Het zou met de opening van de nieuwe Coentunnel over moeten zijn met de vertragingen, maar een (te?) scherp afgestelde hoogtemeting voor vrachtverkeer zorgt nog dagelijks voor gesloten tunnelbuizen.
Vooral automobilisten die vanaf het noorden de tunnel in willen richting de A10-West zijn bij de Coentunnel (a.k.a. Stunteltunnel) met enige regelmaat het haasje: bijna dagelijks gaan de tunnelbuizen dicht omdat vrachtwagenchauffeurs met te hoge voertuigen de tunnel inrijden, zo meldt De Telegraaf.
Rijkswaterstaat zegt dat het niet uit moet maken hoe hoog de hoogtemeting staat, omdat de maximale doorrijhoogte niet veranderd is sinds de opening van de nieuwe tunnel: maximaal vier meter is al jaren de regel. Maar als je jarenlang met je combinatie die nét iets te hoog is door de tunnel hebt kunnen rijden dan gaat het natuurlijk mis als de nieuwe apparatuur voor hoogtemeting de boel dichtgooit bij 4,10 in plaats van 4,20 meter.
Chauffeurs die met hun te hoge combinatie de stoplichten op rood weten te krijgen kunnen rekenen op boetes tot 1000 euro. Dat lijkt een forse straf maar als je doorrekent hoeveel een file kost komen ze er eigenlijk te makkelijk vanaf. Rijkswaterstaat zegt voorlopig geen aanpassingen te doen.
rubentheys zegt
Zo rij je dus een gat in de begroting dicht; elk jaar een centimetertje eraf tot je op 4 meter zit.
En de boetes rendabel maken offcourse.
Alex_79 zegt
Hé, dat was ook het probleem bij ons met zowel de roertunnel als de swalmentunnel. Je zou toch zeggen driemaal is scheepsrecht, maar het lijkt wel alsof ze na drie keer met de kop tegen de muur te zijn gelopen nog steeds dol zijn op hoofdpijndossier.
potver7 zegt
Ook vroegâh, toen die hoogtemeting dus nog op 4,20m stond afgesteld, stonden er dagelijks files voor de Coentunnel omdat een vrachtwagen te hoog was. Het maakt dus eigenlijk niet uit hoe hoog die staat afgesteld, die chauffeurs zijn net mensen en denken dat ze overal onderdoor passen.
gregorius zegt
Maar goed: hoe hoog is die Coentunnel dan? 4m20 rijdt er zonder probleem doorheen?
Dus op zich is het een prima idee dat je een truck van >4m van een hoge boete voorziet: als professioneel chauffeur moet je je ook aan de regels houden. En die 1000 euro is gewoon op kosten van je baas.
Hoop wel dat ze die Coentunnel vervolgens snel weer open gooien erna? Of duurt dat erg lang?
xyrrath zegt
Al maak je 10 tunnelbuizen dit gestuntel blijft doorgaan
rnej zegt
waarom maken ze een nieuwe tunnel dan eigenlijk 4.10 ipv 4.40 ofzo? veel vrachtwagens zijn toch net voorbij de 4m?
xyrrath zegt
@rnej: De hoogte van een bedrijfsauto, oplegger of aanhangwagen mag niet meer zijn dan 4,00 meter.
rnej zegt
@xyrrath: hm, ok, wist ik niet (doh!) , maar dan nog vraag ik me af waarom ze die hoogte dan toch regelmatig overschrijden…
xyrrath zegt
@rnej: De één vergeet zijn luchtvering goed te doen de ander heeft zo iets van jah de controle is toch bijna nul dus die boete kost mij minder dan dat wij elke keer een vergunning gaan aanvragen. Ga zo maar door :P
w0o0dy zegt
@rnej: andere maat banden eronder met een grotere omtrek… Je truck loopt harder, rijdt zuiniger en is te hoog…
gregorius zegt
@w0o0dy: wacht, ik ben je even kwijt.
Een grote bandmaat maakt je truck zuiniger? Want grotere banden hebben een lagere rolweerstand (altijd?). Of ben je zuiniger omdat 90 rijden efficienter is dan 80 rijden? –> dat mag dus niet (niet mijn regels).
Dus of je nou een overtreding maakt door rechtstreeks met de begrenser te klooien of omdat je indirect mee kloot omdat je met grotere banden rijdt vergeleken met wat je hebt opgegeven in de software: t blijft klooien.
En een hogere truck vangt meer wind (ok, niet elke cm hoger is ook gelijk 1 cm aan meer weerstand, aangezien je in principe ook wat bodemspeling er voor terug krijgt –> we gingen van de grotere banden uit toch?); dus uiteindelijk maakt dat je juist niet zuiniger.
w0o0dy zegt
@gregorius: bij dezelfde echte snelheid draai je minder toeren dus ja het kan zuiniger zijn… Daarnaast registreer je minder km’s…
Illegaal ja maar het gebeurt.
gregorius zegt
@w0o0dy: zo’n vrachtwagen heeft een hoop versnellingen. Dit gaat dus alleen op, op het moment een vrachtwagen in z’n hoogste versnelling cruist en er eigenlijk nog ruimte was voor extra, langere/grotere versnelling.
yipikaye zegt
De tekst boven dit artikel klopt niet.
Er moet staan: files voor de Coentunnel :)
smulders zegt
Die boete mag wel wat realistischer. Als dankzij jouw actie 1000 man tien minuten te laat op hun werkt komt, dan mag je wat mij betreft 1000 * €25 (uurtarief consultant) = €12.500 betalen.
Zo voelen de chauffeurs er tenminste wat van.
hammerman zegt
@smulders: 1000 x 25 = €25.000 …
Haakie zegt
@hammerman: Smulders bedoelt €125,- dat is een vrij gangbaar tarief voor een consultant.
smulders zegt
@Haakie: 10 minuten op €150 = €25. Ik maakte inderdaad een rekenfoutje, het is nog vroeg.
ardonjr zegt
Dat altijd een vreemde constructie gevonden. Als een vrachtwagen te hoog is, dan komt hij tegen de sensoren aan en gaan de verkeerslichten op rood. Maar waarom is er dan geen uitwijk mogelijkheid naar een parkeerplaats (of rijstrook) net naast de tunnelmond? Op deze manier gaat het licht maar heel even op rood kan de vrachtwagen direct uitwijken en kan de rest van het verkeer gewoon door.