Met klapkuiten op de PON-tribune!
Het was enorm groot nieuws: de bekendmaking van de GP van Nederland op het circuit van Zandvoort. Een van de grootste mondiale sportevenementen komt naar een van de meest legendarische sportlocaties in Nederland.
Nu is die ‘legendarische sportlocatie’ niet meer wat het geweest is. Dat ligt niet alleen aan het circuit, maar ook aan de Tilke-banen met paleizen eromheen die een andere standaard laten zien dan dat ooit mogelijk zou zijn in Zandvoort. De grootste sceptici geven aan dat de infrastrcutuur het grootste probleem zal gaan zijn. Als het weer een beetje te doen is, sta je al vanaf Haarlem in de file en gaat de trein stapvoets vanaf Halfweg-Zwanenburg.
Maar gelukkig had de overenthousiaste Circuitdirecteur Jan Lammers daar een goede oplossing voor. Pon is een van de hoofdsponsoren en zij hebben ook Gazelle in hun merkenportfolio. Er zou gewerkt worden aan een oplossing dat je met de auto 7 tot 10 kilometer verderop kunt parkeren en dan verder kan gaan fietsen. Dat is niet onwaar, maar schetst in alle enthousiasme wél het verkeerde beeld.
Tijdens de extra podcast van De Nationale Autoshow met Meindert Schut en jullie aller Wouter, laat Paul van Splunteren (Pon) weten dat dat niet het geval is. Het zit net even wat genuanceerder. Ja, er zullen mensen gaan fietsen. Het is mogelijk om een fiets in combinatie met een kaartje te kopen via Pon, maar dat is voornamelijk voor Pon-klanten en gasten bedoeld. Ook zal het gaan om ‘een paar duizend’ tickets. Nu is een paar duizend mensen op de fiets te veel om te negeren: dat zet echt wel zoden aan de dijk.
Aan de andere kant, er komen VEEL meer mensen en die moeten alsnog met de trein of met de auto komen, waarvan beide oplossingen nu al bijna 100% zeker niet goed zullen functioneren tijdens het formule 1 weekend. In mei 2019 werd de ‘fiets van Pon’ gebruikt als een soort wondermiddel. En op zich, het klonk ook als een goede oplossing. Maar zomaar even 100.000 fietsen (het oorspronkelijke plan!) verstrekken zit er dus niet in. Als je mazzel hebt mag je dus een fiets kopen. Ondanks dat iedereen enthousiast is, zijn de oplossingen voor de te verwachten verkeersstroom nog niet gerealiseerd en kan het alsnog een dingetje gaan worden in het eerste weekend van mei 2020.
bron: BNR Autoshow
mwti zegt
File is Nederland, Nederland is immigratieland, vol bestaat niet in Nederland. Wat een gezeur over file, wees blij dat je te eten hebt, ik stem al jaren Jesse en die andere mongool. Het is hier zo fijn en file is luxe, wees blij dat je in een file mag staan. In andere landen zouden ze er een moord voor doen.
edward330d zegt
@mwti: kijk dat is informatie waar we wat mee kunnen…. File is een teken van luxe en voldoende eten. Kan er heel wat ontwikkelingshulp gestopt worden de komende jaren.
basv zegt
@mwti: wat
str8six zegt
@mwti: Nederland is wel vol. Kijk maar naar de files.
enricoleerdam zegt
@str8six: en dan op de radio horen dat het een normale avondspits is met maar 450 kilometer file. Nee, dat is niet normaal! Ze doen alsof het normaal is.
mashell zegt
@enricoleerdam: ze moeten ook ophouden met die zinloze statistiek te melden, er is niemand die denkt “Ohh er staat 475 km file ik vertrek een kwartiertje later”.
haroldv zegt
@mashell: wel…het geeft de algehele drukte aan. Misschien onzinnig voor woon-werk, maar niet voor (zaken-)reizigers. Althans..vind ik.
jorden zegt
@haroldv: staat er een keertje maar 40 km file. Blijkt het maar 1 file te zijn en precies die ene waar jij nou net in rijdt!
Sta je dan, in die rustige avond spits.
stewie zegt
@mwti: dag Mwti, de uitspraak dat in andere landen mensen een moord zouden doen om in de file te staan slaat kan noch wal aangezien dit niet een absolute indicatie van welvaart is (er vanuitgaande dat je dat daar mee bedoelt). Kom eens uit je bubbel. Er zijn zat landen (India, Venezuela, Honduras, om maar een paar te noemen) waar je in de file staat én waar schrijnende armoede is. Daarnaast is Nederland geen ‘immigratie land’, zo iets als dat bestaat in mijn ogen niet. De ongecontroleerde immigratie in Europa kan een desastreus effect hebben, en is iets waar we veel strakker beleid op moeten voeren
neymar zegt
@mwti: 100% gelijk!
unknown234 zegt
@mwti: Voor diegene die niet precies weet wat een drogredenering is, beter dan mwti zijn voorbeeld wordt het niet.
sudbina zegt
@unknown234: ooit van sarcasme gehoord?
mwti zegt
@sudbina: jij snapt het tenminste maar ik krijg wel het gevoel dat er bij de linkse partijen zo gedacht wordt. Net zoals het begrip “rijk”. Linkse rukkers vinden je al rijk als je €3000,- netto per maand verdiend. Dan moet je gepakt worden terwijl ze zelf minimaal het dubbele verdienen.
eklasse zegt
Je hoeft toch niet perse een Gazelle te krijgen?
Je kan toch nog steeds met je eigen KIA naar een parkeerplaats en daarna op je eigen Batavus naar het circuit?
Logica levert geen clicks op?
acakoning zegt
@eklasse: click
mashell zegt
@eklasse: die Batavus hoeft natuurlijk niet persé click pedalen te hebben. Als er maar een bel op zit.
dondeboer zegt
@mashell: Een beller is sneller, maar niet iedereen heeft haast. Als er maar goed licht op zit.
enjoypunani zegt
Click.
sudbina zegt
F1 op Zandvoort prima, maar heel jammer dat er weer belastingcenten bij moet om dit commerciële spektakel te hosten, dat had niet gemoeten en dat maakt het dan ook dat ik stiekem hoop dat het een enorme puinhoop en debacle gaat worden; als het überhaupt al doorgaat.
mashell zegt
@sudbina: ach als je ziet wat er aan belastinggeld naar het voetbal gaat… De één lijkt naar boer zoekt vrouw dat met belastinggeld betaalt wordt, een ander zit in een voetbal stadion dat van de gemeente is, een ander gaat naar een gesubsidieerde opera voorstelling en weer een ander gaat naar de GP van Nederland. Eigenlijk is het allemaal gewoon brood en spelen…
vroom11 zegt
Vroega, fietste ik met mn buddy ieder weekend van Heemstede naar t circuit. Heerlijk langs de (toen al lange) files en door de duinen. Mooie herinneringen… Als ik ooit weer ns naar NL kom om de GP te gaan kijken, ga ik t zelfde doen.
dawwg zegt
Geen private auto’s; alleen (honderden) pendelbussen en parkeerweilanden ver buiten Zandvoort + trein + fietsen toestaan o.i.d., anders wordt het inderdaad een drama …
woudloper zegt
Gewoon de dagen voordien een schlager festival organiseren op de kemping, en dan krijg je een gefaseerde instroom van dolenthousiaste fans die dan ook nog eens perfect gaar zijn tegen dat de gp begint.
Groeten
Een Belg
flutterby zegt
En hoe ga je die fietsen weer terug krijgen? Of gaat Gazelle één fiets per bezoeker leveren?
Gewoon net als de Floriade meerdere parkeerplaatsen “in de regio” en zet elektrische bussen in voor het laatste stukje. Mensen aansporen tot fietsen brengt alleen maar chaos met zich mee.
Dutchdriftking zegt
Als ik dit zo lees is het wellicht prettig geen kaarten te hebben dit jaar. Gewoon 2021 afwachten. Het nieuwe reglement, en Zandvoort wat geleerd heeft van eerdere fouten.