De Audi RS6 is op dit moment de winnaar van de pk-wedloop als het om de grote Duitse drie gaat. Nou ja, op de 65 AMG-modellen na dan. We zagen eind januari Wouter al even over het circuit van Paul Ricard schuiven met de RS6, maar nu is het de beurt aan Mr. Tiff Needell. We weten reeds dat de RS6 onaards snel is in een rechte lijn, hoe zit het met het betere bochtenwerk?
Als je mocht kiezen tussen een M5 station en een RS6, welke wordt het dan? Ik zou niet lang na hoeven denken.
Met dank aan iedereen voor de tips!
Omar Pasha zegt
Geef mij dan maar de RS6 ;)
Sjoske zegt
-edit: 1 uitroepteken is voldoende-
yissels zegt
toch liever de m5. De audi blijft toch een beetje saai (op het geluid na)
Frissegast zegt
wat een beestige machine ! ik heb mijn keuze gemaakt…
Maksimum zegt
het blijft een audi…
-Edit: Dus?-
Rik zegt
RS6!
Als je een ruige uitstraling wil koop je geen station
Rick dos zegt
“That’s their code for: the car looks as dull as ditchwater….”
Goh. Inmagine that…
sus zegt
Tiff, you are soooo annoying !
Ergert er zich niemand anders bij het zien van dit filmpje aan de irritante stem en voornamelijk de intonatie die de man in zijn woorden legt?
But anyhow….Ik zou echt niet weten wat kiezen.
En normaal gezien zal ik ook niet snel voor deze keuze geplaatst worden.
Dus ik maak me voorlopig geen zorgen.
Mess:) zegt
beamer M5 touring
Stephan zegt
@ Rick Dos
Iedereen heeft wel eens een saaie bui. Ik kan me voorstellen dat in dagelijks gebruik icm. automaat dit een stuk fijner rijdt dan de M5 met hobbelbobbel versnellingsbak. Je hebt ook een bakje koppel meer, en voorals het nat is (niet zelden in NL) is die 4wd ook wel handig.
Maar aan de andere kant is een M5 wat spectaculairder mits op de limiet gereden, gok ik dan. Maar helaas is op de limiet rijden niet toegestaan in NL, waardoor je het toch wat minder doet dan dat je wilt.
VonStroke zegt
Ik neem zonder nadenken de M5, geen Audi voor mij.
Vincent996 zegt
Ik zou voor de M5 Touring gaan. Ik weet dat ie lelijker is, en slechtere tractie, en heel wat pk-tjes minder…… maar toch vindt ik de driver commitment van de BMW stukken hoger dan die van de ‘veilige’ audi.
JK zegt
Mooie auto! maar ik neem toch de Bmw!
wel een hele dikke motor in de audi!
Testpiloot zegt
Kan iemand mij vertellen waarom Audi meestal met nieuwe snelle modellen altijd eerst met een Avant (lees: stationwagon) komt?
Ik heb mij dit al eerder afgevraagd. Wanneer je namelijk kijkt naar voorgaande jaren. Er was altijd een concurrentiestrijd in de trant van:
M3 vs. C55 AMG vs. Audi RS4
of
M5 vs. E55 AMG/E63AMG vs. Audi RS6
Maar in dit rijtje was Audi meestal vertegenwoordigd met een station versie.. En wanneer je kijkt naar de verkoopantallen worden RS versies meestal in stationwagon variant gekocht.
Is dit als extra schop naar de concurrentie? Of wil Audi zo een EXTRA understatement maken?
Lone Racer! zegt
Testpiloot, stations zijn gewoon hot.
De seadan is saaie en je kunt niet zoveel troep ermee bewegen.
Het leuke van een station met bruute kracht is dat hij noch dynamish uitziet maar total anders is als bijvoorbeeld een coupe of die gallardo waruit de motor komt.
Personlijk ben hou ik van snelle staions, check me site voor een E30 BMW die we tot drifter omtoveren
Patrick zegt
Doe mi die Rs6 maar, in het wit!
@ Testpilot, Dat heeft te maken met traditie. De RS2 welke de eerste RS was werd uitgebracht als Avant, dus vandaar.
N.M. zegt
Zonder na te denken direct de M5…
CSL zegt
meer dan 2ton auto ? en 350pk op de voorwielen!
Als je toch een Lamorghini of een Ferrari wilt met praktische dingen van een station dan kun je alleen terecht bij een M5.
#28 zegt
doe mij maar een m5 achterwiel aandrijving is veel leuker :D
Stephan zegt
CSL ik geloof dat je het niet helemaal snapt. Het is toch max. 65% naar voorwielen? En dan gaan daar alsnog alle aandrijfverliezen vanaf, wat bij een turbo 4wd auto vrij fors is.
Gerrit zegt
blijf prachtig hoe die gozer er heel simpeltjes achter zit.
had ik hem maar voor mijn deur staan.
wat mij betreft geslaagd speelgoed
Trabbi zegt
BMW E34 M5 touring
Heyhuub zegt
@CSL
Als je wat meer er over wist wist je dat er standaard 60% van het vermogen naar achteren wordt gestuurd.
Koenamg zegt
Als ik moest kiezen tussen een RS6 of een M5, dan zou ik gaan voor de MERCEDES E63 AMG. De snelste van alledrie en waarschijnlijk ook nog eens de comfortabelste. ALL MIGHTY GOD.
Apache zegt
Dus, een dagdagelijks (saai) uiterlijk, geen leuke vormen, geen mooie kleuren, welklinkende uitlaten of mooie velgen. Het interieur is ook niveau nul.
Verder levert-ie al de kracht slechts geleidelijkaan. Fout op track. Geen boost of gevoel van waaaaw.
MAW: dit is geen sportwagen, maar een saaie familie-leasebak met teveel pk.
Roy zegt
Zonder twijfel zou ik voor de M5 gaan, blijf de Audi-vormgeving maar suf vinden uitgezonderd de R8 natuurlijk.
Bluemotion zegt
RS6!! zonder twijfel!
Tom zegt
Droom: als mijn vader zn 850R nou eens zou inruilen voor een RS6…
Racer X zegt
Zonder nadenken de M5. Mooiere sound, lichter, achterwielaandrijving en gewoon stukken sportiever. Het gekerm van de banden onder de RS6 als ze dik 2 ton om een bocht moeten loodsen is gewoonweg verschrikkelijk…
pipo zegt
ik sluit me aan bij Bluemotion , niet dat ik de m5 een rommelbak vind (helemaal niet), maar de audi overtreft hem toch op alle vlakken volgens mij (mijn mening) en zeker op looks, iedereen klaagt dat de audi’s er saai en allemaal hetzelfde uitzien, maar de m5 touring lijkt me echt op kwasimodo in een miss-world verkiezing….
Windhoos zegt
Racer X schrijft,
27 February 2008 om 22:32
Zonder nadenken de M5. Mooiere sound, lichter, achterwielaandrijving en gewoon stukken sportiever. Het gekerm van de banden onder de RS6 als ze dik 2 ton om een bocht moeten loodsen is gewoonweg verschrikkelijk…
—————————————————————————–
Ik heb anders liever niet een M5 voor het dagelijks verkeer, wel lot’s of fun, maar man! Wat zijn die dingen onhandelbaar zeg! Met een RS6 hoef je tenminste niet constant op je rechtervoetje te letten…….
Rick dos zegt
@Stephan
Ik heb vorig jaar een uurtje met de M5 sedan mogen rijden. Rustig rijdend was het geen hobbelbobbel auto.
En op het limiet rijden is in Nederland inderdaad niet toegestaan. Daarom moeten we allemaal maar aan de Dacia. Véél beter.
clijde zegt
top of the world! RS6!
m5 zegt
die mij de rs6 maar alleen een v10 met 2 turbo’s klinkt wel raar als ik aan een v10 denk dan denk ik aan de f1 een ongeblazen hoogtoerige motor
Gijs zegt
beetje een saaie auto eerlijk gezegd. Doe mij maar de M5
Silverarrow zegt
E63 AMG voor mij, hoewel deze RS6 ook niet slecht is. De M5 zou voor mij geen optie zijn, die geeft een te hoge uitslag op de cock-o-meter (om het in Top Gear-termen te verwoorden).
dekster zegt
Chris Harris was minder enthousiast over de RS6, en ik geef hem gelijk. Een V10 die voor de vooras ligt, dat kan gewoon niet goed zijn…
SimonMc zegt
“De Audi RS6 is op dit moment de winnaar van de pk-wedloop als het om de grote Duitse drie gaat.”
Ja, en zo te horen zijn ze ook de winnaar als het op het gewicht aan komt.En in dit geval is meer niet beter…
Mensen snappen het niet…Wat is het nut dat je auto 1000 pk heeft als hij 5000 kg weegt?NIETS !
Je moet altijd kijken naar de pk/gewichtsverhouding, welke in dit geval DIK verliest van de concurrentie.
SimonMc zegt
mmm…Die laatste zin klopt niet echt.
Moet zijn : “…en in dit geval verliest hij dik van de concurrentie”
Windhoos zegt
Dat kan zijn SimonMc, maar in handelbaarheid verliest hij iig niet en dat is natuurlijk ook niet geheel onbelangrijk….
Georgio zegt
@ N.M.
Zonder nadenken inderdaad ja.
@ SimonMc,
Ik kan me herinneren dat de gewicht/pk verhouding van de RS6 in vergelijking tot de M5 zelfs beter was.
RS6 2025 kg en 580 Pk
M5T*1955 kg en 520 Pk (* T = M5 Touring)
Georgio zegt
Dat komt dus neer op:
2025/580=3.49 kg per pk
1955/520=3.75 kg per pk
of ben ik scheel?
Nicolas zegt
Voor mij de RS6 graag. Tom Boonen heeft er trouwens ook ene besteld :)
Ashtray zegt
Moooooi! Is iemand wel ns opgevallen hoeveel mensen hier Tom Boonen kennen trouwens?
Chuppa zegt
@ Koenamg
De E AMG sneller? Hoe dan?
Kleine aanvulling op wat hierboven is gezegd: uiteindelijk gaat het toch weer om koppel (aan de wielen) versus massa. Een V10 met turbo’s levert zo’n overdaad aan koppel, dat de RS6 de twee concurrenten altijd te snel af zal zijn.
Supreem zegt
Een snelle kilometervreter, maar dat is het ook zo een beetje. Op de bouwkwaliteit en het comfort zal niets aan te merken zijn, maar ik begrijp nog altijd niet wat deze RS6 wil bewijzen, en dat weten ze bij Audi blijkbaar ook niet.
Daar komt nog eens bij dat deze RS6 (en ook de S6 en S8) verantwoordelijk is voor het naar beneden halen van de exclusiviteit van Lamborghini. Allemaal leuk om op café je vrienden te vertellen dat je nieuwe Audi een Lambomotor in het vooronder liggen heeft, maar ik betwijfel of de Gallardo-eigenaar met evenveel trots vertelt dat zijn motor ook in een Audi te vinden is.
Audi heeft al enige tijd imagoproblemen, en dat wordt er met deze RS6 niet beter op. Voor mij dus een M5, graag.
Koenamg zegt
@Chuppa
E63 AMG: 0-100 kmh: 4,5s (1840kg) / Station: 4,6s (1955 kg)
RS6 (volgens Tiff) 0-62mph: 4,6s (2025 kg).
De RS6 is dus 70 kg zwaarder dan de AMG station en heeft daarom 64 pk extra nodig, die ook nog eens verloren gaan naar de vierwielaandrijving.
Eric zegt
Nog even wachten op een pakketje van MTM. Deze heren kennende gaat de RS6 zeker tegen de 650pk liggen of meer…..
Maar al bij al zou ik gaan voor de M5, enkel omdat deze achterwielaandrijving heeft.
Versta me niet verkeerd, ik vind de Audi prachtig.
Het is zoals kiezen tussen Veronique De Kock en Ilse de Meulenmeester. (2 Belgische Ex-Missen)
trekveer zegt
Only M-Power bij mij op de oprit!!!!
v8x zegt
trekveer: meer kan je niet aan zeker? :)
Incognito zegt
Hoewel ik de M5 touring ontzettend mooi vind, zou ik met enige pijn een RS6 kiezen. Overigens is een M5 sedan ordinair.
Roadronner zegt
Hoe meer PeeKaas hoe beter, zonder twijfel de RS6 natuurlijk.
w0o0dy zegt
@Incognito: ik denk dat de meeste mensen die met de RS6 gaan rijden (en de M5) niet de m5 zouden bestellen…. De RS6 is voor veel mensen precies goed, qua styling (niet te wild en redelijk sjiek) en het vermogen is altijd aanwezig en niet alleen boven de 4000 toeren… dat maakt dat de auto vrijwel zeker veel krachtiger aanvoelt dan de M5.
FabianVTR16V zegt
@Testpiloot,
omdat de RS versies in den beginne altijd Avant versies waren !
Het is allemaal begonnen met de RS2 (door porsche aangepast)
Als ik het geld zou hebben zou ik het wel weten….
Doe mij maar een RS6 in Sepang Blau en Silver gekleurd leder op de stoelen 8)
Pieter zegt
De RS6 ontgoocheld wat in het bochtenwerk naar mijn mening, inzake de vering dan? Iemand die dit kan bevestigen dat de sportvering niet aan stond, of dat dit bij een M5 precies hetzelfde zou met sportvering. Ik vind hem teveel doorhangen op zijn buitenste banden in de bocht.
Maar ooh wat vind ik die RS6 saai, die valt geen beetje op in het verkeer. Liever een M5 dan, valt ook niet zwaar op, maar toch al een beetje voor een kenner. En ook geen station aub. Hopelijk wordt de RS4 nog sneller van 0-100 door hem wat lichter te maken, dan lijkt de keuze me duidelijk.. hoewel een M3 natuurlijk gruwelijk mooi blijft :-)
GerreLekker zegt
“as dull as ditch water” ik kan het niet beter verwoorden!
Technisch gezien zal dit ding wel goed rijden maar mijn god wat is dat ding saai!
Nicolas zegt
Dus de RS6 is volgens velen hier een saaie auto?! Jullie zijn blijkbaar allemaal veel gewoon.
z1p zegt
Welke tuner gaat dit beest dan over de 600pk heen krijgen;)
w0o0dy zegt
Car online met de RS6 (Ben Barry is niet helemaal overtuigd van de auto op het circuit maar wel van de auto over de gehele linie)
http://www.youtube.com/v/oP8fg-VjFSE
en Abenteuer Auto (“fast Narrensicher”= bijna idiot-proof)
http://www.youtube.com/v/ldGa7imyJsk
En Chris Harris van Autocar (>10 minuten amazing video)
http://www.youtube.com/watch?v=v8Kry1CbTkM&feature=related
BMW power!!! zegt
Ik ga toch echt nog persoonlijk voor de M5 Touring!!!
Kan eigenlijk ook niet anders he als je een BMW liefhebber bent…..
VLS54 zegt
Wat een apparaat!! Als je hier niet warm voor loopt weet ik het ook niet meer. Man man man, wat een ding!
Jimmie zegt
@Windhoos als je de M5 niet kan handelen in dagelijks verkeer zet je ‘m toch op 400 pk met softe gas pedaal reactie. Ik snap je punt niet zo ;)
Dr speed zegt
Allemaal onzin:o
Alleen de echt goede coureurs zullen het verschill kunnen merken tussen die aantal pk’s een normaal iemand zal nooit het verschil merken
dus wordt het een merken voorkeur strijd;)
en die moet bmw gewoon winnen:o
daar wilk mijn 335i nog wel om verwedden;)
dan zegt
zeker een rs6! en ik weet niet wat iedereen zo Saaï vind aan de audi…maar de saaiste sportauto is de m5!!!!! (bijna geen verschil met de gewone 5serie!!
Windhoos zegt
Supreem schrijft,
.
Audi heeft al enige tijd imagoproblemen, en dat wordt er met deze RS6 niet beter op. Voor mij dus een M5, graag.
—————————————————————
Kennelijk denkt niet iedereen daar hetzelfde over, want Audi’s verkoopcijfers zijn tegenwoordig juist hoger dan ooit……..
GerreLekker zegt
@dan
Ja’s da’s waar er is weinig verschil tussen de gewoon 5 en M5
maar tussen de Audi A3 en A4 en A5 en A6 en A8 en RS4 en RS6 en …. is er gewoon GEEN verschil…
Tommy zegt
Waarom zegt iedereen altijd dat het een Lamborghini motor is? De V10 wordt door Audi in de Audi fabriek in Gyor gebouwd al sinds 2002. Hij is notebene gebaseerd op Audi’s V8 dus de Gallardo rijdt gewoon met een Audi motor rond. Er bestaan nu zelfs al 3 versies van het blok! De V12 is trouwens ook gewoon van Audi.
Windhoos zegt
En aan de V10 die Audi gebruikt voor un hedendaagse modellen is tov de “lamborghini” blok dusdanig veel verandert dat je ze eigenlijk niet meer met mekaar kunt verwijderen.
@GerreLekker, misschien dat jij je ogen es een keertje moet openen. Kan helpen, echt waar……..
Windhoos zegt
verwijderen is trouwens vergelijken.
Supreem zegt
@ Windhoos:
Dat Audi de beste verkoopcijfers in jaren realiseert is geen mirakel. Qua techniek, betrouwbaarheid en bouwkwaliteit valt er weinig op het merk aan te merken, en dat is de reden van het verkoopssucces.
Ik begrijp gewoon niet wat Audi probeert te bewijzen met de RS6. Als de aanduiding ‘RS’ staat voor het summum van wat Audi te bieden heeft inzake sportwagens voor de straat, vind ik het vreemd dat de RS6 zoveel weegt, dat het motorblok vóór de vooras hangt en dat zo goed als alle plezier in de kiem gesmoord wordt door het Quattro-systeem.
Wat ik eigenlijk bedoel is dat mocht de 4,2 TDI-motor (te vinden in de A8 en de Q7) beschikbaar zijn voor de A6, dan zou de RS6 compleet overbodig zijn.
Windhoos zegt
Een RS6 is wel veel, maar ZEKER GEEN SPORTWAGEN! Daar bouwt Audi de R8 en de lambo’s al voor.
En om de RS6 overbodig te maken met een 4.2 diesel dan mag er nog veel aan techniek gedaan worden wil dat gaan gebeuren. Wellicht dat de 6.0 V12 TDI wel roet in het eten kan gooien…………
Audioot zegt
Als ik het geld had zou ik voor de RS6 gaan. Ziet er geweldig uit en is in de praktijk erg bruikbaar zonder schreeuwerig te zijn.
De M5 is (ook) een prachtig stuk techniek maar komt wat histerisch over al
is het geluid ijzingwekkend mooi. Ieder zijn smaak.
Chief_S5 zegt
Ben het eens met Audioot. Over dit heb ik ooit een enorm lang verhaal geschreven, en de conclussie was: Wat je ook kiest, zo lang je je hart maar volgt, kies je altijd de goede. :)
rider zegt
doe mij maar de RS6. ruimer, praktischer, krachtiger, sneller, veiliger en bruikbaarder. je hoeft niet zoals in de M5 eerst minuten lang van alles in te stellen in allerlei ondermenuutjes voordat je ook daarwerkelijk die 507pk krijgt. je kunt met die audi ook lekker in de sneeuw veilig snel rijden, dankzij 4×4 aandrijving. in eerste vergelijkingstests hebben ze al gemeten dat de audi bovendien 1liter minder brandstof verbruikt, dus ook nog eens zuiniger is.
de audi heeft de bruikbaarheid en gemak van een allerdaagse stationwagon met de prestaties van een supersportwagen. leg de specs van de Lamborghini Murciélago er maar eens naast. die had ook 580pk en 650Nm. dus op dat niveau zijn we al aanbeland. en dan te bedenken dat de heren van Audi nog een dikkere versie met de naam Plus op stapel hebben staan. doe mij de Audi RS6 maar.
technopatat zegt
heeft die rs6 geen standaard ceramic brackes en bucket seats ? in het filmpje zegt hij dat de blauwe daar speciaal mee is uitgerust, dat is toch iets dat er standaard in zou mogen zitten naar mijn bescheiden meningkje, dus ik kies voor de e63 estate :)
robert zegt
hij is wel gaaf…vraag me af of de pk-race nog lang doorgaat!Op een gegeven moment is het plafond toch wel bereikt? De nadruk zal de komende jaren wel liggen op het gebruik van materialen om dit soort auto’s lichter te maken! Die lampjes verwerkt in de koplampen zijn wel 10x mooier dan hoe ze in de s6 zijn verwerkt. Ik snap alleen geen zak van die uitlaten? waarom heeft de s6 er 4 en de rs6 2? Komt waarschijnlijk doordat de m5 er ook 4 heeft.
Chief_S5 zegt
@ robert: Dat heeft niks te maken met de BMW-uitlaten. Het is een traditie bij Quattro GmbH om bij de S-modellen 4 ronde uitlaten te monteren, en bij de RS modellen 2 ovalen uitlaten. :)
DrumZ zegt
Heren (en dames): Doe mij toch maar die auto die tig klasses hoger ligt dan deze twee opgepompte leasebakken. De enige echte top power-sedan: Bentley Continental R uit 1995.
Chief_S5 zegt
@ DrumZ: Ja, en doe mij maar meteen een Bentley Arnage T. ^o) Kom op, dit zijn twee compleet verschillende klasses. Het is een beetje alsof dit een artikel van een Opel GT is, en jij zegt dat je een Bugatti Veyron wilt, omdat dat de enige top power sportscar is. :P
Ik heb geen zin om in discussie te gaan, maar mijn mening is dat dat wel een beetje krom is.. ;)
DrumZ zegt
@Chief_S5: Dat mijn voorkeur voor een Bentley Continetal R uit 1995 volgens jou ongeveer hetzelfde is als de Veyron vergelijken met een Opel GT vind ik totaal verkeerd geinterpreteerd… De Veryron is stukken beter en sneller dan een Opel GT. De Bentley Continental R uit 1995 -13jaar geleden!-… 6.7s van 0-100, sla ik echt niet hoger aan dan de huidige M5 of RS6 qua bouwkwaliteit of prestaties. Maar waar het mij om gaat is het statement wat deze auto’s maken: Een familie-sedan, top kwaliteit, maar dan met power-house aspiraties, zonder dat je het er aan afziet. Dan doet deze Bentley uit 1995 dat toch een stuk beter m.i.
Of was je in de war met de huidige (VW/Bentley) Continental?
DrumZ zegt
@Chief S5: btw: Eerst een opmerking plaatsen op iemands reactie en vervolgens zeggen dat je geen zin in een discussie hebt, is volgens mij een tegenstrijdigheid op een site als deze…
Chief_S5 zegt
@ DrumZ: Dan toch maar een leuke discussie, goed hoor. ;) Trouwens, ik heb al zat discussies hier gevoerd, zijn altijd hele gezellige mensen op Autoblog.nl aanwezig. :) Ben dan ook een vaste bezoeker sinds een jaar of 3.
Maar is het juist niet de bedoeling dat deze 2 auto’s niet al te veel opvallen? Ik denk van wel. De Bentley waarover jij het had, moet natuurlijk wel een beetje opvallen, anders is het niet een echte Bentley (in mijn ogen). Daarom vind ik dat je een rare vergelijking ging maken.
Trouwens: Ik probeer je niet te flamen. Daar heb ik zelf een ontzettende hekel aan. :)
Chief_S5 zegt
En oh ja, plus nog eens dat de auto’s gewoon uit een andere klasse komen. De Bentley is veel chiquer, en qua imago een stuk hoger op de lat dan merken als Audi (en de rest). En volgens mij ligt de prijs ook iets hoger bij een Bentley.
audiman zegt
doe mijn maar eem rs6 hoor