We blijken het in Nederland steeds meer te accepteren om in de file te staan
Waar wij Nederlanders voorheen ons ongenoegen uitten tegen de files hebben we nu andere zaken om ons druk om te maken. Ondanks dat het drukker dan ooit is op de weg, nemen we het voor lief als we achteraan aan moeten sluiten. We ergeren ons nu veel meer aan agressie in het verkeer en openbaar vervoer.
In 2010 vond nog 72% van de Nederlanders de files op autosnelwegen niet acceptabel en in 2019 nog maar 35%. Acceptatie en berusting zijn tijdens deze files de meest sterke gevoelens maar we blijken ons toch ook wel te irriteren. Deze irritatie ontstaat vooral als andere weggebruikers via een tankstation of de vluchtstrook proberen in te halen. Niet iedere bevolkingsgroep ervaart de file hetzelfde. Vertrektijden aanpassen en een andere route kiezen is het meest gekozen alternatief. Verhuizen of een andere baan kiezen wordt het minst vaak gedaan om de files te vermijden. Mensen die de file accepteren zullen minder snel geneigd zijn om een alternatief te kiezen.
Op een gemiddelde weekdag staat 6% van de Nederlandse bevolking in de file. 15% staat zelfs minstens 1 keer per week in de file terwijl meer dan de helft van de bevolking slechts sporadisch in de file staat. Jammer heren maar jullie lijken het meest in de file te staan, de ’typische’ filerijders naast hoger opgeleiden, werkenden, de leeftijdsgroep 18-45 jaar, hogere inkomens en frequent autogebruikers.
Uit het onderzoek dat het Kennisinstuut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) deed blijkt dat juist andere vraagstukken een groter heikel punt zijn. Agressie op de weg en in het OV en de verkeersonveiligheid bezorgen Nederlanders grotere zorg dan het filerijden. Het OV zorgt voor grote onvrede door beperkte beschikbaarheid, vertragingen en de kosten. Ook geluid en luchtverontreiniging worden in 2019 als groter probleem dan de file gezien . De onvrede over het openbaar vervoer in ons land zorgt ervoor dat dit vaak niet als alternatief voor files wordt gekozen.
Het fileleed wordt dus minder als probleem gezien. Heb jij de file inmiddels ook geaccepteerd of heb probeer jij file te vermijden?
autojunkiexl zegt
Wij Nederlandsers accepteren sowieso alles waar we “last” van hebben en wat er besloten wordt door Den Haag. Meer belastingen, zorgkosten die de pan uit reizen, hogere bpm, langere files, etc..het maakt ons niet uit! Wij bukken en slikken wel.
bierbuik zegt
@autojunkiexl: maar dan wel op de achterste poten gaan staan omdat er enkel mannen op verkeersborden staan
autojunkiexl zegt
@bierbuik:
Haha, en die zijn nog zwart ook. Dat kan toch niet?!
BaRa zegt
@bierbuik: Ligt Nederland in de Alpen, dan?
gandini zegt
@bara: Inderdaad, iets met een klok en een klepel…
cloverleaf zegt
@bierbuik: nee hoor, zijn gewoon tiet-loze kale vrouwen! #problemsolved
niex zegt
@autojunkiexl: tuurlijk joh het is zo erg hier boehoe
autojunkiexl zegt
@niex:
Of we het hier goed hebben staat toch los van het feit dat je maar alles moet accepteren?
christian85 zegt
@autojunkiexl: ik stel voor dat je er iets aan gaat doen
autojunkiexl zegt
@christian85: Ja, ik stond dus met een geel hesje op het binnenhof, maar ik stond daar als Remy.
bernoulli zegt
@autojunkiexl: dan stond je dus niet in de file. Probleem opgelost.
autojunkiexl zegt
@bernoulli: Ik had wel wat trekkers voor me, maar voor de rest viel het mee. :)
PunicaOase zegt
@autojunkiexl: en als er iets niet goed gaat dan roepen we allemaal dat de overheid iets moet doen.. en dat ze veeeel meer moeten handhaven.. dat kost dus geld, veel geld en dus zijn de belastingen hoog..
mashell zegt
“‘typische’ filerijders zijn naast hoger opgeleiden, werkenden, de leeftijdsgroep 18-45 jaar, hogere inkomens en frequent autogebruikers.”
Niet een, niet twee, niet drie, niet vier maar zelfs vijf open autodeuren worden er hier ingetrapt!
Dutchdriftking zegt
@mashell: Exact! Uitkeringstrekkers, pensionado’s, schoolgaande jeugd, en mensen zonder rijbewijs hebben er weinig last van…..
pomoek zegt
Ik probeer me zo weinig mogelijk te ergeren dus sta ik zo weinig mogelijk in de file. Het zou je hobby maar zijn.
stephane8200 zegt
@pomoek: inderdaad. Ik reed vroeger 60-70K per jaar soms. Werk nu veel thuis en in het buitenland dus dat is een stuk minder.
Mensen die er mee pochen veel te rijden kunnen zich afvragen wat ze in de rest van die tijd, in plaats van in de auto te zitten, hadden kunnen doen.
Bovendien, wat is autorijden nog als je voortschuifelt in de file?
simonferrari zegt
@stephane8200: Ik rij tussen de 80 en 90k per jaar. Uiteraard maak ik veelal files mee. Mij hoor je niet klagen. Simpelweg goed plannen. Mijn tijd in de auto maak ik effectief door veel zakenrelaties te bellen (handsfree of course). Daarnaast moet ik toegeven dat een file, mits niet té lang, soms best eens fijn kan zijn om het hoofd leeg te maken.
Filerijden associeer ik absoluut niet met het ‘echte autorijden’. Ik zie het als ‘part of the job’. Echt autorijden doe ik in het weekend wel.
towi1989 zegt
Wat moet je anders. Als er al een alternatief wás dan zou ik dat heus overwegen. Verhuizen? De enige optie is dan om dichter bij de start van de file te gaan wonen, daar schiet ik nix mee op. Echt de file bypassen betekend in de stad gaan wonen, en dus meer geld neertellen om terug te gaan naar een klein appartement, geen tuin en geen plek voor een auto. De trein doet er langer over en is duurder. Een andere baan? Ik hád een baan dicht bij huis aan een snelweg waar nooit file was, maarja, daar ging het even niet zo goed.
De enige optie is voor werkgevers om flexibeler om te gaan met thuiswerken, maar dat is hier een taboe.
Dus, ik stap iedere ochtend maar weer in mijn vierwieler om te zien wanneer ik weer aan mag sluiten. Ja ik irriteer me aan vanalles en nog wat, maar moet toch weer op kantoor zien te komen. Op gegeven moment moet je ook aan je eigen gezondheid gaan denken, en ja, dan wordt je vanzelf wat rustiger. Maar daar wordt het nog niet beter van!
autojunkiexl zegt
@towi1989:
Kan je niet vroeg beginnnen? Ik heb 100 kmer enkele rit naar mijn werk. Begin om 07:00 en in de ochtend trap ik het binnen een uur weg. (vertrek om 06:00). Daarnaast kan ik om 15:30 weer naar huis. En dan doe ik er 1 uur en 10 minuten over. Lekker op tijd thuis. Heb je ook nog wat aan je dag. Ik zeg… win win.
mashell zegt
@autojunkiexl: heb ik ook eens een paar jaar gedaan dat was me een partijtje slopend zeg, dat vroeg thuis is ook maar schijn want je moet ook weer vroeg naar bed want de wekker gaat om 5:15u.
Ik ben er inmiddels van overtuigd dat vroeg opstaan (voordat het licht wordt) ongezond is dus kies ik voor de strategie om juist later te komen. Niet om 7:00u al beginnen maar op z’n vroegst pas om een uur of 9:30u.
themaster7 zegt
@autojunkiexl: Inderdaad mijn vader doet al meer dan 25 jaar het stuk van Utrecht naar Eindhoven. S’ochtends om 6 uur a half 7 weg en s’middags voor of na de file weer terug. Als je na de file gaat betekend dat je wel lange dagen maakt.
autojunkiexl zegt
@themaster7: Ja en je rijdt file. Zonde van mijn (prive) tijd.
Dutchdriftking zegt
@towi1989: Motorrijbewijs halen en 8 maanden per jaar lekker tussen de file door? Werktijden aanpassen? Als ik er elke dag in stond zou ik dat zeker doen….
knapzuur zegt
@dutchdriftking: ..hoeveel vakantie dagen denk je dat de gemiddelde Nederlander heeft?!
Dutchdriftking zegt
@knapzuur: De wintermaanden gewoon lekker met de auto was meer mijn gedachte. Liever 3 a 4 maanden in de file dan het hele jaar.
kobus1967 zegt
@knapzuur: eh 90, o nee dat is een kamerlid.
Dan 50, o nee dat is een leraar.
Ik geef het op.
kle500 zegt
@dutchdriftking: of gewoon 10 a 12 maanden per jaar, want enkel als het echt glad is hoef je de motor te laten staan.
Dutchdriftking zegt
@towi1989: Motorrijbewijs halen en 8 maanden per jaar lekker tussen de file door? Werktijden aanpassen? Als ik er elke dag in stond zou ik dat zeker doen….
mwti zegt
@dutchdriftking: tussen de file door is vragen om problemen. De vraag is niet of maar wanneer je je knieschijven en/of benen kapot rijdt.
Dutchdriftking zegt
@mwti: Welnee. Motorrijden doe je met verstand en niet blind voor ieder gaatje gaan. De laatste tijd zie ik steeds meer van die woon-werk ridders. constant in de dode hoek bij auto’s, bumperkleven, er tussendoor ‘moeten’ omdat het kan. Tja, dan ga je vanzelf onderuit. Je bent gewoon sneller met de motor, maar probeer niet het onderste uit de kan te halen.
olivier420 zegt
@dutchdriftking: grappig, was mij als automobilist ook nog opgevallen dat er verhuftering onder motorrijders gaande is: Tot 70 km/u nog tussen de auto’s doorrijden, met groot licht in de zijspiegel hangen, in dode hoek slalommend eromheen etc.
Beetje Darwin theorie bewust opzoeken..
Dutchdriftking zegt
@olivier420: Inderdaad!
avdb55 zegt
@mwti: zo is het maar net. Natuurlijk zijn er motorrijders die als idioten met 80 km/h door files heen snijden, maar het grootste risico zit toch echt bij automobilisten die denken dat de rij naast hen net even sneller gaat en dan denken dat ze dat gaatje in moeten duiken. Vervolgens zit jij 5 maanden thuis te herstellen en vertelt je vrouw dat ze liever heeft dat je met de auto naar je werk gaat
kle500 zegt
@avdb55: vergeet niet dat de telefoon vele grijper is dan de weg en tegelijkertijd op je telefoon, kijken, sturen én knipperlichten is al helemaal pittig.. ( aldus een motorrijder die 12 maanden per jaar ook tussen files rijdt. ) de hoeveelheid verlichte schermpjes in de auto’s is echt schrikbarend.
kle500 zegt
@kle500: vele grijper = belangrijker
Dutchdriftking zegt
Tja, als ik een kwartiertje eerder weg ga ben ik een half uur eerder op het werk. Dat doe ik dus elke dag. Liever een kwartiertje in m’n eigen tijd werken dan in de file staan.
mwti zegt
Nederlanders zijn vreemde mensen….ze accepteren alles tot het te laat is. Dan is er (helaas) geen weg meer terug.
JanJansen zegt
Gewoon zakelijk een elektrische motor gaan rijden. Geen bijtelling, geen files, wel alle subsidies.
Opgelost, zo nu weer verder met nieuws over Tesla. Is daar vandaag al een bericht over geweest?
kimbo12 zegt
@janjansen: motoren zijn ook alleen maar weggelegd voor bepaalde types he… dus geen optie vaak!
BaRa zegt
Ik rij bijna altijd buiten de spitsuren (vlottende werkuren). Ondanks dat heb ik me een vouwfiets besteld en ga vaker met de combo fiets / OV naar het werk gaan, en vaker van thuis uit werken. Autorijden is gewoon zwaar kut geworden. Gekke vaststelling, zo na een slordige miljoen kilometer achter een autostuur (50K per jaar, twintig jaar op rij).
nietcreatief zegt
Dankzij ploegendienst leef ik een beetje in een soort parallelle wereld.
Als ik al eens met eigen vervoer ga dan is dat de middag. Heen kan het wel eens wat druk zijn, maar dat is dan vooral voor mijn gevoel. De laatste keer dat ik in een file heb gestaan is zo lang geleden dat mijn referentie weg is.
Bracht eens mijn vriendin te werk, dus rondom kantoor tijden.
Toen we met zijn 10-en voor het stoplicht stonden maakte ik de opmerking: ‘Goh, het is wel druk hier’. Ze keer me aan alsof ik opgehaald diende te worden in een dwangbuis.
mashell zegt
@nietcreatief: er wordt vaak geklaagd over ploegendiensten maar er zitten zeker ook voordelen aan.
bmwe46m3balling zegt
@mashell: ja totdat je dat 30 jaar hebt gedaan. Weg alle voordelen. Hallo scheve kapotte rug. Hallo wallen die nooit meer weg gaan. Hallo ongezonde levensstijl. Doei sociale leven samen met je vrouw en kinderen.
bmwe46m3balling zegt
@bmwe46m3balling: oh, hallo kapotte knieschijven. En als het tegenzit: hallo oorbeschadigingen.
nietcreatief zegt
@bmwe46m3balling: er wordt niet beweerd dat er alleen maar voordelen aan zitten.
Die lichamelijke klachten die je beschrijft zie je bij alle lichamelijke beroepen. Een stukadoor in kantoortijden heeft daar net zoveel kans op als een bankwerker in ploegendienst.
Juist is moderne tijden waarbij vader+ moeder allebei moeten werken om huis en eten te kunnen betalen is er vaker iemand thuis voor het kind als er 1 in ploegen werkt. Toegegeven, de keren dat je allebei een dag vrij bent zijn zeldzamer.
@mashell
Het is wel iets waar je tegen moet kunnen, als ochtendmens heb je over het algemeen niet zoveel te zoeken in ploegen. Waar ik zelf de meeste moeite mee heb is dankzij een voorwaarts roterend rooster. De omschakeling van nacht naar ochtend is heftig. Van 06:00 klaar met werken en te bed naar om 06:00 aanwezig moeten zijn, dus meer dan een uur daarvoor je bed uit in een paar dagen ombouwen.
bmwe46m3balling zegt
@nietcreatief: ja daar heb je gelijk in. Ieder ander heeft net zoveel kans hierop. Het is wel een beetje dubbel: en zwaar werk en ploegendienst. Vooral op latere leeftijd dan, zo denk ik.
Het zou beter zijn als het achterwaarts roterend is, nacht naar middag. Ze zeggen dat dat beter is. Ligt er ook aan wat voor ploegensysteem je werkt.
nietcreatief zegt
@bmwe46m3balling: nacht maar middag lijkt mij veel prettiger, moet een rooster vrije dag tussen anders is het een sneldienst.
Zit zelf in een O,O,M,M,vrij,N,N,3*vrij rooster. Heb net zoveel aan die dag vrij tussen middag en nacht als aan het 3daagse weekend omdat eigenlijk dat hele weekend in het teken staat van slaapritme omgooien.
Heb ook wel gehoord van plekken waar ze voorwaarts roteren met alle diensten aan elkaar geplakt en dan 4 dagen weekend. Dat lijkt me ook niet echt ideaal.
Dan liever maandags de laatste ochtend lopen en dinsdags de eerste nacht.
gwnbmw zegt
@bmwe46m3balling: die kapotte rug krijg je niet van nachtdiensten, die krijg je van het werk zelf. Krijg je overdag net zoveel last van. Wallen? Slaap overdag, werk s’nachts. Ongezonde levensstijl ligt compleet aan jezelf, draai simpelweg je schema om. Alleen je sociale leven wordt inderdaad anders, als je met vrienden uit eten gaat moet je ergens plannen waar je ook kan ontbijten om 6 uur…
bmwe46m3balling zegt
@gwnbmw: daar heb je ook wel gelijk in hoor. Maar het is gewoon ongezond om in de nacht te werken, daarnaast kan je lichaam niet wennen omdat het zo wisselend is.
Als ik kijk naar oudere medewerkers: 40, 50 en 60 dan zie ik gewoon dat ze er doorheen zitten. Niet depressief maar meer vermoeid. Het werk is zwaar zeker met ploegendienst en hoort erbij maar in combinatie met de luchtvochtigheid, zuurstofgehalte, temperatuur en oudere machines in fabrieken maakt het er niet beter op.
En het is allemaal zo slecht nog niet, als operator heb je ook vaak weinig tot niets te doen daar staat tegen over dat als er wel wat moet gebeuren en het druk is op sommige dagen dat je keihard moet werken in die omstandigheden.
Ik denk dat dit je op een gegeven moment gaat tegenwerken 20 – 30 jaar later.
olivier420 zegt
@bmwe46m3balling: zijn allerlei studies die nachtdiensten 1 op 1 linken met hart en vaatziekten.
Het is gewoon ongezond om het menselijk gestel zó te ontregelen. Klaar
jeroenm83 zegt
Ik kan me eigenlijk meer ergeren aan waarom er file is ontstaan. In de A2 bij Breukelen zit een heuveltje (let wel, geen bergpas!) en dat schijnt doodeng te zijn voor de gemiddelde appende bestuurder. En iedereen die een wagen met alarmlichten ziet, jeweetwel veilig op een vluchtstrook, moet halsoverkop de voet van het gas om de eerste te zijn om dit nutteloze feit te delen met Flitsmeister. En een vrachtwagen met lekke band aan de andere kant van de snelweg is ook puur vermaak, dus gas los en kijken maar. Zombies.
harrie zegt
@jeroenm83:
En het liefst traag filmend langs een kop staart botsinkje met wat blikschade.
Heb je eindelijk ook eens wat meegemaakt, je collega’s zullen versteld staan van de beelden!
quincy zegt
Helaas ontkom je niet altijd aan files. Ook ik spendeer er redelijk wat tijd per dag in, maar moet zeggen dat dit een stuk aangenamer gaat sinds ik de Model 3 met Full Self Driving gebruik (auto met ACC en Lane Keeping Assistant zal ook prima voldoen trouwens) en wat podcasts luister. De stress van verkeer wat niet soepel rijdt wordt opgelost door de auto (ik let wel op, maar het anticiperen doet de auto). En door de podcasts leer ik ook nog van alles (wetenschap, tech, nieuws, Den Haag, auto dingen). Daardoor is de file tijd een stuk makkelijker door te komen en ben ik voor mijn gevoel thuis voordat ik het weet.
robert110 zegt
Uiteindelijk is de file ook iets wat je accepteert omdat je de alternatieven niet ziet zitten. Dus waarom zou je je aan je eigen keuze gaan zitten ergeren?
mashell zegt
@robert110: precies. Je kiest de minste van de kwaden en als je daar niet in kunt berusten en de consequenties daarvan niet kunt accepteren maak je het leven heel lastig voor jezelf.
harrie zegt
Je staat niet in de file, je bent de file.
iphonistvongates zegt
@harrie: “There is NO spoon” (Thomas A. Anderson aka Neo in The Matrix).
riddertevoet zegt
Je hebt er niks aan om je druk te maken om dingen waar je geen invloed op hebt. Gewoon rustig blijven, dat is beter voor de bloeddruk. Als je iedere dag in dezelfde file staat dan is het helemaal onnozel om je daarover op te winden.
caprio zegt
Nederlanders slikken moeiteloos de grote problemen en onrecht in Nederland, desnoods ontkennen ze dat liever maar maken zich eindeloos druk over kleine details of wijzen op problemen elders
mwti zegt
@caprio: het gaat gewoon te goed in ons land. Ze hebben liever vliegschaamte en maken zich druk om zwarte piet en Bridget en André.
caprio zegt
@mwti: inderdaad! ??
kimbo12 zegt
Ik zit droog, warm, mijn eigen muziek, en die paar minuten minder werk is ook geen straf. Beetje van de omgeving genieten.
Ik zou ook echt niet weten wat een evt protest/boycot of wat dan ook moet uithalen? Meer wegen? minder auto’s?
Het zou al 50% schelen als de schilder uit Alkmaar ook gewoon naar een klus in Alkmaar gaat ipv Eindhoven.
mwti zegt
@kimbo12: het zou ook 50% schelen als vrouwen schoenen/laarzen niet in drie maten op internet bestellen en vervolgens twee paar weer terug sturen. Dat f*cking retourbeleid maakt mensen gemakzuchtig.
kimbo12 zegt
@mwti: eens. ik word ook heel verdrietig van de “vinted app” reclames. van die kutjes die teveel kleren hebben hangen dat ze niet dragen en via die app moeten verkopen. koop het dan niet domme druif. de wereld is ziek.
mashell zegt
@kimbo12: minder werk? Die 8 uur blijft bij mij gewoon staan. Maar niet op thuis voor DWDD is ook wat waard.
kimbo12 zegt
@mashell: *matthijs stem* het rijdt niet dooorrrrrrrrrrr!!! nee dan liever file ipv naar die meuk te kijken.
tstile zegt
Hoe meer files hoe makkelijker ik m’n geld verdien als vrachtwagenchauffeur:)
frank2b zegt
Lekker onthaasten.