Of nou ja, de files die toenemen komt door stikstof stilgelegde wegenprojecten.
Als jij een hekel hebt aan file kun je beter wat anders verzinnen voor de komende jaren. Het gaat alleen meer drukker worden op de wegen en een directe oplossing is er niet. Ten eerste is de trein een onbetrouwbaar paupervervoersmiddel tot en met tenminste 2030 want: ProRail is nog wel even zoet met onderhoud aan het spoor. Ten tweede liggen allerlei wegenprojecten stil als gevolg van de stikstofregels.
Files gaan toenemen
Weet je nog, die stikstofcrisis. Allerlei projecten kwamen stil te liggen. De nieuwbouw van woningen bijvoorbeeld, maar ook projecten met betrekking tot het wegennet in Nederland. Het aantal auto’s nemen toe, maar de wegen blijven gedeeltelijk hetzelfde. Daar plukt u de komende jaren de vruchten van. In filevorm. Dat stelt het Economisch Instituut voor de Bouw (EIB) na een becijfering.
Er zijn 16 knelpunten in Nederland waar de files de komende jaren gaan toenemen. En flink ook. Het EIB verwacht 14,5 miljoen extra voertuigverliesuren in de periode 2024 tot en met 2030. Dat is een deftig woord voor extra uren vertraging. Oftewel, aansluiten achter Kees in zijn ID4, op weg naar kantoor. Dat, dag in dag uit. Tot en met tenminste 2030.
Het EIB stelt dat de filedruk juist was afgenomen als al die projecten doorgang hadden kunnen vinden. Veel van die werkzaamheden aan de weg zijn echter uitgesteld of hebben vertraging opgelopen. Het EIB verwacht zelfs een verdubbeling van de totale congestie op 16 knelpunten in het land. Bekende knelpunten in Nederland zijn onder andere knooppunt Hoevelaken en Terbregseplein.
Kortom, het gaat er de komende zes jaar niet rustiger op worden. Denk nog maar eens terug aan dit artikel als je weer achteraan aansluit. Of deel dit stuk met je baas en vraag lief of je toch wat vaker thuis mag werken. Mag vas welt. (via ND)
Foramen zegt
Dan toch vanaf het voorjaar maar met de motor tussen het verkeer door laveren.
ghengiskhan zegt
Goh. Ik wist niet dat er een Nederlands geregistreerde Lamborghini 350/400 GT rondreed.
michaelras zegt
ja, deze werd door de importeur ingezet tijdens de Movember Lambo rit een paar jaar geleden. Met ene Doornbos achter het stuur.
Knipperlichten deden het blijkbaar niet de hele rit ;-)
pomoek zegt
Sorry maar dat is niet waar. De reden dat je in de file staat ben jij.
gilettelubbers zegt
Omdat je naar je werk moet om de driedubbel belaste auto te kunnen (blijven) betalen?
pomoek zegt
@gillettelubbers: de oplossing zit verborgen in jouw opmerking…
waterisnat zegt
Schuld van deugrovende bureaucraten. Stikstof en klimaat zijn verzonnen problemen en enkel middel tot meer collectivisme. We laten deze onzin toe zolang we meepraten in het gaslighting verhaal dat stikstof de oorzaak is. Grootste probleem blijft uiteindelijk de misbruik van de term werenschap in deze, maar collectivisme brengt genoeg andere problemen eerst. Een wel reeel probleem als einde fiat geld cyclus bespreken we namelijk niet.
ghengiskhan zegt
Hè? Wat? Ik heb je reactie nu een paar keer gelezen maar meer dan een woordsla kan ik er niet van maken.
waterisnat zegt
buiten mijn typo; wetenschap ipv werenschap, is het gewoon Nederlands. Wel woorden die context en een breder begrip vereisen. Als het woordsla is voor u kunt u wellicht beter weer gaan aardappel schillen.
gregorius zegt
Heb je veel vrienden? In dat geval moet ik toch eens in aluminium gaan investeren, want jullie zullen allemaal wel zo’n hoedje hebben.
PS. je bent ‘de linkse media’ vergeten in je betoog; dat moet er ook verplicht in staan.
waterisnat zegt
Heel veel vrienden en van allerlei pluimage. En fietsend elke dag naar kantoor, dus nul last van “stikstof files”. Vooral de staatstelevisie blijven opzuigen zou ik u nog willen meegeven. Maar dat wist u al. Slim hoor.
kilum zegt
Als je dit daadwerkelijk gelooft moet je misschien wat minder op social media zitten en wat meer in de echte wereld leven.
maotje zegt
Dat heb ik je nou al zo vaak zien roepen.
Ik weet niet hoe oud je bent. Maar ik kan me herrinneren dat ik mijn jeugd (ging lopend naar de middelbare school) iedere winter over het ijs liep om de weg af te snijden. Ieder jaar meerdere weken.
Dan praat ik over 30 a 33 jr geleden.
Wanneer hebben we voor t laatsr meerdere weken over natuurijs kunnen lopen? Dus verzonnen?
mashell zegt
Zolang er steeds meer mensen met crypto valuta (energie omgezet in getallenreeksen, zonder omkeerbaarheid, zonder onderliggende waarde) speculeren zit de fiat valuta nog wel goed.
Stikstof is een reëel probleem, de invloed daarvan op de natuurgebieden is met het blote oog zichtbaar. En de oplossing is heel eenvoudig: inkrimpen van de veestapel. Dat politici dit niet doen, dat ligt aan de angst die ze hebben hun zeteltje te verliezen en dat ze niet snappen dat als ze niks doen ze ook hun zetel verliezen.
potver7 zegt
Met het inkrimpen van de veestapel verplaats je het probleem, je lost niks op. Als de Nederlandse boeren moeten inkrimpen, dan gaat de veestapel naar het buitenland – het is namelijk niet zo dat als Nederlandse boeren geen vee meer hebben, de vraag naar vlees en zuivel ook ineens verdampt.
Daarbij komt dat Nederlandse boeren over het algemeen behoorlijk efficient produceren, dus is het heel aannemelijk dat de milieubelasting van buitenlandse zuivel- en vleesproductie nog groter is dan dat-ie nu in Nederland is.
Daarmee zeg ik niet dat er niks moet gebeuren, dat moet zeker wel. En de veestapel in Nederland mag best een stukkie kleiner. Als de agro-industrie, met al die honderden miljarden EU-subsidie die ze krijgen, nou eens een systeem ontwikkelen waarmee uitwerpselen (poep vs pis) van vee effectief gescheiden wordt – dat scheelt al ontieglijk veel. En laat die koeien weer lekker in de wei lopen – ook dat helpt.
Maar dat neemt allemaal niet weg dat de overheid ook best mag nadenken over manieren waarop (auto)mobiliteit verminderd kan worden. Dat kan best zonder economische schade; in het Nederlandse subsidie-, toeslagen- en belastingenstelsel zitten namelijk best veel perverse prikkels die zorgen voor meer voertuigbewegingen.
MarcoM zegt
Als de wegen sneller klaar zijn, dan zijn er ook minder files en minder uitstoot. Is dat te makkelijk gezegd?
lekkaah zegt
De wegen zullen nooit klaar zijn.. dan zou rijkswaterstaat zichzelf moeten opheffen nl.
En geen problemen = geen geldpotje. Dus er zullen altijd ‘problemen’ zijn.
potver7 zegt
Knuppel in hoenderhok: zonder wegwerkzaamheden (dus ook zonder uitbreiding van wegcapaciteit) heb je minder files dan met wegwerkzaamheden en dus ook minder uitstoot. Je hebt namelijk niet de onvermijdelijke files tijdens de werkzaamheden, en meer wegcapaciteit betekent onvermijdelijk ook meer verkeersaanbod zodat er in no time net zo veel file staat als vóór de werkzaamheden, maar wel met meer auto’s (en dus meer uitstoot…).
lekkerlinksrijden zegt
wilt u hier geen deel van zijn? Het UWV is een goede werkgever. Iedere dag lekker uitslapen, douchen onder werktijd, alsmede oneindig koffieleuten.
Robert zegt
Ik rijd vrijwel filevrij tijdens het woon-werkverkeer. Kwestie van vroeg op pad en bijtijds weer naar huis. Een maat van me rijdt grotendeels dezelfde route, maar verdomt het om vroeg op te staan, en moet dus tussen acht en half negen aansluiten bij de grote meute. Ieder z’n ding.
Daarbij, de grote stroom gaat zowel in de ochtend- als avondspits de andere kant op. Hooguit dat ik er ’s middags een 5 tot 10 minuten langer over doe als er op een bepaald gedeelte van het traject de boel bij de stoplichten een beetje dicht stroopt, maar verder ervaar ik enkel file als er acute rijstrookafsluitingen zijn door ongevallen of pechgevallen. En weet ik dat bijtijds, dan neem ik de toeristische route; die kost me ook 10 minuten extra, maar is gegarandeerd filevrij.
Anticiperen is het toverwoord. Van de overheid hoef je namelijk niks te verwachten (al hoewel… morgen weten we meer) en het OV is al jaren geen serieus te nemen alternatief meer.
kniesoor zegt
Inderdaad, vroeg achter ‘t stuur gaan helpt. In ieder geval tot nog toe. Op een rit van twee uur maar één punt waarop het vrijwel standaard een minuut of 5 à 10 vertraagt wegens van drie naar twee rijbanen gaan. Verder doorgaans geen noemenswaardige issues. Vingers gekruist, dat dat nog even zo blijft.
crashingduke zegt
Voor de avondmensen onder ons, ik rijd juist later naar cliënten en zie al rijdend de files uit het TomTom lijstje verdwijnen.
mashell zegt
Precies. Ik ben gewoon niet om 9:00u op kantoor, ik ga om 9:00u van huis.
rollingstoned zegt
“Files gaan gigantisch toenemen en dat is de schuld van stikstof!”
Nietes, het is allemaal de schuld van de Rabobank!
potver7 zegt
Grappig. Dat EIB roept dit soort dingen niet voor niks natuurlijk: die zijn helemaal niet zo begaan met filedruk, ze willen alleen maar meer werk voor de aangesloten bouwbedrijven.
Volgens mij bewijzen zo’n beetje alle wegenbouwprojecten van de afgelopen 60 jaar één ding: met meer asfalt los je het fileprobleem NIET op. Waar die stilgelegde wegenbouwprojecten wél voor gaan zorgen: dat de automobliliteit niet nóg verder gaat stijgen.
erwh zegt
De data laat al jaren zien dat meer asfalt geen oplossing is voor het fileprobleem (zie de A4 midden Delfland als recent klinkend voorbeeld).
Meer asfalt zorgt alleen voor een tijdelijke verlichting waarna het meer verkeer aantrekt en de files terugkeren.
De enige echte oplossing is fors investeren in alternatieven waardoor minder mensen gebruik hoeven te maken van hetzelfde vervoersmiddel. Maar tot nu toe gaan we in Nederland vooral de verkeerde kant op. Buiten de randstad is de bereikbaarheid steeds slechter als het gaat om alternatieven voor de auto.
En hoe meer mensen in de auto, hoe minder leuk het op de weg is voor de autoliefhebber. Het moet natuurlijk wel een beetje exclusief blijven..
lekkaah zegt
Of meer tunnels/overbruggingen e.d. waardoor je minder knooppunten, kruispunten en stoplichten nodig hebt. Maar goed, een verhoogde snelweg, brug, of tunnel is natuurlijk 30x zo duur, helaas.
potver7 zegt
Nee, want ook die tunnels en bruggen zorgen ervoor dat de mobiliteit toeneemt, niet dat de fileproblemen oplossen. Je kunt een knooppunt oplossen, maar dat zorgt er meestal voor dat er verderop meer file staat. Er zullen ongetwijfeld infrastructurele projecten te vinden zijn die (ook op de middellange termijn) doorstroombevorderend zijn geweest, maar in de meeste gevallen betreft het kortstondige symptoombestrijding.
lekkaah zegt
Ik ben geen wiskundige maar als iedereen minder afstand en vooral sneller op de bestemming is, dan heb je toch minder (lang) verkeer op de wegen?
Brigadier Broekhoest zegt
Als die A4 gewoon netjes drie of vierbaans geweest was scheelde dat al een hoop. Nederlanders kunnen niet ritsen en niet invoegen. Dan vooral een weg aanleggen die constant van drie naar twee rijstroken gaat.
MaartenD zegt
Prachtige Lamborghini