![Opel](https://static.autoblog.nl/images/wp2009/Opel_logo.jpg)
Oude snoepers daar in Italie, want sinds gisteren hebben ze ook al een partnership met Chrysler. Fiat CEO Sergio Marchionne heeft in de Italiaanse krant La Stampa aangegeven dat Fiat nog steeds interesse heeft in Opel. Sterker nog, de Italiaanse topman noemde Opel de perfecte partner voor Fiat.
In Duitsland denken ze daar heel anders over: Duitse werknemers zijn bang dat na een overname/ samenwerking met Fiat de productie naar Italië wordt verplaatst. Onduidelijk is nog hoe groot het aandeel is dat Fiat in Opel zou willen nemen, maar het lijkt wel duidelijk dat GM nog wel aandeelhouder wil blijven. Volgens GM CEO Fritz Henderson zijn er zes partijen in de race om Opel over te nemen, waaronder een consortium van de Canadese onderdelenfabrikant Magna en de Rus Oleg Deripaska.
Vreemd genoeg zijn er nu ook geruchten dat Vauxhall wel bij GM zal blijven en in de toekomst niet meer samen zal werken met Opel. Vauxhall zou voortaan op basis van Aziatische Chevrolets verder gaan. Dat lijkt ons heel sterk (of heel onverstandig) aangezien 95% van het modellengamma van Vauxhall uit Opels met een andere badge en het stuur aan de andere zijde bestaat. Alleen de op de Holden Monaro gebaseerde Vauxhal VXR8 is een uitzondering.
In de komende weken moet duidelijk worden wat de plannen van GM/Opel precies zijn. Fiat lijkt een aardige kandidaat om mee te gaan partneren, hoewel sommigen ook refereren aan het bekende spreekwoord van de lamme en de blinde.
Misschien een verlovings ring een goed idee?
Heeft toch allemaal geen zin. Wie er failliet gaat gaat failliet.
Duitsers zullen altijd chauvinistische idioten blijven. Door hun vooroordelen ten opzichte van de Italianen zal een lachende derde met de buit gaan lopen. Maar dat kan wél een Chinees zijn. En dan mag je raden hoeveel Duitse fabrieken er nog overblijven …
Ik hoop het niet. Zo zal opel geen fatsoenlijke en betrouwbare auto’s meer maken.
Fiat moet met een of andere chinees autofabrikant proberen. Hun niveau is toch niet veel hoger.
Volledig artikel op frontpage ;)
Misschien dat die alfa’s etc.. door chinezen iets betrouwbaarder en waardevaster gemaakt kunnen worden.
Waar haalt Fiat eigenlijk het geld vandaan? Een Italiaanse autofabrikant is wel de allerlaatste aan wie ik geld zou lenen in een kredietcrisis.
@ CSL: GAAAAAAAAAAAAAAAAAP! Heb je nog iets te melden wat niet uit borrelpraat bestaat?
hee Wous, het hele bericht staat op de voorpagina :)
Fiat and Opel, sitting in a tree, K I S S I N G!
@CSL : dit is een forum voor autoliefhebbers. Ga eens asperges kweken of zo. Van auto’s heb je alvast geen verstand.
Marchionne poneerde recent in een interview dat er na de crisis nog vijf of zes grote constructeurs zouden overblijven – de rest bouwt dan geen auto’s meer, maar kleedt ze gewoon aan.
Blijkbaar is hij goed op weg om FIAT één van die vijf te maken.
@ CSl: idd ga eens terug naar de kleuterschool, of die grot waar je al jaren in schijnt te leven..
Wat betreft die overname: enerzijds kan ik me voorstellen dat de Duitsers het niet zien zitten, want qua modellen bieden ze elkaar niets, maar Fiat heeft wel de kennis van kleine auto’s met compacte en zuinige motorblokjes en ze bouwen nu al de Grande Punto en de Opel Corsa op hetzelfde platform, dus dan zie ik wel mogelijkheden.
Voor Fiat kan, net als bij Chrysler, de markt beter bediend worden en/of een grotere afzet verkrijgen door gebruik te maken van het Opel netwerk?
Of ze willen nu idd goedkoop concurrenten opkopen, om ze te dwingen bepaalde modellen aan Fiat over te laten, of Fiat motoren te gebruiken.
Dan wordt het idd een zaak van platforms aankleden voor Opel en de rest zal dan Fiat zijn.
Heb wel vertrouwen in Machionne. In een paar jaar tijd Fiat weer aardig op de rails krijgen, dan kun je wel wat. Al die overbodige topmanagers eruit knikkeren, dan zal het direct al beter gaan…
Heeft Fiat niet al genoeg aan Chrysler? Dat kost volgens mij al heel veel tijd en geld, ik weet niet of het dan wel zo’n goed plan is om ook nog met Opel in zee te gaan. : |
@ DRIVR, soms is het beter om niet de grootste te zijn, maar de beste ;)
@VivelaFRANCE:
Interessant punt, en wel eentje waar de meeste media zich aan bezondigen.
FIAT heeft Chrysler namelijk niet financieel gered, of toch niet in de mate dat het overal afgeschilderd wordt. Het merendeel van de steun komt van de Voluntary Employee Beneficiary Association en de Amerikaanse en Canadese overheid terwijl FIAT net 20% in handen heeft.
En met je tweede comment ben ik trouwens meer dan eens!;)
Fiat wil de wereld kopen ..
maar weet niet waar ze moeten afrekenen ..
@vivalafrance:
Ze hebben er vast wel over nagedacht ;)
Niet dat ze boven hun ‘budget’ zitten zonder dat ze het weten :)
Alles staat al zo’n beetje geschreven in het artikel;
Fiat denkt wel na over wat ze doen en het zou indd niet zo handig zijn als vauxhall met die aziatische troep in zee gaat. etc.
Dit soort logische dingen staan dus al beschreven, wat gaan we hier dan voor vreemde discussie krijgen? ja-nee-discussie? tja, kan ook :lol:
Mening geven kan ook altijd natuurlijk.
Daarom vind ik het ook moeilijk om hier nuttig op te reageren.
@DRIVR
Na het terugbetalen van de schulden zal FIAT een meerderheidsbelang moeten nemen in het bedrijf ;)
ik zie liever bmw verdwijnen dan opel! en er zijn meer die er zo overdenken!en kom maar op met die komentaar!
Fiat wordt dan zeker het sportieve merk? Of blijft het slechts bij onderstellen en motoren uitwisselen?
@ Relief:
Dat hun aandeel (naar omhoog) herbekeken zal worden, is bekend.
Maar een meerderheidsbelang, staat dat in het contract?
Anderzijds zal dat met 4 grote betrokken partijen niet superveel meer dan 20% worden.
@ViveLeFrance: Fiat steekt toch geen/nauwelijks geld in Chrysler? Volgens mij gaat het alleen maar om tijd en het gebruik van Fiat techniek door Chrysler en in ruil daarvoor krijgt Fiat een 35% aandeel en toegang tot het dealernetwerk van Chrysler… en wellicht ook tot productiefaciliteiten van Chrysler….. Wat kan Fiat nou helemaal verliezen bij deze deal? Vrij weinig, lijkt me.
Dat Fiat op zoek is naar partners past perfect in de visie dat er maar een paar grote spelers over zullen blijven….. en aangezien ze geen andere aan het stuur van de groep willen zien is verkopen geen optie…. tja dan zul je moeten fuseren en/of opkopen…. Of dat verstandig is dat zullen we meemaken…. ik weet het niet. Er zitten wel enorme kansen in de plannen die ze nu hebben, of dat verzilverd kan worden dat moet de toekomst uitwijzen.
@ CSL
Hoe kansloos wil je zijn….
Ik hoop dat het doorgaat, vergroot de levenskans van beide concerns.
Ik had nog niet zo lang geleden ergens gelezen dat Fiat zelf iets van een 14 miljard euro schulden heeft en dan willen ze Opel kopen.
Marchionne niet onderschatten, da’s een geleerde haai.
Best wel slim om strategische allianties te leggen met noodlijdende merken als je zelf het geld niet hebt om volwaardige spelers op te kopen.
@DRIVR
http://www.ad.nl/economie/3187316/Chrysler_Fiat_en_het_Witte_Huis_zijn_eruit.html
Lees maar de laatste zin: “Een meerderheidsbelang krijgt de Italiaanse autofabrikant pas als de overheidsleningen zijn terugbetaald.”
“Een meerderheidsbelang krijgt de Italiaanse autofabrikant pas als de overheidsleningen zijn terugbetaald.”
Bron: http://www.ad.nl/economie/3187316/Chrysler_Fiat_en_het_Witte_Huis_zijn_eruit.html
@DRIVR
http://www.ad.nl/economie/3187316/Chrysler_Fiat_en_het_Witte_Huis_zijn_eruit.html
“Een meerderheidsbelang krijgt de Italiaanse autofabrikant pas als de overheidsleningen zijn terugbetaald.”
Dus een kwestie van tijd voordat Chrysler volledig in handen is van FIAT ;)
Sorry voor de dubbelposts. Er ging iets fout met mijn browser :S
Waarvoor dank, Relief.
Volgens Autoblog.com zouden nieuwe FIAT-producten daardoor al binnen 18 maanden in de Ustated Nights beschikaar worden.
Cinquenceto op de Route 66? Straf!
ik zie adriana lima als de perfecte partner voor mezelf
Details over de samenwerking tussen Fiat en Chrysler heb ik wel op mijn site.
Ik geloof niet dat Fiat zomaar Chrysler gaat overnemen, want wat Relief al schrijft, eerst moet Chrysler z’n eigen schulden afbetalen.
Fiat is ook niet gek, want die kan ook nog maar amper op eigen benen staan, al schijnen hun leningen in dit wereldje niets voor te stellen.
http://www.sportiva-italia.nl/viewtopic.php?t=791
http://www.sportiva-italia.nl/viewtopic.php?t=789
http://www.sportiva-italia.nl/viewtopic.php?t=788
De Amerikaanse overheid houdt eerst nog de vingers op de knip en Chrysler mag, zoals ik t begrepen heb, niet investeren, maar alleen de leveranciers etc. uitbetalen en zorgen dat garantieclaims e.d. gewoon doorgaan, maar verder niets.
Personeel moet komende maand (of langer) thuis zitten, in afwachting van het rondbreien van deze samenwerking.
Chrysler moet zich eerst failliet laten verklaren om geld te kunnen krijgen. Daarna gaat de samenwerking met Fiat van kracht.
Zal wel een of andere financïele regel zijn die de subsidie mogelijk maakt. Weet niet hoe dat in Nederland/Europa in z’n werk gaat. Denk een doorstart na faillisement of zo.
PS: Ik ben steeds mijn profiel kwijt (alleen mijn naam is er dan nog. Net alles weer ingesteld en duidelijk opgeslagen. Afwachten of het nu goed blijft.. Bugje??)
@ary
:lol: Beetje relativeren is wel eens goed. Nu nog in slaap zien te komen….
Sterker nog, in mijn laatste Opel Astra Station Executive Business 125 pk 1.9 CDTI uit 2007 zat een fiat motor in. Dus het is niet onbekend dat Opel de laatste jaren de motoren afneemt van het Fiat Concern aka Alfa Romeo.
@13uron: en welke V6 ligt er in de huidige Alfa’s? Die komt weer van GM (Opel?)
Ik denk dat FIAT de enig denkbare route kiest om op termijn auto’s te kunnen blijven maken en ontwikkelen: groter worden door samenwerkingsverbanden aante gaan. Volledige overnames zijn voor hen momenteel onbetaalbaar.
Blijkbaar kennen Italianen het woord kredietcrisis niet.
@ CSL
Die Duitse degelijkheid kan wel wat Italiaanse passie en emotie gebruiken.
Dan kan Opel echter beter bij Alfa langs.
Zal ik mijn rondje spelling maar weer eens doen?
Derde alinea: Vauxhal VXR8 is een uitzondering.
Vauxhal = Vauxhall
OOOOoo dus fiat gaat alweer scheiden met chrysler.
ik zou het ook niet lang volhouden met chrysler :)
en de nieuwe naam wordt FOpel
Hopelijk komen de JTD diesels weer terug in de Opels die Isuzu diesel zijn een stap terug.
@BananaFlip
passie is pas wat die duitsers in hun degelijkheid en techniek stoppen.
En nee een paar italiaanse vlaggen hier en daar plakken noem ik geen passie maar nationalisme.
IK zie de meerwaarde voor beiden fabrikanten niet. Wat moeten Italianen met de Duitsers en andersom?
Bovendien botert het niet tussen Opel en Fiat rijders, heeft het nooit gedaan en ik zie dat ook niet zomaar gebeuren.
Gebruik maken van elkaars distributie netwerk? Dat zou kunnen. Er zijn met name in Noord-Holland al dealers waar aan de ene kant van de showroom Opels staan en aan de andere kant Fiat’s. Maar dan nog staan er 2 verschillende firmanamen op de pui, wat ook niet voor niets is lijkt me.
Maar qua auto’s, zie ik het niet gebeuren dat ze allebei in dezelfde vijver gaan zitten vissen. Laat beide merken hun eigen indentiteit behouden. Motoren delen kan (weer) maar voor de rest niets mee doen.
Als ik eerlijk ben dan gaat mijn hart sneller slaan bij het zien van een Italiaanse vlag op tv dan een Duitse.
@ DRIVR;
Klopt, was ik even vergeten ;)
Maar dan toch kost het Fiat wel enige aandacht, aandacht waar ze hopelijk beter van worden…!
@ AMGJunk;
natuurlijk hebben ze erover nagedacht en ik heb ook veel minder inzicht in hun zaken, toch lijkt het me beter als Fiat hun mooie auto’s blijft maken en vooral daar aandacht aan blijft besteden.
@ W0o0dy;
Toch kost het ze tijd om hun techniek aan Chrysler te geven, en tijd is geld. Uiteindelijk zal Fiat er vast beter van worden, althans dat hoop ik ;) !
@CSL, en dat geloof jezelf, ik zie maar weinig passie terug in mijn VW, alleen maar een hoop ellende en dat geldt ook voor de VW er voor en daarvoor. Helaas gaat die vlieger niet in zijn geheel op. Kijk iedereen heeft zijn eigen smaak, maar als ik een fiat bravo zie of een Lancia Delta, Thesis, diverse Alfa’s, dan staat er iets. Dat kan je van een hoop Duitse produkten niet zeggen en qua kwaliteit ben ik benieuwd hoe een VW Golf V (2007) het afbrengt tegen een fiat bravo(2007). Maar goed, smaken verschillen.
deal is nu rond volgens duitsezenders
@ |GOD
Heb je een linkje?
hoorde het van iemand.
heb zelf ff op internet gekeken en kan niks vinden dus waarschijnlijk lult ie maar wat of heeft ie het verkeerd begrepen
De deal is zeker nog niet rond.
“Fiat-topman Sergio Marchionne komt maandag naar Duitsland met plannen voor de mogelijke overname van autofabrikant Opel.”
http://www.nu.nl/economie/1958262/fiat-praat-over-mogelijke-overname-opel.html
Het eerste bod was een stukje italiaanse humor… minder dan 1 miljard. Ach ja je kan het proberen natuurlijk. Dit keer zal er wel een beter plan op tafel komen, waarbij met name de werkgelegenheid voor de duitse medewerkers een aantal harde toezeggingen gedaan zullen moeten worden wil Fiat een kans maken.
Wie vond de “common rail” uit? Juist, ja, die zogezegde “rommelaars” uit Noord-Italie. Die verkochten het ook. Opel liep al een hele tijd belangrijke achterstand op met totaal verouderde dieselmotoren en het moederhuis bood niet veel hulp. Toen was de Fiat-technologie welkom. En nu ineens niet meer?
@Nanning
Alleen het onderblok komt van Holden (GM). De koppen en aanhangsellen zijn van Fiat/Alfa zelf.
Opel valt wel net als Holden onder GM maar staat los van de Fiat-Holden connectie.
@CSL
Ga eens een jaartje Alfa of Lancia rijden. Weet jij wat we bedoelen met passie. Dat gaat ietsje verder dan zogenaamde “degelijkheid”.
@6C Jordy
Welke redelijk betrouwbare lichtgewichte achterwielaandrijver bevel je mij dan aan?
Een jaartje in een Alfa rijden? Ben je wel goed bij je hoofd!
Iedereen die ik ken dacht ook een goed beging te maken met een italiaan maar wat hebben die gasten hun hoofd toch keihard gestoten zeg. Vooral die alfa’s stellen echt geen reet voor. alleen maar problemen en gezeik. Als je van sportief rijden en knallen houdt, ben je helemaal op de verkeerde adres.
@CSL,
Makkelijke keus.
Een Giulia natuurlijk. Licht, betrouwbaar en achterwielaandrijver.
En de techniek komt nog uit de tijd dat je het zelf kon repareren.
Iedereen die jij kent? Nieuwe vrienden zoeken zou ik zeggen dan. Mensen die wel verstand van autos hebben bijvoorbeeld.
Wat rijd je op dit moment? Als het een mercedes betreft moet je eens met meneer Norbert Haug praten. Op sportief gebied kan hij je wel vertellen hoevaak ze een pak slaag gekregen hebben van het kleine Alfa.
Maar terug op wat ik al eerder zei. Ga nou maar een jaar Alfa of Lancia rijden. Je hebt het zo te horen nog steeds niet gedaan…..
En “stellen geen reet voor?”
Dachten Mercedes, Auto Union en Hittler in het verleden ook.
Die hadden hun hoofd pas echt goed hard gestoten zeg, niet normaal!
Zoek bijvoorbeeld eens naar de GP van Duitsland in 1935.
Duitsers hadden de techniek. (eerlijk is eerlijk)
Italianen hebben de passie. (en wonnen dus ook….)
@ CSL , wat voor een belachelijk ventje ben jij toch eigenlijk ? jij geeft constant kritiek over de italiaanse auto’s .
ik geloof dat jij zelf nog nooit een italiaan hebt gereden , toch ?
en alfa romeo stelt niets voor ????? kom jij dan maar eens naast mijn alfa gt staan met je mekkades .
passie en emotie jonge , da ken jij niet en zullen de duitse liefhebbers ook nooit niet kennen ! allé ga nu maar terug uw bedje in voor dat mama komt .
(heb niets tegen duitse auto’s , maar ben dat gezeik over de italiaanse wagens meer dan beu , of is het toch een beetje jaloezie dat over
komt van duitsland ? )