Het wordt al een tijdje gezegd, maar nu ook met cijfers onderschreven: de constante daling van de filezwaarte waarmee we de afgelopen jaren verwend werden wordt weer omgebogen in een stijging.
Dit blijkt uit de tweede Publieksrapportage Rijkswegennet, die zojuist openbaar werd. Eind augustus was de filezwaarte (de lengte x duur van de file) 2,3 procent hoger dan vier maanden eerder (de rapportage verschijnt elk trimester). In de vorige periode was nog sprake van een daling van 5,9 procent.
Als oorzaak worden het weer en plaatselijke toename van het verkeer genoemd, wellicht bieden de 278 kilometers aan extra asfalt volgend jaar soelaas.
In totaal wordt op de Nederlandse hoofdwegen jaarlijks 64,7 miljard kilometer per jaar afgelegd, op jaarbasis een kleine procent minder dan in het voorjaar.
File-top 10
Op de volgende plekken (opklik voor groot) stond het verkeer tussen mei en augustus 2014 het meest vast. De eerste 4 entries zijn identiek aan de vorige periode, en duidelijk is dat het doortrekken van de A13 niet snel genoeg kan komen:
Foto: dennisjuh95, autojunk.nl
miichal zegt
Kan iemand de zwaarte aangeven hoe dat gezien moet worden. Staat namelijk alleen zwaarte en een getal, waarvoor staat dit getal?
Alvast bedankt!
faalhaas zegt
@miichal: Het aantal auto’s opgestapeld per vierkante meter.
sir_smokalot zegt
@miichal: Goede vraag. In het kort: de lengte x duur van de file. Uitgebreider:
De berekening is in kilometerminuten. M.a.w.: als er een half uur lang een file van 7 km staat, dan is de filezwaarte (7 x 30) = 210 kilometerminuten.
krishh20 zegt
Volgens mij is er n groot fileprobleem rond Rotterdam.. Blij dat ik elke ochtend het bijna filevrije deel van de ring Rotterdam rijd
Alfarobert zegt
Minder files zijn minder mensen die naar hun werk moeten rijden.700.000 mensen die niet naar hun werk moeten is minder files inderdaad.Hoe meer files des te meer mensen hebben werk,toch?Hier in het oosten hoge werkeloosheid dus weinig files Kan ik mooi doorrijden naar m’n werk,
escort77 zegt
Ik kan weinig met dit soort statistieken, ik kom te vaak in files terecht die in de officiële meldingen niet voorkomen.
mashell zegt
@escort77: dat komt omdat de helft van de verkeersinformatie op de radio gevuld wordt met zinloze statistiek (“er staat 428 kilometer file, dat is veel voor een dinsdagochtend”, wie kan er wat met die informatie?) en dat veel dagelijkse files niet eens meer genoemed worden.
jack_abarth zegt
Sta er van te kijken dat de A58 niet in de top 10 staat. Elke ochtend en avond rondom Tilburg – Gilze en tussen Moergestel-Eindhoven een hoop gezeik.
pomoek zegt
@jack_abarth: A58 is inderdaad een verschrikkelijke weg qua files. 2 baans dus je kan geen kant op als er ook maar iets gebeurt. Buiten de spits veel vrachtwagens die -wat mij betreft- onnodig inhalen. even over het bericht: “Als oorzaak worden het weer en plaatselijke toename van het verkeer genoemd,”. Plaatselijke toename van verkeer is de oorzaak van een file? No shit…
henkhupelschoten zegt
@pomoek: @jack_abarth: en wat denken jullie van de a67, 2 baans en vol met vrachtwagens, te triest voor woorden. een van de weinige goede wegen hier in het zuiden is de a2 en ooit is het daar zelfs polonaise…… laat die ruit maar snel komen en dan gewoon ook goed en dan niet zo’n tweebaans n-weg waar je maar 60 of 80 mag, hopeloos dat soort mensen die dat verzinnen
eddythedriver zegt
Da’s een inkoppertje, je ziet het al op de foto. Het komt gewoon door de caravan’s.
eddythedriver zegt
Uh..caravans
erwh zegt
Hij staat er niet tussen, maar de A4 ter hoogte van Zoeterwoude is wat betreft filegroei denk ik lekker bezig. Eerst voegen ze een baan toe waardoor de files grotendeels over zijn, vervolgens halen ze die baan er weer af omdat er geen files meer staan! Wie bedenkt dit soort onzin?
dennisjuh95 zegt
Die foto kwam me al zo bekend voor haha! Thanks.
lekbak zegt
Goed nieuws. De crisis is weer voorbij!
Ff serieus, als dit voornamelijk komt doordat er weer meer word gereden is het natuurlijk een goed teken. Als het door slecht wegenbeheer komt is het een beetje jammer…
maurits123 zegt
Op de A20 bij moordrecht, dat kan je echt niet oplossen door een nieuw viaduct te plaatsen. Vanaf het knooppunt Gouwe tot aan Nieuwerkerk zal er gewoon een rijstrook bij moeten komen.