Sneller, lichter, spannender en zuiniger. De nieuwe Audi Quattro heeft het allemaal! Als hij komt, en dat begint nu wel erg lang te duren.
De geruchtenstroom rondom een nieuwe uber-Audi is al even bezig. Het is van Audi zelf uit echter heel stil gebleven. Het ene moment komt er iets, het andere moment wordt het weer uitgesteld tot in de oneindigheid. Vooral de fincri lijkt roet in het eten van Ingolstadt te hebben gegooid.
Het mooiste moment voor een feestelijke onthulling was natuurlijk het Goodwood Festival of Speed geweest. Veel autofanaten bij elkaar, 100 jaar Audi feestje en meteen een rondje scheuren. Helaas niet van dit alles. Dus moeten we nu wachten tot Audi de 30e verjaardag van de (ur)quattro gaat vieren. Dat feestje geschiedt in 2012.
Als de Audi eindelijk tentoongesteld wordt moet die alles wat snel en modern is weergeven. Belangrijkste features die de nieuwe Quattro tentoon moet gaan stellen zijn een soort KERS, een allemachtig sterke zescilinder en spoilers, veel spoilers. De Audi-KERS moet remenergie op gaan slaan en gebruiken voor allerhande energie vragende zaken. De motor moet er ongeveer 425pk uit gaan persen. Het gewicht wordt tot 1400kg beperkt en de spoilers houden hem aan de grond.
Een definitieve terugkeer van de vijfcilinder is nog niet van de baan, de zescilinder uit de S4 wordt echter steeds vaker genoemd. Een terugkeer van de vijfcilinder zou in mijn ogen het plaatje compleet maken, maar het is de vraag of audi hier tijd en geld in gaat steken.
Met dank aan iedereen voor de tip!
TYPHOON zegt
Wel een beetje laat hoor…
Thomasio zegt
Dit doet me verdacht veel denken aan een Evo 9. weinig origineel dus.
Buijsman zegt
ik schrik me dood!..
wat is dit ding lelijk
Ricosuave zegt
Gruwelijk!!!!! Wat een bruut apparaat :D
Armbeiter zegt
Normaal vind ik er niet zoveel aan een Audi. Maar deze ziet er absoluut tof uit.
RH zegt
Beetje Amerikaans… Maar goed, die zescilinder klinkt als een beest als ie op toeren is dus laat maar weer komen. 1400kg vind ik trouwens nog-niet-eens-zo-heel licht.
Headhunterz zegt
WHU WHU WHAT?! :o
LJ zegt
zou wel ubergaaf zijn als ze weer eens met een echte pure Quattro kwamen!
Laue zegt
ik vind hem dik, audi mag van mij wel weer wat vierkanter worden. lekker old skool
jdm zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
Gideon zegt
@ TYPHOON:
Amen. Vrijdagavond al getipt…
OT:
Als je hier de 6-cylinder inkiepert is de nostalgie van het project weer weg, en zou het dus een soort RS5 worden, en dat lijkt mij niet echt de bedoeling.
Fulvia zegt
heeft details van de ur-quattro
Tommy zegt
De vijfcilinder van de TT RS komt niet in de A5 (of A4, A6 etc). Waarom niet? Omdat ze begin jaren 90 niet voor niets gestopt zijn met de vijfcilinders. Een vijfcilinder in lengterichting voor de vooras komt niet bepaalt ten goede voor de gewichtsverdeling. Een V6 is maar 3 cilinders lang dus beter. Kijk maar naar de huidige RS6, V10 dus 5 cilinders lang maar echt een strak sturende auto zal het nooit worden.
Ze zullen de vijfcilinder dus waarschijnlijk alleen nog in de A3 gaan gebruiken.
Jochempie zegt
@S2000: Nee hoor, we hebben schone fabrieken nodig en een milieuvriendelijk afvalverwerkingssysteem. Auto’s doen amper schade aan het milieu. Je kunt gerust in een afgesloten garage gaan staan met een stationair draaiende 997 turbo en je zal geen gezondheidsschade oplopen.
Heyhuub zegt
@Thomasio
Of misschien de Audi quattro? Een Evo is ook niet de origineelste.
Sander zegt
Ik hoop echt dat ze de 5 cilinder uit de TT-RS erin gooien. Dan is het feest compleet! Qua geluid vind ik een 5 cilinder echt mooier en rauwer dan een V6.
Matthijs zegt
jaaaa! doen!
AMG Powerrr zegt
@S2000,
had jouw naam niet beter Prius of zoiets kunnen heten?
Ik vin em wel gaan, maar wel met vlakke wielkasten en een 5 pitter.
jaja zegt
ik vind em nog beschaafd… hij had wel wat breder mogen zijn en een grote taartschep van een spoiler achterop.. voor de rest zou ik zeggen: laat maar komen!
laurens324 zegt
damm wat een gedrocht
een A5 met een spoiler op de kont,, kan audi is geen nieuwe designrichting inslaan, het begint afgezaagd te worden
Michel350Z zegt
Hijs mega lelijk, Maar vind het wel mega stoer als ze weer met een echte dikke Audi Quattro terug komen. Hopen dat ze in die 3 jaar het uiterlijk wel veranderen.
kempenaer zegt
Tegenwoordig is 1400 kg al licht blijkbaar. Kom nou toch, zo’n apparaat mag maximaal 1000 kg wegen.
Voor de rest wel een bruut ogende machine.
Catch22 zegt
als ik het goed begrijp is alles, dus specs en uiterlijk, gebasseerd op speculaties?
Heyhuub zegt
@kempenaer
de originele quattro was ook al ruim 1200kg hoor. Zelfs een Lotus Exige hangt al heel dicht tegen de 1000kg grens aan.
Breinstein zegt
425 pk, gaap. De CLK DTM en Black rijden rondjes om dit gebakje!
bozewolf zegt
1400kg is tegenwoordig voor een AWD wagen echt niet verkeerd, hoor. Dan is ie lichter dan zn concurrenten. Als ze nou echt hardcore zijn dan stoppen ze er ook geen leren stoelen, sat nav, 78-slots CD-wisselaars en andere luxe in. Back to basics. Dan kan zelfs ik deze Audi wel waarderen.
lincoln zegt
en dan te bedenken dat de 3 dikke duitsers de peekaa wedloop een half jaar geleden maar stom en infantiel vonden ..
bozewolf zegt
^ Dit is dan ook geen PK-race model, dus….
uw kritiek is als een zandbank op Jupiter.
Nutteloos.
Floris zegt
meeeer foto’s a u b
lincoln zegt
@bozewolf ..
zo zo .. je gaat mijn kritiek vergelijken met een zandbak op Jupiter ..
volgens mij is daar een (typisch autoblog) woord voor uitgevonden ..
Emile_Benz zegt
@ bozewolf: Vergelijkingsmongool…
bozewolf zegt
ZandbaNk, geen zandbak.
@ Emile: Vergelijkingsmongool geldt alleen als je auto’s met elkaar vergelijkt, natuurlijk. Kom nou.
lincoln zegt
@bozewolf .. maar een zaadbank op Jupiter zou toch volstrekt nutteloos zijn ??
bozewolf zegt
Ik had het over een zandbank, niet zandbak en niet zaadbank.
Ze zijn alledrie nutteloos op Jupiter, daar niet van.
Dat was ook precies m’n punt.
Esprit_de_Flandre zegt
Seat Boccanegra-looks.
circlestorm69 zegt
Breinstein schrijft:
9 August 2009 om 16:42
425 pk, gaap. De CLK DTM en Black rijden rondjes om dit gebakje!
Oh jeeh, een snelle taxi liefhebber.
Bij mij in de buurt rijdt en SL Black Series (in het donkerblauw, bah) maar dat ziet er toch niet uit. Kan het wel snel zijn, maar het oog wil ook wat.
Frans Bauer, Wolter Kroes en dat soort figuren rijden Benz.
Dan weet ik genoeg.
Tommy2 zegt
Achja waar hebben we het ook over, eerst de RS5 in 2010 maar is en dan nog een facelift voor de A5 tegen 2011 zo’n beetje. Misschien hebben ze tegen die tijd wel weer een heel nieuw motorblok klaarliggen!
Benz.. zegt
@Emile_Benz
:lol:
Dus toch wél ingeburgerd..
micheloo0 zegt
Hopen dat er weer een heerlijke 5 cylinder inkomt :D
bozewolf zegt
’t was ook geen smoesje, dat woord komt hier echt vaker voorbij, lol. Vandaar Emile’s scherpe inkoppertje.
SLSAMG zegt
Ik wil er wel andere velgen onder, deze lijken op van die mislukte rally velgen
Freewarefreak zegt
Super mooie bak! De looks bevallen mij, lekker oldskool Quattro achtig. Hoop dat ze er niks aan veranderen. Laat zo maar komen, met zwarte neus, vierkante wielkasten en veel power.
Hoop inderdaad wel dat ze de 5 cilinder van de TTRS er in lepelen. Dat zou het feestje helemaal compleet maken. Ga vast aftellen op de kalender. ;)
Cantago zegt
Zuinig? Hoeft niet., de rest wel graag!
Eric zegt
Als ze niet snel met dit ding op de markt komen gaat er wel één of ander tuner mee vandoor. ABT of MTM of nog een andere.
Bij MTM kun je trouwens al terecht voor een 510PK sterke S5.
Ash zegt
HAHA wat een LELUK ding :D
bartholomeo zegt
ik hoop dat deze ook met hydraulische koppeling komt zoals de Urquattro :)
lekker bruut
Iceman zegt
1400 Kg is ± 230 Kg minder dan een S5 nu.
TFSI-Q zegt
De sound van de 5 cilinder (TT RS) werkt enorm verslavend.
Ooit hoop ik dat Audi dergelijke motorisatie in verscheidene modellen lanceert.