In Nederland hebben we de beschikking over 5.012 kilometer aan snelweg. En veel plekken op deze A-wegen worden nog bijna dagelijks bezet door files. Oké, de filedruk neemt dan wel af, de economische schade blijft desondanks de pan uit rijzen. Een groepje samenwerkende firma’s wil daarom “technologische hoogstandjes” in gaan zetten waardoor files binnen vier jaar maximaal drie kilometer lang zijn.
Het gaat om een consortium van samenwerkende bedrijven waarin onder meer Grote Spelers als TNO, Siemens, IBM, TomTom en KPN zijn vertegenwoordigt. Zij doen een oproep aan de politiek -met name aan minister Schultz- om even één miljard euro in hun plannen te investeren. (De PvdA schijnt het voorstel al te steunen.)
Over wat voor plannen hebben we het dan? Nou, De Telegraaf meldt dat er onder meer beeldschermen in de auto en naast de weg moet komen waarop continu een variabele snelheid wordt aangegeven. Die Vmax moet worden berekend aan de hand van sensoren die in het asfalt zijn gepropt. Zo kan aan de hand van de verkeersdrukte en het weer worden berekent hoe hard we het meest rechter pedaal mogen induwen. Wacht even, hebben we daar geen matrixborden voor?
Verder moeten deze sensoren het leven van de automobilisten makkelijker maken door nog betere reisinformatie op maat te geven. Nu spreken te veel navi’s elkaar nog tegen, dat moet dan afgelopen zijn. Ook moet het mogelijk zijn om via dit sensorennetwerk een parkeerplaats of treinkaartje te reserveren, mocht uit de reisinformatie blijken dat verder reizen met de Gele Draak van de N.S. sneller is.
Door al deze up-to-date verkeersinfo zouden we het maximale rendement uit onze wegen kunnen halen waardoor de filedruk nog verder afneemt. Het consortium wil er zelfs garant voor staan: binnen vier jaar moet de fileterreur geslonken zijn tot maximaal drie kilometer in de Randstad en Noord-Brabant. Erg optimistisch, maar wie weet, wellicht kunnen we met de digitaliseren van de snelweg de filedruk daadwerkelijk beperken. Iemand aanvullingen op deze ideeën van de grote corporaties?
Fotocredit: Autojunk.nl
72bug zegt
Ik denk dat dit wel potentieel heeft.. Meest ideaal zou zijn als je het zogehete harmonica effect uit de auto’s kunt halen, dus iedereen gelijk afremmen en optrekken. Maarja dan moet elke auto met elkaar communiceren, wat nog lang niet haalbaar is.
gregorius zegt
@72bug: Of mensen rijles gaan geven. Zou al een hele hoop schelen!
potver7 zegt
@gregorius: Dat harmonica-effect heeft niks met rijles te maken – maar alles met het feit dat iedere volgende auto net wat later ziet dat er geremd wordt en ook net wat later ziet dat er weer versneld kan worden.
Zelfs als je dit electronisch doet zul je een harmonica-effect blijven houden, alleen is het dan een stuk minder heftig. De reactietijden zijn dan namelijk te meten in milliseconden in plaats van 1 of 2 seconden.
gregorius zegt
@potver7: Het harmonica effect zl altijd bestaan zolang je het aan mensen overlaat, maar je kan de file wel efficienter maken. Door mensen die niet opletten of niet op tijd anticiperen wordt het harmonica effect alleen maar groter. Of mensen die vanuit een stilstaande rij even snel optrekken en in een rijdende rij in gaan voegen bijvoorbeeld.
Het is gewoon polderen: daar zouden we in NL goed in moeten zijn:
allemaal goed opletten,
niet alleen naar de auto voor je kijken,
rustig afremmen als het nodig is,
niet van 50 naar 80 als je even 100m vrij voor je hebt,
niet even snel van baan veranderen als de auto achter je daar voor moet remmen en
als je op het punt aankomt waar de file oplost; niet eerst 30 seconde wachten met het idee: hehe, nu is het opgelost; maar gewoon met de auto voor je mee acceleren!
Joerek zegt
@72bug: Harmonica effect los je nooit op en is inherent aan ‘veilig verkeer’. Als je een afstand van 2 seconden dient te houden, moet je bij optrekken steeds een grotere afstand nemen met je voorganger die optrekt. Dat betekent dat je altijd 2 seconden later dient op te trekken. Er ontstaat vanzelf een harmonica effect.
Iedereen dient dat wel in 2 seconden te reageren bij optrekken. Elke seconde die elke wezenloze te laat reageert heeft effect op alle achterliggers.
72bug zegt
@Joerek:
Klopt, dit is alleen op te lossen door voertuigen die met elkaar kunnen communiceren. Een soort van communiceerbaar adaptive cruise control dus. Iets wat er voorlopig nog lang niet is.
Joerek zegt
@72bug: Dan nog dient het systeem een bepaalde afstand te houden (in tijd gezien, wettelijk 2 seconden). Daardoor blijf je, ook bij automatisch gestuurde auto’s, het harmonica effect houden. Bij 120km/h kan je ook niet van een computergestuurd systeem verwachten dat ze maar 2 meter afstand houden (zoals in een stilstaande file).
bohica zegt
@72bug:
Adaptive cruise control en een systeem eraan koppelen.
En dit systeem bestaat al hoor.
Alleen wie wil dit nu dan is alle lol van het auto rijden af.
72bug zegt
@bohica:
Het is in ontwikkeling, nog niet in gebruik. Mede omdat iedereen dit dan moet gebruiken.. Nouja ik heb geen lol om in de snelweg in een rijtje achter ellaar rijden om eerlijk te zijn
Simpson zegt
Er is eigenlijk maar een oorzaak van al het fileleed: kruisend verkeer.
Dus, daar waar kruisend verkeer de voortgang belemmert de situatie verbeteren (ongelijkvloers, weg verleggen, omrijden)
En het structureel verbeteren van verkeerslichten; aanpassen naar verkeersverwerking ipv naar absolute veiligheid.
daar kan geen 10-baans snelweg (parkeerplaats) tegenop.
De oplossing ligt niet in het groter maken van de trechter, maar in het vervangen van de fles (door een potje).
xslaak zegt
@Simpson: mag je mij toch eens uitleggen waar je kruisend verkeer hebt op een snelweg. Wat wel kan helpen is dat als er eenmaal een file is, dat het dan verboden is van baan te wisselen, zoals je in vele andere landen ziet.
Simpson zegt
@xslaak: bij iedere gecombineerde op en afrit, onderaan bijna iedere afrit, bij iedere t-splitsing, zoals waar de a28 ophoud (aan beide zijden)
mashell zegt
@Simpson: weefvlakken zijn inderdaad een filegenerator.
Maarten123 zegt
Allemaal loos progressief gezwets van de bovenste plank. De A2 Utrecht-Amsterdam, de rondweg van Eindhoven en de A50 Arnhem-Valburg hebben het bewezen: Slechts meer asfalt is voldoende.
allesisrelatief zegt
@Maarten123: Daar ben ik het deels mee eens! Steeds maar meer asfalt neer leggen is een oplossing, maar naar mijn mening wel de meest makkelijke oplossing! Dit soort initiatieven lijken mij een stuk beter. Want betere afstemming van het verkeer lijdt gewoon tot minder files! en dit kan berijkt worden door technischie initiatieven!
Dus al met al, laat ze maar een goede poging wagen!
allesisrelatief zegt
@allesisrelatief: Bereikt!* (het is nog vroeg)
Megakix zegt
Slimme jochies; eerst 1 miljard lospeuteren bij de burgers…en vervolgens al hun informatie nadien op een achterbakse wijze doorverkopen aan allerlei instanties ! Schultz, hoe dik je ook bent, ik zou me hier iets dieper in gaan storten, want het is ruwe taal en ons geld versus de commercie.
blacksquad zegt
Mijn foto :) Voor het eerst in mijn bijna 2 jarig autoblog bezoek bestaan! Dank u autoblog! Blijf doen wat jullie doen, ik ben groot fan!
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Ze zien 1 ding over het hoofd: kuddegedrag. Hoeveel informatie over de juiste te nemen route ook, een deel van de schapen zal dit gewoon negeren en gewoontegetrouw lekker achteraan sluiten bij de file…
potver7 zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Da’s op zich niet zo erg; vaak is een paar procent minder auto’s al genoeg om een file te voorkomen, dan wel een file op te doen lossen. En als iedereen prompt de alternatieve route zou nemen staat het daar dus binnen de kortste keren onherroepelijk muurvast.
Het valt me ook iedere keer op als ik over de A9 tussen Badhoevedorp en Beverwijk rijdt in de avondspits; daar is sinds kort een spitsstrook geopend. Die spitsstrook is zelfs in de avondspits vaak opvallend leeg, maar de paar auto’s die er rijden zorgen er wel voor dat echte filevorming uitblijft.
potver7 zegt
… En wat als na vier jaar die claim niet wordt gehaald? Krijgen we dan die 1 miljard Euro terug?
Volgens mij kan het een stuk goedkoper. De sensoren en matrixborden hebben we al, alleen werken die matrixborden nu vooral reactief: ze reduceren de snelheid pas als het al langzamer rijdt. Ze kunnen ook zo geprogrammeerd worden dat ze de snelheid beginnen te drukken bij een bepaald verkeersaanbod (inclusief toevoerwegen bij opritten). En als er al file staat, moeten ze een aantal kilometer van tevoren al de snelheid beginnen te drukken. Gecombineerd met standaard trajectcontrole om te voorkomen dat haastige types gewoon doorjakkeren zou dat toch moeten helpen?
Joerek zegt
@potver7: In feite zou je juist voor de spits of buiten de snelheid omhoog moeten gooien. Op die manier kan je de auto’s sneller afvoeren, voordat er teveel auto’s op eenzelfde moment op de weg zijn. Bij een hogere snelheid zijn de auto’s korter op de snelweg. Mensen die net voor de spits vertrekken hebben minder kans om toch in de file te belanden, omdat ze simpelweg eerder vd snelweg zijn.
Als je ze al langzamer gaat rijden al VOOR dat er een file is, dan gaat het nog meer ophopen en lijkt me dat je direct file gaat krijgen (auto’s zijn langer op de weg). Het feit dat men efficienter de weg benut bij een lagere snelheid doet nog niet ter zake, omdat er nog beschikbaarheid genoeg is (vlak voor de file dus).
Als je exact kan voorspellen wanneer het verkeersaanbod te groot wordt (meer dan 150 auto’s per 5 minuten per baan), dan moet de snelheid omlaag om de optimale efficiency te behalen. Echter, op het moment dat dat gebeurt zullen er in theorie minder auto’s op de weg zijn dan als je ze al voor dat moment langzamer laat rijden (auto’s zijn sneller afgevoerd). De file begint dus later. En als een file later begint zullen er minder mensen instaan, dus korter zijn, maar ook eerder zijn opgelost.
Mijn idee erover ;)
dondeboer zegt
Dit soort systemen gaat in mijn optiek weer volledig voorbij aan de kern van het probleem: de dynamiek van groepen mensen. Ik hoorde vanmorgen weer zo’n hotemetoot van dat consortium beweren dat files konden worden voorkomen door mensen beter te informeren over vertragingstijden en de mogelijke alternatieven. Dat gebeurd nu ook al, maar de integratie van systemen zou de oplossing moeten bieden… Al hun modellen hadden dit aangetoond. Maar mensen laten zich niet sturen door modellen.
Mensen nemen geen rationele beslissingen in geval van drukte. Dus tenzij je iedereen een chip in z’n hoofd zet waardoor ie opeens een sociale chauffeur wordt die zich keurig aan de regels houdt, gaat dit niet helpen.
Verder geven ze zogenaamd garantie dat dit gaat werken, maar die garantie is nergens op gebaseerd. De goede man zei zo ongeveer letterlijk: ‘Wij geven de garantie dat als het werkt, de files zullen afnemen’. What te fuck… Zo kan ik ook garantie geven. Ik garandeer als het gras blijft groeien, dat het langer wordt. Amehoela.
dondeboer zegt
@dondeboer: Ik constateer enige opwinding bij mezelf… Ik stoor me er gewoon aan dat deze aasgieren 1 miljard willen hebben, terwijl mensen die hulpbehoevend zijn, geen euro meer krijgen om de broodnodige zorg in te kopen.
stationcar zegt
Lees ik daar iets over beeldschermen in auto’s en langs de weg aanbrengen om de veiligheid en doorstroming te verbeteren!? Wat doet iedereen dan? Juist, naar die schermen kijken en even remmen om te kunnen lezen wat er vandaag nu weer te melden is. In plaats dat ze pleiten voor een verbod op schermen die te veel afleiden, willen ze meer van die verschrikkelijk dure dingen langs de weg. En bij mensen in de auto, laat me niet lachen… De bureaujongens bij de Grote Bedrijven hebben denk ik een biertje te veel gepakt het afgelopen weekend.
Ik zeg Nederland helemaal volplempen met asfalt, overal minimaal 3 rijbanen en op drukken trajecten minimaal 4, dát zet zoden aan de dijk en is nog een stuk goedkoper ook.
GOD zegt
Clone mij en alle problemen zijn opgelost.
Daantje zegt
Tijd om weer aandelen TomTom te kopen ;)
DonEmilio zegt
Die 1miljard die ze er voor vragen is veel te weinig om die onzinnige plannen uit te voeren. Als dit doorgevoerd wordt krijg je net zo iets als de noord/zuidlijn en ov-chipkaart en verdubbelen de aanvankelijk begrote kosten. Gewoon asfalt erbij leggen en niet dit soort bullshit.
fluvioglacialeafzetting zegt
En dan: ooh ik kan weer met de auto naar mn werk, en dan doet hee nederland dat en worden ze weer langer… Maar op zich wel goed idee
MrShifra zegt
Al die bedrijven ruiken €€€ met dit kabinet.
mashell zegt
Als het echt zo’n goed plan is dan is er geld mee te verdienen en kunnen particliere investeerders gevonden worden. Alleen voor slechte plannen heeft het bedrijfsleven normaal gesproken hulp van de overheid nodig.