Vraag aan iemand in het buitenland om een aantal zaken op te noemen waar hij of zij het eerst aan denkt bij Nederland. Dan kun je zaken verwachten als: Amsterdam, drugs, hoeren, molens, klompen en tulpen. We worden door buitenlanders ook gezien als fanatieke fiets fanaten. Zo erg zelfs dat fietsen de introductie van elektrische auto’s in de weg zitten.
De Amerikaanse website Green Car Advisor kopt met een bericht: “In Bicycle-Dominant Amsterdam, Officials Face Trouble Promoting Electric Vehicles”. De Amsterdammers willen geen elektrische auto’s omdat ze veel liever op de fiets zouden stappen.
Natuurlijk is het niet zo dat Amsterdammers vrijwillig hun fiets verkiezen boven het comfort van een auto. De fiets is in veel gevallen het minst slechte alternatief. Het is een drama om je met de auto door onze hoofdstad te verplaatsen vanwege de vele grachten en smalle eenrichtingsweggetjes. Wil je er parkeren, dan wordt je beroofd van een ongekend fortuin. Bovendien heeft de gemeente Amsterdam een actief beleid waarin ze continu proberen om auto’s de stad uit pesten.
Als je het mij vraag, zijn het vooral dit soort zaken die de introductie van elektrische auto’s frustreert en dus niet zo zeer onze voorliefde voor de fiets.
De Fiets zegt
Leve de Fiets!!!!!
Vincegail zegt
En zou dat dan een probleem zijn? Ik denk dat een fiets toch beter is “voor het milieu” dan wat voor auto dan ook, van een elektrische tot en met een opgevoerde Hummer…. Alleen een trapauto is net zo goed!
bmw-e30-7bh zegt
Ik heb al 10 jaar niet meer gefiets, en hoop het ook nooit meer te doen… Ik haat fietsen!!
Maar ja ik woon ook niet in Amsterdam..
BJ zegt
Mee eens!
Megakix zegt
Fietsen is vast wel gezond, maar het stelselmatig pesten van de automobilist in Amsterdam is natuurlijk een zure vrucht van milieufanatici…Kijk, het gevolg van deze pesterij is het feit dat autorijden voor de ‘blijvers’ alleen maar duurder wordt, totdat uiteindelijk een volgende ‘melkkoe’ gevonden moet worden. De overheid begint nu met het pesten van rokers en automobilisten, voor sommigen ‘fun’, maar uiteindelijk is iedereen aan de beurt, milieufanatici, normen-en-waarden-dorks, blije-zwangere-vrouwen-clubs etc…iedereen wordt op termijn de dupe van hun eigen geclaimde rechten, mark my words !
HDM zegt
Maar dankzij fietsen krijg je ruimtegebrek. Iedereen lijkt vanuit het niets op dezelfde dag de stad in te moeten, en dan lijkt het wel of elke inwoner van Nederland 950 fietsen bezit en ze ALLEMAAL op dezelfde hoop moet parkeren. Kun je lekker over de 4 baans weg tussen het verkeer lopen door ruimtegebrek, en krijg je overal van die práchtige betonnen fietsbakken voor elk station…
Heb een hekel aan fietsers, lopen te mauwen dat niemand zich aan de regels houdt maar zij rijden elke voetganger omver en weten niet wat een rood stoplicht moet voorstellen. Afschaffen die handel.
WId zegt
Ach.. en het probleem daarvan is?
Ik fiets iedere dag lekker naar het werk in de stad, ben ik sneller dan met de auto!
Misschien moeten de Amerikanen dat ook eens doen, worden ze wat minder vet dan met de luie reet achter het stuur!
Evil homer zegt
Fietsen zorgt er toch juist voor dat er een schone omgeving is! Maar A’dam is gewoon aan t kijken hoe ze weer een nieuwe belasting kunnen verzinnen zodat alle auto’s weer geld in kunnen leveren.
auto-gek zegt
@HDM, vergeet niet de regel van rechts heeft voorrang en goede verlichting. Er is geen fietser die zich daar aan houdt!
Simpson zegt
dan promoot je toch gewoon lekker de elektrisch ondersteunde (bak)fiets als je zo nodig batterijen moet verkopen?
tha_rizzo zegt
Dus volgens de Amerikanen belemmeren wij de introductie van een elektrische auto, wat schoner voor ’t milieu zou moeten zijn, door het gebruik van de fiets, wat ook schoner dan de auto is.
Dus? Als ze echte milieufanatici zijn, zouden ze hier geen punt over maken, want winst milieu.
Het milieu boeit ze niet, volgens mij gaat ’t alleen maar om afzetmarkt.
cardesigner@USA zegt
@tha_rizzo, maken ze er een punt van dan? En alsof A’dam zó’n grote afzetmarkt is. Ze berichten slechts iets. Niet overal wat achter zoeken.
tha_rizzo zegt
@cardesigner@USA: Dat was een aanname van me ja, waarom zou het anders nieuwswaardig zijn? Of is ’t weer komkommertijd?
HDM zegt
@autogek: ja ik dacht, laat ik maar één ding opnoemen, anders heb ik de langste post van 2009 te pakken :P
Laurens zegt
De EV frustreert zichzelf. Als er een betaalbaar en qua functionaliteit vergelijkbaar apparaat op de markt komt, verkoopt het. Hopelijk zonder subsidies, maar het geld daarvoor heeft Amsterdam toch niet meer na het Noord-Zuid debacle.
De nationale overheid zou ook beter dienen te weten inmiddels en eens goed moeten kijken naar kosten per ton bespaarde CO2, voor ze een regeling verzinnen.
B3nk0 zegt
Regels en manieren vinden ze wel, binnenkort zijn ook de fietsers aan de beurt:
Dikkere banden betaal je extra belasting.
Speciale goedgekeurde lampen voor en achter en kan je alleen kopen in het stadshuis.
Roken op de fiets betaal je zo ook voor, onder ’t mom dat je persoon achter van zuurstof ontneemt.
Wegenbelasting voor kleine lichte vervoermiddelen.
etc etc etc
NLBUURMAN zegt
Nederland is inderdaad een fietsend volk, op school komt bij ons 4/5 op de fiets, in bijv. engeland (waar ik toen met school heen ging), was het onder de 1 van de 5! ik zou in de hoofdstad ook eerder de fiets pakken dan de auto, maar hier in het hoge noorden? misschien de auto, en later hopelijk een motor :)
Thijs zegt
Leve de motor ;)
Megakix zegt
@B3: pesies, als het éne is volgehangen met tax, komt het volgende object in beeld….in Amerika is er een stad, waar je zelfs in huis niet meer mag roken ! Zoek maar op Google…wordt je toch SUF van ??? (van dat gezeik!)
corvette z06 zegt
ga voor de gein is in rdam op een kruis punt staan moet je gewoon voor de gein een halfuurtje kijken naar het gedrag van fietsers tegenover de auto.s en let dan voor al op de geiten wollen sokken figuren de boom knuffelaars en de mama,s met kinderzitje voorop.die hebben letterlijk lak aan alle regels door het rood , zelfs schelden terwijl ze door het rood fietsen , en gewoon letterlijk alle regels overtreden , in mijn ogen de meest asociale weggebruikers.
davidxkr zegt
“Natuurlijk is het niet zo dat Amsterdammers vrijwillig hun fiets verkiezen boven het comfort van een auto. ”
– Het is raar om “natuurlijk” voor een stelling te zetten (imho), dat impliceert dat het raar is als je het er niet mee eens ben.
– De gemiddelde afstand is die een Amsterdammer per ‘reis’ binnen de stad aflegt is kort (auto is dan nog niet eens warmgedraaid). Ik loop naar de buren, fiets naar de kalverstraat en ga met de auto naar de Groningen. Typisch ‘stads’ lijkt me.
HDM zegt
@NLBUURMAN: dat lijkt me nog eens lol, New York vol met gele fietsen en van die aziatische fietstaxi’s ipv yellow cabs xD.
GOD zegt
Als je niet zo ver hoeft is het verstandig de fiets te pakken.
heb je gelijk je dagelijkse beweging gehad en je bent stukken goedkoper uit.
De auto is uitgevonden om grote afstanden te overbruggen.
Tegenwoordig stappen ze in, rijden 10 meter en stappen weer uit. luie flikkers. van mij mogen ze verbieden om de auto te gebruiken voor zulke kleine stukjes.
Rutger zegt
De bedreiging is wel reeel. Een beetje Amsterdammer zet zijn fiets direct met een ketting vast aan een vrije oplaadpaal.
Mr. Dj M. zegt
Toch is een Nederlander wel een fietser, je hoeft hier niet te klimmen het is allemaal lekker vlak. Dus ik geef ons groot gelijk.
Vergeet ook niet dat fietsen lekker goedkoop is qua kilometer prijs en owh ja Nederlanders zijn “gierig” dus dat past helemaal :P
atakan zegt
Ik heb liever de fiets. Lekker rustig aan het genieten van het weer als het warm is en is tevens nog een sport :D . Dus lange Leve de (oma)fiets.
atakan zegt
@HDM: bedoel je Riksja?
GOD zegt
@ Mr. Dj M.
hoe bedoel je gierig?
wij geven al ons geld aan de staat…
OlieBol zegt
Weg met de fietsers. Ze denken altijd dat ze alles mogen omdat ze de zwakke weggebruiker zijn. Die idioten kijken nooit uit en denken altijd dat ze voorrang hebben.