De natte droom van menig beginnend leaserijder: een Golf of Leon, maar dan met flink wat peper ingebracht. De 4WD Volkswagen heeft 271 pk en neemt het op tegen de FWD Seat met 265 paarden. Fifth Gear zocht even uit welke nou écht sneller is.
De heetste uitvoeringen van de Golf en zijn halfzus, de Leon, op een track waar Tiff even gaat uitzoeken welke het snelst een rondje aflegt. Is dat heel relevant als je op het punt staat er een aan te schaffen? Waarschijnlijk niet. Maar ach, het is altijd leuk om te weten. Belangrijker is het flinke prijsverschil. In Nederland betaal je namelijk 43.690 euro voor een beetje Golf R. Daar staat tegenover dat de Leon cupra R al voor €36.495 van jou is. Een verschilletje van ruim zeven ruggen dat de keuze wellicht wat moeilijk maakt. Of juist niet natuurlijk.
Aandrijving op alle vier de wielen (0-100: 5,7 sec) versus een voorwielaangedreven Spanjaard (0-100: 6,2 sec) met een Duitse moeder. Hieronder het antwoord op de vraag Wie Is Sneller? Meer info in de Autowiki Vergelijking. (via Zercustom)
Northwestern zegt
Probeert hij nou grappig te doen met die voice control?
lincoln zegt
saaie pief die een rooie en een gele auto test ..
want meer verschil zit er niet in ..
denk je “leuk .. daar ga ik voor zitten” ..
blijkt die hele test toch ietsje minder spannend dan gedacht ..
het kan verkeren ..
Niekgeerts zegt
Die uitlaatjes bij de Cupra R zijn anders dan die bij de Cupra R die Wouter reed.
rsx zegt
Cupra staat toch voor Cup Racing? dus Cup Racing Race? :s
BMW über alles zegt
same fucking shit…
phantom zegt
@ Niekgeerts, inderdaad deze had er 2 net als de golf r, normaal heeft hij 1 hele brede linksonder als ik me niet vergis..
biggie zegt
onderstuur en overstuur op een 4 wiel aangedreven auto
wat …
volksagen is ook niet alles meer lijk dat ze zeggen
net zoals de duurtest van de polo , passat en touran
je betaalt meer dan opel of ford maar je krijgt slechtere autos …
koop je vw dan ben je d*m
Timmie zegt
De VW is de betere auto (zoniet, dan hadden ze de Leon van VAG uit wel een kopje kleiner gemaakt). Het is alleen jammer dat de Leon populairder zal worden door (enkel) het prijsverschil. Nu je erover nadenkt: Bij Seat moeten ze hun prijzen ver onder de zeer gelijkaardige VW-producten houden, want anders raken ze de wagens niet meer aan de straatstenen kwijt…
biggie zegt
@Timmie: volkswagen is niet de betere auto
duurtesten : ze falen
dsg transmissie : ik geef toe de beste automatiek in soepelheid maar ze durven vast lopen i de kou in R stant
vw geeft gewoon een goeie naam van begin 2000 tot 2008 dan zijn ze achteruit gegaan
vergeet niet dat opel 30 jaar lang onafgebroken de best verkochte auto was …
Timmie zegt
@biggie: beter tov de Seat!
Niekgeerts zegt
@ Phantom: Ja idd, dat dacht ik ook. Vind dit eigelijk wel iets bruter.
The360box zegt
Als ik het toch goed hoor zegt hij: ”266 HP…, en geen 271…
w0o0dy zegt
Als je de VW wil koop dan de Scirocco R, die maakt ondanks iets minder vermogen en alleen fwd gehakt van de R en is waarschijnlijk ook nog leuker dan de Leon Cupra R (die leuker blijkt te zijn dan de Golf R (not suprising))
Cantago zegt
Een kletsend apparaat, of zo’n marokanen-ik-heb-ook-een-golf ding dat stuurt als een fwd hok? Nee dankje, doe mij maar iets anders!
kraakensmaak zegt
Wacht even hoor. Sinds wanneer heeft de Cupra R 2 uitlaten door het midden? Zie 3:46. En vergelijk het met deze:
http://www.evo.co.uk/carreviews/evocarreviews/244297/seat_leon_cupra_r.html
Witten zegt
@kraakensmaak:
Op seat.co.uk heeft hij ook dubbele uitlaat in het midden en op seat.be of seat.nl heeft hij een enkele. Ik vind de Engelse versie met dubbele uitlaat toch net iets mooier.
Sorcerer zegt
@The360Box: brake horse power is iets minder dan de Nederlandse pk. De Veyron heeft bijv. 987 bhp, wat hetzelfde is als 1001 pk :) Ik gok dat het verschil daaraan ligt.
gerard zegt
als je goed naar het filmpje kijkt zie je dat ze beelden gebruiken van een scirocco echt dom dashbord alles
3er Reihe zegt
@ gerard
Het is gewoon de dashboard van een Golf R, Sirocco heeft afgeschuinde ventilatieroosters en een Golf R rechthoekig.
Wat maakt het trouwens uit, beide wagens sucks.
Als je een “PK” Golf koopt, neem dan een R32 met dat prachtige geluid…de 6 cylinders zijn relatief de betere blokken ;)
De reden dat die R er is, is downsizing. Die turbo’s zijn toch flut…nog effe en je hebt een Miele blok of Tefal techniek onder je kap.
Hans R zegt
Haha.. wat een reactie’s de beste stuurmannen staan altijd aan wal ;-)
Tiff Needell is een coureur die zeker een potje kan sturen, de testen van Fifth Gear zijn ook van een stuk hoger niveau dan Top Gear (maar die filmen weer beter ;-)
Maakt niet uit, de Golf R is te zwaar voor een circuit, laat dit ding goed zijn in wat die kan, het is een heerlijke snelle GT.
Simpson zegt
wat een dweilen op dit circuit. Veel te zwaar, de banden piepen meer dan dat ze voor voortstuwing zorgen.
Msport zegt
Voor de prijs van een standaard Golf R, koop je ook een BMW 125i Coupe High Executive met een 6 cylinder en 218 pk op de achterwielen. Waarom zou je die overstuurde VAG Golf dan nog willen?!
Megakix zegt
De keuze is simpel, de SEAT is gewoon een heel stuk leuker, sportiever en mooi ‘banana-geel’. Een stoere of opvallende kleur maakt óók een ‘hot-hatch’ !! En voor het prijsverschil is het helemaal een simpele keuze.
Patrick zegt
@Msport: Omdat je met een Golf R zo,n BMW helemaal zoek blaast.
Laat staan als je de Golf laat chippen en je hebt ruim 300paarden..
Tis een hoop geld, en ja het blijft een Golfje, maar voor dat geld is er weinig tot niets te koop wat sneller is.
P@trick zegt
Helemaal eens met Megakix!!!
Chris zegt
@ MSport
Inderdaad. Je moet wel een ongelooflijke sufferd zijn als je 43.690 euro betaalt voor een Golf. Weliswaar een snelle Golf maar je kan voor dat geld veel mooiere auto’s krijgen die ook snel zijn. (kijk naar jouw voorbeeld)
Als ik er één tegenkom zit er 9 van de 10 keer een patsertje in. Ik moet dan altijd lachen en denk dan aan hetgeen hij had kunnen kopen van dat geld. ;)
Msport zegt
@Chris: ha Chris, dat is m’n punt inderdaad… 44000 voor een Golf is niet normaal meer. Die Cupra vind ik wel een ander verhaal, als je gewoon alleen maar veel PK’s zoekt voor je geld is het een hele interessante deal, al blijft het jammer dat die pk’s over de voorwielen gaan.
janklaassen zegt
Gewoon de Golf R
Hans R zegt
@Msport & Chris, ooit wel eens een crisisedtie (318d of A4) van BMW of Audi uitgerekend? Dan ben je nog meer kwijt en kom je nog niet voorruit.. die zijn lekker slim.. geef mij dan maar een Golf R, hij is zeker niet te duur, kijk naar een gemiddelde Mini Cooper-S en je zit al ruim over de €45000,- maar goed 1000 mensen 1000 wensen ;-)
Msport zegt
@Hans R: Ik gaf een voorbeeld van een 6-cylinder met 218pk vol met opties voor precies dezelfde prijs, die waarschijnlijk nog sneller over dat circuit heen gaat omdat die niet zo dweilen als de auto’s uit het filmpje. Waarom kom jij met voorbeelden van 318’s aanzetten dan?
Ach, als jij voordat geld toch liever een Golf heb, doen!!
CSL zegt
@Msport
Of gewoon 5000 erbij doen en een 135i halen. Weet niet wat die dingen in UK kosten.
Hans R zegt
Ooit wel eens een zo’n BMW gereden? Waarschijnlijk niet nee.. ;-) Dat hok is al helemaal niet voorruit te branden werkt pas een beetje als je hoog in de toeren doortrekt.
Ik vergelijk alleen even de prijzen, de Golf is mooi compleet en ziet er stoer uit met zijn zwarte koplampen en 19inch velgen, icm 4-motion en DSG werkelijk een top ding!
Alleen ga er niet mee op het circuit rijden dan gaat hij tegenvallen, ja hij heeft onderstuur in korte snelle bochten maar ga er langzaam in en ga vroeg op het gas en hij heeft geen onderstuur maar bakken met grip! Ik rij op het circuit met een Lotus 340R en laat de Golf R lekker thuis want hij brengt mij prima van A naar B en is niet voor het circuit gemaakt.
En een GTI en Cupra ook niet trouwens..
GOD zegt
Iedereen altijd maar zeiken op Golfjes.
Gewoon een leuke auto van binnen en buiten.
Maar ach ja ik snap het ook wel.
Hier op AB komen alleen maar Sennas en Schumachers die dagelijks 400km/h rijden en met minstens 250 door een bocht gaan.
Dimglor zegt
Die Seat is eigenlijk wel nog een mooie wagen, maar ik vind die Golf toch wel een stuk mooier hoor…. Zag enkele dagen geleden zo’n Golf R in het lichtgrijs en ik vond hem echt prachtig!
Sneep zegt
@ Msport.
Hans R bedoelt dat er veel domme mensen zijn. Jij vind mensen die een Golf R kopen dom. Hans R en ik vinden mensen die een 318 kopen dom. Doe dan maar de Golf R.
Zijn voorbeeld met de 318 is hetzelfde als jou voorbeeld van de 125. Begrijpend lezen is ook erg lastig…
Timmie zegt
@Sneep: een 318 kopen is niet dom, juist het omgekeerde. Voor relatief (nou ja…) aanvaardbare bedragen een premium-BMW rijden die past in de geest van het bedrijfsleven. Voor bedrijven geldt de restwaarde en de grijswaarde (hoe grijzer de mus, hoe beter). Een Golf R ga je niet vaak in bedrijven tegenkomen…
Msport zegt
@Sneep: ik vind mensen die een Golf R kopen helemaal niet dom, ik zeg alleen dat ik het zelf niet zou doen, maar laat iedereen in zijn waarde die dat wel graag doet. Dat is iets heel anders! Over begrijpend lezen gesproken…
Een 318i kost 34.814 euro en is dus een slecht voorbeeld van jou. Daarom noem ik een enigszins vergelijkbare, compleet luxe uitgevoerde 125i die qua vermogen in de buurt komt.
Een 318i kopen is overigens helemaal niet dom. Hij is mooi, rijdt fantastisch en heeft een prima restwaarde waardoor de leaseprijs nog wel meevalt. Als je een 320d neemt, heb je zelfs 165 pk en toch maar 20% bijtelling. Nogmaals: Heb je liever een Golf? Doen!!
Ben ik nou zo slim, of ben jij nou…
Timmie zegt
Trouwens: het gros van premiumauto’s (Audi, BMW, Lexus, Mercedes, en in mindere mate Opel) op de weg, is gekoppeld aan een bedrijf, en dus geen eigendom van de bestuurder. Ik denk dat dit aandeel in Vlaanderen zelfs 80% is!
vonwachowferstenberg zegt
Zelfde test eens herhalen in de regen: raad eens?
Jongens; cilinder en niet cylinder…
npdw zegt
Ik heb in de r32 en de golf r gereden en de nieuwe is een stuk beter! Geluid is idd minder maar wel een stuk beschaafder. Verder vind ik de looks van de golf r echt heel erg goed. En wat dat onderstuur betreft, hoeveel % van de golf r rijders gaat er nou daadwerkelijk mee naar het circuit?