Ook een passagier krijgt een boete bij gebruik van een flits-app in Duitsland.
Jarenlang was Duitsland het mekka voor de automobilist, maar ook daar wordt de vrijheid alsmaar beperkter. Meer en meer snelwegen zijn voorzien van een maximumsnelheid van 100, 120 of 130 km/u. En ook de flitspaal is bij onze Oosterburen populair.
Dan denk je: “ha, dan zet ik een flits-app aan als Waze of Flitsmeister”. Dat is echter sinds 2020 niet toegestaan in Duitsland. Er was altijd een ‘scheve’ uitzondering. Kijk, jij mag zelf die app niet gebruiken op je telefoon (al dan niet via Apple CarPlay). Maar, als een inzittende ’toevallig’ de app aan heeft, mag deze je wel waarschuwen voor een flitspaal verderop.
Flits-app ook verboden voor bijrijder in Duitsland
Althans, dat was altijd de consensus. Zo staat het ook ‘op internet’, dus is het waar. Maar wat blijkt, het mag helemaal niet! Dat komt door het precedent dat een rechter heeft geschapen, zo meldt 24auto. Het begon allemaal met een 64-jarige bestuurder (nog gewend aan het oude Deutschland) die bij Heidelberg werd aangehouden wegens een veel te hoge snelheid.
Bij de aanhouding, kwamen de agenten erachter dat de bijrijder van de hardrijder gebruik maakte van een flits-app. Daarvoor werd een boete uitgeschreven.
Hoger beroep
De hardrijder in kwestie weigerde deze echter te betalen en ging in hoger beroep. De rechter bij de Rechtbank in Karlsruhe oordeelde dat ook andere inzittenden de app niet mogen gebruiken. Ook voor hen is het gebruik van een flits-app illegaal. De boete dient dus gewoon betaald te worden.
Dus wat te doen als je door Duitsland rijdt? Simpel, je zet de flits-app uit. Gebruik je de navigatiefunctie van een flits-app, dan bestaat altijd de mogelijkheid om de flitsmeldingen uit te zetten. Mocht je op weg zijn naar de wintersport, in Oostenrijk is het gebruik van zo’n app wél toegestaan. In Zwitserland overigens absoluut niet (uiteraard).
Via: AD Auto
Meer lezen? Dit zijn de beste apps voor onderweg!
stuko zegt
De kans dat je gepakt wordt met een flitsapp is aanzienlijk kleiner dan je een flitsboete scoort op een ringweg in Deutschland.. geen lastige keuze 🤷🏼♂️
Dutchdriftking zegt
@stuko: Precies dit dus… Overigens maak ik altijd wat extra over met een boete uit Duitsland. Het is een beste pak papier voor een bekeuring van 40 euro.
vondick zegt
Ik begrijp er werkelijk niks van. Hoe kunnen ze in godsnaam bewijzen dat je zo’n app draait? Ze mogen sowieso niet in mijn telefoon die is gelockt en prive. Snap er niks van.
berlinetta zegt
En hoe hoog is de boete dan? Als dat een paar tientjes is en je bent met een paar man onderweg naar Oostenrijk, dan deel je de boete met z’n allen. Risico wel waar lijkt me.
pa045 zegt
Ik deel alle bekeuringen met mijn vrouw en kinderen. Wel zo eerlijk..
berlinetta zegt
Ik deel mijn vrouw ook.
kniesoor zegt
U is een weledelpooierend heer ?
berlinetta zegt
Zo zou je het ook kunnen noemen inderdaad. Goeie! Ga het gelijk aanpassen op LinkedIn.
rollingstoned zegt
Sharing is caring, as they say ;-)
Allison Burgers zegt
Die info zocht ik dus ook.
Jacco zegt
De boete gaat over 100 euro volgens autoblog deze ochtend, snap niet waarom ze het artikel dusdanig hebben aangepast dat het er niet meer instaat en er nogal overdreven over doen. En volgens het ad over 75 euro. Oftewel rem jij een keer met je flitsapp als je +/- 10 km per uur te hard gaat in Duitsland dan heb je deze boete al terug verdiend. Kans is 1000 miss meer maal hoger dat je geflitst word als dat de politie je staande houd omdat je een flitsapp gebruikt. Tevens zijn de flitsers nog wel op de Duitse radio te horen. Rijd vrijwel altijd alleen in Duitsland en heb altijd flitsmeister aan, heeft me al flink wat boetes gescheeld vooral op stukken met variabele limieten waar de matrix borden niet allemaal werken komt het zeer goed te pas. Rijd vooral nachts door Duitsland dus kan niet bepaald mijn snelheid aanpassen op die enkele vrachtwagen die er rijd. Verder is 75 euro een koopje als je het vergelijkt met nl voor 6km te hard.
Computer Freak zegt
Dit lijkt mij geen stand houden voor een hogere rechter. Binnen Europa mogen wij vrij informatie delen.
Misschien kan Flitsmeister een app voor Duitsland uitbrengen die je waarschuwt voor “spelende kinderen over 200 meter, let op je mag hier maar 50” of een ander codewoord.
anthwan zegt
Zoals de “vallende sterren” in België.
gregorius zegt
Enige wat ik hier lees: stel dat je staande wordt gehouden, gewoon even die app uitzetten.
Lijkt me stug dat de Duitse Politie elke inzittende gaat controleren of ze toevallig die app op hun telefoon hebben; want dan heb je bij bijna elke Nederlander wel raak.
Overigens, welke app is het meest up-to-date in Duitsland? Vraag het voor mn bijrijder natuurlijk.
karhengst zegt
Flitsmeister werkt erg goed. Heb ik van m’n bijrijder ingefluisterd gekregen, natuurlijk.
Richmond zegt
Hoe ze erachter zijn gekomen wordt helaas niet verteld. Maar men zal het dus zelf toegegeven hebben, want op afstand kan men niet zien dat je er gebruik van maakt. Bij het aanhouden ook niet. Dus blijft alleen over dat de bestuurder en of passagier gezegd hebben er gebruik van gemaakt te hebben
henkiebb zegt
Het is in Duitsland (nog erger dan in NL) niet te doen om te weten hoe hard je waar mag rijden. Dan maar met FM en een boete. Dikke L drie Bier
dave130r zegt
Daar ben ik het helemaal mee eens, het is maar gokken hoe hard je ergens mag.
Gewoon te gek voor woorden.
HzR zegt
Dat heb ik dus elke keer als ik in NL ben. Mag je gaan raden of wat voor kleur- of stippellijn welke snelheid is.
In Duitsland staan er tenminste nog borden, alhoewel ze daar soms 2 Km onbegrenst, dan weer 100, dan weer 120. Logica zit er niet vaak in.
Jacco zegt
Ik weet ook een snelweg in Duitsland waar een leuke flitser staat van 50 als ik het goed heb, van onbeperkt naar 120 en 300m later 50 en direct een flitser, gelukkig altijd de aflsage net er voor anders had ie bij mij sws de eerste keer raak geweest
Volvo_440_turbo zegt
Tegen dat je stilstaat is de app toch verwijderd? Dat neemt maar enkele seconden in beslag, heb ik ooit voor alle zekerheid gedaan in Frankrijk toen ik moest stoppen voor een alcoholcontrole.
vodgen zegt
FLitsmeister is bij mij via bluetooth gekoppeld met de auto. Bij een staande houding door de politie zet je de motor van de auto uit en flitsmeister wordt dan automatich afgesloten op je telefoon omdat de bluetooth verbinding dan wordt verbroken en flitsmeister is dan niet meer actief. Probleem opgelost.
karhengst zegt
Ergo: Gewoon niet met een te hoge snelheid rondrijden en er is niks aan de hand. Genoeg plekken waar het wel kan en mag. Der Waut houdt je sowieso niet staande wanneer met het verkeer meerijdt. Met 120 in je te brede werkbus op de linkerstrook van een Baustelle knallen is weinig verstandig. Net als direct bij de grens met Venlo volgas gaan, is mijn ervaring.
schreute01 zegt
Helaas is ook Flitsmeister niet perfect. Dit merkte ik laatst in Beieren. Maar ok. 40 eurootjes voor 16km/u te hard is goed te doen.
kniesoor zegt
Kennelijk werkt de door die bijrijder gebruikte flits-app niet zo best als de 64-jarige ondanks die app toch het haasje was wegens flinke overschrijding van de toegestane snelheid 🤔
p.s.: de bijrijder ging beroep, niet hoger beroep. Dat laatste komt mogelijk nog. #haarklovenisfijn
Robert zegt
Ik heb een auto met ingebouwde (TomTom) navigatie, die mij ook voorziet van waarschuwingen voor flitspalen en trajectcontroles. Vreemd dat sommige landen het informeren hierover verbieden. Het is tenslotte publiekelijk beschikbare informatie uit openbare bronnen.
Computer Freak zegt
De overheid zou het zelfs moeten faciliteren. Flitspalen zijn deel van de openbare infrastructuur gefinancierd vanuit de overheid. Daarmee zou je via een WOB (of hoe het in Duitsland ook heet) alle flitslocaties op moeten kunnen vragen.
waterisnat zegt
Het persberichtje voor de vakantie wordt braaf doorgeplaatst autoblog?
willeme zegt
@waterisnat: welk persberichtje?
waterisnat zegt
die het AD geplaatst had. Idem als deze: https://www.telegraaf.nl/nieuws/523677989/anwb-waarschuwt-vakantiegangers-voor-oostenrijkse-boeteregen. Standaard nieuwsberichtjes rond de vakanties.
willeme zegt
@waterisnat: Nee, daar gaat het niet om. Het gaat voornamelijk om het feit dat bijrijders geen flitsapps mogen gebruiken.
Dus nee, het persberichtje wordt niet braaf doorgeplaatst :-D Als er nieuwswaarde in zit en het is populair bij jullie liever lezers, dan pakken we het graag op ;-).
Habanero zegt
Ik begrijp uberhaupt niet waarom anno 2023 deze apps verboden moeten worden. Ze dragen ook bij aan de actieve veiligheid zoals het melden van problemen. Vooreerst lukken we er in Europa al niet in om overal hetzelfde verkeersreglement te hanteren. Vooral op het vlak van snelheidsbeperkingen is er heel veel onduidelijkheid en in landen zoals Belgie moet je op bepaalde plekken haast raden hoeveel je nu mag rijden. Laat de EU eerst dat spinrag opruimen en overal dezelfde regels en borden hanteren. Het volgende is dat auto’s heel correct aan boord aanduiden hoe snel je mag. Misschien (en ik zeg misschien) de snelheid ook beperken tot dat +5 of 10km/h. Gedaan met niches en valkuilen om boetes uit te schrijven dan en een behoorlijk gedeelte van de politie kan meteen ingeschakeld worden om de echte misdaad aan te pakken, wat ook weer scheelt.
rollingstoned zegt
Ach ja. De EU maakt zich liever druk over ‘belangrijke’ zaken, zoals het aantal tegeltjes dat in je achtertuin ligt…
mashell zegt
De EU wil dolgraag universele verkeersregels voor heel de unie maar dat willen de landjes niet, Duitsland wil de onbeperkte maximum snelheid behouden, Frankrijk 110 bij regen, Nederland vanwege de stikstof 100 als de koeien buiten lopen, etc, etc.
Jacco zegt
Je vergeet Duitsland 80 bij regen. Wat op sommige wegen ook echt aan te raden is met zware regen al eens op zo’n stukje met 100 m’n auto maar net kunnen houden bij het inhalen van een vrachtwagen (was een stuk van +- 1 km waar 80 nasse was toegepast)
karhengst zegt
Sowieso staan flitsers toch op gevaarlijke locaties, om er voor te zorgen dat men er in het vervolg langzamer rijdt. Een waarschuwing voor diezelfde flitser werkt daarom nog beter dan de flits zelf en zorgt bovendien niet voor een eventuele schrikreactie, zeker met Duitse flitsers.
Als men echt een hekel zou hebben aan flitsapps, zou men het systeem gewoon moeten overladen met false positives zodat niemand het meer wil gebruiken.
flow82 zegt
Ja, de A2 bij Vianen ri. Amsterdam is echt een enorm gevaarlijk punt met 5 of 6 rijstroken…
Gulli zegt
Ik snap het niet. Meestal zetten ze een flitspaal neer op een locatie waar hardrijden in het verleden voor gevaarlijke situaties heeft gezorgd. Het idee is dan dat mensen die weten dat de paal er staat van hun gas afgaan en op die plek netjes de aangegeven snelheid rijden.
Zo’n app die je waarschuwt heeft toch precies hetzelfde gewenste effect? Bij de paal ga je netjes van je gas af want je bent zojuist ingefluisterd dat er geflitst wordt. Mensen die niet weten dat die paal daar staat rijden wellicht wel te hard voorbij en krijgen dus de boete, maar hebben ook voor een potentieel gevaarlijke situatie gezorgd. Had voorkomen kunnen worden met een app.
Ik heb daarom ook nooit begrepen waarom politie in Nederland zich verdekt opstelt als ze staan te flitsen. Je kunt beter net als in Frankrijk een enorm bord neerzetten met ‘over 200m een flitspaal’ en dan rijdt iedereen netjes de juiste snelheid. Dat was toch de bedoeling? Nu loop je het gevaar dat als iemand je spot diegene meteen boven op de rem trapt en dat maakt de situatie alleen maar gevaarlijker.
Oh ja, ik begrijp het wel, het gaat om de inkomsten van de boetes. Als dat echt zo is dan is de Nederlandse staat (of de NLPD) laakbaar wegens gevaarzetting met winstbejag.
heckblende zegt
dat is de ideale situatie.
De app zorgt er in de praktijk natuurlijk voor dat mensen alleen rustig aan doen bij trajecten waar een flitspaal staat (FM melding) en verder schijt hebben aan de geldende snelheidsregels als er geen flitspaal staat, wat ook weer tot gevaarlijke situaties kan leiden.
“Ik mag hier gewoon 250 omdat ik een onverwoestbaar wintersportkanon heb,”
mashell zegt
De flitspaal staat natuurlijk niet daar waar hardrijden gevaarlijk is. Want de flitspaal (en ook flitsmeister) lokt remacties uit en creëert zo juist gevaarlijke situaties. Flitspalen staan daar waar hardrijden aanlokkelijk is maar remmen geen probleem vormt. En het doel van de flitspaal is om te zorgen dat je daar waar de paal staat maar ook op alle andere plekken aan de snelheid houdt.
Dat is natuurlijk ook precies waarom de politie zich verdekt opstelt, zodat er geen plotselinge remacties van degenen die hun snelheid niet kennen of beheersen ontstaan.
wessel94 zegt
Ben een keer aangehouden en heb op weg naar de stopplek snel even de app van mijn telefoon verwijderd, voor de zekerheid.
mashell zegt
En toen kreeg je een boete voor telefoon gebruik tijdens het rijden…
dree16v zegt
O nooit geweten dat in Duitsland flitsapps verboden waren. Heb altijd FM aan staan en werkt goed :-)
schuimbekje3 zegt
Sterker nog, in Brexit is juist een rechtzaak aangevoerd onder het mom: Flitsen jullie voor verkeersveiligheid of voor belasting binnen harken?
Toen is beweerd ‘voor de verkeersveiligheid natuurlijk (pinokio)’…
En jullie controlleren alleen op gevaarlijke plekken dus?
Ja..
Dat betekent dat het belangrijke informatie is voor bestuurders, DUS moeten jullie met borden aangeven dat er flitsers staan, WANT het is een gevaarlijke plek, dus moet je de bestuurders informeren….
Daarom staan bij engelse flitspalen altijd een bordje.
fedal zegt
Gewoon niet te hard rijden, dan is er niks aan de hand.