Afgelopen week heb ik dat speciaal voor jullie eens proefondervinderlijk uitgezocht. De weg naar huis bleek ook een verkorte route voor een aantal mensen die toe waren aan een nieuwe blik op wielen: er was een ongeluk(je) dus. De eerste tien minuten file vermaak ik me meestal nog wel met radio/ Ipod/ staren naar andere weggebruikers. Daarna wordt het saai, zeker als net op dat tijdstip alle (twee) mijn vrienden hun telefoon niet opnemen.
Nadat ook allebei de GSM’s (al mijn vrienden konden maar eens tegelijk bellen) waren geschoond van overbodige SMSjes sloeg de verveling weer toe.
Dus gaan we spelen met alle knopjes van navi/ boardcomputer. Talloze statistieken worden genadeloos vastgelegd en dat levert soms interessant materiaal op. Na een dikke 20 minuten stilstaand en langzaam rijdend verkeer viel mijn oog op de actieradius. Nog 82 km te gaan en dat met meer dan een kwart tank diesel. Aangezien dat zo ongeveer 20 liter is, doet mijn dieseltje 1 op 4 in de file.
Kan iemand groenlinks bellen dat files helemaal niet goed zijn voor het milieu?
Autofreak zegt
Lijkt mij logisch dat files slecht zijn voor het millieu
Remco zegt
Dat is toch logisch (cruijfiaans uitspraak)…bij stilstaan blijft de motor draaien en bij optrekken maak je behoorlijk veel toeren, dus verbruik neemt toe. Niet bepaald milieuvriendelijk klopt.
GroenLinks bellen…en of dat zal helpen?? We zullen denk ik eerst moeten afwachten tot de volgende verkiezingen. Misschien dat ik dan op GL ga stemmen he he.
w0o0dy zegt
wat erger is: je kunt in feite zeggen dat filerijden ongeveer 3 keer zo erg is voor het milieu als het rijden van 130/140 met zo’n diesel…………
Laten ze daar in Den Haag maar eens rustig over nadenken!
mbvt zegt
@W0o0dy: dat klopt helemaal! Sinds vandaag is ook mijn regio met vakantie en kon ik (eindelijk weer eens) bijna de hele rit 140km/u rijden. Het verbruik over de hele rit was slechts 5.4l/100km, tegen 6.5l/100km normaal. Overigens was een ritduur van 32 minuten tegen 1u15 ‘normaal’ ook best heel prettig. Kunnen al die gasten met hun caravans niet gewoon permanent op verkaantie blijven :)
DonDiedCorleone zegt
Maar denk dan ook eens aan alle drempels die de heren van de diverse gemeentes als paddo’s uit de grond laten schieten, meestal zijn ze zo hoog dat je er met een beetje auto niet eens met de toegestane snelheid over heen kan! (terwijl dit wel zou moeten volgens de wet) Meen je hoeveel brandstof je per jaar extra kwijt bent als je een beetje veel bebouwde kom rijd met al die mini bergen op de weg! Remmen, optrekken etc etc etc.
Maar ja zoals we weten zit logisch denken er bij de politici niet bij…
Ejay zegt
Bovendien krijg je in de file een opeenhoping van allerhande schadelijke stoffen als CO, koolstofmonoxide, NOx, stikstofoxides en fijnstof.
Die drempels kosten ook nog eens extra remblokjes en schijven en je onderstel ziet zijn levensduur er ook niet door verlengt worden. Verder kunnen aanliggende huizen scheuren gaan vertonen door de trillingen.
Romeo zegt
Dus wat doen we, we schroeven de maximum snelheid op de snelweg omhoog en we halen alle drempels weg!!!
Geert Jan zegt
Jaaaaa, laten we dat doen! Dus bij deze een oproep aan alle automobilisten van nederland: om 3 uur vannacht gaan we met onze beitels en hamers alle drempels van de weg af bikken en alle snelheidsborden jatten!! Ik doe mee, wie volgt???
Frank zegt
Slechte wagen om onderzoek mee te doen. Een Alfa mag je niet vertrouwen … onlangs heeft m’n Alfa GT het klaar gespeeld om op nog geen 5km file (beetje vooruit kruipen om de 15 minuten) om van 1/4 vol naar zo goed als leeg te gaan. M’n actieradius ging van 200+km naar “BEPERKTE ACTIERADIUS”.
w0o0dy zegt
@geertjan, begin maar vast, ik kom iets later ;-)
Zoef zegt
30 jaar ontmoedigingsbeleid – ooit noemde men dat echt zo, nu is men geslepener – hebben hiertoe geleid. Pure autopesterij, opzettelijke maatschappijsabotage door de BabyBoomersgeneratie – de Mei68ers die sinds hun studententijd langzaam maar zeker hun carrieres opgebouwd hebben en nu op het toppunt van hun macht zijn. Zij zongen van een andere wereld toen ze jong waren en nu zij de stoelen van de macht bekropen hebben maken ze die waar. Zij riepen Marx Mao Marcuse, betoogden tegen raketten, verheerlijkten al wat groen was toen ze jong waren en moedigden elkaar aan om die beroepen te kiezen waar zij het denken en doen van mensen het meest konden beinvloeden. Ze zijn leraar, advocaat, rechter, politicus of journalist geworden en maken nu het zogenaamde “intellectuele” landschap. Daar is geen plaats voor mensen in, want die zijn de oorzaak van alle problemen, en er is al zeker geen plaats voor wat die mensen allemaal doen. Zij hebben zich ontpopt tot een machtselite die de meute een zo minimaal mogelijke levensstijl wil opdringen en daar passen geen auto`s in.
Stem rechts, mijd links en alles wordt stilaan terug normaal.
w0o0dy zegt
Hoe komen CDA en VVD al een tiental jaren aan de benodigde zetels om in de regering plaats te nemen? Of zelfs de regering te vormen? Juist omdat die groep babyboomers er massaal op stemt.
Het is niet het probleem dat er te links is gestemd in het recente verleden….. links is in feite al heel lang niet (alleen) aan de macht geweest. Het probleem ligt dus niet bij de oppositie maar bij de mensen die al deze regels en wetswijzigingen hebben doorgevoerd…. oftewel CDA,D66 en de VVD.
Zullen we even een lijstje doen van de ministers van verkeer en waterstaat inclusief hun politieke partij? Bijna zonder uitzondering VVD……
Wake up and smell the spindoctors.
w0o0dy zegt
oops moest zijn VVD&CDA niet alleen VVD
Hilgert zegt
Voor zover ik kan nagaan zijn het ook niet zozeer de bewindslieden, als wel de ambtenaren op de diverse ministeries die de beleidslijnen uitstippelen.
Een recent onderzoek leverde op dat 75-80% van het ambtenarenvolk op een links georrienteerde partij stemt.
w0o0dy zegt
wat voor een kneus ben je dan als minister/staatssecretaris als de ambtenaren de dienst uit maken?
wesss zegt
natuurlijk weet den haag dit allemaal allang!
zijn ze dan zo stom?
ja en nee…, hoeveel accijns zit er op al die extra benzine/diesel die je verbruikt om drempels te nemen of in de files te staan?
gooi daar het zogenaamde kwartje van kok nog eens bovenop..
alleen dit kwartje levert al 540 miljoen per jaar op.
ze zullen denken F#@K het milieu…
hogere drempels, lagere maximum snelheid!
priussss zegt
dan toch maar een Prius,
bij 160km/h 1:14,9 (weinig wind)
bij 120km/h 1:19,8 (bomen en groen langs de snelweg)
bij 120km/h 1:18 (windkracht 6 tegen, geen bomen of groen)
in de stad 1:20,9 (met het tempo van een leswagen)
in de file 1:32 ( langzaam rijden/stilstaan. minder lang dan 15 min.
geen airco)
in de file 0:00 (stilstaan. minder dan 15min. geen airco)
Bleep zegt
@Priusss: je cijfers kloppen niet, reken ook effe de extra belasting op de benzine motor mee die je hebt om je accu’s op te laden nadat je in de file hebt staan pruttelen. Zul je van schrikken, na de file rij je ineens 1 op 4 ofzo.
Hier ook wat leuke cijfers:
Jeep Cherokee SUV met 6 cilinder 4 liter benzine motor:
160Km/u: 1 op 9
120Km/u: 1 op 10
In de stad: 1 op 6
In de file: 1 op 5
Oftewel: 160Km/u heeft de beste mileu/prestatie verhouding!
VW Sharan MPV met 2 liter TDI:
160Km/u: 1 op 12
120Km/u: 1 op 13
In de stad: 1 op 9
In de file: 1 op 6
Oftewel: doe mij de vette SUV maar! :)))))))
Ruud zegt
Even kanttekening: vaak zijn die metingen die auto’s doen gemiddelden, de ene keer over een korte en de andere keer over een langere periode. Daarnaast is de ene file de andere niet en is elke straat anders. Niet echt betrouwbaar dus.
Daarnaast lijkt het me stug dat je in een 5-bak geen groter verschil hebt tussen 120 en 160 km/h, maargoed, zou nog kunnen evt. :P
Dat van die Prius klopt idd ook niet helemaal, maar filerijden is VEEL zuiniger in een Prius omdat de motor niet aan is. Als de accu later weer oplaadt dan kan dat op een veel efficiëntere manier tijdens het rijden gebeuren.
wilco faber zegt
Filerijden is t minst zuinig. Ze zijn niet wijs in Den Haag met hun 80 zone s en ander gedonder.
Ik kan me eraan ergeren.
wilco faber zegt
Ooh, daarom willen ze ons file laten rijden. Ons dwingen zo n prius te doen kopen. Daar wil ikzelf niet dood in gevonden worden eigelijk.
Ik geloof zowiezo niet in hybride gedoe, want het heeft niet de toekomst die bio brandstoffen wel hebben. Durf te wedden dat aardgas onze brandstof wordt (had zelfs allang gekund, snap nog STEEDS niet dat dat nooit doorgegaan is).
Aardgas is schoner dan die hybride, want je hebt geen extra accu s ofzo nodig, dikke onzin.
Onze politiek zou zich wat meer in de automaterie moeten verdiepen, in Zweden hebben ze het veel efficienter aangepakt. Het aantal E85 saabs en volvo s is groter dan t aantal priussen in heel Europa!
Laurens Jan zegt
Of neem een oude VW T3 1.6 TD.
Rijdt 1:12 bij 100 km/h, je hebt een immense berg ruimte en rijdt stationair in de 2e of zelfs 3e versnelling in de file. Zuiniger kan haast niet!
En als je hem als camper hebt zet je nog een lekkere bak koffie ook, als het helemaal stil staat.
Daarnaast kan je ze, zodra ze in Den Haag eindelijk de noodzaak van bio-brandstoffen inzien, heel gemakkelijk ombouwen zodat ie op slaolie of welke andere olie dan ook kan rijden.
Rijden ze zelfs nog zuiniger ook!
En drempels zijn ook geen probleem, vrijwel alle drempels kan je met de max toegestane snelheid overheen. Zelfs die “bumper-brekers” die ze tegenwoordig overal neerleggen.
alex zegt
prius is misschien in verbruik wel zuinig maar vertellen ze bij de dealer ook wat er met die accu’s gebeurd als je auto naar de sloop verdwijnt? En wat te denken van alle dure productietechnieken die komen kijken om zo’n auto te bouwen. Het totaal milieuplaatje van de prius is dus helemaal niet zo mooi als dat het lijkt.
Wat dat betreft denken onze milieu-mensen zo bekrompen; thuis mag niets meer staan wat veel stroom verbruikt en ondertussen moeten alle auto’s op elektriciteit gaan rijden. We kunnen inderdaad beter met z’n allen op (aard-)gas gaan rijden, dat is overal te vinden, verbrandt relatief schoon en alle techniek is er al. maar ja, daar valt niet zo veel te halen voor onze vrienden in DenHaag…
ronald zegt
@ laurens jan Dat je denkt dat je stionair zuinig rijdt, klopt gewoon niet. Das toch wel erg onzuinig.
seat toledo 1,9 TDI 81 kw
zonder files 4,5 l/100km
met files 5,5 l/100 km
Laurens Jan zegt
Ik ben het met je eens dat stationair niet het meest ideaal is bij hogere snelheden, daar wil je het liefst op het ideaal vermogen van je motor rijden (diesel vaak rond de 2000, benzine iets hoger) omdat die bij een specifiek toerental het meeste rendement uit de brandstof haalt.
Maar als er van je motor toch maar een zeer gering vermogen wordt gevraagd is het wel het zuinigst om zo laag mogelijk in de toeren te zitten omdat deze dan de minimaal benodigde brandstof om de motor te laten draaien omzet in zoveel mogelijk bewegingsenergie.