Jep, Fiat heeft grootheidswaanzin. Dat is niet voor niets; ze geloven immers dat er uiteindelijk maar zes spelers overblijven in de internationale autoindustrie, dus ze kunnen beter zorgen dat ze erbij zijn. Mocht Fiat deze nieuwe World Domination Group daadwerkelijk oprichten, dan zullen ze alles bij elkaar zo’n 6 tot 7 miljoen voertuigen per jaar produceren. Daarmee moeten ze alleen Toyota nog voor zich dulden en zijn ze in een nek-aan-nekrace verwikkeld met VAG. Ruimschoots in de top 6 dus.
Na het feestje met Chrysler werd al gespeculeerd dat Fiat nog steeds aasde op Opel, en gisteren hebben ze inderdaad bevestigd dat ze in onderhandeling zijn met GM. Ze zijn daarbij aan het opbieden tegen het Canadese Magna International. In tegenstelling tot eerdere berichten zou het de Italianen niet alleen gaan om Opel/Vauxhall, maar ook om Saab.
Vakbonden in zowel Duitsland als Italië zien het niet zitten dat Fiat en Opel zich met elkaar gaan bemoeien. Ze vrezen voor gesloten fabrieken en verloren banen. Dat zit er natuurlijk dik in; de B- en C-segmenten van Fiat en Opel zouden samensmelten, terwijl de A-modellen van Fiat (Panda, 500) en de D-modellen van Opel (Insignia) ervoor zorgen dat vrijwel de gehele markt bediend wordt. Hiermee zou zo’n €1 miljard per jaar worden bespaard. Fiat-topman Sergio Marchionne noemt het geheel dan ook “a marriage made in heaven, from an engineering and industrial point of view.”
Marchionne hoopt dat de deal tegen het einde van deze maand rond is. Dat moet ook wel, want de deadline voor GM om president Obama hun nieuwe plan te tonen staat op 1 juni. (via automotive news)
bmw zegt
Zoals ik al eerder heb gepost, zijn er volgens mij goede synergieën mogelijk:
Fiat:
Panda, 500, Qubo, nieuwe Doblo, Grande Punto en Bravo (de drie laatste met onderhuidse techniek die ook aan Opel geleverd wordt)
Opel:
Corsa, Astra (onderhuidse techniek delen met Fiat), Insignia, Zafira en eventueel Signum.
Bedrijfswagens met Fiat- dan wel Opel-badge:
Fiorino
Scudo (onderhuidse Franse brol te vervangen door Opel-gerief)
Ducato (dan moet onder de Opel geen Renault Trafic meer zitten ;-)
C30 T5 zegt
Geweldig, maar…….hadden de andere grote amerikanen ook niet zo’n plan? En is dat nu als een zeepbel…
de sjonnies zegt
Sorry, maar het begint op de lamme helpt de blinde te lijken, Fiat doet het helemaal niet goed, zeker niet als je naar de groep gaat kijken, Alfa is er nou niet zo best aan toe en Lancia heeft wegens gebrek aan succes de Thesis een stille dood moeten laten sterven, dit doe je niet uit weelde !
Ik zou zeggen dat ze de handen al vol hebben om tot een samenwerking tekomen met Chrysler, concentreer je daar eerst eens op, ander zou dit weleens kunnen eindigen in een Super-Kroymans drama !
HUMMFREAK zegt
@BMW.
Je vergeet de grootste…
Chrysler!
Ik vindt dit zo’n slecht idee, Fiat brengt de 2 aards rivalen bij elkaar om een autotje te maken, hoe gek kan je bezig zijn!
Relief zegt
@de sjonnies
De Fiat groep bestaat veel meer dan uit Alfa Romeo en de Thesis. Het is heel normaal dat een automodel flopt. Gebeurt ook bij andere merken (Mercedes R-klasse). Fiat is het laatste bedrijf dat in Financiele nood zit, dus ja ik zie geen problemen.
Analisten hadden verwacht dat Fiat het veel slechter zouden doen, maar ze hebben het verlies goed kunnen beperken.
Relief zegt
@HUMMFREAK
Je geeft totaal geen goede argument waarom dat gek is. Dat dit waarschijnlijk 1 grote bedrijf wordt wil niet zeggen dat de auto’s allemaal exacte kopieen worden. Er wordt waarschijnlijk veel technologie gedeeld, maar het zullen altijd zelfstandige dochterondernemingen blijven.
Eri Nazeus zegt
Het is juist dat FIAT nog niet zo lang geleden bij de zwakkere broertjes hoorde.
Sedert 2005 heeft het concern echter een indrukwekkende opmars gekend, onder leiding van Sergio Marchionne en Luca de Montezemolo.
Hun recept: hard werken, focus, en een duidelijke visie.
Dit heeft ervoor gezorgd dat FIAT er in geslaagd is de afgelopen jaren op een aantal terreinen het voortouw te nemen – vb. in het CO2 debat, bij enkele motorische ontwikkelingen, bij de consolidatiebeweging die broodnodig is in deze industrie.
Dat de regering Obama het dossier Chrysler-FIAT steunt (niet alleen met geld, ook met expliciete complimenten) toont aan dat zij doorhebben dat het huidige FIAT niet meer dezelfde partner is van amper enkele jaren terug.
In Europa natuurlijk blijven hardnekkige vooroordelen (kijk naar maar de artikelen en reacties op deze blog) en misplaatste nationale gevoeligheden (cf. de reacties van enkele zelfs hooggeplaatste Duitsers) het debat op een zinloze manier vertekenen.
Zou het niet beter zijn om met een open blik te kijken waar er technische, economische en industriële meerwaarde kan gecreëerd worden door een samenwerking?
Laue zegt
Ik ben het eens met Relief, ja er zullen veel technieken gedeeld worden maar ik denk dat elk merk zijn charmes en eigenschappen behoud. alleen het financiele plaatje veranderd. de CEO’s van chrysler krijgen een loonstrookje i.p.v een winstbonus that’s it.
Trango zegt
Toch niet onderschatten hoe moeilijk het is om verschillende firma’s en culturen met elkaar te laten samenwerken. Waar een firma in het verleden zeer goed in was, kan na een fusie plots zijn edge verliezen.
Ik geef C30 T5 gelijk. Hoe is dit anders dan GM Opel en Saab opkopen? Of Ford Volvo. Waarom zou deze marriage made in heaven wél werken terwijl het de geschiedenis van de laatste 20 jaar ons iets anders leert.
de sjonnies zegt
@relief – ik weet waar de Fiat groep uit bestaat Steyer, New Holland etc, maar de hamvraag is : wat gaat Chrysler kosten ? Weet jij het ? En een performance van 51 miljoen winst over 2008 kan ik niet echt indrukwekkend noemen op hun omzet !
cardesigner@USA zegt
Misschien een nieuwe Lancia sedan op basis van de Insignia?
AMGJunk zegt
Waar halen ze het geld vandaan :shock:
AutoInformatief zegt
Waarschijnlijk zal het Fiat wel lukken. En waarom dan? GM heeft niet lang meer om met een plan boven tafel te komen voor de stekker eruit getrokken wordt, ze gaan dus zeker geen hoofdprijzen vragen voor hun grote kostenposten. Daarom zal Fiat waarschijnlijk ook al op deze merken azen.
Verder zal het denk ik ook wel goed zijn voor alle bedrijven, ja tuurlijk zullen een paar modellen verdwijnen omdat ze niet tegen elkaar willen concurreren. Maar al met al zal er wel een groter/sterker bedrijf uitkomen wat de gehele markt kan bedienen.
johnny t zegt
zo is het Eri Nazeus !
Marchione beseft dat voor de toekomst het MOETEN het allerbelangrijkste is . Te veel zien het als een leuk speeltje. Het schijnt , je moet in de toekomst min. 6/7 miljoen autos per jaar produceren om te overleven als fabrikant.
autos”s worden steeds kleiner met dito lagere winsten.
MOETEN DUS !
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Het is mijn schrikbeeld dat dat de enige manier is om automerken rendabel te maken: Schaalvergroting dus, ofwel het VAG model: 1 platform, motor, etc. en daar dan 162736295 carrosserieën overheen bouwen. Vervolgens met een flink marketingbudget de markt wijsmaken dat ze ECHT anders zijn…
Helaas werkt het!
DRU zegt
Oh, yeah.. :)
Laue zegt
@ Svenska_Aeroplan_AB
dat klopt. maar als je het passat platform pakt wat een goed onderstel is en met een prima TDI blok heb je meerder keuzes. normaal -> VW luxe -> audi budget -> skoda rare eend -> Seat. ik zie het probleem nooit zo van dat badge enginering.
de sjonnies zegt
@ svenska toch aub geen 162736295 VAG varianten he ?:)
Jeroen zegt
Ziek… kan Fiat zich niet gewoon houden bij de 500? Ik dacht dat Fiat eerst nog helemaal niet zoveel winst maakte, en nu kopen ze plotseling alles en iedereen?! Nu maar hopen dat ze de designer van de Insignia gewoon hoofd-designer maken.
johnny t zegt
MOETEN . MOETEN.
cardesigner@USA zegt
Waarom echt? Als er een crisis is zijn het altijd de Italianen die als eerste gaan flippen. Maar het is ook een best arm land. En daar gaat het altijd als eerste mis. Extreem rechts bijv. Maar ik dwaal teveel af. Kutidee.
Laurens zegt
Misschien werkt het; imago technisch zitten beide merken ongeveer op hetzelfde niveau. Dat was het probleem DaimlerChrysler?
XO101 zegt
Fiat – Fia
Saab – s
Crysler – c
Opel – o
ik zie hiet een nieuwe bedrijfsnaam onstaan, fiasco !
Zo zou het de nieuwe combinatie waarschijnlijk ook vergaan
Arnoud zegt
’t Lijkt mij wel wat. Krijgen Opels en Chryslers in de toekomst misschien uitstraling.
En een prachtige Saab met de technische wondertjes van Fiat (super diesels) is ook geen onaantrekkelijk idee. Was ook al het geval met de 9-3 1.9TiD en dat was volgens meerdere critici bepaald geen verkeerde machine.
Toch ook een vreemd idee, Opel (GM) onderdelen aantreffen in een Chrysler of andersom.
Citroen AX 1.1 First zegt
Fiat beseft zich dat ze zullen moeten groeien om te overleven. Dit is een makkelijke manier om te groeien en in deze tijden is het een kopersmarkt, verkopende partijen stellen veel minder eisen. Ik denk dat ze handig op de crisis inspelen. Hoe het voor merkauthenticiteit uit zal pakken is de vraag. Wat Saab betreft zal het wel meevallen t.o.v. het huidige Saab: die staan immers al jaren op Opelplatforms!
Eric zegt
Dit is een geweldig plan. Al zal het succes in de executie ervan liggen. Als Fiat in staat is om eea zo te orchestreren dat de komende reorganisatie goed gefinancierd kan worden zodat het zsm weer business a usual is wordt dit een prachtbedrijf.
key is m.i.
– focus op (milieu) vriendelijke productontwikkeling
– heldere merk positionering in de markt brengen (onderscheid brengt marge). Zo’n groot concern kan catergorieen creeren!
– een management structuur die cross functional verantwoordelijkheden en targets kent
– overtuiging, passie en cultuur
Svenska_Aeroplan_AB zegt
LOL @ XO101!
Hahaha, goeie!
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Laue: natuurlijk, vanuit een praktisch oogpunt is er niks op aan te merken. Kijk maar naar het succes van VAG, de uitvinders van platformdeling!
Maar alles gaat zo vreselijk op elkaar lijken…
Waar is het kleine autofabriekje die een model volledig zelf ontwikkeld?
Oh ja: overgenomen of dood…
Denk aan Rover, Lancia, Alfa, Saab, Jaguar. De mooie merken zeg maar.
Niks van over! En dat vind ik zooooooo jammer.
hape zegt
@ S_A_AB,
VAG de uitvinders van platformdeling?
Foei, doe je huiswerk eens opnieuw !
KEV9 zegt
@hummerfreak. Lancia in Nederland is geen markt maar in de andere Europese landen draait lancia heel erg goed.
Markus zegt
World Domination Group, ik vind de naam helemaal goed.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Hape: ermmmm, is dat zo? Nou ja, ze hebben het in ieder geval als 1 van de eersten grootschalig toegepast… Maar wie is de uitvinder dan?
@ Markus: precies! de Italianen hebben al eerder in zo’n groep gezeten… Met de Duitsers en Japanners zo’n 69 jaar geleden! En wie rulen nu de automarkt??? Precies! Hebben ze toch hun zin…
;)
bmw zegt
@SAAB: je nostalgische gevoelens zijn heel begrijpelijk. Maar je moet dringend ontwaken: dat model werkt al 50 jaar niet meer. Vandaag moeten we aan grote Europese bedrijven denken, of het zal niks worden. Vergeet ook niet dat straks de chinezen ons plat gaan concurreren.
Het idee van Fiat is erg goed, het moet nu alleen nog goed uitgevoerd worden en dat kan alleen met de volle steun van de verschillende merken en het opzij schuiven van nationalisme. En iedereen die smalend doet over Fiat, kent het bedrijf eigenlijk niet. Kijk maar eens welke impact dit bedrijf op WERELDschaal heeft gehad en nog steeds heeft in de automotive. Dat gaat wel wat verder dan een -overigens geweldige- Lancia Thesis.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ bmw: ik weet het… maar het blijft jammer!
En i.d.d., laat Fiat maar schuiven. Als ze gelijk krijgen met hun supergroep van 6 autobedrijven, dan zitten ze er zeker bij
heidekonijn zegt
Jah wat doet FIAT het toch rot-slecht hé.
Meer significante autosport overwinningen dan Porsche en een betere productplanning dan VW (hallooo, polo, lupo, waar zijn jullie? Het is crisis, we willen klein autootjes kopen).
Over design en rijplezier zullen we het maar helemaal niet hebben.
Hoe je het ook draait of keert : customer value wint altijd. Iets waar Opel bv te laat is achtergekomen, ze hadden Forster tien jaar eerder moeten inhuren.
@Saab : FIAT was bij de pioneers van platformdeling.
En ik heb nog niemand een zinnig woord horen klagen over de Lancia “Fiat platform” Delta Integrale.
Tedje zegt
DaimlerChrysler 2.0
F1Ferrari zegt
fiat is een beetje raar bezig de laatste tijd!
hape zegt
@ S_A_AB,
Heidenkonijn heeft het juiste antwoord gegeven op de vraag van de platformdeling:
Ook dat was FIAT. de Delta Integrale was een mooie derivaat, de ritmo/regata was minder opwindend…
Overigens is het opvallend dat vaak VAG wordt genoemd voor vindingen die in werkelijkheid door anderen zijn gedaan cq toegepast.
ik noem even:
#Direct ingespoten dieselmotoren in een personenauto
#De Golf was niet de eerste hatchback
#De GTI was ook niet de eerste sportieve kleine middenklasser/hatchback.
De aanduiding van een sportieve hatchback met 3 letters (GTI) wel. Maar goed, dat is nauwelijks spectaculair te noemen… wel goede marketing
Ok ok.. ik raak off topic…
Fiat is volgens mij goed bezig maar bezorgd zichzelf mogelijk wel een giga kluif om alles in goede banen te leiden. Als Marchionne dan ook zo voortvarend is, zal alles goei komen.
BananaFlip zegt
Scooperdepoep zegt
Redactie: Hou alsjeblieft op met die WALGELIJKE en enorm STORENDE reclames die overal over je scherm verschijnen!
Tom307 zegt
wat een mooi debat
ik heb eig niet meer intebrengen :)
Eric zegt
@bananaflip
cool…
eat them all !
alfa corse zegt
proficiat fiat !!!!
laat de duitsertjes maar eens zien hoe het echt allemaal moet gaan .
robbie zegt
En iedereen die roept dat de gamma’s van Opel en FIAT teveel overlap hebben vergeten ook voor het gemak maar eventjes dat GM Europ (Opel, Vauxhall, Saab) vooral sterk is in Noord-Europa en dat FIAT (FIAT, Abarth, Alfa Romeo, Lancia) vooral sterk is in Zuid-Europa. Zoveel zullen beide groepen elkaar dus niet bijten. Sterker nog momenteel hebben deze Grande Punto en Corsa al samen ontwikkeld. En hoor je daar iemand over klagen? Volgens mij niet.
Ook zou het binnenhalen van Opel er gelijk voor zorgen dat FIAT de beschikking krijgt over het Insignia platform. Dat kunnen ze dan gelijk gebruiken voor de opvolger van de 159 en voor de opvolger van de Chrysler 300C. Niet verkeerd lijkt me zo.
En het zou natuurlijk helemaal de giller van het jaar zijn als het FIAT lukt om via Chrysler wel (succesvol) Opel modellen op de Amerikaanse markt te introduceren. Iets wat GM nooit is gelukt.
Ferrari en Maserati zullen overigens GEEN deel uit gaan maken van dit nieuwe concern evenals Iveco, Case IH, Irisbus, Kobelco, New Holland en Steyr.
Het gaat dus puur om de Fiat Automobiles S.p.A. tak van de Fiat Group. De Automobiles tak is wel goed voor zo’n 50% van de omzet van de Fiat Group.
robbie zegt
En dan kan er straks eindelijk een vervolg komen op het Tipo 4 project van begin jaren ’80.
Alfa 164, Lancia Thema, Fiat Croma, Saab 9000
cardesigner@USA zegt
“Homohuwelijk tussen Opel en Fiat gaat uiteindelijk niet door”.
VivelaFRANCE zegt
@ BananaFlip en @ DRU, lol !
Ik hoop maar niet dat Fiat Saab gaat overnemen. Ze maken allebei erg mooie auto’s, en ik ben bang dat de identiteit van één van de twee dan verloren zal gaan (waarschijnlijk van Saab). Opel heeft al erg weinig identeit, dus dat zal waarschijnlijk niet zoveel uit maken. Hoewel, misschien wordt Fiat dan alleen maar saaier en verliest het haar passie. Het best lijkt me gewoon dat Fiat zich concentreert op Fiat, Alfa en Lancia en met die merken één van de grote vijf autofabrikanten wordt. Ik zeg: leer roeien met de riemen die je hebt! ;)
VivelaFRANCE zegt
Trouwens, hoe kan Fiat een bedrijf oprichten met Chrysler, als ze maar 20 % in handen hebben. Wat nu als de 80 % weigert?
robbie zegt
@VivelaFRANCE, de overige 80% van Chrysler is in handen van de volgende partijen:
Voluntary Employee Beneficiary Association (VEBA) 55% (=vakbonden)
Overheid (Canada & VS) 10%
De overige 15% is voor Fiat als ze voldoen aan bepaalde voorwaarden.
De vakbonden en overheid zijn erbij gebaat dat Chrysler zal groeien en zijn schulden af zal lossen. Fiat is ondanks het minderheidsaandeel wel gewoon get bedrijf dat het voor het zeggen heeft bij Chrysler.
En daar komt nog eens bij dat ze best een bedrijf op kunnen zetten waar slechts een aandeel van 20% in Chrysler zit. In de komende jaren zal dat alleen maar groeien. Die groei zal gaan volgens onderstaand model:
Via: http://www.autoblog.com/2009/05/01/fiat-could-take-majority-control-of-chrysler-as-early-as-2013/
VivelaFRANCE zegt
@ Robbie, maar hebben de vakbonden en de overheid dan geen zeggenschap over Chrysler? Of staat er in het contract van overname dat Fia
VivelaFRANCE zegt
oeps, er ging iets mis,
@ Robbie, maar hebben de vakbonden en de overheid dan geen zeggenschap over Chrysler? Of staat er in het contract van overname dat Fiat 100 % zeggenschap heeft, maar wel rapport moet geven aan haar aandeelhouders (gebruikelijk bij een bedrijf)?
robbie zegt
@VivelaFRANCE, Fiat heeft het feitelijk voor het zeggen straks. De andere aandeelhouders zijn voornamelijk ‘stille’ aandeelhouders. Natuurlijk willen ze het beste voor het bedrijf, maar ze weten zelf ook wel dat ze de ballen verstand hebben van het leiden van een autobedrijf.
De Amerikaanse overheid heeft sowieso al aangegeven dat ze niks te doen willen hebben met het de dagelijkse gang van zaken etc. En de overige partij (vakbonden) zullen alleen maar willen dat er niet al teveel mensen worden ontslagen. Verder zitten alle andere partijen (met uitzondering van Fiat) alleen maar tijdelijk in Chrysler. Ze houden de aandelen alleen maar tot het moment dat Chrysler zijn schulden heeft afbetaald. Daarna willen ze er zo snel mogelijk vanaf.
Herke zegt
Keep on dreaming fiat!
Herke zegt
BTW, Ik las vorige week in de krant heeel wat redenen waarom bondskanslier angela merkel opel nooit zou laten overnemen door fiat.
zowieso, omdat fiat ook met dikke schulden zit, en de duitsers bang zijn dat fiat opel wil overnemen omdat fiat dan kan rekenen op duitse overheidsteun.
robbie zegt
@VivelaFRANCE, hierbij nog wat verduidelijking (hoop ik).
De vakbonden hebben dus geen stemrecht.
w0o0dy zegt
Het idee is om de groep merken die nu Fiat automobiles vormen los te maken van de Fiat Group en te fuseren met GMeurope en Chrysler en die groep naar de beurs te brengen en tegelijkertijd kapitaal aan te trekken ter financiering. Slim plan maar wel lastig qua uitvoering.
VivelaFRANCE zegt
@ Robbie, aha, bedankt voor de info :) !
w0o0dy zegt
@robbie: de UAW (United Auto Workers, de vakbond dus) zit wel in de board of directors….weliswaar met maar 1 lid, maar goed… die mag dus wel stemmen en een plaats in de board of directors is meestal minstens zoveel waard als stemrecht (al zou 55% vd aandelen normaal gezien betekenen dat je de dienst uit kunt maken…..).
w0o0dy zegt
@Herke: grote mond hebben die duitsers wel, maar een serieuze andere optie dan de deal met Fiat is er eigenlijk niet……. Bovendien zou een beursgenoteerde groep met een flink pakket aandelen in duitse handen en leden in de raad van bestuur die door de duitsers benoemt kunnen worden ook Merkel wel eens over de streep kunnen krijgen. Ja er gaan wellicht zo’n 5 tot 10.000 banen verloren als deze groep ontstaat, maar dat is peanuts als je een faillissement van Opel er ter vergelijking naast legt.
Specht zegt
Fiat doet nu precies waar ze al jaren goed in zijn, “slecht lopende” merken overnemen en beter laten draaien.
Alfa Romeo, Ferrari en Maserati zijn hiervan geslaagde voorbeelden, Lancia draait nog wat minder, wellicht dat dit in de toekomst beter wordt zo gauw de GM overname en platform/techniek sharing rond is.
Wat dat betreft is Marchionne een van de weinige slimme italianen bij Fiat, die deze deal tot een goed eind kan brengen (lees goedlopende autofabrikant).
robbie zegt
En ik kan me zo voorstellen dat ook de Saab fanboys wel blij worden van dit nieuws. Want wat heb je nou liever. Dat Saab verbonden blijft aan Opel + input van Fiat of dat een of andere rare Chinees ermee aan de haal gaat?
Lancista zegt
De beste en meest innovatieve deal sinds tijden – en waarschijnlijk voor FIAT zonder een cent uit te geven, ook niet voor Opel/Vauxhall, Frau Merkel en Mister Brown zullen blij zijn de theoretische overnamesom aan GM US als gegarandeerde lening naar Torino over te maken….
Maar nu naar de auto’s : ik kijk het meeste uit naar de opvolger van de Lancia Thesis met de looks van de gangsta Chrysler 300….
En wil Fiat z’n auto’s in de US maken en verkopen : maak ze wat lelijker en verkoop ze als Chryslers !
w0o0dy zegt
De reactie van de duitse minister op de plannen is gematigd positief. Natuurlijk willen ze baangaranties en zal er gepraat worden over hoeveel kapitaal de landen moeten inbrengen maar bij gebrek aan beter verwacht kk dat de duitsers eieren voor hun geld gaan kiezen. Overigens maakte de Fiat Group gewoon 1,9miljard operationele winst en zijn de schulden helemaal niet zo hoog. Bovendien staat er nog 3miljard aan winstreserves op de balans…
Mao zegt
“Schaalvergroting dus, ofwel het VAG model: 1 platform, motor, etc. en daar dan 162736295 carrosserieën overheen bouwen. Vervolgens met een flink marketingbudget de markt wijsmaken dat ze ECHT anders zijn…”
Gaan we weer hoor, en wel keihard SAAB als naam hebben, hoe dwaas ben je dan ?