En dan hebben we het nog niet eens alleen over de wannabe-Mollema’s.
Ook de gewone fietser is namelijk een accident-waiting-to-happen. Maar liefst véértig procent van de jongeren fietst regelmatig zonder verlichting volgens de Telegraaf. Véééértig procent. Uiteraard zorgt dat niet zelden voor levensgevaarlijke situaties. Uit een nieuw onderzoek blijkt dat meer dan een kwart van de jongere automobilisten wel eens bijna of echt een aanrijding heeft gehad met een fietser zonder licht. We vragen ons hierbij wel af wat ‘bijna een ongeluk hebben’ inhoudt. Ik denk daarbij vast vooruit aan de eerste die in de comments iets gaat zeggen als dit.
“Ik zat gisteren in de auto en zag toen ook een fietser rijden. Komt zo wel erg dichtbij allemaal.”
Maar goed, in het licht van dit grote gevaar slaan de ANWB, de Fietsersbond, TeamAlert, Veilig Verkeer Nederland én het ministerie van Infrastructuur en Milieu dit jaar de handen ineen om aandacht te vragen voor het belang van goede fietsverlichting. Met zoveel lichtende voorbeelden van onze maatschappij die de krachten bundelen moet het haast wel goed komen zou je zeggen. Want zoals een woordvoerder zegt:
“Het moet net zo worden als bij auto’s. Daar wordt het niet geaccepteerd en waarschuwen we elkaar als we zien dat iemand zonder licht rijdt. Dat moet bij fietsers ook gebeuren.”
Ga jij vanavond eindelijk die batterij vervangen in je automatische fietsachterlicht, of denk je dat jou niks kan overkomen dat korte ritje naar de voetbaltrèning? Laat je licht over deze zaak schijnen, in de comments.
Dutchdriftking zegt
Tja, flitsers in de berm leveren per uur meer op dan een fietslicht controle, dus legt de overheid daar de nadruk op. Welke van de twee zal meer bijdragen aan de verkeersveiligheid?
Breinstein zegt
@dutchdriftking: ik ben het met je eens dat er meer gecontroleerd mag worden, maar trek het wel breder. In deze tijd vallen de gebreken bij autorijdend Nederland namelijk ook op.
riri zegt
@breinstein: Logisch er is meer afleiding dan komt er nog bovenop de vergrijzing oude mensen zijn nu eenmaal een gevaar en de mensen die nooit een roze pasje mochten krijgen.
Breinstein zegt
@riri: Ik doelde meer op de gebreken aan verlichting of foutief gebruik maken van verlichting bij autorijdend Nederland.
Dutchdriftking zegt
@breinstein: o zeker, de gemiddelde automobilist mag wel een cursus invoegen, onnodig links rijden, en knipperlicht gebruik krijgen.
Jochen zegt
@dutchdriftking: als 40% zonder verlichting fietst kan een uurtje controleren in de avond op de Overtoom toch wel héél lucratief worden
lekbak zegt
@jochen: ik heb het ff opgezocht. €55 euro kost dat geintje. Rij je met de auto 6kmh te hard en je bent al meer kwijt. Daarbij kan dat gedaan worden door een slaapmuts in een busje en worden de boetes volledig automatisch verwerkt. Die bermkassa’s zijn zo efficiënt gemaakt tegenwoordig, daar kan een gewone agent niet tegen schrijven.
gregorius zegt
@lekbak: De kosten voor de agenten heb je er iig zo uit.
En van mij mogen ze t ook wel vaker doen.
lekbak zegt
@gregorius: van mij ook hoor. Net als controleren op telefoongebruik in auto’s.
Maar de agenten in Nederland hebben ook genoeg (teveel) andere dingen te doen. En uiteindelijk heb ik liever een onverlichte fietser dan een mishandelde dochter of ingeslagen ramen.
gregorius zegt
@lekbak: Klopt zeker. Al denk ik niet dat de politiemanschappen die aan dit soort onderzoeken werken dezelfde is als het gemeente-blauw dat aan verkeershandhaving doet.
.. vervolgens kom je in dezelfde discussie als altijd over de politie te voeren is. Het werkpakket + beloning is vaak niet voldoende om genoeg weldenkende NLers over de streek te trekken om politie te worden.
Dutchdriftking zegt
@gregorius: daarbij komt dat ze ook niet gewoon gezonde jonge mannen mogen aannemen. Ze moeten een x aantal vrouwen hebben, een percentage mensen van Surinaamse afkomst, een percentage agenten van Marokkaanse afkomst, en ga zo nog maar even door. En nu is er niets mis met deze mensen, integendeel ik heb zat Turkse en Molukse vrienden. Maar het is toch idioot dat er zeer goede kandidaten niet doorgelaten worden wegens het feit dat het blanke mannen zijn?
lekbak zegt
@dutchdriftking: volgens mij is dat tegenwoordig verleden tijd. Mijn collega heef een ingelijste brief van de politie waarin letterlijk staat dat hij geen minderheid is en daardoor niet aangenomen kon worden. Dat is wel 15 jaar geleden.
Dutchdriftking zegt
@jochen: als fietsers een kenteken krijgen en het kan automatisch geregeld worden wel, anders is het onbegonnen werk.
E550 zegt
@jochen: op de Overtoom en veel andere plekken in de omringde buurt hebben fietsers gewoon een fietspad die beschermd is door een stoep. Dus ik zie het probleem daar niet zo.
twiggaa zegt
Vaak realiseren mensen zich pas hoe gevaarlijk het is om te fietsen zonder licht, als zij zelf achter het stuur van een auto zitten. Dit punt moet echt gebruikt gaan worden in de campagne(s)!
gitaarknul zegt
@twiggaa: jup. Ik fiets eigenlijk nooi meer zonder licht sinds ik een rijbewijs heb
s73phan zegt
@gitaarknul: ik ook niet! Ook niet mét, trouwens…
towi1989 zegt
Vooruit dan. Ik zat gisteren in de auto en zag toen ook een fietser rijden. Komt zo wel erg dichtbij allemaal.
brave zegt
@towi1989: als je hem zag rijden is het dus geen probleem. “Ik zat gisteren in de auto en toen zag ik geen fietser rijden”.
potver7 zegt
@towi1989: Ik zag gisteren op de fiets (met licht) een auto zonder licht rijden. Die kwam wel heel erg hard dichterbij!
twiggaa zegt
En hopen dat de aandacht hierop bij veel mensen een lampje doet gaan branden
BmwMPower zegt
Voornamelijk op niet verlichte wegen krijgen fietsers zonder lichtvoering mijn grootlicht vol in hun bakkes.
F11 550i zegt
@bmwmpower: Vooral met de vrachtwagen leuk met een paar dikke verstralers de ogen zowat uit de kop smelten.
e1000bmw zegt
En welke partij mis ik in deze coalitie? Juist ja, het ministerie van Veiligheid en Justitie. Handhaven! Alleen dan verandert er misschien wat aan de mentaliteit in plaats van dat er enkel een beetje lacherig gedaan wordt over een of andere campagne.
lekbak zegt
Ik fiets bijna altijd zonder verlichting. Ik vind het gewoon zonde van de batterijen, en zwaarder trappen vanwege de dynamo vertik ik. Dan doen die automobilisten maar wat meer hun best om mij te zien hoor…
spidermann zegt
@lekbak: als ze je aanrijden zijn zij schuldig, maar jij hebt potentieel een nog veel groter probleem /levenslange handicap.
spykerboy zegt
@spidermann: dat blijf ik zelf de meest fucked up wet van verkeer bij ons, een automobilist is altijd schuldig, perfect voor een foetser die suicidaal is in onze maatschappij…
towi1989 zegt
@lekbak: dan haal je toch een setje oplaadbare duracells… je doet het voor je eigen veiligheid, en legt nu jou verantwoordelijkheid bij een ander neer. Ik neem aan dat je nog nooit auto hebt gereden?
Breinstein zegt
@lekbak: don’t feed the troll
lekbak zegt
@breinstein: het is toch echt de zuivere waarheid hoor!
gash zegt
Zo belangrijk dat het fietsvolk met goede verlichting rijdt, want de schade die ze aan je auto veroorzaken bij een flinke aanrijding is verdomd hinderlijk.
lekbak zegt
@gash: echt irritant is dat. Kan je weer naar de wasbox om het bloed eraf te schrobben enzo…
lekbak zegt
@lekbak: owja, ik was nog vergeten te zeggen dat ik bijna altijd overdag fiets. In het donker heb ik uiteraard verlichting aan staan.
v60germany zegt
@lekbak: overdag toch wel je dagrijverlichting hè, of schakelt je sensor op je stuur deze niet automatisch om?
lekbak zegt
@v60germany: in de auto zet ik altijd het licht handmatig aan. Kan ook automatisch (dimlicht gaat dan aan zodra de auto op contact komt) maar dan gaat de gewoonte eruit en dat wil ik niet.
kwakmare zegt
@lekbak: Maar dan toch ook wel aan de linkerkant van de weg he? Zodat je niet in je rug geraakt wordt. En veilig voor windvlagen een metertje uit de kant…..op je donkere fiets met de zwarte jas.
DaveB zegt
@lekbak: hoe oud ben je?
lekbak zegt
@daveb: dat mag ik niet zeggen van mijn papa.
lekkerlinksrijden zegt
1 woord: cowcatcher
raceface zegt
Als ze die achterlijke led-lampen in die gazelles nu ook eens omlaag laten schijnen! Iedere keer als er zo’n fietser tegemoet komt hoop ik dat ik hem niet raak, puur en alleen omdat die lamp zo fel in m’n bakkes schijnt dat je geen reet kan zien!!
hammerman zegt
@raceface: Gazelle is van Pon (je weet wel van VW etc.) dus dat zal wel niet gaan gebeuren…
granlusso zegt
Ik vind het vooral belangrijk dat mensen bewust bezig zijn op de fiets. Als ik zonder licht fiets, dan wéét ik dat ik zonder licht fiets, en dan houd ik daar ook rekening mee als ik oversteek bijvoorbeeld.
Ik weet dat het niet goed is, maar ik fietste, toen ik nog in de stad woonde, regelmatig zonder licht. Gewoon omdat ik het steeds vergat te repareren. En als je eraan dacht, ga je nou eenmaal niet je plannen cancellen daarvoor.
Verder alleen met de fiets aan de hand als er politie aankwam, al moet ik zeggen dat die er ook niet veel aan doen.
Verder alleen met de fiets aan de hand als er politie aankwam, al moet ik zeggen dat die er ook niet veel aan doen.
riri zegt
@granlusso: In de stad hebben agenten meer aan hun hoofd dan fietsers aanhouden terwijl er heel veel gestolen fietsen zijn .
https://www.facebook.com/PolitieHaarlemmerweg/photos/a.1463858850588493.1073741833.1450469111927467/1585616211746089/?type=3&theater
riri zegt
Ondertussen is de randstad (Amsterdam) rijden de fietsers op gestolen fietsen met oordopjes in druk aan het whatsappen en elke verkeersregel minstens 1x overtredend.
Dit wordt nog aangevuld met mensen buiten de randstad (incl expats) die denken dat ze in een dorp rijden en alle ruimte kunnen opeisen.
Sommige denken zelfs dat ze ”the only gay in the village” zijn met bijbehorende mentaliteit.
gregorius zegt
@riri: Die smeris die om het hoekje staat om te kijken of je je lichtje wel aan hebt, mag je toch ook gewoon voor je whatsapp-gedrag beboeten? Of zijn we nog niet zo ver in NL?
dennisjuh95 zegt
@gregorius: Dat schijnt legaal te zijn… nog wel
riri zegt
@gregorius: Ik rij op de fiets, snorfiets, motor en auto hangt van het weer en afstand af.
Maar op de fiets kom je bijna altijd met alles weg ik heb een keer meegemaakt dat een stille bij een verkeerslicht stond en doorgaf wie er door rood fietste zodat agenten verderop hun bonnen quota konden halen voor hun promotie .
Ik mocht doorrijden .
En de voorspelbare licht controle als het eerder donker wordt in de spitsuur in een winkelstraat maar die zijn heel zeldzaam.
hassani zegt
Levensmoe zijn fietsers die zonder licht rijden, echt gevaarlijk
riri zegt
**In de Randstad :)
svdv zegt
De oplossing: alle rotjochies die altijd mijn lampjes eraf jatten oppakken. (Of fatsoenlijke verlichting die niet na 1 dag stuk is monteren)
BaRa zegt
@svdv: https://www.vanmoof.com/en_be/ – laat ze dat er maar eens afjatten ;-)
timberleek zegt
@bara:
Ja even een schijtdure hipsterfiets kopen zonder versnellingen of wat dan ook. Plus dat ik die fietsen regelmatig zie staan met kapotte verlichting
cossiekiller zegt
Ik reed gisteren met de fiets en zag ook een auto passeren. Komt zo allemaal wel heel dichtbij.
MARS zegt
Gelukkig spelen de meesten met hun mobiel, voor dat kleine beetje licht in ’t duister..
riri zegt
@mars: Ik vraag altijd netjes of ze de camera aan kunnen doen misschien zien ze dan waar/hoe ze rijden.
bosje zegt
Licht (ha!) nogal aan de situatie. (Race)fietsen buiten de bebouwde kom zonder licht ga ik niet doen (paar weken geleden nog terug gegaan na een weigerend lampje), maar laat in de avond in een goed verlichte stad heb ik er weinig problemen mee om geen licht te hebben.
gregorius zegt
@bosje: Wacht maar tot het regent. 99% van de auto’s in die goedverlichte stad heeft gewoon een vieze voorruit enof sub-optimale ruitenwissers. Beetje regen en een goedverlichte straat en je ziet zo’n fietser vaak erg laat.
ruudbmw zegt
Fietsers of van die hardlopers zonder verlichting is gewoon levensgevaarlijk.. En dan sein je met groot licht en dan krijg je rare gebaren te zien. En nu het toch over licht gaat.. Ik zie regelmatig ook auto’s zonder rijden.. Of…. Met mistlicht aan.. Ook bloediritant en nutteloos.
romeoalfa zegt
Ik heb niet heel veel problemen met fietsers, het zijn de wielrenners die denken dat ze overal voorrang hebben….
pomoek zegt
Vroeger……had echt niemand licht op zijn fiets. ’s morgens in het donker met licht aan op de fiets was de eerste stap op weg naar het sociale paria-schap. Dat is inmiddels wel anders.
riri zegt
@pomoek: Vroeger had je ook bijna geen auto’s
Alfarobert zegt
Poos geleden m’n fiets geupdate.Dynamo eraf en nieuwe voorlamp en achterlamp gehaald op batterijen. 15 euro incl.baterijen. Zelfs licht als ik stilsta(stoplicht ofzo).Vraag ik me af; Ben jij(fietser zonder licht) nog geen 15euro waard?
lekbak zegt
@Alfarobert: 15 euro? Jeetje dan ben jij echt zwaar opgelicht (…)
Je kunt tegenwoordig prima lampjes krijgen voor slechts enkele euro’s. Geven goed licht en kan je overal op je fiets plaatsen.
timberleek zegt
@alfarobert:
En hoe lang blijven ze erop/heel als je in de stad komt?
Er is altijd wel een of andere idioot die je verlichting jat of zijn fiets er tegenaan moet smijten.
potver7 zegt
@timberleek: Niet iedereen komt dagelijks in de stad met z’n fiets…
ghost zegt
In Amsterdam heeft 90% geen licht op de fiets, 100% snapt niet wat een rood licht betekent en 200% van de fietsen is gejat.
riri zegt
@ghost:
je bent vergeten :
Geen voorang verlenen
Onnodig links rijden
Rijden onder invloed van iets
Oordopjes in
Smartphone in de hand
Inhalen zonder te kijken.
Ben ik nog wat vergeten ?
riri zegt
Oh ja SPOOKRIJDEN
wolfssjrd zegt
Verlichting.. tja dat zal niet het enige zijn. Als ik zie hoeveel mensen niet kunnen fietsen.
Met z’n (minstens) 3-en naast elkaar.
Altijd in de eerste versnelling fietsen helpt ook niet echt (slingeren).
Studenten en jongere scholieren (vooral Aziaten) die de regels niet kennen en niet kunnen fietsen. Menig hebben wel eens de bumper van mijn auto gekust met het achterwiel omdat ze in eerste instantie stopte om mij voorrang te geven en ik even naar rechts keek of er geen verkeer kwam, door wilde rijden en plots die fietser voor mijn bumper stond. Klasse.
En dan de elektrische fietsen. Schitterende uitvinding, snel en handig. Ik trap me op de fiets kapot terwijl iemand van 65+ op haar dooie gemak me inhaalt met 40+ km/uur ofzo.
En deze e-bikers zijn ook levensgevaarlijk. Hoge leeftijd, hoge snelheid, lage reactietijd en overal kunstheupen en knieën. Top combinatie!
Kortom. Scholieren opnieuw leren fietsen, E-bikes afschaffen voor hoge leeftijd en alle studenten van hun fiets af jagen. Gegarandeerd gaat het aantal verkeersongevallen met fietsers met 40% omlaag!
timberleek zegt
@wolfssjrd:
Voor ebikes wordt al gewerkt aan regelgeving. Het doel is ondersteuning tot max 25 kmh voor een normale. En daarboven krijg je een kenteken + bijbehorende verplichtingen. Verder wel eens met de situatie.
Ik snap het punt van je bumper kussen niet echt? klinkt als dat jij gewoon achterop rijdt, dat is je eigen schuld.
En studenten van de fiets jagen? hoe gaan ze dan overal heen? Moeten ze allemaal maar in de auto stappen? En kom alsjeblieft niet met OV. Dat is 9/10 keer gewoon kut. En de meeste hebben weekendOV
riri zegt
@timberleek: wel van gestolen fietsen jagen .
potver7 zegt
@timberleek: Regelgeving voor e-bikes? laat me niet lachen… De huidige regelgeving zegt namelijk dat e-bikes boven de 25 km/u geen ondersteuning mogen geven, en blijkbaar is dat al lastig genoeg om te handhaven.
Het probleem van @wolfssjrd is bovendien dat die oudjes al niet of nauwelijks om kunnen gaan met die 25 km/u. Dat is namelijk aanzienlijk harder dan wat ze gewend zijn te rijden zonder elektrische ondersteuning
lekbak zegt
@wolfssjrd: jep. Het zal een stuk veiliger worden. Maar zeg nou zelf, is dat echt een verbetering van de levenskwaliteit? Want volgens mij is van alle regels, wetten en de handhaving daarvan het doel om het leven beter te maken.
epimetheus zegt
Inderdaad zelf ook al een paar keer goed geschrokken van een klootviool op de fiets die zo nodig zonder licht voorrang moet nemen..
teijgher zegt
De oplossing: geïntegreerde zonnecellen in het stuur en lichtsensoren in de lampjes, zodat ze altijd aangaan in het donker (nadat de eerste beweging is gedetecteerd).
lekbak zegt
@teijgher: mijn fiets staat altijd binnen…
kilum zegt
Ze hoeven hier maar 1 ding voor te doen. De Fietser die zonder verlichting rijd is aansprakelijk in het geval van een ongeluk. Daar zou je nog aan toe kunnen voegen en niet verzekerd. Maar dat gaat wel wat ver. Maar moet je kijken hoe netjes iedereen dan met licht fiets.
potver7 zegt
@kilum: En hoe denk je dat dat gaat helpen? Ik denk niet dat er één fietser is die dáárom een lampje aan gaat doen hoor.
kilum zegt
@potver7: Dat denk ik wel. Als je dan 1 keer van je fiets gereden wordt zonder licht, of het gebeurd iemand in je directe omgeving dan denk je wel 2 x na voor je zonder licht op de fiets stapt. Licht op je fiets kost je 5 euro. Aansprakelijk voor schade aan een auto en je fiets heel wat meer.
mashell zegt
@kilum: we willen niet afschrikken nadat er ongelukken gebeurd zijn, we willen ongelukken voorkomen.
kilum zegt
@mashell: Klopt. Ik pleit ook zeker niet voor iedereen zonder licht van zijn fiets rijden. Maar er moet toch iets gebeuren wat echt werkt. De zoveelste reclame campagne zie ik geen effect hebben.
unknown234 zegt
Nouja, een bijna ongeluk is dat je op het laatste moment nog een handeling verricht om een aanrijding/botsing te voorkomen. Iets wat AutoPilot van Tesla niet aankan.
reistje zegt
Zal ik het dan maar zeggen? Ik fiets bijna altijd zonder licht, zo goed als alle fietspaden zijn hier gescheiden van de weg. ’s nachts is het hier helemaal uitgestorven, fietste vrijdag naar huis en ben in 30 minuten 1 auto tegen gekomen.
Als het fietspad niet gescheiden is of het is een Polderweg zet ik het licht even aan. Maar die antieke Dynamo geeft zoveel weerstand dat is niet leuk. Losse lampjes houden het vaak maar kort vol als ze in die tijd niet al gejat worden.
730ld zegt
Ik ken ook veel jongeren die een kort lontje hebben op de snelweg en van links naar rechts gaan, bumperkleven en rechts inhalen…. asociaal en hufterig. Dit is een ondershat probleem
riri zegt
@730ld: zoek nieuwe vrienden .
E34M5Touring zegt
Sinds ik niet meer op fietspaden rij heb ik er veel minder last van moet ik zeggen.
luxaeterna zegt
Dwaas artikel. Zuipende, opgejaagde, bellende, bumperklevende automobilisten zijn ontzettend gevaarlijk.
riri zegt
@luxaeterna: Zolang ze maar niet rijden zijn ze niet strafbaar
schlumpie zegt
Fietsers zonder licht is niet eens het gevaarlijkste aan fietsers. Ze kijken gewoon niet wat ze doen. Nooit. Linksaf een drukke autoweg oversteken zonder te kijken, bijvoorbeeld. En mochten ze aangereden worden, is het natuurlijk de schuld van de auto. Eikels…
riri zegt
@schlumpie: Veel geluk met de auto de te schuld geven.
Maar ik snap je wel hoor ”ze” kijken echt niet en ik maak het geregeld mee .
het valt mee dat ik het woord bakfiets nog niet heb zien vallen.
kvh87 zegt
In dit artikel en de comments wordt redelijk kritisch gekeken naar fietsers en het al dan niet in orde hebben van hun verlichting, maar laten we aub eerst bij ons (automobilisten) beginnen! Vanochtend, behoorlijke mist; ik kan niet meer op 4 handen tellen hoeveel ‘sukkels’ ik heb gezien die 1. geen lichten aan hadden staan, 2. alleen de LED-dagrijverlichting aan hadden staan maar dus geen achterlichten (BIJ MISTIG WEER)……..
E34M5Touring zegt
@kvh87: Ja daar kom ik er dagelijks ook 10tallen van tegen. Regen, mist, midden in de nacht, gewoon doorkachelen op de dagrijverlichting. Echt onbegrijpelijk dat je dat niet door hebt. Ook al blijft je dashboardverlichting branden, je ziet toch dat er geen lichtbundel voor je is. Ook in de weerspiegeling van je voorganger. Ik flitste gisteren naar een Golf Cabrio die zonder verlichting reed, steekt die muts gewoon dr middelvinger op. Om vervolgens toch maar de lampen aan te doen….
gezondverstand zegt
Fietsen een kentekenplaat met chip er in die op afstand kan worden uitgelezen. Uitlezen bij negeren rood verkeerslicht, scannen bij stallen op verboden plekken, etc. Laat die aso’s ook maar eens bijdragen aan de schatkist. Met als bijvangst dat hun eigen veiligheid toe neemt omdat ze zich aan de regels gaan houden, eindelijk.
fconderkantlat zegt
ik kan het mij goed voorstellen. Fietsers zijn zo goed beschermd dat ze dit weten waardoor ze “misbruik” maken van hun positie en goede infrastructuur. je zou bijna denken dat wanneer je infrastructuur voor fietsers verwijdert, fietsers meer geneigd en gedwongen zijn om “voorzichtiger” te moeten fietsen en opletten