Er worden tal van maatregelen genomen om het fijstofprobleem aan te pakken en dat is een goede zaak. Toch schiet men hierin nog weleens door. Er zijn steden die grote SUV en diesels het liefst uit de stad weren en proberen middels het parkeerbeleid deze groep automobilisten te plagen. Onlangs is gebleken dat het fijnstofprobleem in Nederland is minder groot dan tot nu toe gedacht. De meest recente meetresultaten tonen aan dat de lucht 10 tot 15 procent schoner is dan enkele jaren geleden op grond van de cijfers werd gesteld, aldus directeur Klaas van Egmond van het Milieu en Natuur Planbureau (MNP).
Van Egmond verwacht dan ook dat de fijnstofproblemen in Nederland in 2015 kunnen zijn opgelost. Door de invoering van de Europese normen voor fijnstof (in 2005) is Europa zelf ook nauwkeuriger naar het probleem gaan kijken.
Het stimuleren van roetfilters voor dieselauto’s blijft nog wel noodzakelijk, want in steden en rond de rijkswegen is vervuiling van de lucht immers nog altijd te groot. Staatssecretaris Pieter van Geel (Milieu) zet zijn beleid rond de nieuwe wet luchtkwaliteit dan ook onverminderd voort. Hij wil nog dit jaar de procedures voor de wet afronden. Deze wet maakt het mogelijk dat de extra luchtvervuiling van een nieuwe weg elders in de regio kan worden gecompenseerd.
Op basis van de nieuwe cijfers zal een groot deel van Nederland – de hele Randstad, een groot deel van Gelderland, bijna heel Noord-Brabant, Noord-Limburg en de Zeeuwse industriegebieden bij Vlissingen en Terneuzen – in 2010 nog altijd kampen met fijnstofproblemen, maar Nederland zal dan wel grotendeels binnen de Europese normen blijven. Enkel in de regio’s Rotterdam, Den Haag, Amsterdam, Utrecht, Den Bosch en Eindhoven zal de lucht nog te veel fijnstof bevatten.
De strenge EU-eisen voor schone lucht zijn in Nederland gekoppeld aan het ruimtelijk beleid, waardoor het fijnstofprobleem sinds vorig jaar de aanleg van nieuwe wegen, woonwijken en bedrijventerreinen blokkeerd (bron: nu.nl).
JPM zegt
Vind ik een beetje optimistisch klinken maar feit is dat Nederland een van de meest vervuilde landen van Europa is. En er sterven jaarlijk tientallen mensen aan de gevolgen van het roet.
JeffreyG zegt
geloof ik niet dat nederland een extreem vervuild land is
zeker nog nooit in berlijn geweest?
Kawouter zegt
Goh. Gaan ieder jaar ’tientallen’ mensen dood aan de gevolgen van fijnstof! Sjee.
Natuurlijk wil ik natuurlijk het fijnstof-probleem niet bagatelliseren, maar hoeveel /duizenden/ mensen gaan er jaarlijks niet dood aan de gevolgen van roken of overgewicht?
Laat onze overheid dáár al die miljarden eens insteken aub!!
Zoef zegt
“everything the government touches turns into crap”
Ringo Starr.
Dus laat die overheid ook maar van roken en overgewicht afblijven.
Fijnstof: een nieuwe leugen om politiekers meer macht te geven.
Nu mag je dus ook al geen zand meer omwoelen want daar gaan dan mensen dood van. Ik zeg je: het is maatschappijsabotage.
Wat niet betekent dat het probleem niet bestaat, enkel dat politiekers het misbruiken ter meerdere eer en glorie van zichzelf.
1 echte manier om het fijnstof te verminderen: schaf de brandstofaccijns af.
Dan kost benzine minder dan diesel en zijn we meteen van rare gewoonte af om scheepsmotoren in onze auto`s te hangen.
Benny zegt
en dan woon je nog steeds bij Rotterdam. Na 20 jaar merk je niks meer van fijnstof e.d. …. ;)
lexus zegt
Ik vind het goed dat er aangedacht word, maar wat kawouter ook zegt tientallen per jaar is teveel, maar wat er niet aan roken en overgewicht doodgaat is natuurlijk veel meer. En ik moet altijd zo lachen om dat SUV verhaal, ik denk dat ze SUV alleen willen weren omdat ze jaloers zijn, want een diesel geeft toch veel meer roet af, haal eerst maar eens al die oude diesels van de weg, voordat je over SUV’s gaat praten.