We staan steeds vaker stil op de snelweg. Vooral buiten de reguliere spitsuren zijn de vertragingen toegenomen.
De stijging van het aantal files is fors te noemen: 10% gemiddeld. In de eerste helft van dit jaar stonden we in de ochtendspits 5% vaker stil en in de avondspits namen de files 12% toe. Maar de grootste stijging is te wijten aan files buiten de reguliere spitstijden. We stonden namelijk 20% vaker stil in de ‘daluren’, en het is voor het eerst dat dat gebeurt.
Uiteindelijk gaan we ten onder aan onze eigen welvaart. Door de economische groei in ons land pakken we weer vaker de auto en dus staan we ook vaker in de file. Bovendien is het effect van extra asfalt inmiddels uitgewerkt. De enige plek waar dit wél nog echt effect sorteert is de regio Rotterdam, waar door de opening van A4 tussen Delft en Schiedam een betere spreiding van het verkeer in de regio is ontstaan.
Maar niet overal werken de investeringen goed. De A4 van Den Haag richting Amsterdam werd bij knooppunt Zoeterwoude voor 600 miljoen euro opgeknapt, maar juist dat traject komt van niets binnen op de eerste plek van de lijst met knelpunten in ons land, aldus de ANWB. Lekker potje fail, anyone?
Bron: ANWB via Telegraaf
banaan7 zegt
En wij maar belasting betalen
robert110 zegt
Dus de volgende keer dat je weer als een schaap aansluit achter aan de rij bedenk dan: Hé het gaat nog goed met Nederland.
nederland1994 zegt
@robert110: Ze moeten gewoon veel meer met scheepvaart doen. Dat ligt op z’n gat die lui staan te springen om werk.
lekbak zegt
@nederland1994: jep, de crisis heeft nergens zo lang geduurt en is zo heftig geweest als in de binnenvaart. Eigen schuld trouwens maar toch. Met de huidige ontwikkeling is het ook nog eens extreem schoon. Schepen innoveren momenteel in rap tempo. Van scr tot diesel elektrisch op bestaande schepen tot luchtsmering en alternatieve rompvormen bij nieuwbouw. Vervoer over water, de juiste weg!
Dutchdriftking zegt
@nederland1994: Met een binnenvaartschip de AH bevoorraden word toch lastig.
nederland1994 zegt
@dutchdriftking: Nou ja, dat is logisch. Maar je kunt in ieder geval het vervoer over snelwegen beperken. Aangezien dat het probleem is. Als ze van Utrecht naar Amsterdam de Appie vol willen hebben, kunnen ze naar Amsterdam varen en vanaf daar vervoeren. Zo werkt dat.
timberleek zegt
@nederland1994:
Is wel een hele dure liefhebberij. Je kan blijven overladen en meer mensen inzetten. Maar tijd is gewoon geld bij dit soort transport.
Binnenvaart is imo handiger voor bulktransport. Gewoon van 1 plaats naar 1 of enkele plaatsen. Fijnmazig transport is gewoon heel onhandig per boot.
lekbak zegt
@timberleek: niet alleen bulk. Containers zijn ook zeer geschikt. Overal in het land zijn de laatste jaren container terminals opgedoken waardoor er best een goede dekking is. Vrachtwagens met containers kunnen grotendeels van de snelweg af en hoeven eigenlijk alleen nog maar regionaal ingezet te worden.
timberleek zegt
@lekbak:
Maar hoe interessant is dat nou echt om te gebruiken op zulke kleine afstanden?
Eerst in de container laden bij het magazijn, dan op de vrachtwagen naar de haven. overladen op schip. Dan met het schip van amsterdam naar utrecht, dan weer op een vrachtwagen en dan naar de supermarkt…
Voor dergelijke ritten zie ik weinig nut eigenlijk en hoge kosten.
Zou het eerder interessant achten voor wat grotere afstanden. veel rotterdam –> oostelijke landen verkeer gaat nog over de weg. Deels gaat met de trein, maar waarom niet overladen van oceaanstomer naar binnenvaartschip. Doorzetten naar oost nederland of zelfs verder en dan pas door op wielen
lekbak zegt
@timberleek: verse goederen binnenlands in een container laden gaat niet werken inderdaad. Maar bijna alles wat uit het buitenland komt wel. Je kunt echt een hele hoop meer via het water doen dan wat er nu gebeurt.
Dutchdriftking zegt
@timberleek: precies, niks anders als overladen. Daarnaast is een boot gewoon veel te traag. AH wil nu bestellen en binnen 3 uur de auto voor de deur hebben. Dat is hoe het werkt. En dat ga je gewoon niet halen met een boot.
lekbak zegt
@nederland1994: Utrecht ligt aan het Amsterdam rijn kanaal. Één van de drukste vaar routes van Nederland. En Utrecht heeft ook een aardig grote haven inclusief container terminal.
martinus zegt
‘we gaan ten onder aan onze eigen welvaart’.
Sounds like socialist propaganda.
jaccovdzaag zegt
Sta er elke dag, schijt A4.
reobnednab zegt
Er zijn mensen die zo traag rijden dat ze niet worden geflitst, maar geschilderd…
deora zegt
Nemen de files buiten de spits toe? Of verschuift de spits?
2wheeler zegt
@deora: you’re so deep, I can’t even see you anymore
toniominestrone zegt
Dik een half jaar de Velsertunnel afsluiten en Rijkswaterstaat blijft met droge ogen beweren dat de filedruk door de afsluiting op de A9 nauwelijks is toegekomen, wat een gospe! natuurlijk niet je eigen verkeers reguleringsplan onderuit schoffelen, alles berekenen middels computerprogramma’s ,helaas is de werkelijkheid wat weerbarstiger, maar niet toegeven hoor, amateurs!
pomoek zegt
Zou het kunnen dat meer mensen flexibel aan het werk zijn en dat daardoor de files zich wat uitbreiden over de dag? Wonen in Drenthe wordt zo wel steeds aantrekkelijker….
lebeaunl zegt
@pomoek: dit las ik vanochtend: http://www.nu.nl/binnenland/4285779/man-overleden-bij-woningoverval-drenthe.html
Over drenthe gesproken ?
vinox zegt
Amsterdam richting Den Haag ook hoor. Splitsing A5/A4 (het verkeer dat op de A4 rijdt, staat vaak al stil), elke dag steevast een half uur vertraging. Toen ik begon met werken in Noord Holland deed ik een half uurtje over mijn pendel, zowel ’s morgens als ’s avonds. Nu is dat standaard een uur. Als er niets gebeurt.
youknowme zegt
Veel mensen hebben geen zin om in de ochtendspits te komen en gaan later naar hun werk. De spits verschuift gewoon.
mashell zegt
@youknowme: dan zou het aantal files niet toenemen.
timberleek zegt
@mashell:
Druktefiles niet, maar files door calamiteiten zijn vaak anders. Vrachtwagen gekanteld = weg dicht. Maakt op dat moment niet heel veel uit of er 100 of 500 auto’s achter staan. Het opruimen is gewoon de file oorzaak op dat moment. Zodra alle banen weer open zijn lost dat relatief snel op.
Dizono zegt
Als files zelfs al aan spitsmijding gaan doen…
Dutchdriftking zegt
Kun je nagaan wat voor zooitje het was geworden zonder al die investeringen…..
Gulli zegt
Ik pak helemaal niet vaker de auto. Ik ben nooit gaan minderen!
tvr1974 zegt
Rondom Rotterdam loopt een volledige ring. Rondom Ams ook echter zit 90% van de bedrijven in west&zuid. In oost ook nog een beetje maar in noord geen reet. In Rotterdam is dat veel beter verdeeld en is dat nog niet de helft van het aantal “top” bedrijven van Ams. De regering zou moeten zorgen voor spreiding van die bedrijven maar doet daar geen reet aan.. Dus tja dan krijg je dit..
mashell zegt
@tvr1974: als de regering geld zou besteden aan de spreiding van bedrijven zou er een uittocht van bedrijven uit zowel Amsterdam, Rotterdam, Den Haag naar Groningen, Friesland, Drenthe, Overijssel, Gelderland en Limburg op gang komen.
binkieboy zegt
Beetje extra asfalt her en der zou dan toch wel zijn zin hebben…
P.S. Bedankt voor het gebruiken van mijn foto! :)
berlinetta zegt
Laten we gewoon weer een oer-Hollandse oplossing van stal halen. Maak alles duurder. Dan lost het probleem wel op.
mstiic zegt
Bouw gewoon die extra rij banen! Vooral de A2 tussen Eindhoven en Maastricht..
smartye36 zegt
Ik stond 2 maand terug in de file op de a4 van amsterdag richting den haag.
Lijkt heel normaal daar. Maar nu was het 2 uur s’ nachts.
Ik als noordeling vond dat wel een beetje apart dat er zelfs midden in de nacht files staan daar