De werkenden onder ons zullen het deze week vast weer gemerkt hebben. De zomervakantie nadert zijn einde, dus het begint weer drukker op de weg te worden. In Nederland betekent dit automatisch… file koppen!
Hoewel automobilisten gevaarlijker doch efficiënter zijn gaan rijden door vaak minder dan een seconde afstand op hun voorligger te houden, zal de filedruk aan het einde van dit jaar volgens de VID met zeker 10 procent zijn toegenomen. “De groei van het aantal en de lengte van de verkeersopstoppingen is ongebruikelijk groot”, zegt VID-er Patrick Potgraven.
Volgens Potgraven is de capaciteit van de weg ‘echt op’. “Automobilisten kunnen niet nog dichter op elkaar gaan rijden, dat houdt een keer op. Je ziet daardoor heftige reacties op het verkeer als het een keer slecht weer is en ze onderling meer afstand houden”. Een deel van de filedruk-toename is echter ook te wijten aan groot onderhoud aan belangrijke doorstroomroutes. Zo kosten de werkzaamheden aan de A4 jaren en de reparatie van de Hollandse Brug op de A6 is ook niet misselijk.
Er lijkt echter ook een lichtuntje te zijn. In de eerste helft van 2007 was de filedruk 17,3% hoger dan diezelfde helft in 2006. Tien procent over heel 2007 is dus gelukkig wat minder. Al met al lijkt het echter wederom bevestigd te worden: de toename van het aantal files vertragen, is het hoogst haalbare. Ook rekeningrijden zal daar geen verandering in kunnen aanbrengen.(via: nu.nl)
joost zegt
Bij de volgende verkiezingen Wilders stemmen. De enige politicus die de wil heeft om het probleem op te willen lossen. Andere partijen, zoals de VVD krijgen nooit meer mijn stem. Zij zijn mede veroorzaker van de huidige fileproblematiek. En van al die linkse boomknuffelaars hoef je al helemaal niks te verwachten. Het enige wat die linkse ratten kunnen zijn de belastingen weer omhoog gooien, waaronder de bijtelling.
Alwood zegt
maakt helemaal niks uit wat dit betreft op wie gestemd wordt of wie de macht heeft… de hele nederlandse filosofie is verkeer.
iedere keer op vakantie valt het me weer op. In het buitenland willen mensen met een bestuursfunctie ook vaak genoeg een probleem oplossen en ergens écht aan werken. ook als ze niet zelf direct voordeel eruit kunnen halen.
in Nederland is de gedachte vooral: “hoe groot kan ik het probleem laten worden dat mensen het nog net accepteren” en vervolgens trappen alle brave burgers er weer met het volle gewicht in.
Alwood zegt
ondanks de geweldige woordspeling… bedoelde ik verkeerd ipv verkeer ;)
mattie zegt
Waarom neemt de filedruk eigenlijk zosnel toe. het aantal inwoners in nederland blijft stabiel. Blijkbaar gaan mensen steeds meer rijden, waarom vinden mensen het leuk om een aantal uur per dag naar hun werk te reizen? Er wordt wel veel geklaagd over de politiek, maar kunnen zij er wel wat aan doen? Misschien moeten de file rijders van nederland eens naar zichzelf kijken. Wellicht kunnen ze op een andere manier naar hun werk of moeten ze een baantje dichter bij huis zoeken.
Zolang er een grote groep mensen is die een onbeperkte mobiliteit eisen zal het file probleem denk ik niet opgelost worden. Want meer wegen betekent dat deze mensen ook meer gaan rijden, dat lost dus het probleem niet op.
De oplossing: kleinere auto’s, tweewielers. En de beste oplossing: alleen mensen die met plezier auto rijden, hebben het recht om auto te rijden.
little zegt
De file ben je zelf.
joost zegt
@ mattie,
1. klimaatverandering. meer dagen met regen = meer file.
2. wegwerkzaamheden. Onderhoud aan het wegennet is enorm.
3. welvaart. meer mensen kunnen het zich permitteren om een auto en of tweede auto per gezin aan te schaffen.
zullen vast nog wel meer oorzaken zijn.
Aston Martin Rapide zegt
@Joost
Er zijn ook werkenden die niet dicht bij zijn/haar werk wonen.
RubenBaeten zegt
@mattie: Dat is een redenering die ik vaak hoor maar nog nooit heb kunnen begrijpen. Hoezo betekent meer wegen dat mensen meer gaan rijden? Als ik ineens op twee manieren naar Amsterdam kan, ga ik toch niet een extra keer heen en weer?
Het is geen oplossing, maar het zou de druk wel enorm verminderen als het aantal rijbanen op belangrijke plaatsen wordt uitgebreid. Zolang vrachtwagens elkaar mogen inhalen, zullen tweebaanswegen altijd verstopt raken. En de A2 bijvoorbeeld, de belangrijkste verkeersslagader van NL, is grotendeels tweebaans. Belachelijk toch? Hetzelfde geldt voor ritsen vlak na drukke knooppunten. Niet zo gek dat dat vastloopt. Dus: verbreden die wegen, en de files worden draaglijker.
Jellert zegt
Gewoon motor kopen :D
Laus zegt
als je kijkt naar duitsland en frankrijk, lopen wij hopeloos achter met het ver-3-baniseren van ons wegennet. Niet dat het alles helpt, maar er zijn tig knelpunten die op dit moment kunnen worden aangepakt.
Maar het is toch veel te laat voor symptoombestrijding? Ik denk het niet als je dit met de nodige toekomstvisie aanpakt.
TTB zegt
@ Joost
ben het totaal met je eens! Dat jochie dat er nu op zit (Eurlings) belooft wederom een hoop maar geloof me daar komt NIKS van terecht.. wat toch een klote land..
Bertjan zegt
@ Mattie
“Er wordt wel veel geklaagd over de politiek, maar kunnen zij er wel wat aan doen?”
Euhm…. laat me even denken.. JA!!! Sterker nog, zij zijn de enigen die er wat aan kunnen doen en er zelfs wat aan MOETEN doen. Er is geen waardig alternatief aangezien op trajecten als Almere-Amsterdam en Amsterdam-Utrecht niet alleen de weg maar ook het spoor aan maximale capaciteit zit. Bovendien weet je tenminste zeker dat je een bepaalde tijd in de file staat en is het maar afwachten wat de vertraging met OV is. Bovendien WIL de overheid ons helemaal niet met z’n allen in het OV omdat dat teveel inkomsten derving zou opleveren omdat er te weinig accijns via brandstof binnen komt.
Enne… lekker makkelijk gezegd maar vaak komt het werk niet naar jou toe maar moet jij naar je werk. En met de huidige huizenprijzen en gebrek aan fatsoenlijk huurbeleid hebben we tekort bij de sociale huur woningen en overschot in de vrije sector huur woningen waardoor het voor veel mensen onbetaalbaar is om bij je werk te gaan wonen = forenzen dus.
Door al die inspraak regeltjes kunnen plannen tot sint juttemis vertraagd worden door milieu activisten en iedereen die in staat is op zijn eigen benen te staan. Omdat een regering vervolgens maar tijdelijk is duurt het meerdere kabinetten voor er iets gebeurd. En als er iets gebeurd is er geen visie en wordt er geen duidelijke keuze gemaakt zodat er uiteindelijk niets wordt opgelost en het een halfzachte combi wordt zodat niemand echt tevreden is; het milieu wordt niet beter, de files blijven en het schaadt de economie.
Dus ja, volgens mij ligt de bal bij de overheid en wordt het tijd dat een kabinet met ruggengraat rationele beslissingen durft te nemen die in ieder geval IETS oplossen in plaats van dat zwalkende beleid wat we nu vaak zien.
John zegt
De stelling ‘meer wegen = meer rijden’ klinkt heel logisch, maar is een vals argument van de milieulobby. Zie de reactie van Ruben Beaten. Dat is normale logica. Je gaat niet extra rijden ‘omdat er nu eenmaal meer asfalt ligt’.
De overheid is de enige die wat aan de files kan doen. Door de bezuinigingen op het openbaar vervoer is het voor steeds meer mensen niet haalbaar om van het platteland naar de stad te reizen. De overheid wilde de mensen eerst de stad uit en nu krijgt de burger de rekening van het falende overheidsbeleid toch al gepresenteerd.
Meer asflat klinkt leuk en is ook zeker nodig, maar zeker zo belangrijk is het terugdraaien van alle doorstromingsbeperkende maatregelen die de laatste jaren zijn genomen.
Kom nu niet aan met drogredenen dat het de verkeersveiligheid ten nadele zou beïnvloeden, want diverse studies tonen al aan dat dat absoluut niet op feiten berust. Het beleid is slechts voor een marginaal, te verwaarlozen deel, verantwoordelijk voor de toegenomen verkeersveiligheid, terwijl de actieve en passieve veiligheid van auto’s een veel groter deel voor zijn rekening neemt.
Ook een toename van uitstoot is niet waar => betere doorstroming = minder files = minder uitstoot.