Het was vanmorgen één grote baggerbende op de weg en het is allemaal de schuld van het KNMI en Rijkswaterstaat. Laat me dat even uitleggen.
Vroeger gingen we met z’n allen de weg op. Dan kwamen we erachter dat het hard waaide of regende, dat het mistig was, of misschien zelfs wel glad. En dan hoorden we op de radio iemand zeggen dat we vooral een beetje voorzichtig moesten zijn op de weg, maar dat het allemaal wel goed zou komen. We namen nog een slok koffie, haalden onze schouders op en schikten ons in ons lot. Dan maar een uurtje later op het werk.
Maar dat is tegenwoordig anders. Tegenwoordig krijgen we een dag of langer van tevoren al een officiële kleurwaarschuwing van het KNMI. Tien seconden later heeft iedere nieuwssite in Nederland de ANP-nieuwsfeed gecopypaste en we ontvangen op onze smartphones massaal nieuwsalerts: “CODE GEEL VOOR HEEL DE VELUWE DOOR MOGELIJKE VORST!”, of “CODE ROOD VOOR SURHUISTERVEEN OMDAT WINDSTOOTJES IN MIDDEN-AFRIKA”, of “CODE ORANJE WANT HET NEDERLANDS ELFTAL HEEFT VERLOREN EN DE KNMI MENEER IS NOG DRONKEN!!1! hihi”. En het gevolg is dat we met z’n allen denken: “fuck die shit, vorige keer viel het ook wel mee met die windstoten in Surhuisterveen, ik ga gewoon naar m’n werk.”
Zo ook de medewerkers van Rijkswaterstaat vanmorgen die gaan over het strooien van de wegen. Die kregen gisteren bericht van het KNMI dat er Code Geel gold voor de ochtendspits vanmorgen. Dit omdat het glad én mistig kon worden. Ik zie het gewoon voor me: de planner van RWS nam een slok koffie, haalde zijn schouders op en dacht: “Haha, ja joh, zal allemaal wel”, en dus was de wisselbaan van de Coentunnel bij de A10 vanmorgen spekglad door bevriezing. Maar wel ongestrooid en dus dicht totdat men een paar strooiwagens door de snel ontstane drukte heen wist te krijgen die ervoor zorgden dat de wisselbaan om 8:00 open kon. Toen stond er al ruim veertig kilometer file in de regio.
En eerlijk is eerlijk: ik snap die planner van Rijkswaterstaat wel. We worden overladen met allerlei schreeuwerige kleurcodes en doemberichten, terwijl we 99 van de 100 keer geen last hebben van problemen als we vervolgens toch de weg opgaan. En dus gaan de waarschuwingen het ene oor in en het andere oor weer uit. Daarom zou ik het KNMI willen vragen: denk tien keer na voor je een waarschuwing verzend en of we die allemaal moeten krijgen of dat alleen instanties als Rijkswaterstaat, Politie en andere organisaties bepaalde info nodig hebben. Natuurlijk moeten weggebruikers niet onverschillig de weg op gaan, maar door ze te overladen met betuttelende en vaak onnodige waarschuwingen, neemt het effect van die waarschuwingen af. Zodanig, dat zelfs Rijkswaterstaat vanmorgen de ernst van de situatie niet op waarde wist te schatten. Of in ieder geval heeft het daar alle schijn van.
n54coupe zegt
:D Zo te lezen stond je in de file vanmorgen @CasperH ?
sjaakjwt zegt
Wat uitleg over de codes van het KNMI:http://www.knmi.nl/kennis-en-datacentrum/uitleg/knmi-waarschuwingen
Code geel is een waarschuwing (die in dit geval ook gewoon klopte, want het is glad!).
Mensen denken bij het horen van ‘Code geel’ dat er een orkaan des doods op komst is, en als dat niet gebeurt is het KNMI stom. Lekker simpel.
RobinM zegt
Ha, net goed!
RWS en het KNMI hebben last van het moderne vervoersprobleem, net als de NS trouwens. RWS’ers en KNMI’ers gaan nooit met de auto en weten dus niet wat er allemaal in de “echte” wereld gaande is. Daarom staan er iedere ochtend dezelfde files, men weet niet wat ze niet weten en kunnen ze er dus ook niet op reageren/anticiperen. Bij de NS precies zo. Reken maar als je een hoge gast van de NS eens een weekje verplicht met de trein van buiten de randstad naar de randstad laat reizen.
RobinM zegt
@robinm: Te vroeg op enter! Als toevoeging op de laatste zin:
Reken er maar op dat die persoon van de NS heel snel dingen gaat veranderen (zowel bij de NS als ProRail).
pomoek zegt
@robinm: Wat mij betreft ben je te vroeg begonnen met typen. Je stapelt aanname op aanname waardoor je verhaal een, beetje, warrig wordt. Zou je kunnen vertellen waar je de wijsheid vandaan haalt dat Rijkswaterstaaters en Koninklijk Nederland Meteorologisch Instituuters nooit met de auto gaan? En waarom weet je, als je niet met de auto gaat, wat er in de echte wereld gebeurd? En wat heeft een hoge gast bij de NS te zeggen over Prorail? Niks toch denk ik?
RobinM zegt
@pomoek: Wat is er warrig aan mijn verhaal?
Die aannames zijn gebaseerd op een half jaar werken bij RWS… Ik weet hoeveel mensen er met het OV, de fiets of zelfs hardlopend naar kantoor komen. Ze hebben er echt geen idee van hoe het er in de spits aan toe gaat op de snelwegen. Al is het al door het “flex-werken” buiten de spits tijden.
Die hoge gast bij de NS heeft nu misschien niks te zeggen, maar wie wel dan? En de personen die wel wat te zeggen hebben gaan klaarblijkelijk nooit met de trein want niemand vindt het prettig om als een sardientje in een treintje te zitten. Ook iemand van de NS niet (of vertel je mij dat dat wel zo is?).
pomoek zegt
@robinm: Akkoord. Voor het gemak ga ik er vanuit dat bijna alle medewerkers van RWS niet met de auto naar het werk gaan. Of flexwerken. Dat is toch juist een indicatie dat ze wel weten hoe het er aan toe gaat op de Nederlandse wegen? Je kan het die medewerkers toch niet kwalijk nemen dat ze file mijdend naar hun werk gaan?
Wie het voor het zeggen heeft bij Prorail? geen idee. Ik weet in ieder geval dat de kans zeer klein is dat de topman van een ander bedrijf iets over Prorail te zeggen heeft. Ik weet wel dat Prorail niet over de inzet van de treinen van de NS gaat, dat is Roger van Boxtel. Of hij met de trein naar zijn werk gaat weet ik niet. Maar de aanname dat hij dit niet doet en dat hij iets gaat doen aan de overvolle treinen als hij dat wel gaat doen lijkt mij een flinke stap te ver en zou eigenlijk misbruik van zijn positie zijn.
RobinM zegt
@pomoek: “Je kan het die medewerkers toch niet kwalijk nemen dat ze file mijdend naar hun werk gaan?”
Is het niet juist hun “taak” om hier mee bezig te zijn? Om dit probleem op te lossen? Om de infrastructuur van het wegennet te verbeteren zodat er minder files staan? Nee lekker hun kop in het zand steken door file mijdend naar hun werk te gaan…
De NS gebruikt het sporen netwerk van ProRail, dus heeft de NS zeker iets te zeggen over het hoe en wat. Lang niet alle trein drama komt door een tekort aan treinen. Sein storingen kunnen er ook wat van.
Ook hier, lekker je kop in het zand, niks aan de hand, niks te zien…
pomoek zegt
@robinm: Ok, als je in een file rijdt ben je onderdeel van het probleem, daar zijn we bij autoblog al klaar mee dacht ik. Dus niet in de file staan is in ieder geval niet iets aan het probleem toevoegen. Daarnaast: Het feit dat je niet in de file staat wil toch niet zeggen dat je het probleem mniet begrijpt? Als ik kanker heb vind ik het niet noodzakelijk als mijn dokter ook kanker heeft. Liever niet zelfs. en zelf liever niet. Wat de NS en Prorail aan gaat: Lees je even in alsjeblieft in hoe het in elkaar zit. Ik heb prorail en ns gegoogled en dit is het eerste resultaat: http://www.ns.nl/over-ns/de-spoorsector/verantwoordelijkheden.html. Ik stel voor dat we het hierbij laten?
eelco74 zegt
@RobinM: wat een onzin, Rws heeft vele panden, dus je kunt op die basis niets zeggen over hoeveel mensen er wel of niet met de auto komen. Rws delft is bijv nauwelijks bereikbaar met Ov, dus daar komen ze gewoon met de auto. Het parkeerterrein is altijd vol. Westraven zal anders zijn. Hetzelfde geldt voor KNMI, dat pand is ook slecht met Ov bereikbaar. Dus je verhaal zit vol vooroordelen. En dat met maar 3 maanden Rws ervaring
RobinM zegt
@eelco74: Vooroordelen of niet, ergens zal er een waarheid in zitten. T’is alleen maar hoe je redeneert, misschien bekijk ik het te zwart-wit. Misschien niet.
Ik kap met deze discussie.
christiaan zegt
@RobinM: zo wel een half jaar… Help me even dan; van wie zijn die gele pick-up ups die komen helpen bij ongevallen, zorgen dat andere hulpverleners veilig kunnen werken, schades laten maken etc…Je weet wel die gele wagens die je vaak op de weg ziet….
dawwg zegt
@christiaan: Je bedoelt die gele busjes met daarin alle BELEIDSMAKERS van Rijkswaterstaat ? O nee, dat stelletje ambtenaren komt haar ivoren toren nooit uit … en feedback-loops zijn er alleen tijdens 5-sterren diners met lobbyisten, niet met ‘plebs’ in gele busjes die dag in dag uit op de weg zitten, want: ‘plebs’
str8six zegt
Ach, weer of geen weer. Vast sta je toch altijd op de A10.
olivier420 zegt
@str8six: Dat zeker. Het nadeel was nu echter dat iedereen de A9 nam vanmorgen “om maar de horror praktijken op de A10” te vermijden, met als gevolg dat deze ook hopeloos vast liep.
Dat de A9 bij knooppunt Badhoevedorp na het weekend ietsje anders loopt hielp ook niet..
flyingd zegt
Als ze niets zeggen en het gaat fout, roeptoeters heel Nederland schande. wat wil je nou?
josxkrs zegt
Tsja, genoeg landen waar ze met 15 cm sneeuw nog niet eens met een sneeuwschuivertje de weg opgaan. Nederland is uiteindelijk gewoon een ongelofelijk verwend land.
pomoek zegt
@josxkrs: http://www.autojunk.nl/2016/12/busbotsen-gladheid-in-canada
josxkrs zegt
@pomoek: liever een paar van dat soort ongelukjes dan een hoopje onkundige bestuurders op een snelweg…
lekbak zegt
@josxkrs: ik vind het altijd heel erg opvallend op tv: in al die winterlanden zijn ze bang voor de bevriezingsperiode en bang voor de ontdooi periode.
Dat wil zeggen. Als het rond nul hangt of licht vriest hebben ook de landen met echte winters gewoon last. Dat is dus precies wat er in Nederland de hele winter aan de hand is.
Dutchdriftking zegt
Als je het weer in de avond checkt weet je dat je moet krabben en dat het glad kan zijn. Wekker een kwartiertje eerder en klaar.
87sandyd zegt
Vroegahh, vroegahhh was alles beter. RWS kan het ook nooit goed doen. Als ze geen code geel afgeven voor gladheid en de volgende glijden er 35 auto’s van de weg, omdat het glad was, is het ook de schuld van RWS WANT IEDEREEN HAD DAT TOCH ZIEN AANKOMEN?????
Het is allemaal zo makkelijk elkaar de schuld te geven. Waar mensen werken worden fouten gemaakt.
Er rijden nu gewoon veel meer auto’s op de weg. Ik denk dat het saldo auto per kilometer asfalt flink is toegenomen in de spits. Daar moet wat aangedaan worden, vind ik.
mashell zegt
Ik dacht altijd dat het maar onzin was, die reclameslogan dat Zeeland de meeste zonuren heeft. Maar het lijkt echt zo.
stationcar zegt
In principe ben ik het eens met de strekking van het verhaal, geen hond trekt zich iets aan van welke kleurcode dan ook, 999 van de 1000x valt het allemaal wel mee en is er geen bil aan de hand.
Daarom ben ik het ook eens met de redenering dat bepaalde codes misschien alleen voor overheidsdiensten oid inzichtelijk moeten worden gemaakt.
Maar al wás dat zo geweest dan had dat dus niks uitgemaakt, want dan nu krijgen die overheidsdiensten ook al die info, dat wij als burgers daar onze schouders over ophalen maakt voor bijvoorbeeld RWS niets uit.
dailydriver zegt
Ook zeggen de weg niet op. Ga ik toch. Moet gewoon op mijn werk verschijnen en mijn werkzaamheden uitvoeren. Extra tijd inplannen en rationeel blijven nadenken. Al die kleurcodes kunnen mij gestolen geworden. Beoordeel zelf wel de huidige situatie en oordeel en handel erna.
cls350sb zegt
Thanks voor dit artikel @CasperH, jij zegt wat ik al jaren denk. De KNMI moet eens ophouden met die belachelijke weeralarmen van ze. Bij een stevige herfstbui is het tegenwoordig al code geel/oranje, en veroorzaakt onnodig perniek op de wegen want STEL JE VOOR!!1!1! En ja, ik stond vanochtend ook in de file.