We betalen immers nog niet genoeg, vind je wel? De Europarlementscommissie voor verkeer lijkt het een uitstekend idee om in de spits tot maar liefst 65 cent per kilometer aan fileheffing te gaan incasseren. Dus je verspilt niet alleen zwaar belaste brandstof in dat o-zo-gezellige rijtje, je portemonnee wordt nog gerold ook. Laat ik wel voorop stellen dat het hier alleen om vrachtwagens gaat, maar reken maar dat wij dat in de prijs van onze flesjes melk gaan voelen. En hoe lang blijft het daarbij?
De steun voor het voorstel kwam van zowel socialisten als liberalen. Corien Wortmann (CDA) stemde tegen:
“Dit is slecht nieuws voor de werkgelegenheid in de transportsector. (…) Onderzoek toont aan dat dit geen effect heeft op de files. Dus dan komt de heffing gewoon uit op een extra belasting.”
Ach Corien, what else is new? We zijn er inmiddels wel aan gewend. Ja, ik ga er maar even vanuit dat dit binnen afzienbare tijd ook voor gewone automobilisten gaat gelden, want zo werkt het nou eenmaal met verkeersbelastingen. Niemand, vrachtwagenchauffeurs noch automobilisten, gaat immers thuisblijven vanwege die extra heffing, dus het is weer lekker makkelijk incasseren.
Geen paniek nog: dit is niet iets wat morgen gaat gebeuren, maar ver weg kan het nooit zijn. Het plenaire Europarlement en de EU-lidstaten moeten er nog over stemmen, maar wij vrezen het ergste. (via nu.nl)
Johnny Berra zegt
Wat voor belastingen komen er nog meer
alsof we nog niet genoeg betalen
Gnermo zegt
Wat een idioten. Ik ga binnekort echt verhuizen.
bozewolf zegt
Biefstukbelasting.
Wel een beetje een raar idee. Vrachtwagenbelasting? Alsof die er iets aan kunnen doen. We kunnen ze moeilijk niet laten rijden, toch.
Riekt naar weer een van die ideeen die door een klerk achter een bureau is bedacht, zonder enig benul hoe het daadwerkelijk in de praktijk zou moeten werken.
Een betere ontwerper zegt
Iets dat nog niet morge gaat gebeuren… Idd, overmorge pas :P .
Leuk he, mensen het land laten besturen terwijl ze geen ruk verstand hebben van hun onderdeel :P
renaultfreak zegt
Dus als een ander niet oplet, daardoor een ongeluk veroorzaakt, dus half nederland komt stil te staan moeten de mensen daarachter daar dus voor betalen?!?
De regering is niet goed snik!
Koenen zegt
Sjongejonge Waar gaat het toch heen met die haagse ministertjes met euro-tekens in hun ogen…
De hele transportsector in Nederland zou eens een dag al het werk moeten laten liggen (let wel de grenzen ook blokkeren zodat het ook echt stil ligt) Dan moet je ze eens horen krijsen daar vanaf hun kamertje
En hoezo we moeten de economie stimuleren nu tijdens de kredietcrisis?? Nee laten we de transportsector, die dit al goed merkt, nog verder uitbuiten. Over een paar jaar rijden er hier alleen nog maar oostblok kentekens rond, want ja die hoeven niet mee te betalen aan al die NL’se regeltjes en toeslagen.
Worden ze dan nooit wakker daar?
freek zegt
Belgium, here I come!
HyperTeHK zegt
@freek: Belgium? Heb je die wegen daar wel eens gezien, Germany here I come!
freek zegt
knokke wel te verstaan :roll:
Peter zegt
Rubber vervuild: Bandenslijtagebelasting ?
Remmen vervuilen: Remstofbelasting ?
En niemand denkt aan de volgende dingen:
– Drempels vervuilen (remmen, carterpannen/olie, banden, draagarmrubbefrs enz enz. Wel weer goed voor de autobranche wie het zo nodig heeft…)
– Hetzelfde geldt voor slingers, rotondes e.d.
Het ‘nieuwe rijden, schakelen bij 2000 toeren’…:
– Dichtkolende dieselsystemen wat er met de roettest wel weer uitgestoten wordt, wil dit niet, dan demonteer je de uitlaat, gooit er benzine in en brandt hem ‘netjes’ schoon…
– Extra verbruik ! Mijn auto is bij 3500 toeren echt zuiniger…
– Koolafzetting op kleppen door onder toeren te rijden, dit is weer te verhelpen met agressieve reinigingsmethodes, dus komt het later alsnog in het milieu…
Wanneer krijgen we een keer een minister van Verkeer en Milieu die echt weet waar hij of zij over praat ? (ik ben niet beschikbaar…)
Tijn zegt
Misschien is het een beter idee om te stimuleren dat vrachtwagens buiten de spits te rijden (bijvoorbeeld savonds/snachts) met behulp van een subsidie oid?! Maar dat levert natuurlijk weer geen centjes op voor staatskas
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Koenen: niet de Haagse heren maar de Brusselse heren hebben dit bedacht!
@ Freek: België valt ook binnen de EU vrind…
Eerst lezen is zeker te moeilijk???
‘Tis ook zo’n lange tekst…
Jesper zegt
Dit is onmogelijk te peilen. Wat nou als er op een stuk snelweg waar nogmaal gesproken nooit file is – en dus ook geen vaste eikpunten – ineens een ongeluk gebeurd en er 10km file staat? Hoe weten ze dan welke melkkoetjes een acceptgiro in de bus horen te krijgen? Of gaan ze ervan uit dat wij onze ‘verantwoordelijkheid’ als burger nemen door dat zelf aan te geven bij de belastingdienst? :?
Simpson zegt
Wij helpen Fortis en ijsland wel ff uit de brand, wij kopen wel een zooi JSF’s
wij helpen wel ff in afghanis….oh geld op, eeeeeehh
ja, ik heb het! we gaan de file belasten!
wordt tijd voor een open boekhouding van de staat.
we nemen gewoon Ronald Reagan’s uitspraak en passen hem aan.
If it moves, tax it. If it keeps moving, regulate it. And if it stops moving, subsidize it.
wordt: In all cases, tax it.
Vive la FRANCE! zegt
Wat een belachelijke maatregel! Ik ben blij dat ik pro-CDA ben, want dit kan echt niet! Hopelijk stemt de Europese Volkspartij (verzameling van Europese centrum-rechtse partijen, waaronder het CDA) tegen!
Larrs zegt
Degene die de Euro tekens al in de ogen hebben staan zullen uiteraard voor stemmen.
Bobel zegt
Ik wil net zeggen: “Wat blij dat ik geen auto meer heb.” Maar tegen de tijd dat dit wordt ingevoerd zal ik er wel een hebben. Hmmm… erg vervelend dit en krom.
Kim Jong-Il zegt
Ik ga in Monaco wonen…
RenesisHP zegt
65cent per kilometer tikt echt hard aan.
Autorijden zou dan voor velen compleet onbetaalbaar worden. Ik vraag mij af waarom die koekenbakkers denken dat filerijden voor de lol wordt gedaan.
Iedereen haat file maar staat er noodgedwongen in. :?
Maar goed. Eerst maar kijken wanneer de vrachtwagens de pineut zijn.
AutoInformatief zegt
Ja tuurlijk, ik sluit voor de lol aan in een file. En nu gaan ze mijn hobby ook nog verpesten door daar belasting over te heffen!
appieflappie zegt
Grappig dat autoblog een heisa maakt over een belasting voor vrachtwagens, alleen om meer lezers aan te trekken en om de blog vol te houden.
Heeft iedereen het gelezen? het is alleen voor vrachtwagens! Iedereen begint te zeiken dat het hun veel geld gaat kosten.
Goed lezen of zoek een leven en ga lekker op geenstijl zeiken joh
RenesisHP zegt
@appieflappie.
Gelukkig heeft jouw reactie veel meerwaarde. ;)
Cantago zegt
Nog meer belasting? Doe toch normaal stelletje *vies woord*!!!
RenesisHP zegt
Hoe gezellig is het in Nederland?
Patrick zegt
Ja, zo zie je maar weer!!! En dan moesten wij ook nog “VOOR” een Europese grondwet kiezen!!! Stoppen daarmee!!
RenesisHP zegt
En we hebben het al zo zwaar. :P
jamesBROWN zegt
@mx5/rx8owner:
Hij heeft wel gelijk; niet dat Autoblog het met opzet onduidelijk neerzet; maar de helft van de reaguurders heeft niet door dat het over vrachtwagens gaat…
BAAP zegt
jesus man…. en nu de ziekenfondspremie nog naar 200 Euro per maand, dan staan we over 5 jaar gezellig met zn allen op straat!!!!
Stelletje mongolen….
WieAndersDasAuto zegt
Dit is alleen maar goed om de schatkist te vullen. Minder vrachtauto rijden gaat niet, ook al moet er veel belasting betaald worden. Dat is een belangrijke transport sector.
RenesisHP zegt
@jamesBROWN.
Ja en? Sommige reageerders weten bij een Ferrari topic niet eens dat het over Ferrari gaat. Ik bedoel,… Sta je hier van te kijken?
BAAP zegt
@ JamesBROWN
en hoelang gaat het duren voordat ze deze waanzin doorvoeren op de automobilist???
als ze het in hun bolletje hebben, drukken ze dat er ook door binnen nu en 2 jaar!!!
Patrick zegt
Puure overkapte belasingheffing…mensen wij leven in een crisis, de regering heeft met Miljarden gegooid..wie zal dat gaan betalen denken jullie….kabouterjes???? Wij natuurlijk de burger!!
Herke zegt
Flikker een eind op! stelletje amateurs! ze moeten die klote snelwegen gewoon verbreden, stapelen of whatever!!
AutoInformatief zegt
Ik snap heus wel dat dit voor vrachtauto’s is. Maar ik snap ook dat als de regering straks in de gaten krijgt dat er niet minder vrachtauto’s gaan rijden maar er wel meer geld binnen komt ze dit ook zo snel mogelijk op auto’s gaan doorvoeren.
SPK zegt
Op zich is het wel een goed idee om vrachtwagens uit de spits te weren, die zouden in theorie immers ook gedeeltelijk op andere tijden kunnen rijden. Gewoon na de avond spits beginnen en voor de ochtend spits weer klaar zijn, weet je hoe lekker rustig dat kan zijn, bovendien slaap je dan overdag wat ook veel veiliger is ivm diefstal.
Maar ja, vanwege geluidsregels mogen vrachtwagens op bepaalde tijden niet meer laden en lossen in bewoond gebied, dus ’s nachts rijden is vaak geen optie.
bozewolf zegt
Alhoewel het bash the government (EP, in dit geval) argument heel verleidelijk is, gaat het mij hier niet eens zozeer om.
Het punt is dat er geen alternatief is. Dus ok, er is een file en dan staat die grote, slurpende, walmende truck stil. Schande, absoluut.
Maar, hoe wil je ’t anders doen? Die vrachtwagens moeten hun ladinkjes vervoeren anders komen de producten er simpelweg niet. Als er nou een instant-transporter bestond, a la Star Trek, dan hadden ze misschien een punt, maar er IS simpelweg geen keus dan rond de klok vrachtwagens te laten af en aan karren.
Dus of de berichtgeving in het algemeen klopt niet, ze hebben iets vergeten ofzo, of ze zijn totaal gek geworden daar in Brussel.
Om uit het niks even een maffe analogie te schetsen:
Het is alsof je vrachtschepen zwaarder gaat belasten omdat ze langzamer een haven in moeten varen en dusdoende vervuilender zijn.
Wtf-o-rama?
bozewolf zegt
En fok het, ik gooi er toch een “fuck the gub’mint” argument tussendoor:
Het is weer eens een schoolvoorbeeld van het aanpakken van het symptoom, en niet het probleem.
jack zegt
En dit alles brengt ons terug wat wijlen Dr. Fortuyn ons al eerder vertelde.
Nederland is VOL!
Hiermee duid ik niet op allochtonen, maar we zijn gewoon met teveel man. In de tijd dat de man het alleen kon verdienen en de vrouw thuis alles deed regelen ging het perfect. Maar vrouwen wilden ook gaan werken, altijd handig een extra centje. Toen werd alles duurder en is een gezin wel genoodzaakt om met 2 personen te werken, dat is gewoon het dubbele aan personen op de weg. Dan komt er nog bij dat onze zorg eigenlijk veel te goed is, waardoor iedereen ouder wordt en hierdoor ook nog op de weg komt.
Iemand nog meer aanvulling?
lincoln zegt
mooi zo ..
kunnen ze voor dat geld mooi een nieuwe brug bouwen .. in suriname ..
Lotus Omega zegt
ja natuurlijk!! kan d’r ook nog wel bij!
ga er maar van uit dat het dan binnen 2 jaar ook voor personen autos geld. straks krijgt sacha ook nog gelijkt ook met z’n
” lol belasting, ik heb een mooiere auto dan het gemiddelde belasting, pret belasting” :x
( als er maar geen 2e kamer lid is die dit leest:roll:)
misschien moet de regeering haar uitgaven iets beperken…
Patrick zegt
Nog zo iets…Met die heffing los het file probleem niet op, dus het is gewoon weer graaien! Daarbij hebben ze (afgezien nu in deze ecenomische crises) een gigantisch tekort aan chauffeurs zeker internationaal!!! Dus ze willen wel groei van de transport sector, maar dan mag de sector wel gaan betalen…eeuhh?
Het feit is zo dat wij gewoon van alle kanten bezeikt worden, ons steeds meer ontnomen wordt en veel meer mogen gaan betalen,betalen, betalen.
Nou, denk maar eens heel goed na, bij de volgende verkiezingen!!!
Vinny_93 zegt
Ik zie het nog gebeuren dat je gaat betalen per centimeter die je bezet.
Dan dalen de verkopen bij Maybach.
@Lotus Omega
Typcursus, nu 9.95 per les!
Vinny_93 zegt
Oh, maar ik ben het wel met je eens;)
Mo zegt
Fileheffing? Het Nederlands bestaat uit een 1 miljoen woorden. Lijkt me dat een website met “autojournalisten” toch wel genoeg vocabulaire en gezond verstand bezit om echt te vertellen wat het is.
Spitsheffing is een beter woord. En het gaat wel degelijk werken, want het wordt dan goedkoper om chauffeurs nachtdiensten te laten draaien en dan heb je alleen nog maar bevoorradingsvrachtwagens voor de supermarkten. Even logistiek het proces een beetje op orde brengen en zorgen voor distributiecentra op slimme plaatsen inplaats van op goedkope plaatsen en voila, minder files tijdens de spits.
gogogomagazine.com zegt
Wat voor Liberalen waren dat dan die dit plan hebben gesteund? Zeker Groene liberalen of zo (met andere woorden hippies)? Kan niet geloven dat een partij als de VVD zoiets steunt.
Timmie zegt
De bedenkers van deze wet, en al degenen die voor stemmen, zouden ze moeten ophangen… Slechts zéér zelden wordt het fileleed door jijzelf veroorzaakt!
bozewolf zegt
@ Mo
Dank voor de andere kijk. An sich geen slecht idee, maar hier is mijn probleem:
Moet je als regering dat nou met (weer) een belastingaanvulling bewerkstelligen?
Franco zegt
@Mo,
Da’s fijn voor het sociale leven voor die vrachtwagenchauffeur. Enne, ook erg gezond…een compleet op z’n kop gezette bioritme…NOT!
En hoe wou je dan het tekort aan vrachtwagenchauffeurs oplossen? Ze verdien al te weinig en nu wil je zee ’s nachts laten rijden?!
Sorcerer zegt
De VVD heeft het vandaag gehad over het verhogen van de max.snelheid naar 130 km/h op de snelweg + het invoeren van variabele snelheden, gecombineerd met verbreding van de weg om ‘vervuilende files tegen te gaan’.
Misschien kunnen jullie daar ook melding van maken zo. VVD is niet mijn partij trouwens, maar op dit punt ben ik het roerig met ze eens…
Mo zegt
Als vrachtwagenchauffeurs nu al te weinig verdienen, waarom worden ze dan uberhaupt vrachtwagencahauffeur? En een goede vriend van me is vrachtwagenchauffeur, maar hij verdient netto veel meer dan ik met mijn 9-5 baantje op academisch niveau. Hij werkt wel 60 uur per week gemiddeld, maar daar zit hij niet mee.
RenesisHP zegt
@Mo.
Omdat mensen soms plezier boven geld verkiezen. Daar geef ik ze 200% gelijk in.
bmw zegt
Diegenen hier die zeggen dat er geen alternatief is voor vrachtwagenvervoer, dwalen volgens mij. Ooit gehoord van binnenscheepvaart? Treinen? Ik zwijg nog over het idee van “efficiënt transport” en het vermijden van halflege of zelfs lege aanhangers.
Ik ben het wel met jullie eens dat men dit weer eens via “heffingen” wil regelen, terwijl dat stinkt naar zakkenvullerij. Als iemand vindt dat vrachtwagens uit de spits moeten blijven… verbied ze dan tijdens de spits. In Frankrijk mogen ze in het weekend ook niet rijden, heel simpel.
En voor iemand het argument gebruikt dat het land afhangt van truckers: het land hangt van iedereen af, maar dat wil niet zeggen dat we de groei van het wegtransport OK moeten vinden. Ga maar eens in de buurt van Antwerpen wonen…
Franco zegt
@BMW,
Niet elk bedrijf heeft een ligging aan het water of in de buurt van een spoorlijn…Of je moet eerst een vrachtwagen gebruiken en daarna een binnenvaartschip/trein…Da’s toch meer van hetzelfde, he?! :roll:
@Mo,
Sommige mensen zitten er idd. niet mee, om 60 uur per week te werken (ik ook niet), maar dat gebash gaat mij WEL de keel uithangen evenals de goedkope opmerkingen of “oplossingen”…
Enne, straksjes mag de chauffeur niet meer dan 48 uur per week werken, en zal zijn inkomen nog lager uitkomen (zeg maar gerust instorten…)!!!
bozewolf zegt
@ BMW:
Ik hoef je toch niet uit te leggen dat scheepvaart en spoor lokatiegewijs hele beperkte afleveringssystemen zijn? Uiteindelijk moet er dan toch een vrachtwagen naar de dokken of station om t spul op te pikken.
Daarnaast wordt de binnenvaart en spoor al intensief gebruikt.
HH zegt
Mmm misschien dat ik dan toch 10km lager gaan wonen, ben ik gelijk
van die nare BPM af pffffff, ze gaat echt gewoon te ver met die rommel :-s.
Pim Brussee zegt
Wat zijn de mogelijke gevolgen als deze regel ingevoerd wordt:
1. Chauffeurs rijden vroeg en tussen de spitstijden. Gevolg het rijtijden besluit komt in geding.
2. Chauffeurs rijden ’s nachts. Gevolg het overgrote deel haakt af voor dit beroep.
3. Chauffeurs rijden ’s nachts. Gevolg de venstertjjden zijn niet meer te handhaven
Conclusie, de transportsector kan beter het wagenpark stilzetten op het moment van invoering. (na een week wordt dan de regel terug gedraait).
J.R.van der Veer zegt
Ik sta voor De Rijke ook wel vaak stil,maar niet voor de lol.Als dit doorgaat draai je de transportbranche nog verder de nek om.En als het nu echt helpt,oke,maar we stropen langzaam dicht hier in het kleine Nederland,waar alles in de Rijnmond gebeurt en niks gespreid wordt over het land.Ik verwacht dus nog meer failissementen en als de heffing er ook komt voor personenautos een terugval voor de autoindustrie.Ik hoop wel dat ze de heffing eerlijk gaan heffen met een soort registratiesysteem en niet via een vast bedrag want dan betaalt iedereen mee dus ook diegene die nooit in de file staat.Toch ben ik sceptisch tegenover dit soort heffingen.we zulen in het transport efficienter moeten werken,maar dat betekent het werk doen met minder autos en bedrijven.Kost dus banen!