• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Fileprobleem? Niet met deze Chinese bus-achtige

Auteur: ricardo, gepost 3 augustus 2010 om 21:13 – 51 Reacties

TunnelBusje komt zo

De trein, tram of bus. Een beetje octaanliefhebber wil er niet in gezien worden. De NS faalt keer op keer, trams stinken en bussen zitten te vaak te vol. Zomaar wat redenen om gewoon de auto te pakken. Maar wat als het een trein/bus is die op rails over snelwegen rijdt, en waar auto’s gewoon onderdoor kunnen rijden? Met dit gevaarte kan dat dus.

Het fileprobleem is iets dat ook China handen vol geld kost. Peking kampt met spitsuren waarin iedereen stilstaat en naar andermans bumper staart. Alle bussen uit het straatbeeld halen zou al veel fileleed schelen, maar die optie is vrijwel ondenkbaar. Hoe los je files dan op? Nou, misschien met deze uitvinding van Shenzhen Hashi Future Parking Equipment Company. Een firma die het bijna 4.5 meter hoge apparaat heeft verzonnen. Passagiers bovenin, hij rolt op rails die naast de weg liggen en auto’s kunnen ‘m simpelweg inhalen door er onderdoor te rijden.

Het ‘ding’ (er is nog geen officiële naam voor, suggesties zijn welkom) wordt elektrisch aangedreven en kan een top van 60 km/u kunnen halen. Bovendien kunnen er tot wel 1400 passagiers tegelijk in kunnen. Scheelt een berg ruimte op de weg, en overige auto’s van maximaal 2 meter hoog hebben er geen last van. Bril-jant!

De Chinese overheid ziet het plannetje ook wel zitten en aan het eind van dit jaar wordt de eerste 186 kilometer lange testbaan voor ‘dinges’ aangelegd. Al aboard the TunnelBus! (via ChinaHush)

Ook interessant!

  • Video: elektrische bus vliegt plotseling in de fik
    Video: elektrische bus vliegt plotseling in de fik
  • Video - bus krijgt auto op bezoek
  • Video - trein heeft onverwachte bagage
  • Zelfs Lamborghini gaat met de trein

Nieuwste artikelen

  • Koop de Nederlandse voorloper van de Porsche 911 Dakar [video]
  • Kerstspecial: de geschiedenis van de Pausmobiel
  • Dit waren de dikste spots van 2025!
  • Video: Zijn Golf-rijders over de hele wereld hetzelfde?
FacebookTweetPinLinkedIn

bus, China, concept, Elektrisch, trein

Vorig bericht: « Geely wil Volvo-concurrent voor S-klasse en 7-serie
Volgend bericht: Video: brullende LP670-4 op MaartenMemorial 2010 »

Lees Interacties

Reacties

  1. alfa159TI zegt

    3 augustus 2010 om 21:15

    en bochten?

    Login om te reageren
    • supasweet zegt

      3 augustus 2010 om 21:17

      @alfa159TI:
      volges mij gaat ie alleen recht door en achteruit :p

      Login om te reageren
    • the-budel-guy zegt

      3 augustus 2010 om 21:20

      @alfa159TI: misschien van die harmonica’s in maken zo als in lange stads bussen ???

      Login om te reageren
    • RND zegt

      3 augustus 2010 om 21:59

      @alfa159TI: heb je het filmpje gezien?

      maar dat gaat idd een probleem worden

      Login om te reageren
  2. Something zegt

    3 augustus 2010 om 21:17

    wow kijk dit is hoe het hoort, niet alleen praten over ideetjes maar ook daadwerkelijk uitvoeren

    ps dit klopt niet helemaal : Bovendien kunnen er tot wel 1400 passagiers tegelijk in kunnen

    Login om te reageren
  3. Relief zegt

    3 augustus 2010 om 21:17

    @alfa159TI

    Eh gewoon een lange bocht maken?

    Login om te reageren
  4. G_deGroot zegt

    3 augustus 2010 om 21:17

    Eens kijken, een groot ding op rails waar een hoop mensen in kunnen. Verrek, hoe noem je zoiets!

    Login om te reageren
    • Luiz zegt

      3 augustus 2010 om 21:29

      @G_deGroot:
      volgens mij mis je het hele punt van dit idee
      het verkt als een trein maar het is op de snelweg
      dus als mensen dan zeggen; laten we met de trein gaan, weet niemand welke je bedoelt, snappie

      Login om te reageren
  5. the-budel-guy zegt

    3 augustus 2010 om 21:19

    Is wel iets slims maar is er wel ruimte voor om het ook in europa (Nederland) uit te voeren? zo ja zie ik er wel toekomst in.

    Login om te reageren
  6. fant zegt

    3 augustus 2010 om 21:20

    @alfa159TI
    inderdaad, bochten lijken me niet zo handig in dit gevaarte. Daarnaast, hoe zit het met vrachtwagens? Kan alleen op drie/vierbaanswegen dus. Maarja, het idee is op zich best ingenieus!

    Login om te reageren
  7. Maassen zegt

    3 augustus 2010 om 21:22

    kijk naar het filmpje voor je je afvraagt of hij ook bochten maakt. het systeem van de bochten is wel proper opgelost, met speciale lichten voor de bus zodat auto die rechtdoor moeten niet verplicht mee moeten afdraaien.

    wat wel lullig is: als je even traag rijdt als de bus zit je er onder voor de rest van de rit :)

    Login om te reageren
  8. mert zegt

    3 augustus 2010 om 21:25

    @alfa159TI en de rest
    Zie het filmpje, daar zie je hoe ‘ie bochten maakt en dat ‘ie een soort siniaal verstuurt naar vrachtwagens

    Login om te reageren
    • Citrofiel zegt

      4 augustus 2010 om 15:46

      @mert: Ten eerste heeft dat signaal niets te maken met bochten draaien, maar met het voorkomen van botsingen met te hoge trucks. Ten tweede ging het de jongens boven jou vooral om hoe die constructie de bocht zelf om zou komen, ze hadden duidelijk het filmpje niet gezien.

      @Thijs: Maar op andere plekken opstappen lijkt me dan juist niet handig. De topsnelheid is al niet hoog en als hij ook nog eens vaker zou moeten stoppen, dan blijft er van de gemiddelde snelheid helemaal niets over. Dus dit lijkt me alleen handig in grote stedelijke agglomeraties, niet voor transport van stad naar stad.

      Login om te reageren
  9. Tomaasss zegt

    3 augustus 2010 om 21:28

    @alfa159TI: miss gewoon op dezelfde manier hoe een gewone trein ook een bocht maakt?

    Login om te reageren
  10. xilver zegt

    3 augustus 2010 om 21:33

    Kijk… dit zijn tenminste oplossingen… de nederlandse en belgische overheden zitten handen vol met geld te verspillen over gelul over zulke zaken zonder ook maar iets te ondernemen, die chinezen zijn tenminste efficiënt: geen gelul en het gewoon doen! We kunnen nog wel wat leren van die lui

    Login om te reageren
  11. clubbtraxx zegt

    3 augustus 2010 om 21:35

    Erg origineel moet ik zeggen!
    Probleem echter is de veiligheid, want ik zie met gemak botsingen tussen auto’s die onder ‘dinges’ rijden gebeuren en dan krijg je de grootste brokken mt dat ding.

    Dit gaat pas goed werken als ook alle auto’s electronisch geleid worden op de snelwegen. De techniek ervoor is er al maar of je daar nou blij van moet worden? Filerijden is ook niet alles natuurlijk.

    Login om te reageren
  12. hoi zegt

    3 augustus 2010 om 21:43

    het is niet bedoelt voor snelweg, maar voor stad. max snelheid is 60km/uur.

    Login om te reageren
  13. lincoln zegt

    3 augustus 2010 om 21:44

    maar wij hebben de super-bus ..
    en die gaan we presenteren bij de olympische spelen in China ..

    Wubbooooootje .. ouwe trekvogel ..

    Login om te reageren
  14. Wanker zegt

    3 augustus 2010 om 21:47

    Leuk idee maar onmogelijk in nederland ( en alle andere landen)…
    Denk aan al het vrachtverkeer.. ;)Laat staan dat dit 2 rijbanen kost…

    Login om te reageren
  15. alfa159TI zegt

    3 augustus 2010 om 21:47

    @tomaasss: dan moeten er minstens 3 banen zijn wil je rechtdoor gaan? het klopt gewoon niet helemaal, en dan heb je altijd van die mongolen die er niet onderdoor durfen, let maar op, dit word nooit iets

    Login om te reageren
    • Something zegt

      3 augustus 2010 om 21:54

      @alfa159TI: Natuurlijk wordt dit niets, jij kan het nu al voorspellen he.
      Typisch nederlandse reactie weer, afgunst tonen omdat een niet nederlander een goed idee heeft.
      Ik zuig dit niet uit mijn duim, het valt me gewoon keer op keer op dat nederlanders over het algemeen zeer snel neigen negatief te reageren uit jaloezie.
      Was het Duitsland die met dit idee kwam, dan was het opeens ja geweldig plan dat gaat super worden etc etc.
      Ik kan niet voorspellen hoe dit project zal lopen noch kunnen anderen dat hier op autoblog of elders, het is een kwestie van afwachten.
      Ik gun het de Chinezen van harte, en hopelijk laten ze hiermee landen zoals nederland zien hoe je problemen echt op kan lossen ipv jarenlang te lullen zonder concrete resultaten.

      Login om te reageren
      • MRStephan zegt

        3 augustus 2010 om 21:57

        @Something: Op Duitsers zijn Hollanders tenslotte nooit jaloers! ;-)

        Login om te reageren
        • Something zegt

          3 augustus 2010 om 22:05

          @MRStephan: Ik noemde Duitsland maar als voorbeeld, dacht dat dat wel beetje voor de hand lag dat ik Duitsland als voorbeeld noemde.
          Goed hoe dan ook ben ik zeer benieuwd naar de resultaten van de Chinezen.

          Login om te reageren
          • MRStephan zegt

            3 augustus 2010 om 22:13

            @Something: Ik snap je punt wel hoor. Maar zeiken is helaas een Hollandse sport, denk dat de reacties over de haalbaarheid van zo’n project ivm bochten/veiligheid ook wel gemaakt worden als het door een Nederlander verzonnen zou zijn.. met misschien af en toe een chauvinistische opmerking zijdelings..

            Login om te reageren
            • Something zegt

              3 augustus 2010 om 22:20

              @MRStephan: Hah ja heb het gemerkt en niet zo een beetje ook.
              Jammer dat de nederlandse overheid niet dit soort ideetjes overneemt, eerst kijken hoe de Chinezen het doen.
              Als het succesvol is dan overnemen en in nederland ook toepassen.

              Login om te reageren
  16. MRStephan zegt

    3 augustus 2010 om 21:50

    Lijkt me handig voor in de steden, maar op de snelweg wil je volgens mij geen rails tussen de banen (motorrijders). Maar verder een tof idee, en dan lekker met een sportuitlaat knoeperd hard onder die trein door, beetje de OV reizigers wakker maken :D

    Login om te reageren
  17. Wanker zegt

    3 augustus 2010 om 21:51

    @ mijzelf..

    En natuurlijk bruggen, bochten, fietsers, trein overgang, etc….

    Login om te reageren
  18. lincoln zegt

    3 augustus 2010 om 22:00

    als Chinezen bijv. denken aan een vliegveld in zee ..

    dan ligt ie er al voordat ze uitgedacht zijn ..
    denken doen ze onderweg wel ..

    een breuklijn is bijv. geen echt opstakel ofzo ..

    Login om te reageren
  19. HDM zegt

    3 augustus 2010 om 22:21

    Niets voor Nederland, wij hebben natuurlijk de uberfantastische alle-problemen-verhelpende Wubbo Oksel Super Bus…

    Maar ik vind dit wel een fantastisch idee, zo’n bewoonde mobiele tunnel. Ben benieuwd naar de echte beelden :)

    Login om te reageren
  20. mckroket zegt

    3 augustus 2010 om 22:22

    tja ik zou gewoon een trein/tram naast elke (snel)weg maken. zelfde soort principe, kost iets meer ruimte, maar is wel veiliger en geen gezeur met hogere voertuigen.
    want dat is wat ik als probleem zie met treinen in Nederland, ze stoppen soms zo ver van waar je wilt zijn.

    Login om te reageren
  21. Marcel zegt

    3 augustus 2010 om 22:26

    De naief enthousiaste reacties moeten wel afkomstig zijn van de reageerders met uitsluitend een brommerbrevet, óf van mensen zonder ook maar 1 uur ervaring op de meer drukke wegen in ons land.

    De ervaring leert helaas dat de gemiddelde automobilist al zijn rijbaan verlaat bij het aanschouwen van een simpel pechgevalletje langs de snelweg. Met een beetje geluk staat niet iedereen ook nog eens op de rem, maar ook dat komt voor. Onder een rijdende contraptie zoals hier afgebeeld doorrijden tijdens een drukke spits is dus simpelweg ondenkbaar. En dat is geen kwestie van een Hollandse zeikmentaliteit, maar eerder van realisme. Wat we wel nodig hebben in strijd tegen de files is heel simpel. Minder auto’s en/of meer asfalt. En zeker geen kermisatracties zoals deze.

    Login om te reageren
    • Something zegt

      3 augustus 2010 om 22:37

      @Marcel: Nee jij bent lekker snugger met je reactie dat mensen die enthousiast reageren geen ervaring hebben op de nederlandse wegen.
      Je komt met een simplistische idee dat nooit zal werken, en denkt dat daarmee gelijk het probleem is opgelost.
      Denk je nou echt dat als er meer asfalt ligt, de fileproblemen afnemen?
      Dit is een goed idee van de Chinezen, en ik hoop echt dat ze slagen.
      Weetje wat pas een kermisattractie is, het urenlang hier in nederland stil moeten staan op de wegen omdat ze simpelweg niet met goede oplossingen kunnen komen in dit overpriced absurde land waar ze niet eens een regering kunnen vormen.

      Login om te reageren
  22. Supra1981 zegt

    3 augustus 2010 om 22:36

    Kijk eindelijk hebben de Chinezen iets origineels bedacht zonder dat het lijkt op een iets anders. De tests nog even afwachten, maar ik denk dat het toch wel potentie kan hebben.

    Login om te reageren
  23. Simpson zegt

    3 augustus 2010 om 22:38

    Een afslag nemen terwijl je onder de bus rijd lijkt me inderdaad wat lastig, misschien moet de tubus (tunnel-bus) dan maar ff de lucht in, maar voor de rest: prima idee!

    een maglev “spoor” op palen boven de middenberm lijkt mij ook ideaal, maargoed. innovatie is een vies woord bij de NS en prorail (de naam zegt het al eigenlijk) waar ze nog steeds Windows NT4.0 gebruiken voor kritieke systemen.

    Login om te reageren
  24. Thijs zegt

    3 augustus 2010 om 23:14

    Op een andere site waar ik het al gelezen had werd genoemd dat mensen er misschien problemen mee zouden kunnen krijgen omdat als je onder de bus rijdt je niet doorhebt hoe hard je rijdt. Dat dat verwarrend zou zijn. Net als in een carwash, dat je denkt dat je beweegt omdat die rollen langskomen.
    De oplossing werden lampen genoemd die met dezelfde snelheid langs komen als de snelheid waarmee de bus rijdt.

    Ik ben helemaal voor dit systeem. Tussen Utrecht-Adam bijvoorbeeld is dit systeem perfect. Nauwelijks bochten, en 60 kmh is ook een acceptabele snelheid dan, gezien de afstand.

    Login om te reageren
    • Charlemagne zegt

      3 augustus 2010 om 23:46

      @Thijs: Tussen Utrecht-Amsterdam rijdt een trein en die haalt 140 per uur.

      Login om te reageren
      • Thijs zegt

        4 augustus 2010 om 14:15

        @Charlemagne: Scherp, scherp ;) Maar je weet ook hoe druk die trein is op sommige momenten. En met dit ding kun je ook op een andere plaats opstappen dan op de standaard stations. Opent toch mogelijkheden.

        Login om te reageren
  25. Relief zegt

    4 augustus 2010 om 00:07

    Mooi concept waar misschien een volgende concept uit bedacht kan worden die nog beter werkt? Ik zou zeggen bedenk eens wat ingenieurs ;)

    Login om te reageren
  26. laatste man zegt

    4 augustus 2010 om 00:36

    huum, in veel Europese steden is al iets gelijkaardig maar dat rijdt onder de grond: de metro!? Veiliger, moet de banen niet volgen dus sneller wel wat duurder. (Hoewel, als je dit in een bestaande stad wil passen…)

    Login om te reageren
  27. Esprit_de_Flandre zegt

    4 augustus 2010 om 01:56

    Leuk idee, en echt iets voor China. Ook haalbaar in China, en waarschijnlijk alleen in China. Grote steden zijn daar meestal nog vrij nieuw, met andere woorden, brede rechte straten. Daar kan gemakkelijk een rail langs gelegd worden. In oude (Europese) steden is dat veel moeilijker. Maar in China lukt het wel.

    Login om te reageren
  28. biggie zegt

    4 augustus 2010 om 02:11

    het lijkt me toch veiliger met een monorail …

    Login om te reageren
  29. Griffin zegt

    4 augustus 2010 om 08:49

    Grappig concept, zie niet zo snel het voordeel boven een kabelbaan of monorail maar het is leuk bedacht.

    Enne, die vrachtwagens? Simpel: men neme een brede weg, twee stroken worden gebruikt voor dit ding (daar kunnen dus geen vrachtwagens & bussen rijden) en eentje voor de hoge wagens. Die rijden er dus langs; ’t is allemaal echt niet zo ingewikkeld hoor.

    Login om te reageren
  30. Potver7 zegt

    4 augustus 2010 om 09:37

    En wat als er een afslag is? en iemand neemt net die afslag terwijl dit ding langskomt? KABOEM!!!

    Login om te reageren
  31. Mark zegt

    4 augustus 2010 om 09:56

    Wat ik zou willen:
    een trein, trailer waar ik mijn auto in grote stad 1 oprijd en waar ik dan in stad 2 er weer vanaf kan. Zo kan ik toch het eerste en laatste stukje met mijn eigen auto maar kan ik die saaie/slome autoweg tijd gebruiken met slapen/werken.

    Ik heb jaren Maastricht-Eindhoven op en neer gereden en met mij vele anderen. Minimaal 2 uur per dag sloom op de autoweg je tijd verdoen. Als mijn auto op een trailer zou staan dan kan ik die tijd nuttig gebruiken.

    En dan 10 auto’s op zo’n trailer, minder uitstoot, minder file, etc etc

    Login om te reageren
    • MRStephan zegt

      5 augustus 2010 om 00:04

      @Mark: Op Discovery was er eens zo’n slimme man! Die had bedacht dat elke auto een soort geleider in het midden heeft, dan rij je ipv een oprit een soort rail op, vormt een treintje met auto’s die er al op zitten, een halve meter achter elkaar voor het slipstreamen en je kan lekker computeren tot jouw afslag eraan komt en je van de rail af gaat om weer op je wielen te rijden! Briljant idee!

      Login om te reageren
  32. Petor zegt

    4 augustus 2010 om 10:43

    Als er minder files zijn op de wegen, zullen de mensen verder van hun werk gaan wonen, omdat de reistijd gelijk blijft, bij toegenomen reisafstand. Men zal minder snel verhuizen, omdat een bepaalde afstand nog wel te rijden is elke dag. Een gevolg hiervan is dat de files weer toenemen.
    Men verwacht dan ook dat de files nooit geheel zullen verdwijnen en eigenlijk een zichzelf in stand houdend probleem zijn.

    Login om te reageren
  33. edzo zegt

    4 augustus 2010 om 17:34

    Geinig idee, maar ik zie het voordeel niet zo?
    Als het ding maximaal 60 km per uur gaat, heeft een trein toch veel meer capaciteit? De langste treinen nemen 1200 personen mee, en dat met 140 km per uur.

    Bovendien zijn rails langs de weg zoals nu het geval is toch een stukje overzichtelijker….

    Login om te reageren
    • YungH023 zegt

      8 augustus 2010 om 15:26

      @edzo:
      Ja daar ben ik het met je eens en ik denk ook niet dat dit de oplossing is voor ons, maar treinen? We hebben al genoeg treinen en die doen het ook niet. We hebben een alternatief reis middel nodig wat er voor zorgt dat de auto pakken voor de meest kleine dingen niet meer nodig wordt. Treinen hebben teveel vertraging, busschauffeurs vertrouw ik niet (3 mensen door de bus doodgereden in Haarlem vorig jaar), eigenlijk het hele OV is kut.

      Login om te reageren
  34. Sybe zegt

    4 augustus 2010 om 17:59

    Wat als er iemand van baan wisset tijdens een file en de doorgang op de snelweg blokkeert, sta je nog steeds in de file!

    Login om te reageren
  35. YungH023 zegt

    8 augustus 2010 om 15:23

    Typisch Nederlands, iets wat de uitkomst kan bieden aan een probleem afslaan omdat we bang zijn omdat we het nog nooit eerder hebben gezien. Hetzelfde met allochtonen, de vorige generatie haalt ze hierheen, de nieuwe zeikt erover dat de vorige het heeft gedaan omdat ze nu niet meer met alleen Nederlanders in NL. zitten. Kijk welke situatie we ons verkeren, het hele land is verrot door onze verblinde overheid die liever bezuinigt dan geld probeert te verdienen, lang leve de democratie en lang leve Nederland.

    Login om te reageren
  36. Jokke zegt

    20 augustus 2010 om 09:50

    Belachelijk, leg dan gewoon een treinspoor aan naast de autostrade, of als brug erover. Hoe ga je nu een afrtit nemen als dat ding aankomt? Remmen?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North