De overheid slaagt er maar niet in om de files op te lossen. Nu niet gaan roepen dat jij de oplossing hebt, want als het echt zo eenvoudig was, dan waren de files al lang opgelost. Ik heb mij neergelegd bij de gedachte dat de files waarschijnlijk nooit zullen worden opgelost. We moeten het natuurlijk wel blijven proberen, want anders loopt het pas echt uit de klauwen. Files kosten de maatschappij honderden miljoenen per jaar en geluiden om de overheid op te laten draaien voor deze schadepost zijn niet nieuw, maar de tankstations proberen het weer eens. Nieuwe minister, dus nieuwe ronde, nieuwe kansen.
De tankstations claimen per file twintig tot veertig procent lagere omzet te draaien. Dit komt niet allen door de mindere verkoop van brandstof, maar ook van etenswaren, tabak en dranken. Automobilisten en vrachtwagenchauffeurs zouden de pompstations bij files links laten liggen, doordat men de verloren tijd goed probeert te maken en dan geen tijd heeft voor een tussenstop.
Voor een tankstation langs de snelweg betaalt een ondernemer drie cent per liter brandstof aan precariorecht; het recht om een bedrijf op die plek te mogen exploiteren. Bij wegwerkzaamheden en -afsluitingen krijgen pomphouders financiële compensatie van de overheid voor de inkomstenderving, maar bij files is dat nog niet het geval. Een woordvoerder van het ministerie heeft aangegeven bereid te zijn om met de pomphouders te praten. Laat ze eerst maar eens uitleggen hoe ze aan die cijfers komen.
Ik gun de pomphouders natuurlijk het allerbeste, want ook daar moet de schoorsteen blijven roken. Alleen ben ik bang dat het einde zoek is, wanneer we hier aan gaan beginnen. Er wordt op allerlei manieren schade geleden door files. Direct en indirect, aantoonbaar, minder aantoonbaar en nauwelijks aantoonbaar. Waar ligt dan op enig moment de grens, oftewel, wanneer kom je in aanmerking voor compensatie? (via: bovagkrant)
Ron zegt
Precies hoe ik erover dacht toen ik het vandaag op het nieuws hoorde. Iedere Nederlandse filerijder maakt kosten vanwege de files. Direct of indirect, in de vorm van tijd of direct in geld, misgelopen afspraken, noem het maar. Ik zie dus ook niet in waarom alleen dat groepje tankstationhouders een gecompenseerd zouden moeten worden en de rest van Nederland niet.
MarcO zegt
Jajajajaja, dit had ik ook al gelezen op vandaag, leuk dat ik er nu op kan reageren: …. Als je moet tanken, moet je tanken, dus file of geen file, dat maakt geen verschil. Misschien moet ‘men’ wel meer tanken omdat het verbruik in een file hoger is per ‘gereden’ km. Maar bovendien: die mensen die in de file staan (langs een pomp) en denken: Als ik dan toch vast sta… dan maar even wat lekkers halen bij de pomp? Of zij die door het lange wachten een persoonlijke pitstop moeten maken? Nee, ik vind het wel heel eenzijdig toegelicht van de gezamenlijke pomphouders. En die 3 cent precariorecht zit gewoon op de brandstofprijs, dus die wordt door ons betaald. De brandstofprijzen langs de snelweg liggen echt hoger dan elders in het land.
x-es zegt
wat een onzin.
Nederland op zijn best… Trouwens, een paar pompjes minder zou nog niet zo verkeerd zijn. Pak voor de grap maar eens een kaart van Duitsland erbij en zie hoe het ook kan. Hier stikt het van de tankstations.
Elke op/afrit is weer een potentiele file erbij… Het milieu is ook niet gebaat bij zóveel tankstations; wat een ruimte.
G. de Groot zegt
Nou nou, ik heb toevallig anders toch ècht dè oplossing hoor!
Maar ik zeg wel niks…
Tinus zegt
Ik ben van mening dat de overheid niet nog extra belast mag worden met schadeclaims vanwege files.
Zelf vind ik dat files beginnen (en eindigen (maar meestal niet)) met het rijgedrag van automobilisten zelf. Opportunistische acties en verkeerd remgedrag zijn naar mijn mening file-beginners no 1.
Kijk maar eens naar een situatie waarbij een vrachwagen een andere in wil halen. Al het overige verkeer wil naar de linker baan en er zijn altijd bestuurders die het grote gat tot aan de vrachtwagen dichtrijden. Op het laatste moment koste wat het kost er tussen proberen te komen op de linker baan, zodat de stroom autos die erachter zit moet afremmen tot meestal een snelheid die lager is dan de inhalende vrachtauto zelf.
Slecht remgedrag bedoel ik met bestuurders die te een volgafstand van ongeveer 2 tot 2,5 meter aanhouden en voor ieder klein wissewasje op de rem drukken. De bestuurder erachter drukt meestal in een schrikreactie de rem harder in. Enzovoort, enz. => file!
De overheid probeert files te minderen door van te voren aan te geven als er files zijn. Ook d.m.v. de lichtborden met alternatieve snelheden zoals 90, 70 of 50 km/u (weinig bestuurders die zich eraan houden => harde rem akties en opstoppingen) om van te voren het verkeer zachter te laten rijden bij opritten.
GOD zegt
word tijd voor 8 baans snelwegen
ITALIAgait zegt
Als je zolang stil staat , verstook je toch ook benzine ???
Lijkt me alleen maar gunstig voor die pomphouders !!!
En voor eindelijk weer es een warme zomer natuurlijk !
Mpower zegt
Erg raar, ik werk op een tankstation en als er bij ons hier filestaat wordt het binnen ineens veel drukker. Liever bij de tankstation consumeren dan stil in de file staan, moeten ze denken.
In de file rijden we toch 1 op 4? Als je meer liters verbruikt op dezelfde aantal km’s dan is toch alleen maar beter voor de tankstation. Of mis ik hier een punt? Graag nadere toelichting.
Mel zegt
bij files moeten heleboel mensen gaan plassen bij tankstations en even bijtanken en broodjes eten en koffie drinken, vandaag weer eens 90 euri kwijt bij die tanktion ;)
pb zegt
hallo?!
je kan de overheid wel iets laten compenseren, maar…..precies, dat wordt betaalt met belastinggeld! want een overheids-geldboom bestaat niet, dus betaalt de belastingbetaler eigenlijk z’n eigen vergoeding…dat schiet lekker op..not!
Joost Boers zegt
Het wordt natuurlijk helemaal gemakkelijk als we dichter bij huis werken of dichter bij het werk gaan wonen – of de uitdaging van een eigen bedrijf oppakken en dat werk van huis doen. Het fileprobleem wordt dan wellicht opgelost, de overheid moet op een andere manier aan de accijnzen komen en financieel worden we er zelf beter van – doordat we minder in de auto (moeten) zitten hebben we meer tijd voor sport dus ook onze gezondheid gaat er met sprongen op vooruit!
DRU zegt
Ik lees Autoblog via rss, dus ik zie in eerste instantie alleen staan: Filecompensatie, ja dat willen we allemaal wel!
Dus ik dacht, hee hebben ze het hier over de oplossing om files op te lossen? In plaats van mensen belasten zodat ze minder gaan rijden, mensen juist belonen voor het thuiswerken of OV reizen. Of zoiets. Iets omgekeerds/ out of the spreekwoordelijke box. Maar ik ga alweer te ver, want we mochten niets zeggen over file oplossingen.
Die pompstations zijn wel heel creatief met geld vragen. Ik ben inderdaad echt benieuwd hoe ze aan die cijfers komen.
Guido van H. zegt
@G. de Groot,
ik ken ook wel een paar oplossingen. Helaas zitten er geen mensen met een gezonde “boerenverstand” in Den Haag!
Hint…1; het heeft twee wielen
Hint…2; het lijkt op een stapelbed
8)
DeAutogids.nl zegt
Ik denk dat Dennis fout zit. We hebben wel een oplossing, we kunnen morgen beginnen met de oplossing, maar het gebeurt niet. Waarom moet iedereen ’s ochtends tussen zeven en negen naar het werk om tussen vier en zes weer terug naar huis te gaan? Ik heb wel eens gewerkt van zes tot drie. Goed, ik mis mijn “uit”slapen, maar het rijdt prettiger! Bedrijven als banken en verzekeringsmaatschappijen zouden toch veel beter veel later kunnen openen? Zodoende kunnen de mensen die dan wel van 8 tot 5 werken na het werk bij hun bank nog zaken regelen. Zelfde geldt voor vele overheidsinstanties.
Zolang onze werkgevers blijven volharden in hun 8 tot 5 principe zullen de files niet opgelost worden.
In Denemarken is er laatst een wet aangenomen die het mogelijk maakt voor mensen die om gezondheidsredenen ’s ochtends later opstaan zouden moeten nu door hun arbeidsgever andere arbeidstijden aangeboden krijgen. Bijvoorbeeld van 11 tot 8. En tot nog toe zijn velen daar positief over.
floryn zegt
dat iedereen er schade aan lijdt betekent niet dat er niet iemand in zijn eentje voor mag gaan vechten om zijn gelijk te halen omdat hij de weg weet om dat te doen
natuurlijk moet je zoiets bij de kern aanpakken
floryn zegt
natuurlijk moeten die files een keer goed aangepakt worden en niet de schade die erdoor geleden wordt.
RubenBaeten zegt
Op zich kan je tankstations niet echt links laten liggen.
Ha, ha, wat grappig weer…
DRU zegt
@Ruben Baeten – hihi
Georgio zegt
Vrachtwagen- en buschauffeurs moeten trouwens om de zoveel tijd verplicht pauzeren, dus die stoppen echt niet minder als er ook nog eens file staat.
Pannekoek zegt
@ Ruben Baeten
Haha
mattie zegt
Volgens mij zuipt je auto in de file meer, dus wat hebben die tankstations te klagen. Lijkt mij dat ze aan de file’s verdienen. Na een uur saai in de file gaan veel mensen even een snack of een krantje halen. Ik snap niet wat ze lopen te zeuren. Ze hebben zeker ook al een claim lopen bij toyota, omdat ze aan hybride auto’s minder verdienen.
xavier zegt
Files bestonden al toen die tankstations daar gebouwd werden, je moet heus niet denken dat ze daardoor failliet zullen gaan.
Wanneer je een huis koopt bij een luchthaven (Zaventem, België) moet je niet beginnen protesteren over nachtvluchten.
Sommige mensen zijn dus heuse egoïsten!!! Andermans belastingsgeld afsnoepen om nog meer winst te maken.
smokin zegt
Ik ga juist tanken als ik in een file sta. Kost per saldo bijna geen tijd.
Je kunt wat meer doorrijden op de oprit, paar minuten tanken, stukje doorrijden op de afrit en je voegt weer op dezelfde plaats in als waar je voorheen stond.
Dat percentage lijkt mij nergens op gebaseerd.
mashell zegt
Als je de prijzen van branstof aan de snelweg ziet dan weet je dat er boven op de 3cent precario al lang en breed een flinke “file” compensatie betaald moet worden door de klanten.
jodocus zegt
File langs de snelweg?
Dan stop ik nét wél in zo’n tank-toestand voor een broodje, een drankje en even neuzen in de tijdschriften in de shop,…nét zolang tot de file weer is opgelost. En dan spendeer ik daar mijn zuurverdiende centjes !
Niet zo als er geen file is, dan scheur ik die stations voorbij en laat ze links liggen (of rechts ?)
Neen, de overheid kan haar geld beter besteden aan structurele anti-filemaatregelen – zoals daar zijn beter openbaar vervoer, vrije busbanen, vlotte fietsroutes, beter verkeersmanagement, spreiding van werkuren en méér thuiswerken,…- dan het geld bij wijze van compensatie aan de tankstations te gaan uitdelen !
Benny1 zegt
eerste reactie toen ik dit vanochtend op nieuws hoorde:
“haha” en “ja dan wil ik ook compensatie voor de te hoge brandstofprijzen en bpm en btw”
Voor wat hoort wat ;)
Furby C-Rules zegt
Eey,
Er is een privé initiatief gekomen…om ervoor te zorgen dat de overheid in beweging komt…alhoewel dat nooit gegarandeert kan worden…
Check http://www.fileoplossing.nu
Ze gaan alle registraties afdrukken en op het binnenhof dumpen!
Misschien dat er dan iets gebeurt in Nederland…
Files zijn wel degelijk op te lossen maar niet met ruggegraatloos slap gel*l in Den Haag…
Greets,
Furby…
cor zegt
Waar haalt de schrijver van het stuk de wetenschap vandaan dat de files nooit zullen worden opgelost?
Wie kan er claimen dat hij na honderd jaar automobiliteit de juiste wetenschap bezit om het probleem aan te pakken?
Vast staat dat de huidige wetenschap er niet toe in staat is!!!
Geduld, de ontwikkelingen zijn gaande.
Vriendelijke groet,
Cor Rooker & Bart Mees
petra van essen zegt
Jammer dat niemand zich afvraagd waarom er zoveel auto,s op de beruchte A wegen zijn, daar kun je wat aan doen:
Files worden veroorzaakt doordat er te veel bedrijven op één plek gevestigd zijn. (dit mag de regering niet meer goedkeuren)
Als de grote steden zich minder aantrekkelijk maken is er al een deel opgelost. Laat die bedrijven maar opdraaien voor de schadekosten (rekeningrijden), dan weten ze niet hoe snel ze hun bedrijf moeten verplaatsen naar een plek in Nederland die dun bevolkt is, (er ontstaat gelijkmatige verdeling in het land), gemotiveerde werknemers kan krijgen en dan heb je minder verkeer rondom en in de grote steden, ook moet worden gestimuleerd, net zoals vroeger, personeel aan te nemen die in dezelfde gemeente wonen daar waar het bedrijf gevestigd is.
En anders bereid zijn te verhuizen, om dichter te kunnen wonen.
De grote steden zeuren wel om meer asfalt, maar het is toch echt een bewuste keuze om daar te werken en te wonen en dan neem je de drukte op de koop toe. Zie maar hoeveel er wordt georganiseerd in Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Den Haag: huishoudbeurs, 9 maandenbeurs, theatervoorstellingen, musicals, zo blijven ze mensen aantrekken en maar blijven zeuren om meer asfalt en zielige tankstations. Waarom rijd er zoveel verkeer op die wegen??
yoerak zegt
@petra van essen: Heb je bij Macropolis gewerkt?