en emmer enzo…
Niveau van autoblog is mi. niet veel veranderd de afgelopen maanden, maar ik ben natuurlijk niet objectief genoeg om daarover te oordelen… Schrijven we misschien te weinig over BMW? ;)
@sar: alleen ik (autoblogger) heb het vaak over de seniorenclub, de andere bloggers volgens mij niet. Dat is een persoonlijke mening en mi. is dat juist de toegevoegde waarde van een weblog. Soms ben ik ook erg positief over bepaalde zaken, en dan worden die ook benoemd. In de reacties kun je daar vervolgens over twisten. En uiteraard zullen we het nooit helemaal eens worden;)
@Emile: Het ledenbestand van de ANWB is al tijden aan het vergrijzen, de term seniorenclub lijkt mij dus zeer redelijk.
Peters zegt
Mensen moeten toch naar hun werk lijkt mij, later naar je werk gaan is de file verplaatsen.
De ANWB had kunnen weten dat dit geen succes zou worden.
Emile_Benz zegt
@ Autoblogger: Dus? What’s your point?
Het hele land vergrijst, leven we dan ook in ’n Seniorenstaat?
autoblogger zegt
Yep, over een tijdje wel.
Rrrrrrr zegt
Mislukt?! Wahahahahahahahahahahahahahahahahahaha!!
Degene die dit verzonnen heeft moeten ze ontslaan, mafkezen!!
Ieder normaal denkend persoon weet dat dit hier in Nederland (en op meer plaatsen in de wereld) gewoon niet meer kan. Ook minder files is dikke onzin dus nu niet gaan zeuren dat ze met Filevrije dag eigenlijk minder files bedoelde.
Emile_Benz zegt
@ Autoblogger: Nou dan is de ANWB toch ’n goede weerspiegeling van de samenleving :wink:
Lagonda zegt
@rrrrrrrrrrr En nu iets constructiefs ???
Emile_Benz zegt
@ Rrrrrrr: Had hij ’n betere oplossing dan? Behalve meer asfalt… En weet jij dan ’n betere manier om mensen bewust te maken van hun doen en laten m.b.t. automobiliteit?
“Het idee is dan ook niet om iedereen uit de auto te krijgen. Alleen zo’n dag is niet dé oplossing, maar het gaat om bewustwording. Veel mobiliteitsgedrag is gewoontegedrag, dat proberen wij hiermee te doorbreken. Want, als 10 procent niet in de ochtendspits staat, zijn er al minder files.”
Emile_Benz zegt
Nee? Houdt je tengels dan van ’t toetsenbord vandaan!
@ autoblogger: wanneer krijgen we eindelijk die veelgevraagde edit-knop… :roll: :?:
Mambo zegt
Een van de meest zinnige reacties is die van RobUSA…
Het weer is een belangrijke factor en de organisatie had het geluk van prachtig weer. En zo leek het nog een beetje wat.
Maar deze actie sluit natuurlijk perfect aan bij DE trend in Nederland: PERCEPTIE. Het gaat er niet om de files op te lossen, het gaat erom dat we de-indruk-wekken-dat-we-druk-bezig-zijn-om-de-files-op-te-lossen.
Dat zo’n actie niets helpt begrijpt een kind maar de ANWB, Eurlings en de rest kan nu trots vertellen dat ze het in ieder geval geprobeerd hebben!
lincoln zegt
senioren club ??
ik weet niet of jullie die blaadjes wel eens inkijken van de ANWB ..
en de artikels + advertentie,s (proberen te) lezen ..
geloof me .. die lui zijn al lang en breed overleden .. hoeveel onzin zottigheid en flauwekul kan je op papier kwijt ??
wegenwachters zelf zijn dan weer de allerfijnste inventieve uitvinders op neerlandsch wegdek ..
het rare is alleen dat ze pertinent GEEN fooi aannemen .. (ik tip altijd)
dus niet verder kom dan een blikkie cola ofzo ..
Pim Brussee zegt
filevrij is een utopie, zolang het gedrag van de weggebruikers niet veranderd.
autoblogger zegt
LOl @ lincoln :D
mashell zegt
Ik had het niet beter kunnen verwoorden van lincoln.
Roel zegt
Kan ook niet aan mij gelegen hebben ik zat in Oostenrijk.
Had ik trouwens geen last van files
breda076 zegt
welke achtelijke mongool denkt nu echt dat al die luie honden de fiets auto of trein pakken
Marcel Voorhorst zegt
Iedereen had alwel kunnen weten dat het niks zou worden. Je kunt mensen toch niet verplichten niet in de auto te stappen. Iedereen moet gewoon naar zijn werk. En sommige mensen hebben een bedrijfsauto, dus hun maakt het al niets uit.
Wel een beetje zwak dat de manager van de ANWB zelf wel in de auto stapt, terwijl hij het idee had een filevrije dag te gaan beginnen..
Maargoed, file vrij zal het echt nooit gaan worden, ook omdat er steeds meer mensen hun rijbewijs halen, en ook weer een auto aanschaffen, en ook redelijk ver van hun werk afwonen.
Het was een beetje nutteloos zo’n filevrije dag te gaan beginnen.
Mensen nemen echt niet de trein/bus/tram en/of andere openbaar vervoer als ze een auto voor de deur hebben staan.
Geen volgende keer dus. Dat wordt dus een andere oplossing zoeken, die ongetwijfeld niet zal gaan werken, net als deze dag.
Groeten uit Wezep (GLD).
ralf zegt
Ik heb op de filevrije dag nog nooit zo lang over een ritje woerden rotterdam gedaan @geelhoed geslaagd?
Erik van Erne, stichting Milieunet zegt
Tuurlijk lukt een filevrijedag niet zomaar, dat had zeker de ANWB moeten weten en hoe was het ook alweer? Een beter milieu begint bij jezelf. Goed voorbeeld doet goed volgen.
Verder verwacht ik dat binnenkort de Nationale Filevrijedag wel gaat lukken. Daar heb je wat meer voor nodig dan een brede oproep. Zie:
http://www.stichtingmilieunet.nl/andersbekekenblog/?p=4990
ROETMOBIEL TDCI zegt
ik ken de ANWB als een arrogante k-organisatie die tóch haar eigen weg gaat en zich niets aantrekt van (ten onrechte teveel betalende) leden (eigen ervaring, helaas), dus ik verbaas me niet, dat de Robbie H. zelf probeert één dag op te schieten op de snelweg door de domme burgers wel eens eventjes thuis te laten flexen… Het is dat ik dit soort gasten de investering niet waard vind, anders was ik de hele dag voor hem gaan rijden met een (verbreeeeeede) invalidescooter. 15 km per uur is toch wel snel genoeg voor een dikke deur van een fietserbond?
AN-3-S zegt
Het is zo gemakkelijk op te lossen.
1. Goede afspraken maken i.v.m verschoven werktijden.
2. Bouwbusjes alleen op de rechterhelft in de spits.
3. Vrachtverkeer ook rechts of buiten de spits of nog beter’snachts laten rijden.
Onur zegt
Dagje zonder file is een dagje niet geleefd.
Ron zegt
Op deze manier lossen we de files niet op, omdat het uitgangspunt (halstarrig) verkeerd gekozen wordt. Er is een weg, en daarop rijden (te)veel auto’s. Die enkeling die daar op dat moment NIET hoeft te rijden, maakt de files niet korter, dat hebben we dus nu gezien, maar de vraag moet zijn: Waarom nemen automobilisten juist die weg waar veel files staan? Nou, het antwoord is simpel; Er is geen alternatief. En dan bedoel ik niet alleen het OV, maar ook alternatieve wegen, want als die er wel zijn, dan worden die om onduidelijke redenen rond spitsuren gesloten voor doorgaand verkeer. Als dus iedereen ervoor zorgt dat er veel auto’s op de weg zijn, dan moeten gewoon de wegen verbreedt worden, en veel meer onderliggend wegennet geschikt gemaakt worden voor lokaal verkeer. Het aantal auto’s laten afnemen is een utopie, maar blijkbaar dringt dat nog niet door bij de beleidsmakers. We kiezen, ook als we weten dat we in de file terecht komen, toch voor de eigen auto, ook al krijgen we geldt toe voor het OV, want dat begint op een plek waar ik niet ben, en eindigt op een plek waar ik niet hoef te zijn. En met mijn eigen auto kom ik, zij het met wat moeite, op de plek waar ik wil zijn.
Dus ANWB en overige goedbedoelde acties: Neem als uitgangspunt dat er veel auto’s op de weg zijn, en bepaal dat de te nemen maatregelen, en jaag mensen niet de auto uit, want dat doen we met z’n allen toch niet!