Lekker doorknallen tijdens de vakantieperiodes zit er steeds minder in.
De blaadjes vallen van de bomen en dat betekent: herfst! Een leuke periode om mooie plaatjes van je auto buiten te maken, maar in het dagelijks leven kan de herfst (en later de winter) een pijn in de kont worden. Het is nat, het is vroeg donker en ellenlange files staan om de hoek.
Dat is in de zomer wel anders. Gedurende de vakantieperiode is het minder druk op de weg en kun je op sommige dagen zelfs tijdens traditionele spitstijden doorrijden naar het werk. Misschien heb je het de afgelopen zomer al gemerkt, maar dit laatste zit er steeds minder in. Dat stelt de ANWB na een bericht van De Telegraaf vanmorgen.
Uit de cijfers over het totale wegennet in de maanden juli, augustus en september blijkt dat verkeersopstoppingen gedurende de zomermaanden met 20 procent zijn toegenomen in vergelijking met dezelfde periode, een jaar geleden. De files vielen in de (vroege) ochtend nog wel mee, maar vanaf een uur of 10 werd het drukker en drukker met een avondspits tot gevolg. Kleine verstoringen kunnen al gauw zorgen voor grote files, stelt Arnoud Broekhuis van de ANWB.
De wegen worden voller en voller, maar de Nederlander is niet uit zijn auto te krijgen. Dit heeft meerdere redenen. Ondanks de files zit de Hollander nog altijd comfortabel in zijn auto. Het OV is, zeker voor mensen die niet in de stad wonen en/of werken, geen goed alternatief. Thuiswerken kan niet bij iedere baan en een baas die niet werkt met soepele werktijden helpt ook niet mee. Daarnaast willen we allemaal 18:00 aan de prak thuis. Allerlei factoren die ervoor zorgen dat het fileprobleem er niet minder op aan het worden is.
Fotocredit: @minicoopers via Autojunk
grasvreter zegt
De prijzen in het OV helpen ook niet mee. Ik heb geen korting oid, moet vanmiddag even de bus en trein pakken vanaf mijn werk (wageningen campus) naar driebergen-zeist. 43 minuten openbaar vervoer, kost euro 8.53. Dat vind ik belachelijk duur. Met de auto 32 kilometer, dus 2 liter duitse benzine, is 2.70 euro. Natuurlijk isner afschrijving, onderhoud etc, maar dan kom je nog absoluut niet in de buurt van 8 en een halve euro.
reactief zegt
@grasvreter: Ik weet niet wat voor auto je rijdt. Maar een beetje auto kost toch al heel snel over de 20ct per kilometer of een veelvoud daarvan. En dan kom je er toch echt wel in de buurt van die prijs of er overheen.
fanboy zegt
@grasvreter: Het OV is duur en zou goedkoper moeten worden.
Maar ik heb er nu wel een van de auto’s door weg kunnen doen. En dan alles bij elkaar opgeteld is de auto niet goedkoper. En dat was nog wel een zuinig Japans wagentje.
karhengst zegt
@fanboy: een van de auto’s is wellicht een optie. De laatste auto, of de enige daarentegen niet. En als hij er dan toch staat dan zijn die paar stuivers meer de extra vrije tijd en het hogere comfort natuurlijk altijd waard.
Wat dat betreft betaal je voor de auto al dusdanig veel vaste lasten dat het naar mening niet meer dan fair zou zijn om tegen het kortingstarief te moeten kunnen reizen. Dan valt een groot argument voor de auto al snel weg.
fanboy zegt
@karhengst: Ja klopt, maar dat laatste is enorm lastig te realiseren.
Overigens is het denk ik ook zo dat het flink goedkoper maken van het OV het ook wel vol zou maken. Er wordt ook steeds meer gebruik gemaakt van het OV, dat drukt al genoeg.
Ik sprak laatst iemand die heeft gewoon een vast abbonoment dat hij in daluren (dus buiten spits) vrij kan reizen, overal naar toe in het land. Was maar iets van 100 of 130 euro in de maand. Paar tientjes extra voor 1e klas. En het gaat om incheck tijd die buiten spits moet zijn.
berlinetta zegt
@fanboy: 106 euro per maand voor de 2e klas. Dan mag je buiten spitsuren en in het weekend zoveel reizen als je wil inderdaad. Best aantrekkelijk.
fanboy zegt
@berlinetta: Ja inderdaad. Ik wist helemaal niet dat dat bestond. En goedkope upgrade naar 1e klas is ook fijn als je het echt veel gebruikt.
barendbotje zegt
@fanboy: Ik denk dat meer de renovatie drang bij de NS/prorail t probleem is. Ik woon hier nu een half jaar in Berlijn en de treinen zijn ouderwets, maar meer dan genoeg ruimte en geen fancy stoeltjes en opladers overal, die 10 minuten dat ik in mn sprinter zit hoef ik mn telefoon niet op te laden.. Echter denk ik niet zozeer dat t spoor een probleem zou zijn, t enige is nu dat de overheid t uitbesteed aan prorail en NS die er elk ook eem centje aan wilt verdienen, daar waar dat niet zo is (hier in Berlijn), dan heb je genoeg geld over om andere verbeteringen te doen of t goedkoper te maken. Kosten hier 90 euro per maand, weliswaar niet voor heel duitsland maar wel een mega groot gebied (heel berlijn met landkreise), ongeveer van maastricht tot rotterdam. De treinen kunnen wellicht wat ruimer en groter zonder onnodige gimmicks ?♂️
cloverleaf zegt
@barendbotje: oost duitsland is idd goedkoop. West DE valt tegen hoor.
fanboy zegt
@barendbotje: Op de Fyra na, hebben we over het algemeen aardig betrouwbare treinen. En of ze er nou andere stoelen of USB stekkers in zetten, dat maakt hem niet betrouwbaar of onbetrouwbaar. Het gaat natuurlijk om de locomotieven.
Echter is het Nederlandse spoor weldegelijk vol. Als er iets mis gaat dan is het meestal of een wissel, of een sein/veiligheidssysteem ding, of een bovenleiding.
Men heeft het wel over dat een trein is uitgevallen, maar dat betekent dat hij door een andere oorzaak niet kan komen.
Dat het spoor zo vol is betekent meestal dat 1 probleem gigantische vertragingen tot gevolg heeft.
berlinetta zegt
@fanboy: Precies, dat is ook het grootste probleem hier in NL. 1 enkele uitvalbeurt leidt meteen tot een sneeuwbaleffect.
berlinetta zegt
@grasvreter: Maar als je regelmatig met het OV zou gaan, zijn er allerlei kortingsabonnementen en dan is het OV al heel snel goedkoper dan de auto.
lekbak zegt
@berlinetta: Dat is alleen als er daadwerkelijk goed ov in de buurt is. Als wij met de trein naar het westen willen dan moeten we eerst 17km in de auto zitten (enkeltje) of 2km fietsen en 40min met de bus die zelden rijdt (en meer kost dan de auto). Het ov is alleen goedkoper als je slechts in je eentje bent en je geen auto hebt. Heb je de vaste lasten van een auto toch, dan is het al lastig voor het ov om goedkoper te zijn. Ben je met meerdere personen dan is een auto altijd goedkoper.
berlinetta zegt
@lekbak: Jij woont dan ook in een uithoek van het land waar het OV geen optie is. Ik woon in een stad en werk in een andere stad. Dan is het al snel aantrekkelijk. De kosten van het OV zijn maandelijks maar net hoger dan de vaste lasten van de auto.
lekbak zegt
@berlinetta: Dat is nou net het lullige, zo’n uithoek is het niet. Vergeleken met de randstad wel natuurlijk, maar voor daarbuiten valt het best mee. Ik denk dat, als je naar oppervlakte kijkt, het grootste deel van nl minder goed ov heeft.
ghost zegt
@grasvreter: al is het OV goedkoop, het blijft kut. De NS zegt dat zij vaker op tijd rijden, en alle keren dat ik het OV gebruik hebben ze vertraging of rijden zij niet..GVB doet waar die zin in heeft en bussen zijn sowieso altijd te vroeg danwel te laat. Ik heb het nooit een serieus alternatief gevonden voor de auto tbh!
fanboy zegt
@ghost: Als de afstand niet te groot is is alles op 2 wielen (elektrische fiets of scooter) vaak beter. Omdat je dan niet afhankelijk bent van uitvallende treinen of files op de snelwegen. Je hebt dan gewoon altijd dezelfde reistijd. Dat lukt me niet altijd met OV of auto.
Overigens werkt het eigenlijk best goed als je het OV wat vaker gebruikt. Alleen sommige trajecten zijn wat minder betrouwbaar. Ik heb nu toch wel redelijk goed de voorspelbare reistijd met de trein, die ik in de auto echt nooit had.
Alleen zodra je trams en bussen moet gaan gebruiken wordt het wat irritanter.
joost1234 zegt
@grasvreter: Dat is nog niks jongen. 31 minuten van hoornAmsterdam centraal is al 8,31, en daar komt je buskaartje maar het station tram/metro kaartje in amsterdam nog bij. En je moet weer terug! En dan zit je in een overvolle trein en/of overvolle bussen en trams.
reactief zegt
Ik sta gelukkig zelden tot nooit in de file op mijn vaste route. Niets zo zaaddodend als file…
Als ik wat verder weg moet naar een afspraak probeer ik rekening te houden met de tijd, zodat ik buiten de spits blijf.
Maar als dat in Zeeland is, zijn juist vakantie en goed weer funest voor drukte en maakt de tijd ook minder uit.
fanboy zegt
De echte reden is natuurlijk groei in verkeer, ook door de economische groei.
Want al die andere zaken, zoals houding van mensen, het OV en het wegdek verbeteren alleen maar. Dat dat nog niet goed genoeg is in veel situaties is natuurlijk een ander verhaal.
Ik pak zelf nu steeds meer de trein en eigenlijk is dat wel prettig in zo’n Intercity. Heb de dagelijkse auto weggedaan. Nu kan ik zeggen dat ik ook elektrisch rij :P En zelfs met chauffeur.
Het is toch wel ontspannen vergeleken met rijden in een drukke spits. Duurt iets langer maar kan ook beetje werken in de trein en kom meer ontspannen aan.
Dutchdriftking zegt
Korte afstand, en meestal weinig file. Mocht het echt druk worden gaan we wel aan de elektrische fiets.
lekbak zegt
Ik merk er weinig van. Als ik het vermoeden heb dat ik in de file ga komen dan pas ik mijn planning daar op aan.
rikus zegt
@lekbak: Wat ontzettend nobel. Dat zou werkelijk iedereen moeten doen. Probleem opgelost.
lekbak zegt
@rikus: Alstublieft niet, dan is het de hele dag druk en moet ik altijd ’s nachts rijden. Voor mij geen probleem, dat ben ik wel gewend. Maar bestemmingen zijn dan niet altijd bereikbaar voor zaken…
Pordon zegt
Het OV is helaas in veel situaties niet toereikend. Mijn reistijd naar werk duurt 1:45 uur en zelfs met enorme files is dat een half uur minder en zonder files een uur minder. Als het qua reistijd niet meer uitmaakt dan zou ik nog wel met het OV gaan mits het niet een traject is waar je als sardientjes op elkaar gepropt staat.
dondeboer zegt
Ik heb een paar maanden terug de auto van de zaak omgewisseld voor een NS Business Card. Had ik jaren eerder moeten doen. De trein is echt niet ideaal, maar ik kan wat nuttigs doen onderweg en de trein zit altijd vol met mooie jongedames. In de file staan alleen maar mannen in pak die boos kijken omdat ze te laat komen. Ik rij nu alleen auto in het weekend en op plekken waar geen file staat. Autorijden is opeens weer leuk.
rikus zegt
Goh..
koeberg zegt
@rikus: Je hebt je leaseauto ingewisseld voor een NS Business Card maar je hebt nog wel een auto?? Goh, wat een luxe. Als ik mijn leaseauto inwissel voor een NS Business Card dan heb ik geen auto meer.
lambowambo zegt
De afstand die ik tussen huis en werk afleg is niet eens zo heel schokkend maar de tijd die ik door files eraan kwijt ben is echt om te janken. Het OV is voor mij niet echt een realistisch alternatief dankzij de ongelukkige verbindingen tussen de verschillende OV-diensten. Ik overweeg het om de motor wat vaker te pakken maar ik ben er niet echt fan van om tussen de files door te rijden ivm zichtbaarheid, zeker niet als het weer wat slechter is. Voorlopig hou ik het dus bij de auto en zet ik lekker een podcast of een goeie playlist aan.
fanboy zegt
@lambowambo: Wat is de afstand dan? Want een goede elektrische fiets (of speed pedelec) is wel mooi.
lambowambo zegt
@fanboy: over de snelweg een kleine 40km, binnendoor zou ik moeten opzoeken maar dat zal wel wat meer zijn.
grasvreter zegt
@reactief: ik ben daar wel goedkoop in. Japanse wagen van 2k met oersterke techniek. Afschrijving is er vrijwel niet, ding is goedkoop in de verzekering, en onderhoud beperkt zich tot een paar nieuw gebruikte bandjes laatst, en een apk / beurtje als ik weet dat ie nog minimaal een jaar mee gaat. Wat ook een verschil maakt, ik heb sowieso een auto nodig. Dus wegenbelasting en verzekering reken ik niet mee met mijn keuze tussen de trein of auto, want die moet ik toch betalen. Als je je auto weg kan doen door over te stappen op het OV, dan krijg je natuurlijk een ander verhaal, komt de autoprijs dichter in de buurt van de OV prijs.
cloverleaf zegt
Geef mij maar de trein. Beetje mooie dames bekijken. Praatje maken. Koffietje erbij. Ff netflixen of boekje lezen. Soms een biertje.
Helaas moet ik sinds 2 jaar naar een uithoek waar je gewoon niet komt met ov.
cloverleaf zegt
@cloverleaf: vroeger had ik dus een sportwagentje, nu een saaie diesel. Leve het OV ?
johnwaters zegt
En EV’s gaan het fileprobleem oplossen.
porsche911991 zegt
De hoofdreden waarom ik nooit met het OV zou gaan of het OV zou overwegen is de afhankelijkheid. Met een auto ben je onafhankelijk, je kan gaan en staan waar en wanneer je wil.
berlinetta zegt
@porsche911991: Dat ligt er echt maar aan waar je woont. In grote steden kun je het OV pakken wanneer je wil. Als je met de auto gaat, sta je geheid in de file. Op het platteland is het een ander verhaal natuurlijk.
porsche911991 zegt
@berlinetta: Dit artikel doelt op files op de snelweg (niet in de stad zelf). Ik woon en werk in Amsterdam, maar regelmatig rij ik op een doordeweekse dag naar Amsterdam vanuit mijn ouders (wonen buiten Amsterdam en station ligt om de hoek). Alsnog heb ik nooit de overweging gemaakt om met het OV te gaan omdat je dan te afhankelijk bent. Daarnaast hebben treinen etc. vaak ook last van weersinvloeden en zijn er meer vertragingen in deze maanden. Tuurlijk sta ik wel eens in de file, maar dat weegt in mijn ogen niet op tegen de afhankelijkheid van het OV.
racerx zegt
Inderdaad vrij vervelend dat ik vaart moet mindere zodat ik met de motor tussen de file door kan rijden… achja, het is niet anders ;)
okdoei zegt
“Ondanks de files zit de Hollander nog altijd comfortabel in zijn auto.”
Oke, maar hoe zit het met de rest van de Nederlanders?
mashell zegt
@okdoei: voor de rest van Nederlanders die niet in de Hollandse provicies woonde was het openbaar vervoer toch al geen serieuze optie dus daar hoeven we het eens niet over te hebben.
cloverleaf zegt
@okdoei: die moeten maar met paard en wagen over de karrensporen…
schuimbekje3 zegt
Openbaar vervoer moet je gebruiken waarvoor dat het beste geschikt is.
En dat is #1 korte afstanden van druk punt A waar veel klanten zijn naar druk punt B waar veel ambtenaren gaan facebooken.
En #2 voor de lange afstanden van knooppunt X naar knooppunt Y.
Ik zou met mijn auto elke dag de trein pakken als ik van Amsterdam naar Utrecht of Den Bosch of Rotterdam zou kunnen. Rij ik daarna met de auto verder naar de lokatie waar ik moet zijn, want dat is altijd het grootste nadeel van de trein. A waar ik niet ben, B waar ik niet hoef te zijn, C op tijdstip dat ik nog steeds aan het werk ben, D met een hoop enge mensen die ik niet vertrouw, en dan ben ik nog een man, laat staan als je vrouw bent in Nederland. Met deze politie en nog erger, dit OM wat meer energie stopt in waterstof peroxide gezichtjes aan te klagen dan verkrachters kun je maar beter in een auto blijven zitten dan op een OV-fiets over een bospad.
mashell zegt
@schuimbekje3: heb je jezelf nou een onrealistische angst aan laten praten door die waterstof peroxide hoofdjes en andere populisten waar we er best een paar minder, minder, minder van zouden mogen hebben? Als die andere Nederlanders en Medelanders zijn eigenlijk helemaal niet zo eng, eigenlijk zijn het gewoon mensen zoals jij en ik.
mwti zegt
@mashell: ik sprak en PvdA-er (die nu 65 is) en hij zei dat hij vroeger echt geloofde in multicul maar geeft toe dat het mislukt is. Er is nu een parallelle samenleving. Achteraf vindt hij zichzelf naïef. Net zo naïef als jij nu bent.
vaakbenjetebang zegt
@schuimbekje3: Nou ken ik aardig wat vrouwen die regelmatig met de trein reizen maar ze zien er in de regel redelijk onverkracht uit als ze op hun bestemming aankomen. Het kan zijn dat schijn bedriegt, maar je zou denken dat ze het wel vermeldenswaardig zouden vinden, zo’n verkrachting.
minicoopers zegt
Hey leuk mijn auto in artikel afbeelding ?
Loek zegt
@minicoopers: gaaf, ik heb ook een Opel Corsa! :)
minicoopers zegt
@720s: ?
RiKe zegt
Veel makkelijker rijbewijzen intrekken van mensen die ongeschikt zijn om te rijden. Asociaal, afgeleid en gevaarlijk rijgedrag veel zwaarder bestraffen. Wordt het vanzelf rustiger op de wegen omdat er veel minder ongelukken gebeuren. Het is allemaal niet zo moeilijk te bedenken lieve mensen. Helaas is het grootste deel van de handhaving wegbezuinigd
robicide zegt
Ik woon in Nijmegen-Noord en werk in Wageningen. Met de auto is dat meestal zo’n 20 min deur tot deur, het langst dat ik er ooit over gedaan heb bij extreme drukte en sneeuwval was ruim het dubbele (~45 min). Volgens 9292.nl zou ik met het OV van deur tot deur anderhalf uur (!) onderweg zijn. Iedere dag twee keer zo lang als op de slechtste dag die ik in 3 jaar heb meegemaakt! Zo krijg je toch geen hond het OV in?