Een voorwielaangedreven viercilinder met 265 pk, die in de basis een familieauto is, versus een 330 pk sterke RWD purpose built sportwagen die minder weegt, en een V6 aan boord heeft die bijna 2 x zo groot is? Interessant…
Laten we vooropstellen dat de Renault absoluut geen stakker is. Zijn vermogen om (in de juiste handen) een rondje Nürburgring in iets meer dan 8 minuten te doen bewijst dat wel.
Maar de 370Z verslaat hem op papier op alle fronten, ook qua acceleratie (5,3 seconden naar de 100 in tegenstelling tot de 6 seconden die de Renault nodig heeft). Maar we hebben een nat circuit, en bovendien twee mannen die wel weten hoe ze van iedere beschikbare pk gebruik moeten maken: Tiff Needell en Mark Higgins. De laatste kennen we natuurlijk nog van zijn epische Subaru-redding op het eiland Man. Dat zit wel snor dus:
Het is wel verfrissend om eens een keer niet het neusje van de zalm in de vorm van 458 Spiders en GT3 RS 4.0’s te zien, maar ook eens een stel auto’s dat (royaal) minder dan een ton kost. Is goed voor de afwisseling.
Trouwens, het lijkt er op dat de samenwerking met Ben Collins niet zo soepeltjes is verlopen. Of ze hebben hem gewoon niet in het script kunnen werken, dat kan ook. Ik heb hem er tot nu toe een keer of 2 gezien, maar dit hele seizoen nog niet. Het lijkt er op dat de ex-Stig niet meer aan zijn trekken komt op de telly.
sjontheking zegt
Al gezien…verrassende uitslag! Oeps heb ik het zo verklapt ;-p
dawwg zegt
@sjontheking: Dat mag wel hoor; het fragment komt uit een Fifth Gear uitzending van 2 weken geleden ;)
jzaero zegt
Erg leuke test. Niet geheel representatief door de weersomstandigheden en een iPhone als stopwatch, maar het geeft een goed beeld over de potentie van FWD. Ik zelf blijf bij van RWD houden, zeker op het circuit kan je wat leuker slides vasthouden. In een FWD hangt ie wel flink de hooligang uit, lekker hoor! Zo’n Megane in die trim is ook niks mis mee.
jzaero zegt
@jzaero: ik blijf van*
audicoupe84 zegt
@jzaero: Wat een irritant filmpje, door irritante journalisten gemaakt, waarvan Tiff het meest irritant is. (gaat verder op AB minder irritante verslagen lezen)
jzaero zegt
@audicoupe84: Aha, wat heb ik ermee te maken dan?
sdk16420 zegt
Knap gedaan door Renault.
bass zegt
Echt vet aletwee de autos
norge zegt
Alleen al voor die gele gordels van de Renault zou ik voor die mooie Nissan kiezen.
Teerdz zegt
Hebben ze ze ook allebei gekozen omdat ze allebei van hetzelfde concern zijn?
alcantara zegt
Wacht maar tot Opel met de OPC van de Astra GTC komt, die maakt gehakt van dat Franse roestbakje.
Dimglor zegt
@alcantara: Doubt it… Renault is redelijk sterk in zijn Rs modellen….
Opel heeft nu niet meteen de beste reputatie bij hun Opc modellen…
Nu schijnt de Insignia Opc toch al een stuk beter te zijn dan de Vectra Opc… maar toch..
En wat je zegt van Franse roestbakje.. lolled… wat zeg je dan van Mercedes?
alcantara zegt
@Dimglor: Ik kan niet oordelen over Mercedes omdat ik daar geen ervaring mee heb, maar ken wel 2 gevallen van Megane Coupés (1st gen) die na amper 7 jaar al gingen rotten.
Dimglor zegt
@alcantara: Ik ken ook genoeg Renaults die wel lang meegaan….
Zeker omdat mijn pa er al 13 gekocht heeft ;-)
Ie rijdt nu met een Renault Laguna grandtour van januari 2008… En heeft al 140 000+ km’s gereden… Geen vuiltje aan de lucht…
hahahi20 zegt
@Dimglor: dat hij er 13 heeft gehad zegt dank ik al genoeg
Dimglor zegt
@hahahi20: Mja ze waren ook niet alle 13 voor hem… De Renaults van m’n ma zitten er ook in…. Net alsof mensen die Duits rijden niet om de zoveel tijd van wagens veranderen…
love4sportcars zegt
Beat that Nissan!
tttnl zegt
@love4sportcars:
Nissan GTR coming in
Dimglor zegt
Die Mégane Rs is zo’n prachtbak… Net als de Clio Rs…
Ben wel nog een Renault Rs fan…
Megakix zegt
@Dimglor: kortgeleden bij de opendag van IVA geweest met m’n zoon…stond de RS buiten; mijn hemel, wat een geweldig stoere auto is dat !
Dimglor zegt
@Megakix: Inderdaad… Ik woon in België en de garage van m’n pa is nog redelijk groot. Ik moest eens gaan om een paar vragen te stellen voor school en in de showroom stonden 2 Mégane Rs’en en 2 Clio Rs’en (waaronder 1 Gordini versie)… Zeker en vast niet slecht ;-)
SimonMc zegt
@Dimglor: Ik vind de Clio RS ook een leuke wagen ;)
Dimglor zegt
@SimonMc: Hehe, dat had ik ondertussen wel al door ;-)
bartsmit zegt
Opol en snel is als een homofiel en een lekker wijf.
Ruben00 zegt
@bartsmit: Leg even uit a.u.b
fiestafeest zegt
ben benieuwt of ford de nieuwe focus st/rs nog beter kan maken als deze magane rs
pexiges zegt
@fiestafeest: sowieso
Ruben00 zegt
@pexiges: Hoe was de testrit?
hahahi20 zegt
@fiestafeest: wacht maar tot de fiesta rs komt
fiestafeest zegt
@hahahi20: daar wacht ik al 2 jaar op
Megakix zegt
Gaaf om te zien, die Renault is superieur tov alle hothatches in de markt…alleen de Audi TT RS gaat’m wellicht nipt voorbij, maar die is dan ook € 50K meer in prijs….Hulde RS !
jdmfan zegt
@Megakix: wat dacht je van de wrx sti hatch? ;)
hahahi20 zegt
ze zeggen dat de renault de snelste voorwielaangedreven auto rond de nourburgring (of hoe je dat ook spelt), is dat niet de focus rs500? die heeft 85 pk meer, en getunde versies van de focus rs? er was er een met meer dan 400 pk
dutchiehd zegt
@hahahi20: nope, die legt het ook af. RS modellen hebben een vele betere wegligging. De Megane RS Trophy is idd de snelste FWD-er op de nordschleife
PS. Eerste post ooit :)
g40freak zegt
@hahahi20: Als een gewone focus rs niet eens een clio rs weg kan rijden op Millbrook.
Heb ik serieus mijn twijfels of een focus rs 500 sneller is dan een Megane rs op de Nürburgring.
http://www.youtube.com/watch?v=Ae4RqTW5UDU
dutchiehd zegt
@g40freak: is dus ook niet.
frietjemet zegt
Tja zo kan ik het ook, wacht nu maar even tot de nieuwe focus rs uitkomt, dan is die weer sneller…
Maar om toch deze twee modellen uit de clip met elkaar te vergelijken:
1. focus is een heel stuk zwaarder
2. focus is flink luxer uitgerust
Ook al was die clio sneller, dan had ik nog altijd liever de focus, en dan is die clio 200 cup ook nog eens een speciale uitvoering waar een en ander afgehaald is. Ik kan me die top gear aflevering tussen die focus rs en die lightweight megane nog herrineren, het is maar net waar je de voorkeur aan geeft: die ene track day of dagelijks comfort.
Dimglor zegt
@frietjemet: Oké… als we zo beginnen.. De Focus is inderdaad zwaarder en de Focus is inderdaad luxueuzer aangekleed… Maar de Focus heeft wel 305 pk en de Focus kost zeker dubbel zoveel als de Clio Rs…
Dimglor zegt
@frietjemet: En wat je zegt van een nieuwe Focus Rs die sowieso zoveel sneller zal zijn… Ik weet het toch niet hoor… In dit filmpje van Top Gear reed ie tegen de “oude” Mégane Rs (oke het is de R26R… maar toch) en ie verloor… Als de Top Gear test track niet zo’n power circuit was en als er meer bochten waren geweest dan ging het verschil nog groter geweest zijn… Je ziet gewoon dat de Renault (in beide filmpjes) veel baanvaster is dan die Focus Rs…
http://www.youtube.com/watch?v=cPNwmoFAap8
SimonMc zegt
@frietjemet: Exact wat is er dan afgehaald van een Clio RS Cup tegenover de gewone?
burninrubber zegt
Wanneer komt Nissan eigenlijk met een opvolger voor de 370?
Ze kunnen mooi de VR38DETT erin lepelen zonder turbo en hem de 380Z noemen?
spykerboy zegt
en toch heb ik liever de 370Z
utr1984 zegt
370Z is een nog vermakelijkere auto, maar zo’n Megane RS rijdt ook erg goed. Dat de Focus RS niet sneller is verbaast me niks. De Ford is bruut en snel, maar op sommige momenten heb je niks aan al die extra pk’s. De Renault is ook net wat lichtvoetiger.
desjonnies zegt
’t is allemaal een beetje “mijn Pappie is sterker dan de jouwe” 3-jarige discussie.
Als je echter de geschiedenis van Renault bekijkt en de daaraan gekoppelde snelle jongens die afgeleide zijn van de standaard productiewagens, beginnen ze ergens in 1958 met de Dauphine Gordini.
Via de R8 Gordini 110 en 1300 naar de minder succesvolle R12 Gord; de eerste van het voorwielaandrijving tijdperk bij Renault.
Over de 5 Alpines en Alpine Turbo’s I en II hoef ik weinig te zeggen, de Clio’s en nde Megane’s.
Renault heeft net als Ford gewoon een legacy in hot hatches.
En het aller leukste vind ik dat ze in deze tijd met zwaar makende veiligheids en klapzak constructies, nog steeds een goede partij meeblazen.
euro95 zegt
@desjonnies: +1, ook hier voelt dat zo aan ;) Blij dat ik niet de enigste ben :D
delspeedteam zegt
De nieuwe megane RS 2012 zal zo een 300pk hebben vertelde mijn verkoper en de clio RS 2013 cil 1600cc met+190pk maar met een ernorm koppel in de toeren wel turbo nu!!! ik kijk er al naar uit
nissangtr zegt
Ik heb toch liever de 370Z,alleen al om het uiterlijk al.Is misschien niet zo raar gezien mijn nickname.
Freewarefreak zegt
@nissangtr: Ik sluit mij bij jou aan. Hoezeer ik de Megane RS ook een superbak vind (en dat vind ik.. de enigste Renault die ik wel zou willen bezitten..) ik kies alleen al voor de heerlijke V6 met achterwiel aandrijving en het feit dat het een “klassieke” coupe is, voor de Nissan.
nissangtr zegt
@Freewarefreak: Daarom kies ik hem dus ook,maar de Renault is ook mooi.
kees66 zegt
Van dit soort filmpjes word ik alleen maar nog ongeduldiger :P
*moet nog 2 maanden wachten op mijn RS*
nissangtr zegt
@kees66: spring niet door het dak van spanning hè?
bartgouda zegt
Wat een onzin… het is zeiknat, geen wonder dat de 370Z het aflegt. De Megane RS is een erg goede auto, maar ik zou geen seconde twijfelen als ik mocht kiezen: de 370Z(of liever een 350Z eigenlijk.)
SimonMc zegt
@bartgouda: En aangezien we in een land wonen waar het gemiddeld 200 dagen per jaar regent, is zo’n voorwielaangedreven auto geen slechte keuze dacht ik zo? Of wil je alleen maar rijden op regenvrije dagen?